אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
קוֹנְסְפִּירַצְיָה

תיאוריות קונספירציה הן קצת כמו כולסטרול: יש קונספירציה רעה ויש קונספירציה טובה, ולא מסובך להבדיל ביניהן ● אלא שהמעקב אחר קונספירציות חדשות נעשה מורכב עם השנים ● אמיר בן-דוד מגיש מדריך מזורז לספקן הנבוך: כך תזהה קונספירציה כשהיא מנסה לדרוס אותך

"שוב, כמו בכל שנה לקראת יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה, עולה לכותרות חולה פרסום הקונספירציה התורן שקוצר את שבע דקות התהילה"

הודעת מרכז יצחק רבין בעקבות נאומו של ד"ר מוטי קידר בכיכר גורן בפתח תקווה, שבו טען שיגאל עמיר לא רצח את רבין, 30 באוקטובר 2019

תיאוריות קונספירציה הן קצת כמו כולסטרול. יש קונספירציה רעה ויש קונספירציה טובה. ולא מסובך להבדיל ביניהן. הקונספירציה הטובה היא זו שמשרתת את השקפת העולם שלך, מוכיחה ומאשרת את מה שידעת תמיד. הקונספירציה הרעה היא זו שיריבייך ההזויים מפיצים, כדי להחריב את העולם.

זה עד כדי כך פשוט.

רק המעקב והניטור של קונספירציות חדשות הולך ונעשה מורכב עם השנים. יכול להיות שבלי להרגיש כבר נכנסנו לעידן חדש, שבו יהיה בלתי אפשרי להתווכח עם אנשי הקונספירציות, כי כדי להתווכח צריך לכל הפחות תשתית של עובדות בסיסיות שהן מחוץ למחלוקת. נגיד – שכדור הארץ עגול. או שחיסונים מונעים מחלות.

אבל אם אנחנו רואים את מה שגלוי לכל ילד שעיניים בראשו, שהידע בעולם הדיגיטלי נשלט על ידי תאגידי ענק ציניים, שמקדמים באגרסיביות אינטרסים מסחריים, בלי לגלות מינימום של אחריות, איך אנחנו יכולים לדעת שמי שטוען שכדור הארץ עגול לא עושה את זה כדי לקדם אינטרסים של חברות תיירות ואפליקציות ניווט, אה? ברור שאנחנו לא יכולים.

הולך ונהיה קשה גם לזהות את הקונספירטורים החדשים. בעולם הישן העניינים היו פשוטים למדי. היו "שפויים" והיו "הזויים". השפויים היינו אנחנו, חברינו ובני דמותנו. ישראלים מהיישוב. נורמטיביים בדרך כלל. "ההזויים" היו אלו ששוטטו בשולי המחנה והפיצו את מרכולתם הסהרורית.

בעולם הישן העניינים היו פשוטים למדי. היו "שפויים" והיו "הזויים". השפויים היינו אנחנו ובני דמותנו. ישראלים מהיישוב. נורמטיביים בדרך כלל. "ההזויים" היו אלו ששוטטו בשולי המחנה והפיצו את מרכולתם הסהרורית

ההזויים מימין נהגו לנעול סנדלים מאובקים ולהסתובב בין מערכות העיתונים עם שקית ניילון קרועה של "אתא", מתוכה בצבצו כל מיני חוברות שמנוניות, שהוכיחו מעל לכל ספק ששמעון פרס רקם תוכנית לביים רצח פוליטי, על מנת לחזק את האהדה לשמאל בקרב הציבור, ולשם כך נעזר בשב"כ, שהפעיל את אבישי רביב, שמצא את יגאל עמיר, שירה ברבין, חד גדיא חד גדיא. לפעמים קראו להם ברי חמיש.

ההזויים משמאל נהגו לשבת בחמארות של פלורנטין, כרסם משתפלת ממכנסיהם הקצרים, והיו מפתים אותך להזמין אותם לכוסית וודקה, ואז מסבירים לך בקול צרוד, איך שופטי בית המשפט העליון, הפרופסורים מהאוניברסיטה, כל הצמרת של אש"ף, שלושה דוקטורים מבית החולים איכילוב וגם גבריאל מוקד, חברו יחד כדי לקדם את גוש אמונים על חשבון מעמד הפועלים. לפעמים קראו להם יב"י.

הימים ההם, עם החלוקה הבינארית הפשוטה הזו ל"שפויים" ו"הזויים", עברו ולא ישובו עוד. בעידן החדש כולנו נמצאים על ספקטרום הולך ומתרחב של חרדות ופראנויות. מתקשים להבדיל בין עובדות להשערות, בין מניפולציות לספקולציות ובין אמת לשקר.

הנה, כשירות לציבור, מדריך מזורז לספקן הנבוך, שלא רוצה להישאר הפראייר האחרון שעובדים עליו, אבל גם לא רוצה להסתובב כל היום אכול חרדות ומפוחד. כך תזהה קונספירציה כשהיא מנסה לדרוס אותך.

מבנה: לכל הקונספירציות יש תמיד מבנה דומה ומאפיינים קבועים, שחוזרים על עצמם בשינויים קלים. כל קונספירציה חייבת להציע הסבר מהפכני אבל מפתה, שיסתור לחלוטין את מה שרוב האנשים חושבים על נושא מסוים. למעשה – העובדה שלרוב האנשים יש בכלל דעה על נושא כלשהו, מהווה כשלעצמה הצדקה או לפחות חיזוק לתיאוריית הקונספירציה.

הרי לא יכול להיות שרוב האנשים יחשבו משהו סתם ככה, על דעת עצמם, בלי שמישהו החדיר את המחשבה למוחם ואז שכנע אותם, בשיטות נסתרות ומתוחכמות להפליא, לפעמים בעזרת טכנולוגיות סייבר חדשניות, שפותחו על ידי ארגוני הביון המתקדמים בעולם, שהם גיבשו את השקפת העולם שלהם בעצמם. ככה עובדת השיטה, בנאדם.

הרי לא יכול להיות שרוב האנשים יחשבו משהו סתם ככה, על דעת עצמם, בלי שמישהו החדיר את המחשבה למוחם ואז שכנע אותם, בשיטות נסתרות ומתוחכמות להפליא, שהם גיבשו את השקפת העולם שלהם בעצמם

השטן מסתתר בצללים: כל תיאוריית קונספירציה מניחה תמיד, שברקע, בצללים שמאחור, פועל גורם רב עוצמה, קר כצלופח ארקטי, חסר מצפון כמחסל בשירות המאפייה, שיעשה הכול (כולל, אם צריך, רצח) כדי להסתיר מהציבור את האמת הנוראה, שעלולה לפגוע קשות באינטרסים שלו.

הגורם העוצמתי והמסוכן הזה יהיה תמיד גוף מופשט, שחבריו הרבים יצליחו איכשהו לעבוד בתיאום מופלא, בלי לחשוף את כוונותיהם האמיתיות, בלי להשאיר כמעט עקבות (חוץ מכמה רמזים קטנים, שאיש הקונספירציה חד העין והחשדן הצליח ללקט בסבלנות אין קץ, ומיד יטרחן אותם עד סוף הדורות) וגם בלי להדליף דבר, לפעמים לאורך שנים ועשורים.

הסודות תמיד יילקחו אל הקבר. קשר השתיקה יישמר בכל מצב. אלביס ישתה פינה קולדה עם הרוצחים האמיתיים של קנדי, וכולם יצחקו יחד על הנחיתה המפוברקת על הירח, והאמת לא תיוודע לעולם, אלא לנועזים ובעלי הנפש החופשית, שיטרחו לצלול אל עומק הראיות והטענות המורכבות.

הגורם המופשט והעוצמתי מאחורי תיאוריות הקונספירציה המשתנות יכול להיות "זקני ציון", יכול להיות סתם "הממסד", יכול להיות ארגון ביון, ויכול להיות הבונים החופשיים או אנשי הלטאה. תלוי בקונספירציה, תלוי בקונספירטור, תלוי בעונת השנה.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: חובבי הקונספירציות משוגעים על עובדות שוליות, שכמעט בלתי אפשרי להבחין בהן, ועוד יותר קשה להבין איך הן מצטרפות לבסוף ל"הוכחה ניצחת" כלשהי.

כמו קוסם, הקונספירטור מלהטט לנגד עיניך, עם החור הקטן מצד ימין בחולצה של רבין, שלא תואם את כתם הדם שנמצא על הנייר המקופל עם המילים של "שיר לשלום", אבל מתחבר לזה שהנסיעה לאיכילוב נמשכה 22 דקות, למרות שהכבישים היו פנויים.

כמו קוסם, הקונספירטור מלהטט לנגד עיניך, עם החור הקטן מצד ימין בחולצה של רבין, שלא תואם את כתם הדם שנמצא על הנייר המקופל עם המילים של "שיר לשלום", אבל מתחבר לזה שהנסיעה לאיכילוב נמשכה 22 דקות, למרות שהכבישים היו פנויים

ואז, כשהוא מזהה שמבטך מתחיל להזדגג ושאתה כבר מתקשה לעקוב אחרי הלוגיקה הפנימית של הדברים, הוא ישלוף מהשרוול בקריאת טדאם עליזה את ראיית הזהב – צילום מטושטש מהצד השני של רחוב אבן גבירול, שבו רואים בפירוש, אם רק ממקדים את המבט ומרחיקים את הצילום 40 סנטימטר מהעיניים, שליד הנהג דמתי יושב איש משטרה, למרות שבדו"ח של ועדת שמגר נכתב בפירוש שהמושב היה פנוי!

שום דבר לא מקרי: שמתם לב שד"ר מרדכי קידר אמר מה שאמר רק אחרי שמאיר שמגר, שעמד בראש ועדת שמגר לחקירת רצח רבין, הלך לעולמו? זה נראה לכם מקרי? אני מעריץ ומקנא בתמימות שלכם.

קונספירציה טובה בנויה משאלות רטוריות:  מי מרוויח מהרצח? למי היה אינטרס שרבין יירד מהבמה? איך זה שאנשי השב"כ נתנו ליגאל עמיר לשוטט בשטח הסטרילי בלי לבדוק אותו? מה רוני קמפלר עשה על הגג? למה נגנז הדו"ח הסודי של יהודה היס, שהוכיח שרבין נדקר מאחור בעזרת פגיון חלוד? (לא היה באמת דו"ח כזה. אחת הטכניקות היעילות של אנשי הקונספירציות היא להגניב לסדרה של שאלות סבירות, את שאלת המחץ המערערת, שתיבלע בשטף).

הדיפ סטייט שלי היא לא הדיפ סטייט שלך: גם אם אתה יודע בוודאות מוחלטת שטייקונים ופוליטיקאים סוגרים עסקאות אפלות על חשבון הציבור ומשתמשים בכלי התקשורת בציניות כדי להפיץ מידע שקרי שמטעה את הציבור (מה, לא שמעתם את ההקלטות המדהימות של ביבי ונוני?), זה לא אמור להפריע לך לנחור בבוז כששר המשפטים אמיר אוחנה טוען שיש "פרקליטות בתוך הפרקליטות". זה הרי כל ההבדל בין כולסטרול טוב לכולסטרול רע. ולא כדאי להתבלבל, כי זה יכול להיגמר בהתקף לב.

אוצר צלילים: הפלייליסט השבועי

עוד 1,081 מילים
סגירה