בעקבות החשד להדחת עד, הפרקליטות עשויה לזמן את פילבר לעדות מוקדמת

בעקבות חקירת המשטרה בחשד כי יועצי נתניהו לא רק הטרידו את עד המדינה שלמה פילבר אלא אף ניסו להדיח אותו מעדותו, מעריכים גורמים לשעבר במערכת אכיפת החוק כי התביעה עשויה לקרוא לפילבר לתת עדות מוקדמת, מיד אחרי הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה

שלמה פילבר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
שלמה פילבר

גורמי התביעה בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו עשויים לזמן את שלמה פילבר למסור עדות מוקדמת במקרה של הגשת כתב אישום בתיק 4000, אם הפרקליטות תגיע למסקנה כי יש חשש שהוא ייכנע ללחץ ויסוג מהעדות שמסר במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמו. כך מעריכים גורמים לשעבר במערכת האכיפה, ששוחחו עם זמן ישראל.

פילבר כיהן בעבר כמנכ"ל משרד התקשורת, וכיום הוא עד המדינה בפרשת 4,000, שבה נתניהו חשוד ביחסי תן וקח מול שאול אלוביץ', הבעלים לשעבר של וואלה-בזק.

בשבוע החולף עוכבו לחקירה ביחידת לה"ב 400 מספר יועצי נתניהו, בחשד שיזמו את הטרדתו של פילבר, כשהציבו רכב עם מערכת כריזה מחוץ לביתו בפתח תקוה, זאת על מנת לבייש אותו בפומבי בעקבות העדות שמסר בעניין נתניהו. היום פורסם בגל"צ כי יועצי נתניהו חשודים לא רק בהטרדת עד, אלא בניסיון של ממש להדיח את פילבר מעדותו.

בין הנחקרים, דובר ראש הממשלה יונתן אוריך ויועץ התקשורת עופר גולן והפרסומאי ישראל איינהורן. עובדי מטה ליכוד נוספים נקראו לעדות. למרות טענות הנחקרים כי המדובר במעשה קונדס כחלק מקמפיין הבחירות של הליכוד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי הוא רואה את האירוע בחומרה.

עדותו של פילבר היא אבן הראשה של תיק וואלה-בזק, שבו נתניהו חשוד בהטבות רגולטוריות לבזק בתמורה לסיקור אוהד בוואלה. החשש של מנדלבליט הוא שהרמקול שכרז ליד ביתו של פילבר עלול להביך אותו ולהפעיל עליו לחץ שעלול לגרום לו לחזור בו מהעדות.

בכירה לשעבר בפרקליטות העריכה היום, בשיחה עם זמן ישראל, כי מנדלבליט עשוי לזמן את פילבר לעדות מוקדמת, מיד לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום. בכירים נוספים לשעבר ממערכת אכיפת החוק אישרו את ההערכה אף הם.

המבחן של גביית עדות מוקדמת מתקיים בשלושה מקרים:

  1. כאשר העדות בעלת חשיבות מהותית;
  2. כשיש יסוד סביר להניח שלא ניתן יהיה לגבות את העדון במהלך המשפט;
  3. כשיש חשש שאמצעי לחץ, איום, הפחדה, כוח או הבטחת טובות הנראה יניאו את העד מלמסור עדות אמת במהלך המשפט.

לפי הבכירה לשעבר, אשר שימשה כתובעת בתיקי דגל של המדינה, הפרקליטות אמורה לוודא עם פילבר שאין לו כוונה לחזור בו מהעדות, ואם ההתרשמות היא שיש בכך ספק, אזי תישקל העדות המוקדמת. כך היה, למשל, במקרה של העד משה טלנסקי אשר העיד נגד אהוד אולמרט. מחשש שייצא מהארץ ולא יחזור, בית המשפט אישר לגבות ממנו עדות מוקדמת.

תיקי נתניהו נכנסים לישורת האחרונה וההערכה היא כי יוחלט על הגשת כתב אישום נגד נתנינו עד סוף החודש. בתיקי 1000 ו-2000, הערכות הן שראש הממשלה יואשם במרמה והפרת אמונים, ככתוב בכתב החשדות נגדו. בתיק 4000, עם זאת, מקווים סניגורי נתניהו כי  מנדלבליט יסתפק גם כן בסעיפי מרמה והפרת אמונים, אך יסיר את סעיף השוחד – החמור יותר.

עוד 400 מילים
סגירה