(חשודים כ)עבריינים, ככה זה

vintage-interrogation-lightbulb

ניר חפץ, על פי החשד, הוא פורע חוק. עבריין. פושע. קרימינל. גם בנימין נתניהו, על פי החשד, הוא פורע חוק. עבריין. פושע. קרימינל. התמונה לא מתיישבת לנו כל כך טוב בראש. פשע זה משהו שקורה בסמטאות אפלות עם פחים מעוכים ואנשים בבגדים בלויים, אם הם פושעים קטנים, או בגדי עור וחתך עמוק בלחי אם הם דגים גדולים יותר.

ניר חפץ, על פי החשד, הוא פורע חוק. עבריין. פושע. קרימינל. גם בנימין נתניהו, על פי החשד, הוא פורע חוק. עבריין. פושע. קרימינל. התמונה לא מתיישבת לנו כל כך טוב בראש. פשע זה משהו שקורה בסמטאות אפלות

אנשים מכובדים בחליפות שמתראיינים בטלוויזיה על עניינים ברומו של עולם משתלבים פחות טוב בתמונה. לכן אנחנו לא מבינים איך יכול להיות שעל האנשים האלה, שנראים ממש כמונו, מפעילים שיטות חקירה מלוכלכות כמו השוטר הטוב והשוטר הרע, צעקות, איומים ולחץ נפשי.

אנחנו מתקוממים, כי כשעושים את זה לחשוד ניר חפץ במסגרת חקירה נגד החשוד בנימין נתניהו, זה נראה פתאום כאילו זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. נכון שרבים מאיתנו די מתעבים את האנשים האלה, אבל בכל זאת, הם גם די כמונו.

אין שום סיבה להתקומם היום על דברים שמתרחשים מדי יום, אולי מדי שעה, בחדרי החקירות. אפשר להתווכח אם שיטות החקירה של המשטרה ראויות או לא, אבל אין שום סיבה להתחיל את הוויכוח הזה דווקא עכשיו, כי ראה"מנו, עורכי-דינו וכתבים מטעם מאד רוצים שנזדעזע.

אין שום סיבה להתקומם היום על דברים שמתרחשים מדי יום, אולי מדי שעה, בחדרי החקירות. אפשר להתווכח אם שיטות החקירה של המשטרה ראויות או לא, אבל אין שום סיבה להתחיל את הוויכוח הזה דווקא עכשיו

עבודת המשטרה היא עבודה מלוכלכת. היא אכן מתרחשת לעתים קרובות בסמטאות אפלות. המשימה שאנחנו הטלנו על המשטרה היא לטפל ברוע שמסתובב בקרבנו.

כשלעצמי, אני בכלל לא בטוח שכל התפיסה הטיפולית שלנו כחברה נכונה. אבל המשטרה עושה את מה שביקשנו ממנה. במחוזות הרוע אליהם שלחנו אותה, אי אפשר לקדם את המשימה הזו על-ידי כך שמבקשים מאנשים יפה לומר את האמת ולעזור למיגור הרע שהם חלק ממנו. שיטות חקירה לא נעימות, כולל תחבולות למיניהן, הן חלק מהעניין והן כבר זכו בעבר לאישור בתי המשפט.

לו היה מדובר בחקירתו של סוחר סמים, חשוד באונס או כייס קשישות, לא הייתה קמה שום סערה ציבורית עקב נחישות של המשטרה לגייס עד מדינה תוך הפעלת לחץ פסיכולוגי, ובהנחה שהוא אינו מבוסס שקרים גסים. אבל מדובר רק באנשים החזקים במדינה שניסו לקחת את הכח שאנחנו הענקנו להם ולסובב את המדינה נגדנו לצרכיהם הפרטיים מאד. זה הכל, והם גם לבושים ומדברים כל-כך יפה.

לו היה מדובר בחקירתו של סוחר סמים, חשוד באונס או כייס קשישות, לא הייתה קמה שום סערה ציבורית עקב נחישות של המשטרה לגייס עד מדינה תוך הפעלת לחץ פסיכולוגי, ובהנחה שהוא אינו מבוסס שקרים גסים

אז לא. הם (לכאורה בינתיים) פושעים. כך אנחנו צריכים להסתכל עליהם. הם לא טובים במאום מכייס קשישות או שודד בנק. הם זכאים לאותן הגנות על זכויותיהם כחשודים שזכאים להם שני האחרונים, ואנחנו זכאים שהמשטרה תפעיל נגדם אותם אמצעים שהיא מפעילה נגד שני האחרונים, כדי להוציא את האמת לאור ולהרשיע אשמים.

כדאי שנתרגל עכשיו, כי תמונת ראש ממשלה בכלא היא עוד פחות נעימה, אבל לפעמים היא מה שדורש הצדק.

רועי פלד הוא מרצה למשפט מינהלי בביה"ס למשפטים ע"ש חיים שטריקס במכללה למינהל, והשנה משמש כמרצה אורח באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 490 מילים
סגירה