חטיפתו של נחשון וקסמן ורצח יצחק רבין - "Losing My Religion"

אביו של נחשון וקסמן צופה בבנו בשבי בחמאס (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
יוסי זמיר/ פלאש90
אביו של נחשון וקסמן צופה בבנו בשבי בחמאס

חשבתי ארוכות כיצד אשוחח השבוע עם תלמידי בהתייחס ליארצייט (יום השנה) ה-25 לזכרו של נחשון וקסמן וניר פורז ז"ל. המחשבה התחזקה אצלי נוכח קריאה מרגשת בפרויקט הנצחה בפייסבוק: זוכרים את ניר ונחשון

נראה לי שרק כשהחלו החיפושים של משפחת וקסמן שמעתי מחברים שנחשון נעלם. רק יומיים לאחר החטיפה קיבל יהודה וקסמן, אביו של נחשון, שיחת טלפון מאלמוני שהודיע לו שנחשון בחיים והוא מוחזק כבן ערובה

בסוף החלטתי שאספר לתלמידי איך החטיפה של נחשון שינתה אצלי משהו. אצלי "רצח רבין" מחובר תמיד בנפילתו של נחשון. בתשעה באוקטובר 1994 יצא נחשון וקסמן, לוחם בעורב גולני מבסיסו בצפון – ונעלם. למחרת בבוקר, משאיחר נחשון לחזור לביתו בירושלים, ארגנה משפחתו משלחת חיפוש עצמאית.

נראה לי שרק כשהחלו החיפושים של משפחת וקסמן שמעתי מחברים שנחשון נעלם. רק יומיים לאחר החטיפה קיבל יהודה וקסמן, אביו של נחשון, שיחת טלפון מאלמוני שהודיע לו שנחשון בחיים והוא מוחזק כבן ערובה.

נחשון מבוגר ממני בשנה וחצי, תמיד היה שכבה מעלי בבית הספר, תמיד היה בקבוצה מעלי בתנועת הנוער "עזרא", תמיד היה אח של צחי שהיה איתי בכיתה, ובקבוצה. נחשון גם היה האח הצעיר של חזי שהיה בשכבה ובקבוצה עם אחי הגדול דוד. גם אני וגם נחשון גדלנו בבית של עליה מארה"ב, במשפחה מרובת ילדים שהייתה נטועה עמוק בעולם הערכים של הציונות הדתית.

נחשון מבוגר ממני בשנה וחצי, תמיד היה שכבה מעלי בבית הספר, תמיד היה בקבוצה מעלי בתנועת הנוער "עזרא", אח של צחי שהיה איתי בכיתה ובקבוצה. שנינו גדלנו בבית של עליה מארה"ב, עמוק בעולם הערכים של הציונות הדתית

 

נחשון ומשפחתו היו חלק ממעגלי השייכות החברתית והקהילתית שלי ושל משפחתי, ופתאום הוא נעלם.

שנת 94 היתה שנה קשה. בפורים של אותה שנה (25 בפברואר 1994) בתפילת יום השישי שלפני תחילת צום הרמדאן, הגיע ברוך גולדשטיין למערת המכפלה כשהוא לבוש מדי צה"ל ונושא דרגות סרן. גולדשטיין פתח בירי לעבר המתפללים ברובה "גליל" שהיה ברשותו. גולדשטיין רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע 125 מהם.

ברוך גולדשטיין רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע 125 מהם. הייתי פחות מחודש במכינה קדם צבאית כשהכל קרה. זו הייתה תקופה מטורפת, הייתי נער מתבגר רגע לפני הגיוס בתוך הקשר מדיני/צבאי מצמרר

הייתי פחות מחודש במכינה קדם צבאית כשהכל קרה. זו הייתה תקופה מטורפת, הייתי נער מתבגר רגע לפני הגיוס בתוך הקשר מדיני/צבאי מצמרר. ראש הממשלה יצחק רבין, יאסר ערפאת ונשיא ארצות הברית ביל קלינטון הצטלמו על מדשאת הבית הלבן ב-13 בספטמבר 1993 עת חתמו על הסכם אוסלו. שנה בין הסכם אוסלו לחטיפתו של נחשון.

בחוויה האישית, החטיפה תפסה אותי בשיא האישרור של היציאה שלי מהעולם של הציונות הדתית לעולם חילוני/חופשי. רגע לפני הגיוס, שנה של פיגועים מטורפים בזה אחר זה.

באפריל 1994, ביצע החמאס את פיגוע מכונית התופת בעפולה, פיגוע התאבדות רב נפגעים ראשון שפתח סדרה של פיגועי התאבדות שכללה פיגועים בחדרה ובתל אביב. בינואר 1995 אירע בצומת בית ליד פיגוע כפול, בו נהרגו 22 בני אדם, רובם חיילים מחטיבת הצנחנים.

בחוויה האישית, החטיפה תפסה אותי בשיא האישרור של היציאה שלי מהעולם של הציונות הדתית לעולם חילוני/חופשי. רגע לפני הגיוס, שנה של פיגועים מטורפים בזה אחר זה

אלימות רצחנית, פחד ושכול. כל כך רציתי שאוסלו יצליח. כל כך רציתי שרבין – הנסיך – אלוף יפי הבלורית והתואר יוכיח שוב את הקסם הציוני של פעם.

רבין – האגדה ששחררה את ירושלים שהביאה לנו את יהודה ושומרון, ששחרר את רמת הגולן – תחזיר הביתה את נחשון. ואז השתחרר הסרט. ומאז בכל פעם שאני נוסע על כביש 40 ועובר בצומת טייסים הסרט חוזר.

וקסמן, כשאקדח מוצמד לרקתו, מבקש מראש הממשלה יצחק רבין שישחרר את השייח' אחמד יאסין ועוד 200 אסירים ביטחוניים. לפי המסר שהעביר וקסמן, אם לא תיכנע ישראל לדרישה, יוציאו אותו להורג ביום שישי בשעה 20:00.

רבין מבשר לאומה: הניסיון לחילוץ נחשון וקסמן נכשל

ובאותו יום שישי אני מוצא עצמי יחד עם כמה מחברי הקרובים מחוץ לביתו של נחשון בחווית ביחד של תפילה ותחינה להצלתו של נחשון. ואני כל כך רציתי שרבין יצליח לשחרר אותו – גדלתי על גבורתנו ועל מבצע יונתן או מבצע אנטבה, כמעט קראו לי יונתן ע"ש יוני.

ובאותו יום שישי אני מוצא עצמי יחד עם כמה מחברי הקרובים מחוץ לביתו של נחשון בחווית ביחד של תפילה ותחינה להצלתו של נחשון. ואני כל כך רציתי שרבין יצליח לשחרר אותו – גדלתי על גבורתנו

כל כך רציתי שרבין יצליח. זה ייתן לכולם, בתקופה כל כך מוטרפת, אמון בדרך השלום. ואז הגיע הרב אלון, ואחריו הראשון לציון הרב מרדכי אליהו, והרב עובדיה יוסף, וכל הגדולים והחשובים של הציונות הדתית ושל מערכת הביטחון באו בזה אחר זה לביתם של הוקסמינים ברחוב השקט ברמות.

ואני בן 17 וקצת ואני ממש לא מבין שאני באמצע אירוע בסדר גודל לאומי, אולי אפילו היסטורי. וכל כך רציתי עוד טיפה מהאמונה היוקדת של אסתר ויהודה וקסמן אמא ואבא של נחשון, ומהכוחות האדירים שהפגין צחי.

ועצרת תפילה, וכולם בתחינה ובהדלקת נרות שבת המונית. חוויה לאומית מחברת, כל אחד בדרכו שולח אנרגיה של הצלה וכוח. רגע לפני כניסת השבת אנחנו חוזרים הביתה לקטמון הישנה וכולם תפילה. ובחרדת פחד וקודש נכנסת השבת. האולטימטום של ארגון החמאס עד 20:00. ואיך נדע מה קרה? והשבת נכנסת.

רגע לפני כניסת השבת אנחנו חוזרים הביתה לקטמון הישנה וכולם תפילה. ובחרדת פחד וקודש נכנסת השבת. האולטימטום של ארגון החמאס עד 20:00. ואיך נדע מה קרה? והשבת נכנסת

בשעה 19:00, עם רדת החשיכה, הגיע כוח החילוץ של סיירת מטכ"ל לבית בביר נבאלא בו הוחזק וקסמן – כולנו זוכרים בגבורה ובעצב את סרן ניר פורז ואת נחשון וקסמן זכרונם לברכה.

וזה כל כך עצוב. שם במרחק של פחות מעשרה ק"מ מנחשון, יושב בתפילת קבלת שבת בבית כנסת בשכונת רחביה – מתפלל בכל ליבי שנחשון יחזור.

במוצאי שבת קיבלנו את הבשורה כי כוח של סיירת מטכ"ל ניסה לחלץ את נחשון. מיד כשנשמע הפיצוץ בדלת ירה אחד המחבלים שבעה כדורים בנחשון, אחד בראשו ושישה בחזהו, והרג אותו.

מיד פרצו לחדר לוחמי היחידה, ובראשם סרן ליאור לוטן, והרגו את שלושת המחבלים. במהלך המבצע נהרג ניר פורז כאשר אחד המחבלים ירה לעבר הכוח הפורץ. שבעה חיילים נוספים נפצעו במהלך הפריצה.

אותו מוצאי שבת עצוב הוא היום בו איבדתי את אמונתי בחסדי שמים ואיבדתי את אמוני בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל – איש החזון והאמונה חזר להיות הגנרל והרג לי את החלום

לסרן ניר פורז ולסרן ליאור לוטן הוענק צל"ש הרמטכ"ל על חלקם בפעולה. אותו מוצאי שבת עצוב הוא היום בו איבדתי את אמונתי בחסדי שמים ואיבדתי את אמוני בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל – איש החזון והאמונה חזר להיות הגנרל והרג לי את החלום. יצחק רבין ונחשון וקסמן תמיד יהיו כרוכים אצלי כחלק ממסע ציוני לאומי מורכב ומאתגר בו אנו פוסעים.

נשוי ואב לחמישה. איש חינוך – מורה להיסטוריה ואזרחות. מנחה קבוצות, מנהל קמפוס בקבוצת החינוך אנקורי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,004 מילים
סגירה