הספרטנים היו פלג מהשבט הדורי, שבצל התמוטטות המרחב בסוף תקופת הברונזה נדדו (בערך במקביל לתקופת ההתנחלות שלנו בכנען) מצפון יוון לדרומה, לארץ אותה הבטיח להם אביהם המיתולוגי הרקולס – לספרטה. שם הם השתלטו על נחלת העם המקורי ששכן שם, ההלוטים, ופיתחו להם תרבות חיים ייחודית ומשגשגת.
התרבות הספרטנית הייתה תרבות מגויסת שנבנתה למטרה אחת, והיא יצירת כוח צבאי החזק והמאיים ביותר האפשרי. לצורך-כך, מצד אחד הם בנו לילדיהם מערכת חינוך בדמות פנימיות צבאיות (האגוגה) שהפכה את כל הבוגרים לחיילים מקצועיים, ומהצד השני, כדי לתחזק ולהזין את התרבות הצבאית הזו, הם שעבדו להם את האוכלוסייה המקומית ההלוטית שנאלצה לשרתם תחת חוד כידוני וחרבות הצבא.
התרבות הספרטנית הייתה תרבות מגויסת שנבנתה לשם יצירת הכוח צבאי החזק והמאיים ביותר האפשרי. הם בנו לילדיהם מערכת חינוך של פנימיות צבאיות, ושעבדו את האוכלוסייה המקומית באיומי כידונים
כדי לשמר את המערכת הזו, מידי שנה הכריזו הספרטנים באופן טקסי על מלחמה נגד ההלוטים. זה הקנה להם את הלגיטימציה לפרוע ולהרוג בהם רנדומלית, רק כדי להשאירם כנועים ומפוחדים, ולהמשיך ולתחזק את מערכת השעבוד הזו בה הם היו כל-כך היו תלויים.
התרבות הספרטנית, והקרנת העוצמה שעיר המדינה הקטנה הזו יצרה, זכתה להערצה הן בעולם העתיק והן בימינו. כך, בראשית ימי העידן הקלאסי של יוון היא היוותה, לצד אתונה, כוח מגן מרכזי בשמירת החופש של ערי יוון מול השאיפות האימפריאליות של האימפריה הפרסית.
בהמשך, עוצמתה הצבאית אפשרה לה אף להגדיל את כוחה והשפעתה, מה שהביא אותה לעימות מול האימפריה האתונאית ובסופו של יום אף לכבוש את אתונה עצמה, ולהכתיב את רצונה ברחבי המרחב היווני כולו.
סיפורה של ספרטה, והנתיב התרבותי הייחודי שיצרה לעצמה, נראה לכאורה כסיפור הצלחה, אולם זה סיפור שלא החזיק מעמד לאורך זמן. משיא כוחה, בתוך תקופה קצרה, התפוררה ספרטה באופן לא צפוי ודעכה לשוליים הנחשלים של העולם היווני.
סיפור דעיכתה מעניין וייחודי לא פחות מסיפור עלייתה, וגם הוא מוכתב מאופי אותה התרבות שהם יצרו. את תחילת הדעיכה אפשר לרשום במרד משמעותי של ההלוטים, שניצלו משבר אשר הגיע בעקבות רעידת אדמה גדולה שהחריבה את האזור.
לשם שימור המערכת, מדי שנה הכריזו הספרטנים באופן טקסי על מלחמה נגד ההלוטים. זה הקנה להם לגיטימציה לפרוע ולהרוג בהם רנדומלית, כדי להשאירם כנועים ומפוחדים ולתחזק את השעבוד
המרד הזה דוכא באלימות קשה, אולם מכאן ואילך נדרשו הספרטנים להפנות חלק הולך וגובר מכוחם לשימור עליונותם על ההלוטים על חשבון היחלשות ובידוד מהמרחב יווני.
עם זאת, כמו באיזה ספאזם מנטלי, ההטיה המובנית בתרבותם לטובת ראיית עולם כוחנית, הובילה אותם להסתמכות בלעדית על כוח ככלי היחידי בפתרון בעיותיהם, ומנעה מהם את הפנייה לדיפלומטיה, פשרה, וחיברות תרבותי, ככלים להתמודד מול העולם המשתנה מבית ומחוץ. וספאזם הכוח הזה הוא שהוביל לבסוף למחיקתם.
בסריה ארוכה של נגיסות קטנות נדחקה ספרטה לשוליים לטובת הכוח העולה של עיר המדינה היונית תבי, שהאפילה על המרחב לתקופה קצרה, עד עליית המקדונים – פיליפוס ובנו אלכסנדר מוקדון. אז נעלמה ספרטה לגמרי, כשבניגוד לבת-בריתה/יריבתה אתונה – פרט להיותה לסמל בעיני מעריצי הכוח למיניהם – היא לא הותירה אחריה שום מורשת פוליטית או תרבותית שתאפשר לה לבנות את עצמה מחדש.
ראיית כל בעיה דרך משקפי הטובים נגד הרעים, ועיוורון למגבלות הכוח, זה ספאזם שעלול, כמו במקרה של ספרטה, לייצר את אותה אוטומטיות מנטלית של השתעבדות להערצת הכוח והפיכתו לכלי המרכזי, ואולי היחיד, לפתרון כל בעיה.
אנו רואים בכל בעיה איום, וכל תחושת איום שכזו מובילה אותנו לפעולה כוחנית שמשעבדת את משאבינו לצבירה ותחזוק הולך וגובר של הכוח. דרך המובילה בסופה לשחיקת המרקם החברתי, לבידוד ולהרס עצמי.
כמו באיזה ספאזם מנטלי, ההטיה המובנית בתרבות הספרטנית לראיית עולם כוחנית, הובילה להסתמכות בלעדית על כוח ככלי היחידי בפתרון בעיותיהם, ומנעה פנייה לדיפלומטיה, פשרה וחיברות תרבותי
ההיחלצות מהתמכרות לכוח היא בעייתית לא פחות מהיחלצות מכל התמכרות אחרת. כשמול כל איום אנחנו נתקפים באותו ספאזם, קשה לנו להביט אל מגבלת הכוח, להתאפק ולהתאמץ לבנות דרך חברתית ודיפלומטית כדי להתמודד עם שורשי הבעיה הניצבת מולנו, ולא רק טיפול כוחני בסימפטום המאיים. אבל אולי לימוד לקח ספרטה וגורלה יעזור לפתיחת עינינו למגבלות הכוח ולבחירת נתיב שונה לעתידנו.
ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם