ישי גבריאלי
הזמן של
ישי גבריאלי

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

סינדרום אדריאנוס

בהיסטוריה של העולם, הקיסר האהוב אדריאנוס נזכר כאחד מהשליטים היותר טובים שידעה האימפריה הרומית. הקיסר הפילוסוף הזה בילה את ימיו במסעות ברחבי האימפריה הרומית, כשהוא מקפיד להאזין לתושבים, לשפר את חייהם ולתקן את האימפריה. אהוב על כולם, אבל לא עלינו היהודים.

אצלנו אדריאנוס הוא "אדריאנוס שחיק עצמות". ביטוי דו משמעי, לפיו מצד אחד אנחנו מאחלים לו שישחקו עצמותיו, ומהצד השני זו מטאפורה למה שפחות או יותר הוא עשה לנו. אדריאנוס זה, הוא הקיסר שחיסל את מרד בר-כוכבא, ובכך הוא חיסל את חלום תקומת ישראל לקרוב לאלפיים השנים הבאות.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
לאמיר אלמוג הפתיחה שלך מעידה עליך - השוואה מטופשת אתה קורא לה - ובכן מיש שמחשיב את עצמו עד כדי להרשות לעצמו לכנות דעה אחרת מטופשת ראוי למעט מאוד כבוד. אתיחס לטיעונים שלך "שהרי אדריאנוס ... המשך קריאה

לאמיר אלמוג
הפתיחה שלך מעידה עליך – השוואה מטופשת אתה קורא לה – ובכן מיש שמחשיב את עצמו עד כדי להרשות לעצמו לכנות דעה אחרת מטופשת ראוי למעט מאוד כבוד. אתיחס לטיעונים שלך "שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר שכוח והרבה כוח, עוזר גם עוזר. את העזתים יש ללמד את השיעור של אדריאנוס ולגרש ולפזר בעולם. הם בניגוד אלינו לא ישובו לכאן עוד לעולם. ואם אכן ישובו בעוד 2000 שנה הרי גם זה הישג נפלא של השימוש בכוח" ראשית נראה שיש כאן טעות כתיב – אדריאנוס הוציא לעמנו – לא לעצמו את החשק להילחם. אדריאנוס המשיך להילחם בחשק גדול. בוא נבחן את הטענה שכוח והרבה כוח עוזר – אכן הרבה כוח עוזר למי שיש את הכוח לעוד כוח. למי שאין את הכוח לעוד כוח – זה לא יעזור. לאמריקאים שהיה להם עוד כוח להרבה כוח עזר נגד הגרמנים והיפנים, לגרמנים וליפנים זה לא עזר. עכשיו לשאלה – האם אנחנו במעמד האימפריה הרומית אל מול הפלסטינים או לא? האם עוד כוח ועוד כוח שלנו יגרום להם להתפזר בעולם עד כדי 2000 שנות גלות. אז כאן כמובן אם אתה מאמין שאלוהים עובד רק בשבילנו והוא הקובע את הכל בעולם אז יש לך איזה יסוד לחשוב שיש לך מספיק כוח לעוד כוח. אם לשפוט על פי ההתנהלות של אלוהים ביחס לרגעים קריטיים בחיי העם – האמונה שיש על מי לסמוך די רעועה. ודווקא מרד בר כוזיבא מוכיח את הטענה. מצב העם היהודי בפרוץ המרד היה הטהור ביותר, שמירת מצוות בשיאה הגדול ביותר בכל ההיסטוריה של העם, לימוד תורה "והגית בה יומם ולילה" בכל שדרות העם כמעט, הישיבות הכי מפוארות וגדולות אושא, ציפורי, טבריה, בית שערים, לוד, יבנה, ברור חיל ועוד בשיא כוחן וגדולתן, תנאים דור שני בשיא גדולתם, הנה רשימה קצרה – גמליאל דיבנה, יוחנן בן זכאי, טרפון (מההגדה של פסח), יהושוע בן חנניה, נחום איש גמזו, בן זומא (גם הוא מההגדה של פסח) חנינא בן אנטיגנוס, חנינא בן תרדיון, יהודה הנחתום, יוסי הגלילי, ישמעאל בן אלישע, וכמובן רשב"י ורבי עקיבא. בתקופה הזאת, כשאין מתיוונים, אין שחיתות וטומאה בפוליטיקה סביב בית המקדש, דווקא בתקופה הזאת – אלוהים זונח את עמו, כמתואר בתלמוד חורבן ביתר – הדם של הנרצחים זרם ברחובות והגיע לנחירי הסוסים של הרומאים. והמשיח שהכתיר רבי עקיבא מתגלה כסתם פורע חוק שהצליח לרגע קט לשטות ברומאים שהיו עסוקים בזירות אחרות והחזיקו חיל לא גדול במיוחד כאן. אז אם את סומך על אותו אלוהים שבמצב שבו בעולם יגידו – נמאסתם עלינו עם השחצנות והיהירות והכוחנות שלכם, איננו חייבים לכם דבר – רוצים להמשיך להשתמש בכוח – ספקו לעצמכם בעצמכם את האמצעים לכוח – את הטילים ואת חלקי החילוף של המנועים והמטוסים ואת הפגזים ואם יש לכם כסף לכבישים בכל גבעה ביו"ש אז שלמו מכספכם על המטוסים והמנועים שלהם שאנחנו מספקים לכם. כאשר יטילו סנקציות – נראה את אלוהים עושה משהו בנדון. מה הוא יעשה – יכה את וושינגטון במכות דבר, ערוב, צפרדעים, שחין, מכת בכורות? יכה את בייג'ין ברעידת אדמה עצומה? יקפיא את מוסקבה בגל קור של מינוס 100 וישרוף את פריז בלהבות או יכסה את רומא באפר מהר געש כמו שקרה בפומפיי? באמת נראה לך שזה מה שיקרה? אז חסוך מאיתנו את דברי הרהב שכוח ועוד כוח זה מה שיביא את הפלסטינים להתפזר בעולם ל 2,000 שנה. מאיפה אתם מביאים את ההזיות האלו?

נהניתי לקרוא את המאמר, אין לי ספק שהאנלוגיה אכן תואמת את המציאות שנכפתה עלינו אבל בהבדל אחד: הרומאים התגרו ביהודים החיים תחת עול הכיבוש וגזרו עליהם גזרות קשות נגד דתם, אנו היהודים לא שמ... המשך קריאה

נהניתי לקרוא את המאמר, אין לי ספק שהאנלוגיה אכן תואמת את המציאות שנכפתה עלינו אבל בהבדל אחד: הרומאים התגרו ביהודים החיים תחת עול הכיבוש וגזרו עליהם גזרות קשות נגד דתם, אנו היהודים לא שמנו לנו כמטרה למחוק את האסלאם ממשפחת הדתות.

ישי שלום. קראתי בעניין את הניתוח שלך לסינדרום אדריאנוס. רוב הנקודות שהעלית נכונות ומתארות נכונה את ה"רומן" של היהודים עם האימפריה הרומית. השאלה שאני שואל היא מה המניע של העם היהודי לפעו... המשך קריאה

ישי שלום. קראתי בעניין את הניתוח שלך לסינדרום אדריאנוס. רוב הנקודות שהעלית נכונות ומתארות נכונה את ה"רומן" של היהודים עם האימפריה הרומית. השאלה שאני שואל היא מה המניע של העם היהודי לפעול בדרך שהביאה לחורבן הנורא ביותר בעת העתיקה? להבנתי המניע נעוץ בשלב מוקדם מאוד של יצירת הנרטיב של העם. המניע בעיניי הוא כבר בשלב מוקדם. אלוהים מבטיח הבטחה לאברהם. עד לאותו רגע אלוהים הוא "אבא" אוניברסלי. ברא את העולם, פיקשש פה ושם, העולם התחרבש וסטה מהתכנית של אלוהים. ואז נוצר הנרטיב שלנו – אלוהים מחליט שזהו, נמאס לו מכל בני האדם והוא בוחר לו עם שיהיה שלו וילך בהתאם לתכנית האלוהית. בזה שניכס לו עם אחד יצר לו בעצם עם שמנכס לעצמו את אלוהים כרכושו ב 100 אחוז. זה מקור האמונה שאלוהים שלנו וממנה נובע כל השאר. רק עם שבטוח שהאלוהים שברא את העולם הכל יכול הוא שלו מתנגש פעם אחר פעם עם עולם חזק, גדול ומפסיד בהתנגשויות האלו הפסדים כואבים ועדיין בטוח שהאלוהים הזה 100 אחוז שלו. כך חורבן בית ראשון, בית שני ואם כל זה לא הספיק ואפילו שחכמים רבים כבר הבינו שיש גבולות ל 100 אחוז הזה והתנגדו למרד בר כוזיבא העם הלך אחרי האמונה והתנגש התנגשות אכזרית עם האימפריה הרומית. לא לשווא הלקח נלמד על ידי היהדות החרדית. עדיין לא ברורות לי הסיבות מדוע רבי עקיבא זכה לכבוד עד היום למרות שהוא היה מחולל האסון ואילו בר כוזיבא נחשב לאסון. רק החילונים שבאו לארץ והיו זקוקים לגיבורים הוציאו אותו מהנפטלין. החילונים שהוציאו אותו השתמשו בו אבל הפנימו את הלקח המדיני מההרפתקה הנוראית ודבקו בדרך של מניעת התנגשות עם העולם. עכשיו בא העם הזה שבטוח שאלוהים שלו ב 100 אחוז ורוצה לחזור להתנגשות עם העולם תוך שהוא שוכח את הלקח שאי אפשר לסמוך שאלוהים מסכים שהוא שלנו ב 100 אחוזים והלקח גם הפעם יהיה כואב מאוד. אם לא נשכיל לעצור את זה כמו שכל חכמי דור שני של התנאים לא השכילו לעצור את רבי עקיבא ובר כוזיבא נשלם מחיר יקר מאוד. שמי ד"ר גבי לוין כתובת המייל שלי gabiruth@hotmail.com אשמח לשמוע ממך.

הבעיה באנלוגיה הזו, לדעתי, היא לא רק ההנחה שהפלסטינים דומים ליהודים של ימי מרד בר כוכבא, אלא גם שישראל של היום דומה לרומא של אותה תקופה. ובכן, שתי ההנחות כל כך רחוקות מן המציאות, שהן שו... המשך קריאה

הבעיה באנלוגיה הזו, לדעתי, היא לא רק ההנחה שהפלסטינים דומים ליהודים של ימי מרד בר כוכבא, אלא גם שישראל של היום דומה לרומא של אותה תקופה.
ובכן, שתי ההנחות כל כך רחוקות מן המציאות, שהן שוללות גם כל היתכנות של אפילו התקרבות לתוצאה המתוארת במאמר.
ראשית, אנחנו איננו מעצמה עולמית בשום קנה מידה, גם אם הצלחנו לבנות "וילה בג'ונגל", ואכן הצלחנו. אבל קצת צניעות ממש לא תזיק.
שנית, חשוב יותר: הפלסטינים, ובוודאי אלה שחונכו על ברכי החמאס מתחילת המאה ה-21, אינם דומים בשום דרך ליהודים של בר כוכבא – לא בתרבותם, לא בדתם (האיסלם היא דת אגרסיבית ומדכאת בכל מקום שהיא מגיעה אליו), לא באמונותיהם, ובעיקר לא ברצחנותם.
שלישית, הפלסטינים של היום זוכים לגיבוי אוטומטי וחובק עולם – קודם כל של מדינות האיסלם, לאחר מכן – של רבות ממדינות "העולם השלישי", ולבסוף גם של ה"פרוגרסיבים ליברלים רדיקלים" בעולם המערבי.
עכשיו צא וחשוב מה היה קורה לו, לבר כוכבא, אילו קיבל את הגיבוי של האימפריה הפרתית, האימפריה הקושנית במרכז אסיה והאימפריה ההאנית בסיןַ באותה שנה, אחרי שהשמיד את הלגיונות העשירי והשישי ולפני שהגיעו שלושת הלגיונות ששלח אדריאנוס לדכא את המרד…
רביעית, לפלסטינים אין את רבי יוחנן בן זכאי, שיאמר לאספסיאנוס: "תן לי את יבנה וחכמיה".
ואחרון אחרון: אתה רואה את הפלסטינים מוותרים על אל אקצה כפי שהיהודים נאלצו לוותר על המקדש?
ואיך זיל גמור.

השוואה מטופשת. חוסר הבנה עמוק לגורמים למרד בר כוכבא. מאידך מול היה הכותב להסיק דווקא המסקנה ההגיונית ממעשה אדריאנוס. שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר ... המשך קריאה

השוואה מטופשת. חוסר הבנה עמוק לגורמים למרד בר כוכבא.
מאידך מול היה הכותב להסיק דווקא המסקנה ההגיונית ממעשה אדריאנוס. שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר שכוח והרבה כוח, עוזר גם עוזר.
את העזתים יש ללמד את השיעור של אדריאנוס ולגרש ולפזר בעולם. הם בניגוד אלינו לא ישובו לכאן עוד לעולם. ואם אכן ישובו בעוד 2000 שנה הרי גם זה הישג נפלא של השימוש בכוח.

עוד 821 מילים ו-6 תגובות

הפרוטקטור והגלולה האדומה

היום, כשלוחות השידורים בערוצים נוקו כולם לטובת עדכוני השטח ושולחנות הפרשנים, בתוך ים השעות האלו העוסקות במצב, שמורה לפרשנים גם פינה לדיון בנושא בנימין נתניהו וגורלו.

עיקר ההתעסקות בנתניהו סובבת סביב השאלה הלא חשובה האם נתניהו יודה באחריותו למחדל או לא. שאלה סימפטומטית שדורשת ממנהיגנו הדגול הפגנת כניעה חברתית, שתיאמר מהפה ולחוץ ולא תגלה לנו דבר מתחושותיו הפנימיות.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 605 מילים

זרעי העימות הבא

מול מתקפת הזוועות הארורה של חמאס, זכינו לראות משהו שאפשר לכנותו נס גלוי. פתאום, כמו אותו רובוט זועם מסרטי "שליחות קטלנית", רסיסי העם המפוצל שלנו התחברו להם יחד לגוף אחד בעל מטרה אחת – ניצחון. כל הסדקים התאחו, כל השברים היו כלא היו. עם כזה, עם רוח כזו, דינו שינצח.

יחד עם רוח הקרב הזו נושבת בקרבנו עוד רוח – רוח התקווה. תקווה לשמירה על אחדות העם גם לאחר הניצחון. גם הרוח הזו היא רוח מאוחדת. ימין ושמאל, דתיים וחילונים, תומכי ביבי ומתנגדיו – כולנו חיים את התקווה הזו ומאמינים בה.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 514 מילים

נס ושמו איתמר בן גביר

בתור משתתף קבוע במחאה, אני מופתע בכל פעם מההתבטאויות החוזרות המציינות את איתמר בן גביר כאסון שקרה לנו, בעוד שאני מביט ורואה בו ברכה לא צפויה, שהיא בגדר נס שצריך לברך עליו בכל בוקר מחדש.

הבעיה בראיית בן גביר כאסון היא הנטייה האנושית שלנו לפרסונליזציה של תופעות חברתיות. אך בן גביר הוא רק שלט דרכים, בעוד שהדרך וההולכים בה הם החשובים, והם קיימים שם בין אם תלוי שלט מעליהם או לא.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 769 מילים

התוצאות הלא צפויות של צמצום הסבירות - כינון צבא ההגנה למתנחלים

ה-24 ביולי 2023, היום בו חוקק חוק צמצום עילת הסבירות, ייזכר כיום מפנה בהיסטוריה של מדינת ישראל. זה לא בגלל הסיבה בגינה הוא נחקק (השלכותיו על מערכת המשפט) אלא בגין ההשלכות הלא צפויות שלו על קידום תהליך השלום העתידי מול הפלסטינים.

כמו בפצצת אטום, בה פיצוץ של מטען קונבנציונלי קטן דוחס פלחים של חומר בקיע גרעיני לכדי מסה קריטית המתניעה תגובת שרשרת בעוצמה שמחריבה ערים – כך הפיצוץ הקונבנציונלי של העברת החוק התניעה משהו אחר ועוצמתי הרבה יותר, והוא התפרקות מודל צבא העם.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 666 מילים

למה צודקים תומכי הרפורמה, ומדוע תנועת המחאה צריכה לנצח

שאלת הרפורמה המשפטית, זו שמסעירה כל-כך את המדינה, מתחזה להתיישב לה תחת מטריית מהות הדמוקרטיה: האם מבנה המערכת המשפטית שלנו מייצר דמוקרטיה או שולל אותה? אבל לא זו השאלה שבאמת קורעת באגרסיביות שכזו את החברה שלנו.

גם אם אנחנו לא מודעים לכך, או סתם מתכחשים, מאחורי חזות שאלת מהות הדמוקרטיה יושב לו נסתר רציונל אחר, רציונל הנוגע לשאלה האמיתית שקורעת אותנו – טיב אמנת הבסיס החברתית עליה יושבת המדינה, אותה אמנה ממנה צומחים כל אותם המבנים החברתיים המנהלים את חיינו.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כן, אבל... בעוד אני (ועוד רבים וטובים ממני) בהחלט מסכים שבבסיס הבלאגן המקומי עומד המתח בין יהודית לדמוקרטית, אתה מתעלם פה מהקונטקסט העולמי בצורה שאינה אופיינית לך. השיטה של מחנה הימין ה... המשך קריאה

כן, אבל…
בעוד אני (ועוד רבים וטובים ממני) בהחלט מסכים שבבסיס הבלאגן המקומי עומד המתח בין יהודית לדמוקרטית, אתה מתעלם פה מהקונטקסט העולמי בצורה שאינה אופיינית לך. השיטה של מחנה הימין היא פופוליזם ולאומנות, והיא אותו דבר בכל מקום בעולם. מה עם הונגריה, ארה"ב, טורקיה וכו'? מה ה'יהודית' שלהן? אני חושב שמוסד המדינה באירוע הזה מתנהג כמו שרשרת, וכשגל הלאומנות פוגע
נקודת הכשל היא החוליה החלשה ביותר. אצלנו החוליה הזאת היא הפרדוקס המובנה שבקביעה 'יהודית ודמוקרטית', בארה"ב היא של עקרון החופש, בטורקיה היא החילון הכפוי… כך שמה שאתה עושה פה הוא להצביע על החוליה החלשה המקומית, אבל מתעלם מהגל הרחב שמביא אותה לשבירה.

מדינה, כל מדינה, במובן הבסיסי ביותר של המושג, היא שיתוף משאבי הכלל ומאמצי הכלל, לצורך שרידת הכלל. בואו נתחיל בלהודות שזו הגדרה קרובה עד-כדי סימן-שאלה להגדרה הבסיסית של קומוניזם. בפועל,... המשך קריאה

מדינה, כל מדינה, במובן הבסיסי ביותר של המושג, היא שיתוף משאבי הכלל ומאמצי הכלל, לצורך שרידת הכלל. בואו נתחיל בלהודות שזו הגדרה קרובה עד-כדי סימן-שאלה להגדרה הבסיסית של קומוניזם.

בפועל, במציאות הגלובלית העכשווית, לרוב העמים והקבוצות יש מדינה שהיא לא יותר מאשר פלטפורמה שמאפשרת (חוקית ואפקטיבית) מצב שבו מיעוט של טייקונים, מכתיב גם לשוק וגם לממשלה, שוד מתמשך של רוב אלקטורלי באמצעות תעסוקה בשכר-מינימום, כנגד מכירת מוצרים ושירותים במחיר מופקע, תחת המוטו המתועב של "תאוות-בצע ללא סייג" (מיקסום רווחים בכל מחיר).

זה בבסיסו, הקונפליקט הרעיוני בין ימין לבין שמאל, ולא, בשום מציאות אנושית ידועה, הימין הוא חברתי במובן של שיוויון הזדמנויות (כחלוקה צודקת מהותית במשאבי הכלל), אלא הוא מדגיש את היות הפרט אובייקט לגחמות השלטון.

במובן הזה גם ברית המועצות הסוציאליסטית היתה משטר ימני לעילא, משטר לאומני עם שאיפות התפשטות אימפריאלית, לעומת בלגיה או הולנד שהן לכאורה "משטר מלוכני עם שלטון של עילית פריבילגית" אך בפועל מדינה סוציאל-דמוקרטית עם שוויון הזדמנויות בפועל, וחמלה חברתית על חלשים ונחשלים, במובן הכי כלכלי שיש: חינוך-חינם, בריאות-חינם, תחבורה ושירותים עירוניים מסובסדים על-פי רמת הכנסה.

מהבסיס הזה, ועד לדיון מהורהר ומלא צביעות במונחים של "משילות", שלטון הרוב" רב המרחק, והמרחק הזה מייצג את עומק שטיפת המוח הקולקטיבית שכולנו עוברים יומם ולילה, מהפרסומות ועד תוכחת נציגי השלטון – שהם, בעידן המודרני, העילית המטופחת ומפונקת על ידי אותו קומץ טייקונים שמחזיקים את כולנ (את ההמון ואת השלטון), בביצים

עוד 692 מילים ו-2 תגובות

ישראל והבעיה האוקראינית

העיסוק שלנו בעצמנו הוא די אובססיבי, ובתקשורת הישראלית העולם לא ממש נוכח, ובוודאי שהמלחמה באוקראינה כמעט נשכחה.

בימים הדרמטיים העוברים עלינו אנו רואים בחילופי השלטון שלנו, הגובלים בחילופי משטר, את גורם ההשפעה הדומיננטי ואולי היחיד על חיינו ועתידנו.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 932 מילים ו-1 תגובות

פרדוקס תמיסטוקלס ואפקט אוקראינה

לאוריון הייתה עיר ביוון העתיקה שנטלה תפקיד חשוב באתוס של עליית האימפריה האתונאית וניצחון היוונים על הפרסים. זכייתה למקום באתוס הזה נבעה לא משום שנטלה חלק בקרבות (היא לא), ולא משום שהייתה מקום בו התרחשו הקרבות (הם לא). היא נבעה מכך שערב הפלישה הפרסית התגלו בקרבתה עורקי כסף עשירים, והמצביא תמיסטוקלס ניצל את ההזדמנות המיוחדת הזו בכך ששכנע את האתונאים להשתמש בכסף הזה כדי לבנות צי אוניות קרב. צי עמו הם ניצחו את הפרסים ושינו את פני ההיסטוריה.

לאוריון שביוון העתיקה נכנסה לאתוס עליית האימפריה האתונאית וניצחון היוונים על הפרסים, כי ערב הפלישה הפרסית התגלו בקרבתה עורקי כסף, והמצביא תמיסטוקלס שכנע לבנות בכסף צי אוניות קרב

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 836 מילים

ביבי נגד איראן - מי ניצח?

בוויכוח המתלהט על צדקת המדיניות האגרסיבית של נתניהו מול איראן, יש טיעונים לחובה ולזכות. מצד הזכות, מדובר במדיניות שהובילה לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, לגניבת ארכיון הגרעין, ולשלל התקפות מסתוריות המיוחסות לישראל. מצד החובה, אותה מדיניות איפשרה התקדמות איראנית מטורפת אל נקודת הסף הגרעינית. אבל נראה שבמאזן הכללי – לא כל הנקודות נלקחו בחשבון. אחת הנקודות המרכזיות היא מאזן בעלי הברית. מי איתנו ומי נגדנו במאבק הזה.

בוויכוח המתלהט על צדקת המדיניות האגרסיבית של נתניהו מול איראן, נראה שלא כל הנקודות נלקחו בחשבון. אחת המרכזיות היא מאזן בעלי הברית. מי איתנו ומי נגדנו במאבק הזה

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 856 מילים

הפתולוגיה של הקיצוניות

מה שנשא את הטיטניק היו המים, ומה שהטביע אותה – גם הם היו המים, רק במופע קצת שונה. גוש קרח, שרק קומץ ממנו בצבץ, הוא שקרע ושלח למצולות את האונייה שלא יכלה לטבוע.

מה שנשא את הטיטניק היו המים, ומה שהטביע אותה – גם הם היו המים, רק במופע קצת שונה. גוש קרח, שרק קומץ ממנו בצבץ, הוא שקרע ושלח למצולות את האונייה שלא יכלה לטבוע

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 881 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה