אני מספיק מבוגר לזכור את השנים הראשונות של גוגל. לא באמת הבנתי את החידוש באותה תקופה – את רוב החיפושים שלי הייתי עושה במנוע החיפוש של יאהו (Yahoo), וזה די סיפק אותי מבחינת התוצאה. לא הרגשתי צורך במשהו אחר או שחסר לי משהו.
עם הזמן יותר ויותר אנשים דיברו על גוגל ועל הפועל "לגגל", אבל מודה שלא הבנתי עד הסוף את הכוונה. רק לאחר תקופה ארוכה הצטרפתי למחפשים בגוגל, והתמריץ הגדול מבחינתי היה שירות המייל של גוגל שהיה טוב משמעותית מאחרים, כולל המייל של יאהו (שעדיין יש לי מסיבות היסטוריות, אך הוא לא בשימוש).
מאז עשיתי את המעבר המלא, ועד לאחרונה – גוגל, על יתרונותיה וחסרונותיה, הייתה מנוע החיפוש החביב עליי. קשה לי לדמיין עולם בלעדיה ואני כנראה לא היחיד, גוגל מדורגת כבר שנים רבות כמנוע החיפוש הדומיננטי, מונופול בשוק החיפושים באינטרנט.
עד לאחרונה – גוגל, על יתרונותיה וחסרונותיה, הייתה מנוע החיפוש החביב עליי. קשה לי לדמיין עולם בלעדיה ואני כנראה לא היחיד, גוגל מדורגת שנים כמנוע החיפוש הדומיננטי, מונופול בשוק החיפושים באינטרנט
יאהו (Yahoo) היא דוגמה לחברה ששלטה בשוק מנועי החיפוש בשנים שלפני 2000, והגיעה בשיאה לשווי של 125 מיליארד דולר. אך היא איבדה את דרכה, ובסופו של דבר נמכרה בשנת 2017 לפי שווי נמוך בהרבה של 4.8 מיליארד דולר.
אחד הגורמים המרכזיים לנפילתה של יאהו הייתה גוגל, שהציעה מנוע חיפוש וטכנולוגיה עדיפה. יאהו, שלא העריכה מספיק את חשיבות החיפוש, הסתמכה על טכנולוגיות של חברות אחרות (בהן גוגל עצמה), וכשניסתה לפתח טכנולוגיית חיפוש עצמאית כבר היה מאוחר מדי, גוגל שלטה בשוק.
הספר "הסיפור של גוגל" מאת דיויד וייז ומארק מאלסיד (2015) מתאר איך שני סטודנטים מסטנפורד, לארי פייג וסרגיי ברין, הקימו את החברה ב-1998. הם יצרו את מנוע החיפוש החכם ביותר בעולם. האלגוריתם שפיתחו PageRank שינה את הדרך שבה מוצגים תוצאות חיפוש ברשת. זה כבר לא היה רק עניין של מילות מפתח, אלא גם איכות, סמכות וקישורים, וזה עבד.
כיום יש לגוגל כ-2.5 מיליארד משתמשים והכנסות של מאות מיליארדי דולרים בשנה. לפי ההערכות, כ-90% מהחיפושים כיום ברשת נעשים דרך גוגל כאשר המתחרים נשארו הרבה מרחוק. מאז הנפקתה ב-2004, גוגל הפכה למפלצת פיננסית עם שווי שוק של כ-2 טריליון דולר, אך עדיין 70% מההכנסות נשענות על חיפושים והפרסומות שמתלוות אליהם. כלומר, אם מנוע החיפוש יאבד רלוונטיות – גם גוגל תאבד אותה.
מאז הנפקתה ב-2004, גוגל הפכה מפלצת פיננסית עם שווי שוק של כ-2 טריליון דולר, אך עדיין 70% מההכנסות נשענות על חיפושים והפרסומות הנלוות. כלומר, אם מנוע החיפוש יאבד רלוונטיות – גם גוגל תאבד אותה
השימוש במנוע החיפוש של גוגל ולא במנועי חיפוש מתחרים הוא לא רק עניין של נוחות, יש כאן עניין עמוק יותר של הפסיכולוגיה של אימוץ טכנולוגיה. אנשים מאמצים חדשנות כשהם מרגישים שהיא מועילה להם, שהיא קלה לשימוש, וכאשר הם רואים שאחרים כבר עושים בה שימוש. כאשר אדם מרגיש שהוא מבין את הטכנולוגיה, שהוא שולט בה ושהיא מעניקה לו ביטחון הוא פתוח יותר לשינוי.
מודלים פסיכולוגיים בתחום, כמו מודל אימוץ טכנולוגיה (Diffusion of Innovation) מראים ששני הגורמים המרכזיים שמשפיעים על החלטת המשתמש הם התפיסה של מידת התועלת שהטכנולוגיה תעניק לו, והאם היא נראית לו קלה לשימוש. כאשר התשובה לשתי השאלות חיובית, הסיכוי שהמשתמש יאמץ את הטכנולוגיה גובר.
אנשים רבים חווים חשש טבעי מטכנולוגיות חדשות, תחושת עמימות, שינוי בהרגלים, ולעיתים אף תחושת איום. החשש הזה בולט במיוחד אצל מי שאינו רואה את עצמו "טכנולוגי", או שחווה כישלון בעבר עם טכנולוגיה כלשהי. לצד זאת, יש גם מרכיב חברתי מובהק. אנשים נוטים לאמץ טכנולוגיה כשהם רואים שסביבתם, ובמיוחד אלו שהם מעריכים או סומכים עליהם, עושים זאת. המאמצים המוקדמים ממלאים כאן תפקיד חשוב, בכך שהם יוצרים תחושת לגיטימציה ומפחיתים את תחושת הסיכון.
תחושת שליטה היא מרכיב מרכזי נוסף. כאשר אנשים מרגישים שהם מבינים את הטכנולוגיה, יודעים כיצד להשתמש בה, ויכולים להחליט מה לעשות אתה הם פתוחים הרבה יותר כלפיה. לעומת זאת, תחושת אובדן שליטה (כפי שקורה לעיתים עם בינה מלאכותית, איסוף מידע או מעקב) מעוררת התנגדות.
גרף המראה את "מודל אימוץ הטכנולוגיה" לאורך זמן – מקור ויקיפדיה
לספק מעט רקע: אני נחשב ל"מאמץ מאוחר" (Late Majority) של טכנולוגיה. כך היה גם עם גוגל. אבל עם צ'ט ג'י.פי.טי, משהו השתנה. לא הפכתי פתאום לאדם שממהר לאמץ חידושים, זה היה תהליך. אבל לראשונה מאז שגוגל הפכה למועדפת עליי, התחלתי פחות ופחות להשתמש בה. יש המכנים את צ'ט ג'י.פי.טי ודומיו "הרוצח של גוגל", ולדעתי הם צודקים.
אני נחשב ל"מאמץ מאוחר" של טכנולוגיה. כך היה גם עם גוגל. אבל עם צ'ט ג'י.פי.טי, משהו השתנה. התחלתי פחות ופחות להשתמש בגוגל. יש המכנים את צ'ט ג'י.פי.טי ודומיו "הרוצח של גוגל", ולדעתי הם צודקים
צ'ט ג'י.פי.טי ודומיו הם הרבה מעבר לכלי עזר ליצירת תמונות או כתיבת קוד. הם מנוע חיפוש מסוג חדש ולדעתי, עדיף על גוגל. במקום לקבל רשימת קישורים, מקבלים מידע מעובד, מותאם אישית, במהירות מדהימה, נקי וללא פרסומות (לפחות כרגע).
היכולת להעלות מסמך של 400 עמודים ולקבל סיכום, לערוך טקסטים, לתרגם שפות ולתקשר עם ישות אינטליגנטית שעונה תשובות ענייניות פשוט מדהימה, והיכולות האלו משתפרות כל הזמן. בנוסף האפשרות לבקש הצגת מקורות מרשת האינטרנט נותנת את הגמישות לבדוק את החיפוש ומאפשרת למעשה לקבל את הרלוונטיות שנותנת גוגל.
המהפכה האמיתית התרחשה כאשר צ'ט ג'י.פי.טי בגרסאות האחרונות התחבר לרשת האינטרנט. כעת הוא יודע לחפש מידע בזמן אמת, לענות על שאלות עדכניות, ולשלב בין ידע קיים לידע חדש.
כשחוזרים להשתמש בגוגל מרגישים שמשהו חסר. אין את הקובייה שבה שואלים שאלה ומקבלים תשובה מותאמת אישית. אין את היכולת להעלות קובץ, לבקש עריכה, או לנסח מיילים מתקדמים בשפות שונות וללא מאמץ. אין תרגום חלק או סיכום מתוחכם, בקיצור כל מה שצ'ט ג'י.פי.טי מציע.
גוגל כמובן לא נשארה מאחור, היא השיקה את ג'מיני Gemini מערכת מתחרה משלה. אבל לראשונה קמה תחרות אמיתית למודל של גוגל, וייתכן שבעוד מספר שנים מנוע החיפוש של גוגל ייחשב למיושן.
OpenAI, שפיתחה את צ'ט ג'י.פי.טי והשיקה אותו בשנת 2022, כבר הגיעה לכ-500 מיליון משתמשים חודשיים. למרות שהיא עדיין אינה רווחית, כל משתמש שמאמץ את המערכת החדשה מפחית את השימוש בגוגל. כל שאילתה בטכנולוגיה החדשה היא שאילתה אחת פחות בגוגל.
היכולת להעלות מסמך של 400 עמודים ולקבל סיכום, לערוך טקסטים, לתרגם שפות ולתקשר עם ישות אינטליגנטית שעונה תשובות ענייניות פשוט מדהימה, והיכולות האלו משתפרות כל הזמן
כאמור אימפריות נופלות לאט, והמהפכה תיקח זמן, אבל לראשונה, קם מתחרה אמיתי לגוגל. לא מדובר רק בטכנולוגיה טובה יותר, אלא בשינוי פרדיגמה: מטקסטים מקובעים לשיחה אינטראקטיבית, ממידע גולמי להבנה עמוקה, וייתכן שבעוד עשרים שנה נזכור את גוגל כמו שאנחנו זוכרים היום את יאהו או את מייספייס, בנוסטלגיה.
רו"ח ערן גורודצקי הוא סמנכ"ל כספים במיקור חוץ בחברות קטנות ובינוניות ויועץ פיננסי.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אין לי מושג מה יקרה עם גוגל כמנוע חיפוש, בינתיים היא לא מראה ירידה בשימוש
אבל כל הכתבה הזו מתעלמת מכך שיש צמיחה אדירה בשירותי הענן של גוגל, מיוטיוב שגדלה וצומחת, מרכבים אוטונומים שמתחילים להכני לה הרבה כסף.
וממנוע ה- AI המצוין שיש לה
למען האמת ל- Chat GPT יודע עד היום להמציא לי מקומות שלא קיימים.
לעומת זאת, התחלתי להשתמש באופן כמעט יומימי ב- deep search של ג'מיני שמשאיר את Chat GPT מאחור.
בכל סרטי המדע הבדיוני הטובים ב-40 שנים האחרונות, הטכנולוגיה היא לדבר עם המחשב. המחשב הוא זה שמעדכן אותך בחדשות, במידע שאתה רוצה, במזג האוויר, בהעלאת קבצים ישנים המאוחסנים בו וכו' וכו', אך טבעי שזה יהיה כיוון הטכנולוגיה. אתה לא צריך לשבת מול המחשב ולסנן תוצאות או לראות את אותה כתבה בשינוים קלים ב-20 תוצאות הראשונות שחיפשת.
זו הדרך וזה הכיוון שהעולם הולך אליו.
היי ערן גם אני זוכר את מנוע החיפוש של גוגל בתחילת דרכו ואת החיפושים שעשינו ביאהו. לקחת אותי 17 שנה אחורה אם אני לא טועה. עכשיו אתה מצעיד אותי קדימה ואני די מסכים איתך שיש מצב שגוגל יהפכו מיושנים וchat gpt יותר חדשניים ועדכניים. אני עוסק שנים בקידום אתרים בגוגל ומרגיש ירידה ענקית בשנים האחרונות משחקנים שלא לקחתי בחשבון כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדין ועכשיו יותר מתמיד גם הבינה מלאכותית וברשם chat gpt. נראה שגוגל הפך ענק מסורבל ומיושן אם הוא לא יבצע רכישה של המתחרה אני מאמין שבעוד מספר שנים נראה את גוגל כמו שהיום אנחנו מסתכלים על יאהו. איציק פייזק קידום אתרים