פרשנות נתניהו שוב הצליח לבצר את מעמדו בליכוד

נתניהו יכול לנשום לרווחה: ההפגנה אמש, על פי מקורביו, לא נחלה כישלון חרוץ ● יריביו, מצידם, יכולים לשמוח בעובדה שהאירוע לא גלש לאלימות ומלחמת אזרחים לא ריחפה באוויר ● אבל הזרקור היומי הופנה אתמול אל מירי רגב, שהתחילה את היום עם גט כריתות מבן בריתה גדעון סער וסיימה אותו כקול הממלכתי של מפלגת השלטון

הפגנת התמיכה בבנימין נתניהו במוזיאון תל אביב. 26 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty))
AP Photo/Oded Balilty)
הפגנת התמיכה בבנימין נתניהו במוזיאון תל אביב. 26 בנובמבר 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול לנשום לרווחה: ההפגנה אמש במוזיאון תל אביב, על פי מקורביו, לא נחלה כישלון חרוץ – ממנו הוא חשש ואותו הוא ניסה למנוע בכל דרך. "אם היו מגיעים כמה מאות, לא היה עוזר לו כלום", הסביר אמש מקורב, "אבל עם האלפים שהיו, הוא יכול לקחת קצת אוויר".

כמה אלפים? זה כבר לא חשוב. בקרבת נתניהו אומרים שהגיעו 15 אלף. בערוצי הטלוויזיה דיווחו על 3,000 עד 5,000 איש. כך או אחרת, אלפים – לא מאות – הגיעו מכל הארץ להפגין למען נתניהו ונגד הפרקליטות.

הפגנת התמיכה בבנימין נתניהו במוזיאון תל אביב. 26 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
כמה אלפים? תתחילו לספור. הפגנת התמיכה בנתניהו במוזיאון תל אביב אמש (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

האנשים הללו מזדהים עם נתניהו בכל מצב, גם אם לא היה מסובך בבעיות פליליות קשות. זהו הגרעין הקשה שמצביע עבור הליכוד ותומך במנהיגיו בלי שום קשר לאירועים מסביב, בגלל סיבות היסטוריות, דתיות, עדתיות ולאומיות.

זו גם הסיבה שהליכוד שומר על כוחו תחת נתניהו הנאשם גם היום, לפחות על פי הסקר אמש של ערוץ 12. עם נתניהו, הליכוד קיבל בסקר 33 מנדטים. עם גדעון סער בראש, הסוקרים נתנו לליכוד 26 מנדטים. נכון להיום, נתניהו לבדו שווה לליכוד לפחות 7 מנדטים קריטיים.

עם נתניהו, הליכוד קיבל בסקר 33 מנדטים. עם גדעון סער בראש, הסוקרים נתנו לליכוד 26 מנדטים. נכון להיום, נתניהו לבדו שווה לליכוד לפחות 7 מנדטים קריטיים

האירוע במוזיאון תל אביב היה טעון, אבל לא גלש לאלימות. ובכל זאת, היו פה ושם קריאות נאצה ושלטים קשים נגד הפרקליטות, עד שאפילו השרה מירי רגב נרתעה, וביקשה לשמור על השפיות. "אסור שתחושות כעס יגרמו לפגיעה בשלטון החוק. יש כאן שלטים שצריכים לרדת. אנחנו לא רוצים הסתה, כי החוק שומר גם עלינו", קראה רגב לעבר המפגינים.

כל יום והגיבור שלו. אתמול הייתה זאת רגב. שרי הליכוד וחברי הכנסת – מלבד מיקי זוהר ושלמה קרעי – הדירו את רגליהם מההפגנה אתמול. הם לא מסכימים עם הטענות להפיכה שלטונית שמארגנים היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה נגד הימין. אולי הם גם לא רוצים לריב עם הפרקליטות והתקשורת בעצמם.

רגב הגיעה לנאום בהפגנה השנויה במחלוקת והצדיקה את מילות הג'ינגל שמלווה אותה בפריימריז בליכוד ("לכי. תספרי לכולם שאת מירי רגב ואת לא עושה חשבון לאף אחד").

מירי רגב נואמת בהפגנת התמיכה לבנימין נתניהו במוזיאון תל אביב. 26 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מירי רגב נואמת בהפגנת התמיכה לבנימין נתניהו במוזיאון תל אביב אמש (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בבוקר רגב השתלחה בגדעון סער בסגנון שאותו ביקשה למנוע מהמפגינים בערב. רגב טענה כי סער יורה בנגמ"ש ותוקע סכין בגבו של נתניהו, לא פחות. סער טען שרגב התחנפה אליו פעם, כאשר הייתה נגד נתניהו, ועכשיו שינתה את עורה.

בעניין זה סער צודק. לפני עשר שנים הזמין סער את רגב לביתו אז, ברחוב מאז"ה בתל אביב. בפגישה נכח גם אחד, בנימין נתניהו. סער סייע לרגב אחרי שהשתחררה מהצבא לקצר תהליכי אכשרה, להתפקד לליכוד ולהיבחר לכנסת. מאז היא נחשבה בכירה במחנה סער. אתמול היא נתנה לו גט.

סער עצמו הרים אתמול את רף המאבק בנתניהו והחריף את השיח. הוא קרא לראש הממשלה להתפטר, אבל הדברים עדיין לא צוברים תאוצה. להיפך. קרבות הבלימה של נתניהו מצליחים.

אתמול הצטרף למאבק, כנראה בתיאום עם ראש הממשלה, שר החוץ ישראל כ"ץ, היריב הגדול ביותר של סער בקרבות הירושה בליכוד, שהקפיד עד כה לשמור על שתיקה. "ההשתלחויות של סער הן חציית קו אדום של חברות ושותפות פוליטית ונראות כניסיון להכשיר את הקרקע לפילוג בליכוד", כתב כ"ץ בפנייה לפעילי הליכוד.

גדעון סער בחוג בית בהוד השרון, ב-25 בנובמבר 2019 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
גדעון סער בחוג בית בהוד השרון, ב-25 בנובמבר 2019 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

לסער, בקיצור, אין שום סיכוי מול נתניהו. האם הוא אכן מתכוון לגייס ארבעה חברי כנסת או יותר, שיחתמו על הודעת התמיכה בבני גנץ, יפלגו את הליכוד וימנעו בחירות? סער מכחיש, כמובן. מצד שני, זו הדרך היחידה שנותרה לו כדי למנוע את הבחירות לכנסת.

הערכה שלי: סער לא יפלג את הליכוד, למרות המתקפות הקשות נגדו. הוא ירוץ בפריימריז מול נתניהו רק אחרי ה-11 בדצמבר, ינוצח בקלות, אבל בתודעה הליכודית הוא עשוי לקבע את עצמו כמנהיג הבא.

עוד 548 מילים
סגירה