הבדיחה העצובה של המשרד להגנת הסביבה

. (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
Greenpeace activists protest against the expansion of polluting industries in the Haifa Bay outside the Planning and Building Committee meeting at the Bayit Vagan Hostel in Jerusalem, on July 8, 2015. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** áæ"ï âøéðôéñ éùøàì àëñðééú áéú åâï éøåùìéí ãéåï äåòãä äîçåæéú ìúëðåï åáðééä äôâðä

בעוד העולם כולו מתעורר למשבר האקלים, נדמה שקברניטי המשק הישראלי מנסים לצנן דווקא את ההתחממות הציבורית, במקום את זו הגלובאלית. לכן, מאד מרגש היה להתעורר אתמול להצהרה מפוצצת,לפיה, המשרד להגנת הסביבה נוקט לראשונה עמדה ברורה וקורא לסגור את בתי הזיקוק בחיפה.

המשרד להגנת הסביבה: לסגור את בתי הזיקוק בחיפה (צילום מידיעות)
המשרד להגנת הסביבה: לסגור את בתי הזיקוק בחיפה (צילום מידיעות)

עד כאן ההתרגשות. עכשיו למציאות

יש משהו אירוני בכך, שאמירתו הברורה והחד משמעית של המשרד, שאמור להיות אחראי על האינטרס הסביבתי, נחשבת לאירוע היסטורי.

יש משהו אירוני בכך, שאמירתו הברורה והחד-משמעית של המשרד, האמור להיות אחראי על האינטרס הסביבתי, נחשבת לאירוע היסטורי. הדרישה לסגור מפעלים מזהמים אמורה להיות לחם חוקו של המשרד

אירוני, מאחר שהדרישה לסגור מפעלים מזהמים אמורה להיות לחם חוקו של המשרד. עבודתו אמורה להתמקד בייצוג האינטרסים הסביבתיים בממשלה, ובין היתר להלחם בגופים מזהמים אשר פוגעים בציבור וסביבתו.

בפועל, את "מלחמתו" של המשרד בזיהום הקשה במפרץ חיפה – לאורך שנים, תחת שרים שונים ממפלגות שונות – ניתן לסכם ב-"גמגום רפה" עד חוסר מעש מוחלט.

המכתב שהוציא מנכ"ל המשרד, גיא סמט, וסיקורו בתקשורת הוא לא רק ציניות לשמה, אלא ציניות מהסוג הגרוע ביותר.

לא רק שלראשי המשרד אין כוונה לסגור את בז"ן, השבוע, בעזרת המשרד, קובעו בתי הזיקוק בקרקע המפרץ לעוד שנים רבות, תוך הפעלת מפעל פטרוכימי חדש כמה ק"מ דרומה משם: אסדת לוויתן

לא רק שלעומדים בראש המשרד אין שום כוונה לסגור את בז"ן, השבוע בעזרת המשרד, קובעו בתי הזיקוק בקרקע המפרץ לעוד שנים רבות וזאת, תוך כדי הפעלתו של מפעל פטרוכימי חדש, מספר קילומטרים דרומה משם.
הכוונה היא כמובן להפעלתה של אסדת לוויתן המפורסמת.

.אסדת הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
.אסדת הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

למי שלא בקיא בפרטים אנסה לתקצר את הסיפור:

אסדת לוויתן, שהיא בית זיקוק לכל דבר ועניין – מקבלת גז גולמי מהמאגר ומזקקת אותו, באמצעות תהליכים פטרוכימיים, למה שנקרא "גז נקי"- הוקמה כ-10 ק"מ בעומק הים מחוף דור.

בתכנון המקורי, ועפ"י המקובל בעולם, היא הייתה אמורה לקום כ-120 ק"מ מהחוף. אולם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לקח על עצמו להוביל מהלך של קירוב האסדה לחוף, ויחד איתה גרר את ישראל לשורת איומים הרי אסון

בתכנון המקורי, ועל פי המקובל בעולם, היא הייתה אמורה לקום מעל פי הבאר, כ-120 ק"מ מהחוף, אולם מסיבות שמיד אגע בהן, לקח על עצמו שר האנרגיה, יובל שטייניץ, להוביל מהלך של קירוב האסדה לחוף ויחד איתה גרר את ישראל לשורת איומים הרי אסון:

  •  בטחוניים – נסראללה כבר הודיע שהאסדה היא מטרה מרכזית.
  • בטיחותיים ובריאותיים – עבור מאות אלפי תושבי מישור החוף הצפוני, שבוקר אחד מצאו את חייהם אופפים בתוך עננה פטרוכימית רעילה.
  • סביבתיים – כולל סכנה מוחשית להרס מוחלט של רצועת החוף הישראלית ומפעלי ההתפלה שלה למשך שנים על גבי שנים.

כל אחת מנקודות אלו, עולם ומלואו של פוטנציאל להשמדה עצמית ובוודאי ארחיב על כמה מהן באחד הפוסטים הבאים.

קונדנסט – הרעל השחור

השאלה הנשאלת היא, מדוע אדם מחושב כשטייניץ בחר לקשור את גורלו בשורת איומים קטסטרופליים על המדינה?

מדוע אדם מחושב כשטייניץ בחר לקשור את גורלו בשורת איומים קטסטרופליים על המדינה? ישאל הקורא ההגיוני את השאלה המתבקשת, מי מרוויח מכל זה? הפעם אתמקד רק באחד המרוויחים: האחים עופר

כדי לגלות את התשובה, ישאל הקורא ההגיוני את השאלה המתבקשת, מי מרוויח מכל זה?

בסיפור הזה ישנם מספר מרוויחים גדולים, רובם ככולם בעלי הון וכוח, הפעם אתמקד רק באחד מהם – האחים עופר, הבעלים של בתי הזיקוק.

כדי להבין כיצד הם מרוויחים, צריך להכיר מושג נוסף ולא חיובי במיוחד: קוֹנְדֶנְסָט.

קונדנסט, בקצרה, הוא סוג של דלק קל, המתקבל כתוצר לוואי של הפקת גז. יש לו מספר תכונות שהופכות אותו לבעל ערך כלכלי, בעיקר עבור אנשי התעשייה הפטרוכימית, ומספר תכונות נוספות שהופכות אותו לקטסטרופה עבור יתר היצורים החיים על הכדור.

קונדנסט נדיף יותר מנפט, נפיץ יותר ממנו, ובמגע עם מים הוא אינו צף אלא מתערבב איתם. ואין שום טכנולוגיה בעולם כיום שיודעת לטפל בתקלת שפך של קונדנסט

הוא נדיף יותר מנפט, נפיץ יותר ממנו, ובמגע עם מים הוא אינו צף אלא מתערבב איתם. ואין שום טכנולוגיה בעולם כיום שיודעת לטפל בתקלת שפך של קונדנסט.

המשרד להגנת הטייקון

כאשר אסדת הזיקוק ממוקמת בלב הים, הקונדנסט מועמס על אוניית מיכלית ונשלח ליעדיו. אבל קירוב האסדה לחוף, פתח מכרה זהב לבתי הזיקוק של חיפה, וקשר בקשר הדוק את גורל שני המפעלים הפטרוכימיים הגדולים במדינה.

זה אולי המקום להזכיר שדו"ח מקנזי, אשר בחן את סוגיית מפרץ חיפה, קבע כי ניתן ומומלץ לסגור את בז"ן בין 2025 ל-2030, מאחר וריווחיותם של בתי הזיקוק רק תלך ותרד.

במקום שליחת החומר המסוכן הישר מלב הים, מבלי שיגיע לחופי הארץ, כעת מוקמת בישראל מערכת הובלה אימתנית, אשר נמתחת מאזור השרון ועד חיפה, ובה עומד לזרום הקונדנסט, כאשר בדרך הוא מיועד לעבור בקרבת אזורים מרובי אוכלוסיה, קידוחי מי שתיה (!!) ולהתאחסן במיכלי ענק חיצוניים, לבקשת נסראללה וחבריו.

במקום שליחת החומר המסוכן הישר מלב הים, מוקמת בישראל מערכת הובלה אימתנית, מאזור השרון עד חיפה, בה יזרום הקונדנסט בקרבת ריכוזי אוכלוסיה וקידוחי מי שתיה, ויתאחסן במיכלי ענק חיצוניים, לבקשת נסראללה וחבריו

כל זאת על מנת להוביל את הקונדנסט לאן? לבתי הזיקוק בחיפה כמובן.

משמעות הדבר היא,שכל זמן שבית הזיקוק לוויתן יפעל, ימשיכו ארובות בז"ן להרעיל את תושבי חיפה.

המשרד, שהיה אמור לעמוד בחזית המאבק נגד קרוב האסדה, בין היתר בגלל צרת הקונדנסט, הוא בין האחראים המרכזיים למחדל הלאומי הזה. לא פחות ממשרד האנרגיה והעומד בראשו.

יתרה מזאת, בועידת האקלים הישראלית, שהתקיימה בתחילת השבוע, הצהיר מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, כי בכוונת משרדו להמשיך ולתת רשיונות חיפוש נפט וגז בים. סמט, שישב בכיסא לידו, הנהנן בהסכמה. ישראל של סוף 2019 עדיין מכורה לדלקים פוסילים מזהמים.

זה לא יהיה סיכון גדול מדי להמר שהאחים עופר יפעילו את כל משקלם על הפוליטיקאים והדרגים המקצועיים על מנת לנצל תגליות חדשות לטובת האינטרס הכלכלי שלהם

זה לא יהיה סיכון גדול מדי להמר שהאחים עופר יפעילו את כל משקלם על הפוליטיקאים והדרגים המקצועיים על מנת לנצל תגליות חדשות לטובת האינטרס הכלכלי שלהם. נסיון העבר מלמד שזה גם לא יהיה הימור גדול מדי להעריך שהם יצליחו בכך.

ואם כל זה אינו מספיק, שימו לב למה, או יותר נכון למי, שנעדר מהידיעות על ההכרזה. הכוונה היא כמובן לשר זאב אלקין.

זאב אלקין. (צילום: Flash90)
זאב אלקין. (צילום: Flash90)

הזמן הוא זמן 'בין הבחירות', להצהרה יש כוח השפעה אלקטוראלי לא מבוטל באזור חיפה – מי שהיה באזור בוודאי זוכר היטב כיצד זהר הפייק כוכב של כחלון, בשמי הריטינג של חיפה, בסבב הבחירות הראשון לאחר שהצהיר הצהרה דומה למדי. אבל אלקין, שועל פוליטי ותיק, בחר להצטנע במקרה זה ולתת את הבמה והחיבוק הציבורי דווקא למנכ"ל משרדו.

כנראה שאפילו הוא לא מוכן להיות מזוהה עם הספינים של עצמו.

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
מאמר מעולה ומלמד את כל מי שלא בקיא בנושא המורכב הזה. מאמר החושף את מחדלי השלטון שאמור לפעול למען האינטרסים של הציבור ומעשית פועל נגדם כדי לרצות כמה בעלי הון. המאמר חושף את משמעותו העמוק... המשך קריאה

מאמר מעולה ומלמד את כל מי שלא בקיא בנושא המורכב הזה. מאמר החושף את מחדלי השלטון שאמור לפעול למען האינטרסים של הציבור ומעשית פועל נגדם כדי לרצות כמה בעלי הון.
המאמר חושף את משמעותו העמוקה של הביטוי הון שלטון, מעשית זה שלטון ההון הקלסי.

ישי, שאלת איך יוצאים ממחלה אוטואימונית. התשובה הקונבנציונלית: מדכאים את מערכת החיסון כדי שלא תתקוף את עצמה. התשובה ההוליסטית: מחזקים את מערכת החיסון כדי שהיא תפסיק להתבלבל ולתקוף את ע... המשך קריאה

ישי, שאלת איך יוצאים ממחלה אוטואימונית.
התשובה הקונבנציונלית: מדכאים את מערכת החיסון כדי שלא תתקוף את עצמה.
התשובה ההוליסטית: מחזקים את מערכת החיסון כדי שהיא תפסיק להתבלבל ולתקוף את עצמה, ותזכור מה התפקיד שלה – הגנה על הגוף שנקרא מדינת ישראל.
כן, מערכת שתוקפת (את עצמה ואת סביבתה) היא מערכת חלשה. מערכת איתנה לא צריכה לתקוף כדי להיות מוגנת…
ובמקרה הזה, תאי החיסון הם האזרחים, ובראשם שומרי הבית, שהגוף המבולבל והשחוק מנסה לדכא.

עוד 969 מילים ו-6 תגובות
סגירה