הברבור השחור והיהודים

 (צילום: Kamada Kaori-iStock)
Kamada Kaori-iStock
ברבור שחור

גישה אחת חשובה בניתוח מאורעות בעולם ובחברה האנושית היום ידועה בכינוי "תיאורית הברבור השחור". כל אדם, כולל המדענים, ידעו בוודאות שכל הברבורים היו לבנים. ואז ב-1770 קפטן קוק מצא ברבורים שחורים באוסטרליה.

כל עולם המדעי היה בהלם. התדהמה הייתה רבה, כשגילו שעובדה ידועה ומקובלת לא הייתה נכונה, והעולם המדעי נאלץ ליצור נרטיב חדש להסביר את העובדה החדשה. דימויים ונרטיבים יש להם כוח ועוצמה רבה, יותר מאשר רעיונות. רעיונות באים והולכים אבל נרטיבים נשארים. אם אני חייב לאתגר נרטיב קיים, הכלי היחיד הוא נרטיב אחר.

לדימויים ונרטיבים יש יותר כוח ועוצמה יותר מאשר לרעיונות. רעיונות באים והולכים, אבל נרטיבים נשארים. הכלי היחיד לאתגר נרטיב קיים, הוא נרטיב אחר

הנביאים יצרו נרטיב חדש מסביב לברבור השחור של חורבן בית ראשון. כולם חשבו שה' יגן על מקדשו מה שלא יהיה. התדהמה מ"הברבור השחור" של חורבן בית המקדש נמצאת באופן ברור לעין במגילת איכה ובפרקים של הנביאים. אבל כמזור לתדהמה, יצרו נרטיבים אחרים על שיבת ציון, וגם שיבה לנאמנות לתורת ה':

"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם" –  [זכריה ח, טז];  "וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל תֶּאֱהָבוּ" – [שם יז];– [שם ה]; "אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק" – [ישעיהו מא, ו]; … וְהָלְכוּ גּוֹיִם רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' וְאֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם: וְשָׁפַט בֵּין עַמִּים רַבִּים וְהוֹכִיחַ לְגוֹיִם עֲצֻמִים עַד רָחוֹק וְכִתְּתוּ חַרְבֹתֵיהֶם לְאִתִּים וַחֲנִיתֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשְׂאוּ גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּן עוֹד מִלְחָמָה: וְיָשְׁבוּ אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ וְאֵין מַחֲרִיד כִּי פִי ה' צְבָאוֹת דִּבֵּר: כִּי כָּל הָעַמִּים יֵלְכוּ אִישׁ בְּשֵׁם אֱלֹהָיו וַאֲנַחְנוּ נֵלֵךְ בְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד: [מיכה פרק ד, א – ה]

 

יש בספרות חז"ל דוגמא ליצירת נרטיב חדש כדי להתמודד עם אירוע ברבור שחור:

"דאמר רבי יוחנן: לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה. … שהעמידו דיניהם על דין תורה, ולא עבדו לפנים משורת הדין." [תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף ל עמוד ב]

כך הגיבו חכמים לאירוע ברבור השחור של חורבן בית שני. הבית הראשון נחרב אבל אף אחד לא יכול היה להאמין שגם הבית השני ייחרב. הנרטיב היהודי לא היה מוכן להתמודד עם המציאות, אז היו צריכים ליצור נרטיבים חדשים למציאות חדשה.

הנביאים יצרו נרטיב חדש סביב "הברבור השחור" של חורבן בית ראשון. כולם חשבו שה' יגן על מקדשו בכל מצב, והתדהמה מהחורבן נמצאת במגילת "איכה" ובפרקי הנביאים. כמזור לתדהמה, יצרו נרטיבים אחרים על שיבת ציון, ושיבה לנאמנות לתורת ה'

אולי הנרטיב החדש גם מוכיח את הרבנים שלא כפו לפנים משורת הדין על הכלל. הם יכלו ליצור מערכת שמדגישה:

"תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר" [דברים פרק יב, כח]. "כי תעשה הטוב והישר: הטוב בעיני שמים והישר בעיני אדם דברי ר' עקיבה: ר' ישמעאל אומ' הישר בעיני שמים והטוב בעיני אדם, ככתוב (מש' ג ד) "ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם" [מדרש תנאים לדברים פרק יב]

 

העולם שלנו לא סובל את הלא ידוע והלא סביר, ולכן אנו מתרכזים שוב ושוב בידוע וברגיל, כאילו הוא יחזור על עצמו תמיד בלי שינוי. המנהיגים חייבים ליצור נרטיבים חדשים להתמודד עם הנרטיב המצוי, והנרטיב החדש חייב לקחת בחשבון כל אירוע ברבור שחור שיכול לקרות מתוך המגמות הצפויות האקטואליות של הרגע.

העולם שלנו לא סובל את הלא ידוע והלא סביר, ולכן אנו מתרכזים שוב ושוב בידוע וברגיל, כאילו הוא יחזור על עצמו תמיד בלי שינוי. המנהיגים חייבים ליצור נרטיבים חדשים, שיקחו בחשבון אירועי "ברבור שחור" שעלולים להתרחש

הנטייה הטבעית של האדם היא להתנגד לחשוף את עצמו למחשבות כאלו, אבל כדי להביא לשינוי לטובה או לשיפור חברתי חייבים ליצור נרטיבים אחרים שכוללים דרכים אפשריות למניעת אירועי ברבור שחור רעים, או לפחות לרכך את הפגיעה של אירוע כזה בקיום החברתי.

*  *  *

הנה חלק קטן מתסריטי "ברבור שחור" רעים אפשריים לישראל על פי המגמות הקיימות בחברה היום:

  1. מלחמת גרעין עם אירן, או התקפה מאסיבית של ארגוני טרור קיצוניים .
  2. התייחסות אל כלל האוכלוסיה הערבית בגדה המערבית ובישראל כאל אויבים שמותר להשמיד אותם. לפני 20 שנה להגיד דבר כזה לא היה אפשרי בכלל, אבל מורי ורבי פרופ' אברהם יהושע השל כבר רמז לאפשרות כזאת בחוברת "פקוח נשמה" מ1949. הוא דאג שחייבים להציל את הנשמה היהודית שמא נתנהג אנו כמו הרשעים שניסו להשמיד אותנו "לְמַעַן לֹא יִשְׁלְחוּ הַצַּדִּיקִים בְּעַוְלָתָה יְדֵיהֶם" [תהלים פרק קכה, ג].
  3. הפיכת ישראל ל"מדינת הלכה" כאשר מיישמים בפועל את ההלכות הקיימות שמאפשרות הריגת יהודים רעים שמחללים שבת בפרהסיה וכו'.
  4. סיום הדמוקרטיה במדינת ישראל. השחיתות הרווחת במערכת הפוליטית והניצול לרעה של כוח המדינה נגד אזרחים שלא מסכימים איתם עלול להוביל לשלטון אוטוקרטי.

מה הם תסריטי ברבור שחור טובים אפשריים לישראל על פי המגמות הקיימות בחברה היום?

  1. התנדבות בתחומים רבים של אזרחים פרטיים למען שיפור החברה ומצב העניים בחברה.
  2. פתיחות לערכים של זמננו כגון שוויון מגדרי בדת היהודית.
  3. התפתחות של ארגונים ובתי מדרש מכל הסוגים ובכל האוכלוסיות ללמוד את מקורות ישראל.
  4. יוזמות בין דתיות של שיח בין מנהיגי דתות, שכוללות גם שיח של זרמים שונים בתוך דת שבדרך כלל לא מדברים זה עם זה.

אין ספק שזה אתגר גדול אבל,

"… לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה" [משנה אבות פרק ב, טז].

 

הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 806 מילים
סגירה