בחירה ישירה: נתניהו בעד, כחול-לבן נגד

הבחירות יתקיימו ב-3 במרץ ● קיש חושב ש"רק סער יוציא אותנו מהפלונטר" ● גנץ מתנגד לרוטציה עם לפיד ● אדלשטיין מתנער מיוזמת בר-לב ● גבאי מתחרט שלא נכנס לממשלת נתניהו ● ביטן פועל לביטול הפריימריז בליכוד ● פומפאו מכחיש שדן עם נתניהו על סיפוח הבקעה

נתניהו (מימין) וגנץ במליאת הכנסת בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו (מימין) וגנץ במליאת הכנסת בשבוע שעבר
11:52 עריכה

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית חנן מלצר אמר כי לא הייתה התערבות זרה במערכת הבחירות בישראל. לדבריו, אחת הסיבות שבגללן לא עוברת ישראל למערכת הצבעה ממוחשבת היא כדי למנוע מניפולציות שכאלה.

שופט בית המשפט העליון אמר כי החלת חוקי תעמולת הבחירות על הרשתות החברתיות הביאה להפחתה של 70% בתעמולה אנונימית, שאינה מותרת לפי החוק. מלצר, שעמד בראש ועדת הבחירות בשתי מערכות הבחירות האחרונות, אמר את הדברים הבוקר (שבת) בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה. בעבר הודיע השופט כי אם תהיה מערכת בחירות שלישית – לא יוסיף לעמוד בראש ועדת הבחירות המרכזית. דבריו של מלצר פורסמו בחדשות 13 וב"וואלה! ניוז".

השופט חנן מלצר, יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית (צילום: (צילום: יונתן זינדל/פלאש90))
מלצר בכנסת באפריל האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
12:11 עריכה

"מהיום הראשון נתניהו כיוון אך ורק לבחירות נוספות", כך אמר היום חבר הכנסת עֹפר שלח מכחול לבן בשבתרבות בבאר שבע. לדבריו, נתניהו עשה שימוש פוליטי בנימוקים מדיניים וביטחוניים לצרכיו האישיים, כפי שלא נעשה מעולם על ידי ראש ממשלה. שלח אמר כי נעשו על ידי סיעתו כל המאמצים כדי להקים ממשלה.

כשנשאל לגבי הצטרפות אפשרית של גדי איזנקוט לכחול לבן, תהה שלח אם מה שחסר לרשימה זה עוד רמטכ"ל. בצמרת הסיעה ניצבים הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. חבר הכנסת אמר שעוד רמטכ"ל זה לא הגרוש שחסר ללירה ופסק שגנץ הוא המנהיג הבלתי מעורער של הרשימה. חבר הכנסת הוסיף כי אם ייערכו בחירות, הסכם הרוטציה בין גנץ ללפיד עודנו בתוקף.

עפר שלח (צילום: פלאש 90)
שלח בתל אביב בספטמבר האחרון (צילום: פלאש 90)
12:26 עריכה

חבר הכנסת עֹמר בר-לב אמר כי הוא מנסה לגייס 61 חתימות של חברי כנסת, שיבקשו מהנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. חבר סיעת העבודה-גשר אמר בשבתרבות בתל אביב כי ייתכן שזו האפשרות היחידה למנוע מערכת בחירות שלישית.

עמר בר-לב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בר-לב בכנסת בחודש שעבר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
13:39 עריכה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נִזרי התייחס לדברים שנשאה אתמול עמיתתו דינה זילבר: מצטרף לתוכן, מסתייג מהטון. בכנס של העמותה למשפט ציבורי בחיפה אמר נזרי לנוכחים כי הוא רוצה לשתף אותם בדברים שכתב בקבוצת הווטסאפ של המִשנים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המשנה ליועץ המשפטי אמר שנאומה של זילבר היה מעולה וניכר שנכתב מליבה, אבל מטון הדברים השתמע ש"אנחנו" תמיד צודקים, ואילו "הם – בני חושך, מסיתים".

לדבריו, נקודה שדורשת תיקון היא קבלה של ביקורת. נזרי הוסיף שבקרב האוכלוסיות שבהן  ישנה בעיית אמון, דבריה של זילבר לא הועילו, "ואולי להיפך". נזרי הזהיר שהסכנה הגדולה ביותר היא שמערכת המשפט תזוהה עם צד אחד במערכת הפוליטית.

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נזרי בכנסת בספטמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נזרי הזכיר שהמתקפות לא החלו עם ההחלטה להגיש כתב אישום, אלא שלוש שנים קודם לכן, כשהיועץ המשפטי לממשלה כונה "קונסיליירי" ונטען שהוא מורח את ההחלטות בעניינו של ראש הממשלה נתניהו.

בנאומה אתמול אמרה זילבר כי מתנהל "מסע דה-לגיטימציה חסר תקדים נגד מערכת אכיפת החוק". זילבר אמרה גם כי הקמפיין נגד מערכת אכיפת החוק הוא כבר לא נחלתם של שוליים הזויים.

13:50 עריכה

מדען המדינה שלמה אבינרי אמר שהמשבר הפוליטי שפוקד את ישראל חמור פחות מזה שעובר על ארצות הברית. אבינרי, פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית, תקף את התנהלותו הקפריזית של נשיא ארצות הברית טראמפ.

אבינרי, חתן פרס ישראל וחבר האקדמיה הלאומית למדעים, הציע החלת רגולציה על הרשתות החברתיות, כך שמי שלוקחים בהם חלק יחויבו להזדהות. הדברים נאמרו בראיון לרון נשיאל ביומן השבוע ששודר בכאן רשת ב'.

שלמה אבינרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אבינרי, 2016 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
14:08 עריכה

חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מכחול לבן אמר כי התנהגותו של נתניהו "הכי קרובה להתנהגות של ארגון פשיעה". המפקד לשעבר של אגף חקירות ומודיעין במשטרה אמר עוד: "בנימין נתניהו מתנהג כמו כל חשוד שאני מכיר מעבודתי". תחילה, אמר חבר הכנסת, כי נתניהו תקף את המשטרה, החוקרים והמפכ"ל אלשייך. אחר כך את הפרקליטות ואת הפרקליטה המלווה ליאת בן ארי, ואז את פרקליט המדינה שי ניצן, "ועכשיו מסיימים ביועץ המשפטי לממשלה".

לדבריו, נתניהו משתמש בכוח השלטוני שלו להטיב את מצבו האישי-הפוליטי. סגלוביץ' הזכיר שכשאולמרט נחקר נתן נתניהו גיבוי ציבורי אדיר למערכת אכיפת החוק.

יואב סגלוביץ' (צילום: פלאש 90)
סגלוביץ', 2016 (צילום: פלאש 90)
14:18 עריכה

המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר אמר שעל החטיבה הפלילית בפרקליטות לבצע התבוננות פנימית. למברגר אמר שכאשר מפנים אצבע מאשימה, יש להפנות אצבעות גם פנימה ולבדוק את התנהלות הארגון.

החודש יסיים פרקליט המדינה שי ניצן את כהונתו. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קרא לשר המשפטים אמיר אוחנה למנות את למברגר לממלא מקומו של ניצן.

14:41 עריכה

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור: משעה שהוחלט להגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית – אסור שהוא יוסיף לכהן בתפקידו. לדור אמר בשבתרבות בבאר שבע כי התופעה שאנשי אכיפת החוק נזקקים לאבטחה – היא חמורה ומסוכנת.

משה לדור (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
לדור, 2012 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
15:22 עריכה

חבר הכנסת דוד ביטן, יו"ר הקואליציה לשעבר, מתכוון לפעול לביטול הפריימריז בליכוד לראשות התנועה, כך מדווח הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, שלום ירושלמי.

ביטן יחתים החל ממחר 800 חברי מרכז אשר ידרשו דיון מחודש בפריימריז, ויתבעו הצבעה חשאית לביטולן.

באירוע שבתרבות בצור הדסה אמר ביטן: "ברגע זה נתניהו מביא לנו את המנדטים. אין טעם לבחור מישהו אחר. גדעון סער עושה טעות, שתעלה לנו ביוקר".

ביטן טען כי במצב שנוצר נתניהו וגם ראשי כחול-לבן רוצים בחירות. "המצב יכול להשתנות רק אם אנשי כחול-לבן יירדו מהתביעות שלהם, או אם ליברמן ישתנה. אני לא רואה את זה קורה".

הוא הוסיף כי "הבחירות הן הצ'אנס האחרון של בני גנץ להיות ראש הממשלה, וגם של נתניהו. זה ברור. כחול-לבן יתפרקו אחרי הבחירות, אם יישבו באופוזיציה, וזה מה שיקרה בסוף".

15:23 עריכה

חבר הכנסת אחמד טיבי (המשותפת) מעריך שבשנה הקרובה יודחו "שני אנשים שבלעדיהם העולם יהיה טוב יותר – טראמפ ונתניהו". טיבי מקווה שבבחירות מועד ג' הרשימה המשותפת, שכיום מונה 13 מנדטים, תתחזק עוד יותר. הוא אמר את הדברים בשבתרבות בבאקה אל גרביה.

16:52 עריכה

פרופ' יורם יובל נמצא בגן העצמאות כבר 11 יום, במחאה שקוראת לנתניהו להתפטר. היום הגיע לשם ח"כ מהמחנ"ד יאיר גולן.

17:24 עריכה

הקטל בצפון מערב סוריה נמשך, כאשר היום נהרגו 12 בני אדם ומחציתם ילדים, מתקיפות של המשטר הסורי בשיתוף חיל האוויר הרוסי. בתוך כך, ראש הממשלה מדווח על שיחה שקיים אתמול עם נשיא רוסיה, בה דנו השניים בין היתר בנוכחות הצבאית של איראן בסוריה.

18:12 עריכה

העבודה-גשר הבהירה היום שהיא לא עומדת מאחורי יוזמת בר-לב, להטיל את הרכבת הממשלה על יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת מהליכוד.

גם בליכוד יש מספר חברי כנסת שעומדים כחומה בצורה מאחורי נתניהו, ומתעקשים שהוא המועמד הבלעדי של הימין להרכבת ממשלה. ישראל כץ ודודי אמסלם הם תומכי נתניהו ומתייצבים מאחוריו בדקות האחרונות.

לעומתם, במחנה גדעון סער, שמצדד בקיום בחירות לראשות הליכוד, נמצאים חברי הכנסת מיכל שיר ויואב קיש.

18:53 עריכה

משרד הוץ האמריקאי הכחיש היום שנתניהו דן עם מקבילו האמריקאי על סיפוח הבקעה. זאת, בניגוד להצהרה של נתניהו מיום חמישי.

19:06 עריכה

יולי אדשלטיין סותם את הגולל על יוזמת בר-לב, ואומר הערב כי הדרך היחידה למנוע בחירות היא רוטציה בין נתניהו לגנץ. יו"ר הכנסת מגיב ליוזמה של ח"כ עמר בר-לב (עבודה-גשר) לגייס חתימות להטלת הרכבת הממשלה עליו.

19:27 עריכה

אבי גבאי קורא לכחול-לבן להיכנס לממשלת אחדות עם נתניהו והליכוד. בראיון לרינה מצליח בפגוש את העיתונות, אומר יו"ר העבודה לשעבר כי בחירות שלישיות הם טירוף מוחלט ואין לדעת אם לא תפרוץ אלימות במערכת הבאה.

"חייבים ללכת לממשלת אחדות כי אסור שתהיינה בחירות. בסופו של דבר גם אני חושב שבאופן מוחלט שזה שיש ראש ממשלה עם כתבי אישום זה בלתי נסבל לחלוטין אבל יש 55 מנדטים שחושבים הפוך ממני. אבל המנהיגים צריכים לבחור בין ברירות לא טובות וביניהן צריך לבחור בממשלת אחדות".

לדבריו, גם הכרזת המדינה על ידי בן גוריון לוותה בחשש של העם וחלקו לא רצה בהכרזה אבל בן גוריון עשה מה שצריך: רבין ובן גוריון קיבלו החלטות וזה מה שצריך. אני מאמין לגנץ שאצלו ישראל לפני הכל ובגלל זה הוא צריך לקבל את ההחלטה הלא פשוטה ולהקים ממשלת אחדות עם כל הסיכונים … התפקיד של כחול-לבן הוא להחליף את ביבי, הם לא יצליחו גם בבחירות הבאות … הוא צריך לשים את התנאים שלו לממשלת אחדות מול כל העם, ואז לומר לנתניהו 'עכשיו תחליט את אתה רוצה ממשלה או ללכת לבחירות'".

גבאי אמר כי הוא עשה טעות בכך שסרב להצעת נתניהו להצטרף לממשלתו לפני בחירות מועד א'.

19:33 עריכה

עמיר פרץ מבהיר שאין לו כוונה להצטרף לממשלת נתניהו בימים הקרובים. יו"ר העבודה-גשר מאשים את ליברמן בכך שישראל הולכת למערכת בחירות שלישית ברציפות. בערוץ המקביל, אבי גבאי קרא לכחול-לבן להצטרף לממשלת נתניהו ואף הביע חרטה על שלא עשה זאת בעצמו כשהיה יו"ר העבודה.

19:40 עריכה

יואב קיש תומך בקיום פריימריז לראשות הליכוד. "חתמתי השבוע לנתניהו שירכיב את הממשלה הבאה … לא ברור איך פותרים את הפלונטר ואני מאמין שכדי לצאת מהפלונטר, האדם היחידי שיכול לעשות את זה הוא גדעון סער".

"כשאני מסתכל על הבחירות הבאות כשנתניהו יוביל, לא נצא מזה, סער יכול לחבר חיבורים נדרשים … סער מגדיל את המחנה בבחירות הבאות … נתניהו עם כל האהבה שיש אליו לא מצליחים לצאת מהפלונטר, נמסור את השלטון לשמאל על מגש של כסף, אנשים מחכים לראות ויושבים על הגדר. גדעון איש ימין ויוביל את התיקונים הנדרשים בפרקליטות ובמשטרה, לצערי נתניהו לא יוכל לעשות את זה".

"אני לא לבד, יש הרבה אנשים שחושבים כמוני".

19:47 עריכה

"אני אדאג שגנץ יהיה ראש ממשלה אם נתניהו יסרב ללכת", כך אומר הערב אריה דרעי בראיון ל"פגוש את העיתונות" בחדשות 12. שר הפנים חוזר הערב על קריאתו להקמת ממשלת אחדות ואומר כי אם לא, הוא יפעל לבחירה ישירה בבחירות הבאות.

"הכל חשבונות אישיים … אין מפלגות, אין מסגרת תנועה, הכל אישי, יש לי הכי הרבה שעות עם כל ראשי המפלגות, ישבתי עם גנץ עם גבי אשכנזי עם בוגי יעלון ועם ביבי נתניהו".

על אנשי כחול-לבן אומר דרעי, "הם אנשים יוצאים מן הכלל", אבל הוא מתקשה להבין מדוע הם לא הולכים לאחדות. "אם גנץ יתן תשובה חיובית לאחדות אני אתן את כל הערבויות", מוסיף דרעי, בהקשר לחוסר האמון של כחול-לבן בכך שנתניהו יפנה את כסא.

אני לא רוצה לעשות חשבונות, נעשה את זה אחר כך. אני מנסה שני מהלכים, או שגנץ יבוא למתווה שהונח על השולחן, חצי שנה עם נבצרות, או ללכת לבחירה ישירה. אף אחד לא בטוח שינצח, נלך לבחירה ישירה תהיה הכרעה ברורה, אין להם ברירה אחרת. ראש הממשלה לא אהב את הדבר הזה בהתחלה והיום עם שכנוע הוא הבין, אני וחלק גדול מהגוש הולכים עם זה, חסר לנו עמיר פרץ ומרצ ואני פונה גם לגנץ. כל מי שחושב שהוא יכול להיות ראש ממשלה שיתמודד".

20:00 עריכה

אביגדור ליברמן לא אומר האם יתמוך או יתנגד לחסינות לנתניהו. בראיון לחדשות 13 יו"ר ישראל ביתנו אומר עוד, כי שתי המפלגות הגדולות החליטו ללכת לבחירות וכל השאר הוא משחק האשמות.

20:06 עריכה

התמיכה של יואב קיש בגדעון סער לראשות הליכוד גוררת תגובה מיידית. ח"כ קיש אמר הערב בראיון לחדשות 12 כי "רק גדעון סער יוציא אותנו מהפלונטר" ובכך קומם עליו את תומכי נתניהו. כרגע לא ברור האם יתקיימו פריימריז לראשות הליכוד.

התכנית שבת עולמית בהגשת יצחק נוי בכאן ב', הקדישה הבוקר את השעה הראשונה לקווים לדמותו של פרדריק קיש, סבו של חבר הכנסת, שהיה איש צבא בריטי ומנהיג ציוני.

20:14 עריכה

יו"ר כחול-לבן לא יהיה מוכן לתת רוטציה ללפיד בבחירות הבאות, כך לפי דיווח בחדשות 12.

20:19 עריכה

ראש הממשלה מצהיר שהוא בעד בחירה ישירה לראשות הממשלה, בהמשך לאמירה של דרעי הערב, כי יפעל בכיוון זה. גם בנט תומך.

20:46 עריכה

בכחול-לבן מתנגדים להצעת נתניהו ללכת על בחירה ישירה:

"אנחנו עוסקים במניעת בחירות יקרות ומיותרות ולא בספינים חלולים להחזרת שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ. שינוי שיטת הבחירות בהליך בזק עלול להביא אותנו בדיוק לאותו המקום בו אנחנו נמצאים היום ולכן מדובר בהצעה חלולה שכל מטרתה להסיט את האש מנתניהו הנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים, שהוא האחראי היחיד בגרירת מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית".

20:58 עריכה

בדקות האחרונות נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

21:30 עריכה

גדעון סער הצליח לגייס תמיכה מכמה ראשי ערים, בערים עכו, אופקים, רמת גן ואילת. הערב הוא זוכה לנציג גם בעיריית חיפה, בהמשך להודעת התמיכה של חבר הכנסת קיש.

21:56 עריכה

בהמשך להודעת כחול-לבן, על כך שהם מתנגדים לבחירה ישירה, גנץ מפרסם הערב תגובה לירי הרקטות לעוטף עזה:

22:01 עריכה

גדעון סער טוען שהירי לעוטף משקף את כשלון המדיניות מול עזה:

23:07 עריכה

הבחירות יתקיימו ככל הנראה ב-3 במרץ. הוועדה המסדרת של הכנסת תתכנס ביום שני כדי לאשר פטור מחובת הנחה לחוק הבחירות ולאשר אותו במליאה עד יום רביעי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כמי שהצביע פעמיים לכחול-לבן, אני יכול לומר כי הקטע עם הרוטציה שלפיד מתעקש עליה הוא הזוי ולא מבין את הנזק שהוא גורם. ביבי מזהה חולשה וחוזר ודופק על המסמר הזה ..ולאט לאט הוא ננעץ. אם העב... המשך קריאה

כמי שהצביע פעמיים לכחול-לבן, אני יכול לומר כי הקטע עם הרוטציה שלפיד מתעקש עליה הוא הזוי ולא מבין את הנזק שהוא גורם. ביבי מזהה חולשה וחוזר ודופק על המסמר הזה ..ולאט לאט הוא ננעץ. אם העבודה ומרץ יתמזגו אני אחזור להצביע להם

סגירה