אבו מאזן במסר לערביי ישראל: תנהרו לקלפיות

בלעדי בשיחה פרטית שנערכה בספטמבר, הפציר יו"ר הרשות הפלסטינית בערבים הישראלים להצביע בהמוניהם לכנסת: "יכולים להוות גורם עם השפעה גדולה" ● בהקלטה שהגיעה לידי כתבנו אדם רזגון, אבו מאזן תוקף את הח"כים מהרשימה המשותפת ("שמתווכחים על דברים טריוויאליים"), אומר כי יפר את ההסכמים עם ישראל אם בקעת הירדן תסופח (אבל ימשיך להילחם בטרור), ומעריך כי הקמת מדינה פלסטינית היא חזון רחוק ● במקביל, נרשמה התרחקות בינו לבין הח"כים הערבים ● איימן עודה סירב להגיב לדברים

מחמוד עבאס באו"ם (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אמיר לוי, פלאש 90
אבו מאזן באו"ם

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) אמר לאחרונה כי ערביי ישראל יהפכו ל"גורם עם השפעה גדולה" בפוליטיקה הישראלית, אם רק ישתתפו בבחירות הכלליות באותו שיעור שבו הם משתתפים בבחירות המוניציפליות.

הוא גם הביע ביקורת על ערבים ישראלים שלדבריו נמנעו מהצבעה בבחירות בישראל משום שהם מחשיבים את הכנסת בתור "מועצה ציונית", ויצא נגד ח"כים מהרשימה המשותפת, שלדבריו רבים ביניהם על "נושאים טריוויאליים".

עבאס אמר את הדברים בפגישה פרטית בסוף ספטמבר בניו יורק, לפני שנאם בעצרת הכללית של האו"ם. זמן ישראל השיג לאחרונה את ההקלטה של דברי יו"ר הרשות הפלסטינית בפגישה, ומביא אותם לראשונה. הדברים חושפים את הדעות של עבאס על הפוליטיקה הערבית-ישראלית, לרבות הרשימה המשותפת.

"ואז, למה לא ש-70%, 80% או 90% מערביי ישראל יצביעו בבחירות לכנסת? אם הם היו מצביעים ככה, הם היו מקבלים 16 מנדטים והופכים לגורם עם הרבה השפעה"

"(ערבים-ישראלים) הולכים להצביע בבחירות המוניציפליות, שהן על זבל, מים וכו'. אחוז ההצבעה שלהם בבחירות האלו הוא 110%… איך הוא 110%? הם מביאים את המתים… זה בסדר וטוב", הוא אמר, ואז שאל, "למה רק 50% מצביעים בבחירות לכנסת?"

עבאס המשיך: "יש איזה חכם בלילה אחד. אני לא רוצה להגיד את השם שלו. או שיש שני חכמים בלילה. הם אומרים ש(הכנסת) היא מועצה ציונית.

"באיזו מדינה אתם? אתם במדינה הציונית. אז אתם חושבים שהרשויות המקומיות הן גופים ערביים? גם זו מועצה ציונית.

"ואז, למה לא ש-70%, 80% או 90% יצביעו (בבחירות לכנסת)? אם הם היו מצביעים ככה, הם היו מקבלים 16 מנדטים והופכים לגורם עם הרבה השפעה".

קלפי ברהט, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
קלפי ברהט, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

שיעור הצבעה גבוה יחסית בספטמבר

בבחירות האחרונות לכנסת בספטמבר, 59.2% מהערבים הישראלים הזכאים להצביע הגיעו לקלפיות, על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה.

ערבים ישראלים מצביעים לרוב באחוזים גבוהים בבחירות המקומיות, עם אחוז הצבעה שמגיע באופן עקבי לכ-85%, כך אומר אריק רודניצקי, מומחה לפוליטיקה ערבית ישראלית במכון הישראלי לדמוקרטיה.

חשוב להדגיש כי הטענה של עבאס על כך שהערבים הישראלים משתתפים לכאורה בהונאת בחירות נרחבת בבחירות לרשויות המקומיות היא שגויה, ולא נתמכת בראיות כלשהן. לדברי סאלים בריק, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. "הונאת בחירות בקהילות ערביות היא שולית, יש מעט מאוד".

ערבים ישראלים מצביעים באחוזים גבוהים יותר בבחירות המקומיות, משום שהמשפחות מעודדות את בני המשפחה להצביע ורוב האנשים רואים ערך בהצבעה, כך אומר חבר הכנסת מנסור עבאס מהרשימה המשותפת.

"הדבר הראשון הוא שמשפחות גורמות לכל בני המשפחה ללכת. הדבר השני הוא שאנשים מרגישים שהרשויות המקומיות משרתות אותם", הוא אמר.

"הדרך מהכנסת ועד לאנשים ארוכה בהרבה, כך שהרבה אנשים לא מבינים את החשיבות שלה ומחליטים שלא להצביע בבחירות".

חברי הרשימה המשותפת מגיעים לפגישה עם נשיא המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת מגיעים לפגישה עם נשיא המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"הנהגה לא טובה"

בדברים שהוקלטו, נשיא הרשות הפלסטינית נזף ברשימה המשותפת, שההנהגה שלה "לא טובה", לדבריו.

"הערבים ב(ישראל) הם אחרים, אבל הם ישראלים. הערבים בפנים – האנשים של נצרת, חיפה, עכו, הגליל, המשולש, לוד ורמלה- הם 1.8 מיליון אנשים", הוא ציין.

"העלייה (במספר הערבים הישראלים בישראל) היא טובה, אבל ההנהגה לא טובה. בכל מקרה, אל תתעצבנו עליי. בפעם האחרונה, הם לא הצליחו להסכים", הוא אמר, בהתייחסות לבחירות הקודמות באפריל. "הם ניהלו ויכוחים על דברים טריביאליים שלא היה להם קשר למולדת ולמטרות שלהם".

באשר לבחירות של ספטמבר, הוא אמר כי "הפעם, אלוהים הנחה אותם מעט אבל לא הרבה. הם חברו יחד וחזרו לרשימה המשותפת וקיבלו 13 מנדטים".

"בבחירות באפריל, הח"כים הערבים ניהלו ויכוחים על דברים טריביאליים שלא היה להם קשר למולדת ולמטרות שלהם. בספטמבר, אלוהים הנחה אותם מעט אבל לא הרבה"

הרשימה המשותפת – המורכבת מסיעות חד"ש, תע"ל, רע"מ ובל"ד- הוקמה לראשונה בבחירות של מארס 2015, אז קיבלה 13 מנדטים.

לפני הבחירות של אפריל, לעומת זאת, הסיעות לא הסכימו על הרכבת הרשימה שהיא רוצה להציג בבחירות, ובסופו של דבר התפצלה לשתי רשימות נפרדות, חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד, שקיבלו במצטבר 10 מנדטים.

לקראת הבחירות בספטמבר, ארבע המפלגות המקוריות של הרשימה המשותפת הביעו שוב אי הסכמה על הרכב הברית המחודשת אך בסופו של דבר הגיעו לקונצנזוס לרוץ יחד. באותה הצבעה, הרשימה המשותפת קיבלה 13 מנדטים.

איימן עודה (מימין) ואחמד טיבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איימן עודה (מימין) ואחמד טיבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איימן עודה סירב להגיב

ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, סירב להגיב לדבריו של עבאס. אך חבר הכנסת של הרשימה המשותפת מנסור עבאס, מרע"מ, אמר כי לדעתו נשיא הרשות הפלסטינית הביע ביקורת "מקובלת".

"מילותיו של הנשיא הפלסטיני היו נכונות ברובן. המפלגות הערביות עשו שגיאה גדולה בבחירות של אפריל כשפיצלו את הרשימה המשותפת", הוא אומר. "עשינו צעדים לתיקון השגיאה, לרבות איחוד מחדש של הרשימה המשותפת לפני הבחירות בספטמבר. בתקופה הנוכחית, האתגר עבורנו הוא לשמור על הרשימה המשותפת יחד ולהוכיח לאנשים שאנחנו יכולים להשפיע לחיוב על המצב שלהם".

ח"כ מנסור עבאס: "מילותיו נכונות ברובן. עשינו שגיאה גדולה כשפיצלו את הרשימה המשותפת. האתגר הוא להוכיח לאנשים שאנחנו יכולים לשפר את המצב שלהם"

חבר הכנסת עבאס הוסיף כי הוא מודע לכך נשיא הרשות הפלסטינית היה מאוכזב מהפיצול של הרשימה המשותפת לפני הבחירות באפריל: "הוא הביע באופן ברור את אי שביעות הרצון שלו בנוגע לכך".

איימן עודה וחבר הכנסת הבכיר של הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, היו ידועים בביקורים שלהם אצל נשיא הרשות הפלסטינית במשרדו ברמאללה, אך בחודשים האחרונים הם לא נצפו במקום.

זיאד דארוויש, חבר הוועד הפלסטיני לקשר עם החברה הישראלית מטעם אש"ף, גיבה את הצהרותיו של הנשיא הפלסטיני.

"אנחנו מאשרים את הדברים של הנשיא. אנחנו לא מתערבים בבחירות בישראל, אבל אנחנו יכולים להצהיר על דעתנו באשר לנושאים מגוונים", אומר דרוויש, בן דודו של מחמוד דארוויש. "מה שהוא אומר זה שהוא מאמין באחדות".

נאביל אבו רודיינה, דוברו של עבאס, לא הגיב לבקשה לתגובה.

נתניהו ואבו-מאזן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Alex Brandon, Pool)
נתניהו ואבו-מאזן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Alex Brandon, Pool)

מחיר הסיפוח של בקעת הירדן

באותה פגישה בספטמבר, עבאס אמר גם כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יספח את בקעת הירדן כפי שהבטיח, הפלסטינים יבטלו את כל ההסכמים שלהם עם ישראל במקביל ל"מלחמה בטרור".

"אם תספחו את השטח, לא יהיו יחסים בינינו לבין כולכם. אנחנו ננתק את כל הקשרים ונבטל את ההסכמים ללא קשר למה שאומרים ההסכמים", הוא אמר, והוסיף כי "אנחנו נשמור על דבר אחד… אני אמשיך להיאבק נגד הטרור ולשמור על לגיטימיות בינלאומית".

"אם תספחו את בקעת הירדן, לא יהיו יחסים בינינו לבין כולכם. אנחנו ננתק את כל הקשרים ונבטל את ההסכמים ללא קשר למה שאומרים ההסכמים. אבל אני אמשיך להיאבק בטרור"

בספטמבר, נתניהו הבטיח לספח את רוב בקעת הירדן אם יקבל כהונה נוספת.
הפלסטינים מקווים ליצור מדינה פלסטינית הכוללת את בקעת הירדן, המהווה 30% מהגדה המערבית.

בהקלטה, נשיא הרשות הפלסטינית הודה כי הקמת מדינה פלסטינית לא עומדת להתרחש. "זה לא יקרה מחר", הוא אמר. "זה דורש זמן, מאמץ ועבודה".

עוד 943 מילים
סגירה