• מצפה נפתוח (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)
    באדיבות ענת כהן יחסי ציבור
  • מצפה נפתוח (צילום: עמיר בלבן/החברה להגנת הטבע)
    עמיר בלבן/החברה להגנת הטבע
  • מצפה נפתוח (צילום: דב גרינבלט/החברה להגנת הטבע)
    דב גרינבלט/החברה להגנת הטבע

מסתמן: יער רמות ומצפה נפתוח ניצלו מפני תוכניות הבנייה

ייתכן שהשבוע הוכרע אחד המאבקים הסביבתיים החשובים שמתנהל בירושלים בשנים האחרונות, כשראש העירייה משה ליאון התחייב כי "לא תהיה שם שום בנייה בלי הסכמה של הירוקים" ● המדובר בריאה ירוקה, שוקקת חי-בר וצמחייה נדירה, המשמשת גם כאתר מבוקש של פעילות פנאי ונופש לתושבי עיר הבירה

ייתכן שהשבוע הוכרע אחד המאבקים הסביבתיים החשובים שמתנהל בירושלים בשנים האחרונות, ונפתח הפתח להצלת יער רמות ומצפה נפתוח מפני תוכניות הבנייה שמאיימות עליהם.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון התחייב במהלך שידור בגלי צה"ל ש"לא תהיה שם שום בנייה בלי הסכמה של הירוקים", והבטיח להיפגש בקרוב עם חברי ועד "רמות למען הסביבה" שמנהלים מאבק מתמשך נגד תוכניות הבנייה לצד החברה להגנת הטבע. מכיוון שקשה להאמין שפעילי הסביבה המקומיים והארציים ייתנו הכשר לבנייה ביער, הרי שאם ליאון יעמוד בהבטחתו הפומבית, האיום יוסר סופית מעל אחת הריאות הירוקות האחרונות שנותרו במערב העיר.

יער רמות משתרע על פני כמה מאות דונמים למרגלות שכונת רמות, בואכה עמק הארזים בכניסה לירושלים. מצפה נפתוח הוא גבעה ירוקה שמתנשאת במרכז היער. בחברה להגנת הטבע מיפו את החי והצומח במקום, והגיעו למסקנה שמדובר בכמוסה מרוכזת של טבע.

מצפה נפתוח (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)
מצפה נפתוח (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)

לפי נייר עמדה שהוכן בחברה, "במצפה נפתוח וביער רמות ישנם עשרות מינים של צמחים טעוני שימור, שרבים מהם נדירים ביותר. מתקיימת בו אוכלוסייה גדולה של בעלי חיים, עם דגש על יונקים גדולים – עדרי צבאים, צבועים, שועלים ועוד – לצד אתרי קינון של ציפורים מקומיות ואתרי לינה ללהקות של עופות דורסים בעונת הנדידה".

בנוסף לחיי הטבע השוקקים, היער והמצפה הם אתר מבוקש של פעילות פנאי ונופש בזכות הקירבה לרמות ולשכונות הסמוכות. מאז שקק"ל פילסה שבילים ביער לפני מספר שנים, הם מלאים בצועדים ומטיילים, בעיקר בשבתות.

"מדובר בריאה ירוקה המשמשת להנאתם של עשרות אלפי תושבים מכל גווני האוכלוסייה הירושלמית שבאים לשוטט ביערות וליהנות מהטבע", אומרים בחברה להגנת הטבע, "וככה היא צריכה להישאר גם בעתיד".

באמצע העשור הקודם, לאחר מאבק סוער, נדחתה מי שהתפרסמה בכינוי "תכנית ספדי" לבנייה על הרכסים שממערב לירושלים. ההתפשטות של העיר מערבה, על חשבון שטחי הטבע וההרים, נבלמה. אלא שבשנים האחרונות חלק מהתוכניות לבנייה במערב התחילו להזדחל בחזרה אל חדרי ועדות התכנון, ובהדרגה הניצחון הירוק ההיסטורי התחיל להתכרסם.

מצפה נפתוח (צילום: עמיר בלבן/החברה להגנת הטבע)
מצפה נפתוח (צילום: עמיר בלבן/החברה להגנת הטבע)

מקדמי התוכניות טענו שרק בנייה על השטחים הפתוחים בהרי ירושלים תקל על מצוקת הדיור הקשה בעיר. ארגוני הסביבה ובראשם החברה להגנת הטבע, הציגו דו"חות לפיהם בתוך העיר עצמה קיים פוטנציאל לא ממומש של עשרות אלפי יחידות דיור, שבנייתן תייתר את הפגיעה האנושה בשטחים הפתוחים ובטבע. חרף ההתנגדות העזה, לפני מספר חודשים אושרה בניית אלפי יחידות דיור על רכס לבן.

בנסיון לעקוף את המתנגדים, הועברה תכנית הבנייה ביער רמות ומצפה נפתוח לותמ"ל (ועדה למתחמים מועדפים לדיור שהוקמה במטרה לקדם במהירות תכניות בנייה). התכנית כוללת בנייה של 2,000 יחידות דיור (כ-10,000 תושבים!) על שטח של כ-400 דונם, תוך שינוי ייעוד של הקרקע משטח פתוח למגורים, מסחר ומבני ציבור. אלא שמאבק נחוש של ארגוני הסביבה, בגיבוי ראש העירייה הקודם ניר ברקת ו-12 אלף אזרחים שחתמו על עצומות, החזיר את הדיון לוועדת התכנון המחוזית, שם יש שקיפות ואפשרות לדון בהתנגדויות.

לפני כשנה, ערב הבחירות לראשות העירייה, התבקשו המועמדים להציג במסגרת פאנל בנושאי סביבה את עמדתם בנוגע לבנייה במצפה נפתוח ויער רמות. זאב אלקין, שלמרבה האירוניה משמש כשר להגנת הסביבה, אמר שיתמוך בבנייה, ואילו משה ליאון ועופר ברקוביץ' התחייבו שיתנגדו לה.

משה ליאון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
משה ליאון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ליאון אמר באותה הזדמנות דברים נחרצים במיוחד: "אני ממש מתנגד לבנייה בשטחים הפתוחים ממערב לעיר, מתנגד באופן מוחלט. אני חושב שמצפה נפתוח הוא אחד המקומות היפהפיים שיש בעיר. אסור לנו, בדור הזה שלנו, לבנות במקום הזה. יש בו הרבה היסטוריה ואסור לנו לגעת בו. בנייה בשטחים פתוחים זה בנייה לעצלנים".

משה ליאון, לפני הבחירות: "מצפה נפתוח הוא אחד המקומות היפהפיים שיש בעיר. אסור לנו, בדור הזה שלנו, לבנות במקום הזה. יש בו הרבה היסטוריה ואסור לנו לגעת בו. בנייה בשטחים פתוחים זה בנייה לעצלנים"

אלא שמאז הבחירות נוצר הרושם שההתנגדות של ליאון נחרצת פחות. בדיון מכריע שנערך בשבוע שעבר, הוצגו בפני חברי הוועדה המחוזית שלוש חלופות – שרק אחת מהן שוללת לחלוטין בנייה ומציעה לטפח את היער והמצפה כאתר של טבע קהילתי.

העירייה יוצגה בדיון על ידי המשנה לראש העירייה וסגנו. בסיכום הדיון החליטה הועדה להמתין לסקר השפעה על הסביבה שייערך בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, אבל הרושם היה שהעירייה תומכת במעין פשרה – בנייה של אלפי יחידות הדיור החדשות בצמוד לבתי השכונה הקיימים, כך שלכאורה תצומצם הפגיעה ביער. בפועל, מדובר באובדן חלק ניכר מהיער.

מצפה נפתוח (צילום: דב גרינבלט/החברה להגנת הטבע)
מצפה נפתוח (צילום: דב גרינבלט/החברה להגנת הטבע)

באתר של "רמות למען הסביבה" נכתב: "אנחנו לא מוכנים לוותר על הפארק שלנו, על האוויר לנשימה שלנו, על המקום שבו לטבע ולבעלי החיים נשארה פינה קטנה להיות. יש כל כך הרבה מקום בעיר, וכל כך מעט טבע, איך אנשי הוועדה לא מבינים את זה? בכל העולם עצים נשרפים ונכרתים בגלל חוסר איכפתיות ובורות, אנחנו לא ניתן לזה לקרות ליד הבית שלנו".

השבוע, בראיון לתכנית "יהיה בסדר" (שהח"מ נמנה בין מגישיה) בגלי צה"ל, ליאון עומת עם נציג ועד התושבים באשר לפער בין הבטחותיו לבין העמדה הנוכחית. בתחילה הביע תמיכה ברעיון לבצע את הבנייה בצמוד לבתי השכונה, אבל הסתייג ואמר שהוא מאמין רק בבנייה בהסכמה ושאם לא תהיה הסכמה כזו מצד פעילי וארגוני הסביבה לא תהיה בנייה.

ליאון הבטיח להיפגש בקרוב עם התושבים כדי לשמוע את טיעוניהם נגד הבנייה. נותר רק לקוות שבהבטחה הזו הוא יעמוד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אדיר. אני חושב שיש לזה קשר גם לקידום תחבורה ציבורית כמו רכבת ירושלים תל אביב והרכבת הקלה בירושלים. בנייה עם דגש על מכוניות דורשת הרבה מקום למען כבישים וחניות. בנייה מוטת תחבורה ציבורית ... המשך קריאה

אדיר. אני חושב שיש לזה קשר גם לקידום תחבורה ציבורית כמו רכבת ירושלים תל אביב והרכבת הקלה בירושלים. בנייה עם דגש על מכוניות דורשת הרבה מקום למען כבישים וחניות. בנייה מוטת תחבורה ציבורית היא צפופה יותץר גם בגלל שצריך פחות כבישים וחניות וגם בגלל שצריך לבנות קרוב לתחנות.

עוד 752 מילים ו-1 תגובות
סגירה