פרשנות החייל האמיץ גדעון

גדעון סער יצא אתמול בגלוי נגד חוק החסינות, הנועד להגן על ראש הממשלה ● סער ברר את מילותיו היטב, נזהר שלא לפגוע בסיכויו לטווח הרחוק ● כשהעימות המכריע הולך ומתקרב, השאלה היא, האם סער ילך עד הסוף?

גדעון סער (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
גדעון סער

גדעון סער, כמעט כצפוי, הוא הנחשון שקפץ למים, אבל הוא עדיין באוויר, מביט למטה ולצדדים, ואולי מחפש איזה אילן להיתלות בו לפני שיצלול פנימה.

סער יצא אתמול בגלוי – ויש שיאמרו באומץ לב – נגד חוק החסינות שרוקם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שיחלץ אותו מהתיקים הפליליים החמורים שבהם הוא נאשם. השאלה היא, האם ילך עד הסוף?

בשלב זה סער בורר מלים. הוא אומר שמדובר ב"אפס תועלת ובמקסימום נזק" וכי "חקיקה פרסונלית עלולה לפגוע באמון הציבור". סער סירב לומר אם יצביע נגד חוק החסינות בכנסת. אם כך יעשה, הוא באמת ישבור את הכלים וייחשב בעיני רבים בליכוד בוגד וחתרן שמפר את החלטות הסיעה שלו.

ברגע זה כמעט ברור כי סער לא יהיה שר בממשלה הבאה. האמירה שלו אתמול בערוץ 12 מלמדת שאולי גם הוא לא רוצה להיות כלוא בממשלה שמי שעומד בראשה בטוח שהוא חתרן ומתכנן פוטש תמידי מאחורי גבו.

סער החליט כנראה להישאר בחוץ ולבנות את עצמו כאלטרנטיבה לטווח רחוק. בשבוע שעבר הוא תקף את נתניהו בעקבות ההסדר עם הפלסטינים על עזה. זה עוד היה נסבל. אתמול הוא נגע בנקודה הרגישה ביותר לנתניהו, מקורביו ובני משפחתו ברגע זה – חוקי החסינות. סער משוכנע כי בבוא היום, הליכוד יבחר בו כמנהיג למרות הכול, אם יצליח להוכיח שהוא מסוגל להביא שלטון.

הנאמנים של נתניהו הפעילו אתמול את כל הכלים הכבדים נגד סער ואמירותיו העצמאיות. ח"כ דודי אמסלם, ראש הקואליציה היוצאת, היה הראשון שיצא נגד סער – "תתבייש לך", הטיח בו – ואולי הבטיח לעצמו תפקיד שר. אמסלם באמת חושב שראש הממשלה נקי והמשטרה והפרקליטות תפרו לו תיקים.

בסוף השבוע תימשך המתקפה על סער ויצטרפו אליה חברי הכנסת האחרים שרוצים להיות שרים בממשלה. כל המרבה בהשמצות הרי זה משובח

בסוף השבוע תימשך המתקפה על סער ויצטרפו אליה חברי הכנסת האחרים שרוצים להיות שרים בממשלה. כל המרבה בהשמצות הרי זה משובח.

השאלה הגדולה היא האם סער יעשה קמפיין ויגייס חברים בסיעה כדי להפיל את חוק החסינות בכנסת, וכך יפיל גם את נתניהו, שיאלץ לעמוד לדין. לסער השפעה גדולה על חברת הכנסת מיכל שיר, ואולי על עוד חבר כנסת אחד או שניים. סער צודק לחלוטין כאשר הוא אומר ש"יש חברים נוספים שמאד מוטרדים מהחקיקה". השאלה אם גם הם יצאו לאור.

גדעון סער וחיים כ
גדעון סער וחיים כ"ץ (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

מצד שני, התומכים הגדולים של סער בפריימריז האחרונים – נגד עמדת נתניהו – הם אנשים שנזקקים לחוק החסינות אולי יותר מנתניהו. מדובר בשר חיים כ"ץ ובחבר הכנסת דוד ביטן, שמסובכים בתיקים פליליים כבדים למדי. שניהם בני ברית של סער ורואים בו את המנהיג הבא של הליכוד. אבל שניהם גם רוצים חסינות. כדי לשמור על תמיכתם, יצטרך סער להחליט עד כמה רחוק הוא מוכן ללכת במאבקו נגד חוק החסינות.

עוד 405 מילים
סגירה