בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

פרשנות נתניהו כבש מחדש את מצביעי הליכוד. עכשיו הוא צריך לכבוש את מצביעי הימין

אלה היו פריימריז עם תוצאה ידועה מראש: מי שהגיע לכנסים של נתניהו וסער, הרגיש את ההבדל ● נתניהו בא מתוך ידיעה שזה עלול להיות הקרב האחרון ● מבחינת סער, זה רק הקרב הראשון ● הליכודניקים הגיבו בהתאם: 42 אלף התומכים של ראש הממשלה באו לקלפי כדי להציל אותו מהמערכת המשפטית העוינת ומהאויבים מבית ● ובדרך סיפקו לנתניהו גושפנקה להגיש את בקשת החסינות בשבוע הבא

אלה היו פריימריז עם תוצאה ידועה מראש. מי שהגיע לכנסים ולאירועים האחרים של שני המתמודדים, בנימין נתניהו וגדעון סער, הרגיש את ההבדל. נתניהו הגיע עם סכין בין השיניים. סער בא עם עניבה מעודנת. נתניהו בא לפרק. סער בא לנסות. נתניהו בא מתוך ידיעה שזה עלול להיות הקרב האחרון. מבחינת סער זה היה רק הקרב הראשון בסדרה ארוכה שאולי תציב אותו פעם בראשות הליכוד.

הליכודניקים הגיבו בהתאם. נתניהו עורר בהם את הרושם שכל חייו תלויים בפריימריז הללו, והם היו מוכנים להתאבד בשבילו. מזג האוויר הסוער, שפועל בדרך כלל לטובת קבוצות קטנות ונחושות, עבד אתמול לטובתו של נתניהו והמחנה הגדול שלו.

42 אלף התומכים של ראש הממשלה באו לקלפי כדי להציל אותו מהמערכת המשפטית העוינת ומהאויבים מבית. כך שלהב אותם נתניהו. התומכים של סער, שרבים מהם הגיעו לכנסים שלו "כדי להתרשם", המשיכו להתרשם בבית, עם כוס תה חם מול הטלוויזיה וטיפות גשם על זגוגית החלון. הנאומים השכלתניים של סער לא הצליחו לשגר אותם לקלפיות ביום חורף קר.

גדעון סער בדרכו להצביע בבחירות לראשות הליכוד; לצידו, רעייתו גאולה אבן-סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער בדרכו להצביע בבחירות לראשות הליכוד; לצידו, רעייתו גאולה אבן-סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סער ספג מכה ניצחת, והשאלה הגדולה היא האם ההרפתקה הפוליטית שלקח על עצמו תזיק לו בעתיד. אני חושב שהיא לא תזיק, אבל גם לא תועיל במיוחד.

הפריימריז על ראשות הליכוד אחרי עידן נתניהו, ואולי זה יקרה בעוד הרבה זמן, יהיו משחק חדש לחלוטין. הליכוד יהיה שונה אחרי עשרות שנות נתניהו, השחקנים שיעלו למגרש יהיו אחרים, האווירה תהיה שונה גם היא, ואין לדעת מה יהיה סדר היום הלאומי והסיטואציה המדינית-ביטחונית שמשפיעים בדרך כלל על פריימריז במפלגת שלטון.

יהיו גם סקרים ופייק-סקרים שישליכו על התוצאות בעתיד. אין מועמד בכיר בליכוד שלא בודק ברגע זה את מצבו, וכל אחד שמח לדווח כי הוא האיש שגובר על כל יריביו בפער שמזכיר את הניצחון של נתניהו על סער.

אגב, אחת הבעיות של סער הם המועמדים הפוטנציאליים שיעמדו מולו. ישראל כ"ץ, ניר ברקת, מירי רגב וכל מי שרוצה לעמוד בראש הליכוד גילה בסיבוב הזה מוטיבציה עודפת לתמוך בנתניהו. כ"ץ, ראש המטה של נתניהו, לא הוציא את הנשמה בפריימריז האלה בשביל נתניהו. יותר מאשר רצה לראות את נתניהו מנצח, היה חשוב לו לראות את סער מובס.

סער אכן הובס, כאמור, אבל לא נמחק. אנחנו חוזרים לימים שבהם פועלת סיעה אופוזיציונית קטנה ומוכשרת לראש הממשלה בתוך הליכוד. אירוע כזה לא היה במפלגה מאז ימי ההתנתקות ב-2005 שהובילו למרד באריאל שרון ולהקמת מפלגת קדימה.

סער מחזיק היום תחת ידיו שישה חברי כנסת מתוך 32, ובמצב שבו נתניהו זקוק לכל קול ובעיקר לחסינות – מדובר בכוח משמעותי. סער יוכל היום להתמקח עם נתניהו על תפקידי שרים וראשי ועדות בכנסת אחרי הבחירות הבאות. הוא גם יתבע את הכוח היחסי שלו במוסדות הליכוד. יו"ר המרכז חיים כץ יהיה האיש שלו במשא ומתן הזה.

סער מחזיק היום תחת ידיו שישה חברי כנסת מתוך 32, ובמצב שבו נתניהו זקוק לכל קול ובעיקר לחסינות – מדובר בכוח משמעותי. סער יוכל היום להתמקח עם נתניהו על תפקידי שרים וראשי ועדות אחרי הבחירות

נתניהו דילג בצעד גדול על מהמורה קטנה שעמדה בדרכו. מותר להשתאות מול האיש הזה בן ה-70, שנמצא בשיא הכושר הרטורי ועדיין שופך כמויות של כריזמה אפקטיבית לכל עבר.

קשה גם להבין רבבות תומכים, שהם אזרחי המדינה, שעבורם שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים הם הערת שוליים מעצבנת, לא נכונה ולא חשובה. אני בטוח שאם לנתניהו היה שמץ של היסוס אם לבקש חסינות מהכנסת, התגובות בשטח והתוצאות בפריימריז החזירו לו את הביטחון. בשבוע הבא הוא יגיש את בקשת החסינות לכנסת בלב שלם ובנפש חפצה. מאד חפצה.

נתניהו ממשיך בינתיים הלאה, ולא מבזבז זמן. היום (שישי) ב-11:00 הוא יכנס את תומכיו באיירפורט סיטי, פארק העסקים הסמוך לנתב"ג. ראש הממשלה ילהיב את הנוכחים כמו שרק הוא יודע. הוא יאמר להם שהניצחון הסוחף בפריימריז הוא רק הקדימון לניצחון הגדול שהוא ישיג ב-2 במרץ בבחירות לכנסת, אבל הכול תלוי כמובן רק בהם.

אם לנתניהו היה שמץ של היסוס אם לבקש חסינות מהכנסת, התגובות בשטח והתוצאות בפריימריז החזירו לו את הביטחון. בשבוע הבא הוא יגיש את בקשת החסינות לכנסת בלב שלם ובנפש חפצה. מאד חפצה

המשימה של נתניהו היא להוציא עוד 300 אלף מצביעי ימין מהבית, כדי להילחם ב"הפיכה השלטונית" של הפרקליטות. זה הסיכוי האחרון שלו. אתמול, הוא עבר את מקרה המבחן ובציון טוב: 72.5%.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לאור חג המכבים ולאור הניצחון המוחץ (תרתי משמע) על סער, יהיה מעתה הזמריר החדש של הליכוד עד לתאריך 2.2.2020 (אין אחריות שימשיך), הנה הוא בא, מילים: תומס מורל תרגום/נוסח עברי: אהרון אשמן ל... המשך קריאה

לאור חג המכבים ולאור הניצחון המוחץ (תרתי משמע) על סער,
יהיה מעתה הזמריר החדש של הליכוד עד לתאריך 2.2.2020 (אין אחריות שימשיך),
הנה הוא בא,
מילים: תומס מורל
תרגום/נוסח עברי: אהרון אשמן
לחן: גיאורג פרידריך הנדל

הִנֵּה הוּא בָא עִם צְבָא חֵילוֹ,
בַּשּׁוֹפָר נָרִיעַ לוֹ.

זֵר דַּפְנָה וְשֶׁבַח רַב
לַמְּנַצֵּחַ בַּקְּרָב.

הִנֵּה הוּא בָא נֶאְפָּד כָּבוֹד
בִּתְרוּעָה בְּשֶׁפַע הוֹד.

אנגלית

See, the conqu'ring hero comes!
Sound the trumpets, beat the drums.
Sports prepare, the laurel bring,
Songs of triumph to him sing.

See the godlike youth advance!
Breathe the flutes, and lead the dance;
Myrtle wreaths, and roses twine,
To deck the hero's brow divine.

See, the conqu'ring hero comes!
Sound the trumpets, beat the drums!
מתוך "זמרשת".
https://www.zemereshet.co.il/FlashPlayer/player.asp?perf_id=7080

גדעיון נח.

עוד 638 מילים ו-2 תגובות
סגירה