אלימות בכותל "שומרים" מטעם עצמם תוקפים תיירים ומדריכים

מדריכי תיירים בכותל מספרים על "שומרים" מטעם עצמם שמטרידים תיירים באלימות בדרישה לצניעות, ומנסים להרחיק אותם מהרחבה, מבלי שהסדרנים המורשים מתערבים ● "אדם שמכנה את עצמו 'שומר המקומות הקדושים' מנע בכוח מתיירים זרים להיכנס למנהרות הכותל והטריד ילד שהחזיק בידיו דגל, והסדרנים לא התערבו" ● "נשים בלי סמכות ניגשות לתיירות וקושרות להן צעיפים בכוח" ● הקרן למורשת הכותל: "מתייחסים בכבוד לכל תייר"

  • תיירים בכותל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)
    Mendy Hechtman/FLASH90
  • תיירים בכותל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: Zack Wajsgras/Flash90)
    Zack Wajsgras/Flash90
  • תיירים בכותל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: Corinna Kern/Flash90)
    Corinna Kern/Flash90

מורי דרך המבקרים בכותל מתלוננים על מבקרים ועוברי אורח המטרידים תיירים באלימות, בדרישה לעמוד בכללים מחמירים של צניעות, כך נודע לזמן ישראל.

אחד המטרידים האלה הוא יהודי חרדי, שככל הידוע אינו נושא בכל תפקיד רשמי במנגנון שמפעיל את אתר הכותל המערבי, המכנה את עצמו "שומר המקומות הקדושים" (הגדרה שמקורה בתואר הרשמי של נציג הוותיקן בירושלים).

מורי דרך טוענים כי ה"שומר" מסתובב ברחבת הכותל ומטריד באלימות תיירים ומדריכים שאינם מכבדים, לדעתו, את כללי ההתנהגות במקום הקדוש. 

לטענת מורי הדרך, סדרני הקרן למורשת הכותל אינם מתערבים במקרים שבהם ה"שומר" מטריד את המבקרים בכותל, ורק כשהם מזעיקים משטרה הוא מתרחק.

"איש המכנה את עצמו 'שומר המקומות הקדושים' תקף אותי לאחרונה פעמיים, ואני לא המדריך היחיד שנתקל בו", אומר איציק סלוני, מדריך תיירים בירושלים.

"לפני כחודש הגעתי עם קבוצת תיירים מחו"ל לסיור במנהרת הכותל, אבל ה'שומר' מטעם עצמו הגיע אלינו והודיע לנו שלא נוכל להיכנס לשם כי התיירים אינם יהודים", אומר סלוני. "ה'שומר' ניגש אלינו וחסם את המעבר שלנו למנהרות.

"כשבכל זאת ניסיתי להיכנס עם הקבוצה ה'שומר' התחיל לדחוף אותי וזה ממש הגיע למכות. בשלב הזה ניסיתי לערב את הסדרנים של הקרן למורשת הכותל, אבל הם לא הסכימו להתערב, ונראה היה שהם מגבים אותו במקום להרחיק אותו.

"אני די גדול וחזק, והוא לא באמת יכול היה לחסום אותי, אך לא רציתי להשתמש באלימות, אז הזעקתי משטרה שהרחיקה אותו. למנהרה כבר לא נכנסנו".

סלוני מציין כי נתקל בשומר מטעם עצמו גם בתחילת השבוע (יום א'). "הגעתי עם קבוצה של ישראלים לכותל, סבים ונכדים שבאו לטיול בירושלים בחנוכה.

"אחד הילדים החזיק בידיו את 'דגל האהבה', דגל לבן עם לב אדום. ה'שומר' ניגש אלינו והטריד את הילד, מילולית וגם פיזית. הוא חשב כנראה שהדגל הזה הוא משהו נוצרי של כריסטמס או נובי גוד והחליט שזה מחלל את קדושת הכותל.

"כשביקשתי ממנו להתרחק הוא התנפל עליי ושוב התחיל לתקוף אותי באלימות. גם הפעם הסדרנים לא התערבו ורק כשקראתי למשטרה ה'שומר' הניח לנו".

סלוני מציין כי אירועים מהסוג הזה מפחידים את התיירים ומקלקל להם את חוויית הטיול. "במקום להחליף חוויות, הם מדברים עכשיו עם עורכי דין וחושבים איך להתמודד עם האלימות הזאת. זה פוגע בתיירות, בפרנסה שלנו כמורי דרך וגם בקדושה של המקום הקדוש ביותר לעם ולדת היהודית".

יודגש כי לא חל איסור על לא-יהודים להסתובב ברחבת הכותל או בחלקים ממנה, וכי גם לא חל איסור על הנפת דגלים בכותל.

בעקבות פניית זמן ישראל, מנהל אגף החינוך של הקרן למורשת ביקש להיפגש עם סלוני. גורמים בקרן למורשת הכותל אומרים כי מנהל האגף ניסה לברר פרטים על המקרה. סלוני לעומת זאת אומר: "הם מנסים להשתיק אותי".

איציק סלוני, מורה דרך בירושלים (צילום: באדיבות המרואיין)
איציק סלוני, מורה דרך בירושלים (צילום: באדיבות המרואיין)

"סדרניות מטעם עצמן מתנפחות על תיירות"

לא מעט מדריכי טיולים בכותל מספרים על מקרים רבים נוספים שבהם הוטרדו בידי "סדרנים" ו"פקחים" מטעם עצמם ברחבת הכותל.

לדבריהם, נשים המגיעות לרחבת הכותל סובלות במיוחד מנחת זרוען של "משגיחות צניעות" מטעם עצמן, שנטפלות לנשים שאינן לבושות לטעמן.

"מסתובבות ברחבה כל מיני נשים שמתנפחות מול תיירות שמגיעות למקום ודורשות מהן באגרסיביות להצניע לבוש", אומרת מורת הדרך דלית ויינבלט.

"הן נוזפות, ממש נובחות פקודות בתקיפות ברחבת הכותך, וכדי לוודא שהן מובנות הן צועקות בכל השפות שהן יודעות.

נשים יהודיות מתפללות בכותל המערבי (צילום: Miriam Alster/Flash90)
נשים יהודיות מתפללות בכותל המערבי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"עוד לפני שהתיירות נכנסות לעזרת הנשים, הן מגיעות אליהן, אין לי מושג מטעם מי, ותובעות שלא לצלם, לא לכתוב פתקים, לא לעשן בכניסה לרחבה הגדולה, וכשהן נכנסות לרחבת הנשים הן מלבישות את התיירות בצעיף. הן לא מבקשות רשות, לא אומרות שלום, פשוט מכסות אותן", אומרת ויינבלט, "בשם אלוהים, הכול מותר. ואם אני מסרבת להן, מה אני יכולה לעשות? לקרוא לשוטר?".

ויינבלט ניסתה בעבר לדבר עם אחת הנשים. "התווכחתי איתה על הזכות ללכת בקיץ בשרוול קצר ברחבה – לא בעזרת הנשים המתפללות, אלא ברחבה עצמה.

"היא אמרה לי: 'אם אין לך כבוד לקדושה פה, תכבדי לפחות את החיילים שנהרגו בשחרור הכותל!' מטעם מי ובאיזו רשות הן מודדות ככה את ההופעה של הבריות? התיירות נאלמות בתדהמה, מתכווצות מעלבון ומהתוקפנות הפנטית".

ויינבלט מציינת כי התופעות האלה הולכות ומתרחבות. "זה לא היה ככה לפני 20 או 10 שנים. המתח ברחבה הולך וגואה, ממש כמו המתח מול הוואקף בהר הבית, ואף אחד לא מנסה לשים לזה סוף".

מהקרן לשמירה על מורשת הכותל נמסר בתגובה: "בכותל המערבי מבקרים מיליוני תיירים יהודים ושאינם יהודים. אנשי הקרן למורשת הכותל המערבי מארחים כל תייר במאור פנים ובמלוא הכבוד הראוי.

"המקרה המתואר מוכר לקרן למורשת הכותל, וגם נבדק מול הסדרנים ואנשי המשטרה, שמסרו כי ניגשו אליהם והפרידו בין המעורבים. סדרני הקרן למורשת הכותל המערבי לא היו מעורבים באירוע זה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ברחבה החיצונית מסתובבת גברת שמטיפה לתיירות בנושא צניעות כאשר היא מסתובבת ברחבה עם מכנסי ג'ינס .כאשר אני מעיר לה על הלבוש הלא צנוע שלה אני זוכה לברכות . ואין אף גורם שעוצר אותה ואת כל הפ... המשך קריאה

ברחבה החיצונית מסתובבת גברת שמטיפה לתיירות בנושא צניעות כאשר היא מסתובבת ברחבה עם מכנסי ג'ינס .כאשר אני מעיר לה על הלבוש הלא צנוע שלה אני זוכה לברכות . ואין אף גורם שעוצר אותה ואת כל הפקחים מטעם עצמם שמנהלים את השטח ,פשוט הפקרות.

עוד 674 מילים ו-2 תגובות
סגירה