אל״מ ע׳: פסילת הרב בגלל שזו מיסטיקה היא טעות

תחקיר זמן ישראל על הרב-המקובל אשר זיהה, לטענת קצינים בצבא ובמשטרה, את מנהרות חמאס והחיזבאללה שנים לפני שנחשפו ונהרסו בפעולות מבצעיות, עורר עניין רב, לצד ספקנות ולעג ● אולם קצין בכיר שסייר בעצמו עם הרב מתעקש: ״לא צריך להירתע מהחשש שיגידו 'אמונות תפלות'״

מנהרה של חמאס מעזה לשטח ישראל, 2013 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
AP Photo/Tsafrir Abayov, File
מנהרה של חמאס מעזה לשטח ישראל, 2013

לפני חמש שנים, הגיש אל"מ ע', מפקד פיקוד צפון בפיקוד העורף,  למפקדיו דוח מסודר על הבדיקות המבצעיות שביצע על גבול לבנון עם הרב המקובל יהודה ויד ימינו, הרב משה .

הדו"ח, שצילומו מופיע כאן, כולל המלצה ברורה להעזר בשירותיהם של הרבנים באיתור "חללים תת-קרקעיים" (קרי, מנהרות): "ראיתי אדם הגון בעל יכולות כאלו ואחרות, המעוניין לסייע. להערכתי, בהסתכלות רווח והפקה אין סיבה לא להסתייע ברב אל מול אתגרים מבצעיים אחרים, בזירות הפעולה השונות של צה"ל".

הדוח שהגיש אל

בחלוף השנים, אל"מ ע' עצמו אומר לזמן ישראל כי גם עתה הוא סבור שיש להיעזר בכוחות אלה. "אם זה אפשרי, בואו נעשה את זה", הוא אומר.

"יש דברים שלא הייתי עושה על בסיס היבטים לא-שכלתניים. אם היה בא אלי רב ואומר לי, 'תאגף מימין ולא משמאל', אז כמפקד צבאי לא הייתי מקשיב לו. אבל בענין של מציאות מנהרות אתה בסוף שואל את עצמך, מה הנזק? הרי בסוף הכל מדיניות של ניהול סיכונים.

"אני בענין הזה נוטה להגיד שלא צריך להירתע מהחשש שיגידו 'אמונות תפלות'. אין פה סיכון חיילים, והעלות היא מינימלית כי הרב מתנדב.

"לא הייתי פוסל שימוש ביכולות הללו בעתיד רק בגלל שמדובר במיסטיקה. פסילה כזאת היא טעות בעיניי".

תחקיר זמן ישראל – השתלשלות הארועים

בין השנים 2013 ל-2016 ביצעו שני רבנים – הרב יהודה ויד ימינו הרב משה (שמות בדויים) – סיורים בליווי קציני צבא ומשטרה לאורך קוי הגבול בצפון ובדרום במטרה לאתר סימנים לקיומם של מנהרות תת-קרקעיות.

זרעית, 2013: הרבנים מקיימים סיור מסביב לישוב ובסמוך למוצב בירנית בליווית יו"ר ועד הישוב יוסי אדוני ובליווי אנשי משטרה. לדברי יו"ר ועד זרעית זוהו חמש מנהרות מסביב לישוב. לפחות שלוש מהן הוצלבו בדיעבד ומיקומם הוכח, לכאורה, כמדויק.

קו הגבול, גיזרה צפון-מערבית, נובמבר 2013: סיור ביוזמתו של מג"ד עודד (שם בדוי), ובאישורו של מפקד עוצבת ברעם אל"מ ציון ביחד עם הרבנים, במטרה לבחון את קיומן של מנהרות מזרעית ועד ראש הניקרה. בסיור משתתף קצין ההנדסה של הגדוד ולדברי הקצינים הרבנים מאתרים מנהרות בשטח ישראל ו"שמורות טבע" (מוצבים תת-קרקעיים) מעבר לגבול. אחד הזיהויים – ראש הניקרה.

ראש הניקרה, 15 בדצמבר 2013: בסמוך למקום שבו זוהתה מנהרה בראש הניקרה, נורה נגד בצהל במיתקפה ונהרג.

גזרה צפון-מערבית, תחילת 2014: סיור נוסף של הרבנים מתקיים באיזור, אך לא מתגלות מנהרות חדשות.

גזרה דרומית, ינואר 2014: הגיזרה הדרומית מתחממת ותת ניצב לוי אמיתי במשטרת ישראל נענה לקריאתם של הרבנים ומאשר סיור מקיף לאורך הקו הדרומי, במהלכו נחשפות, לטענת המשתתפים, 31 מנהרות. אחד האיתורים סמוך לקיבוץ נחל-עוז.

נחל עוז, 14 ביולי 2014: מתקפה על חיילי צהל מתוך פיר של מנהרה שקיומה זוהה, לטענת קציני המשטרה, בסיור עם הרבנים חצי שנה קודם לכן.

גזרה צפונית, אוגוסט 2014: אל"מ אלון מדנס מתמנה למפקד עוצבת ברעם, ולטענת הרבנים והמג"ד עודד מתנגד להמשך קיומם של הסיורים בגזרה שבפיקודו.

גיזרה צפונית, 2015: מפקד פיקוד צפון בפיקוד העורף, אל"מ ע', מבצע "ניסוי כלים" בהשתתפות הרבנים, במהלכו מזהים השניים "חללים תת-קרקעיים". אל"מ ע' משתכנע ביכולותיהם ומגיש למפקדיו דוח הממליץ להסתייע בשירותיהם. הדוח לא מיושם.

נסיון אחרון ב-2016: סיור שתואם בגבול הדרומי באישורם של קצינים בכירים, מבוטל ברגע האחרון, כאשר אחד ממפקדי הגיזרה מגלה התנגדות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 217 מילים ו-1 תגובות
סגירה