ברגע האחרון: איחוד בימין ללא בן-גביר. עוצמה יהודית רצה לבד

ימינה האחרונה להגיש את הרשימה לכנסת, חמש דקות לפני חצות ● עוצמה יהודית בראשות בן-גביר רצה לבד ● בן-גביר: פרץ תקע לי סכין בגב ● פרץ התנצל בפני בן-גביר ● מוטי יוגב, שנדחק ברשימה המאוחדת למקום ה-11: הבית היהודי איבד את דרכו, פרץ אינו אדם ראוי ● ח"כ גדי יברקן שהודח מ"כחול לבן" והוחלף בידי אנדרי קוז'נוב שובץ במקום ה-20 בליכוד ● סתיו שפיר הודיעה שלא תתמודד לכנסת ה-23

  • הרשימה המשותפת מגישה את רשימתה לכנסת (צילום: ראול ווטליף/זמן ישראל)
    ראול ווטליף/זמן ישראל
  • מפלגת כחול לבן מגישה את רשימתה (צילום: ראול ווטליף/זמן ישראל)
    ראול ווטליף/זמן ישראל
  • מפלגת הפיראטים מגישה את רשימתה לכנסת ה-23 (צילום: ראול ווטליף/זמן ישראל)
    ראול ווטליף/זמן ישראל
  • יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, בכנסת, 14 בינואר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • איתמר בן-גביר מגיש את רשימת עוצמה יהודית לכנסת ה-23 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • העבודה-גשר-מרצ מגישים את רשימת המועמדים שלהם לכנסת ה-23 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • הליכוד מגישים את רשימת המועמדים שלהם לכנסת ה-23 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
07:25 עריכה

נתניהו שוחח אמש עם השר הרב רפי פרץ ודחק בו שלא להסכים לפירוק השותפות עם איתמר בן גביר – גם לא במחיר של ריצה נפרדת והסתכנות שלא לעבור את אחוז החסימה, כך פורסם הבוקר בכאן רשת ב'.

הנסיונות ממשיכים לאור העובדה שהלילה -22:00 יסתיים הליך הגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23. אתמול הוגשו 10 רשימות, ובשעה 16:00 תחל הגשת החצי השני.

07:34 עריכה

אמש פורסם בחדשות 12 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו איים על נפתלי בנט כי אם לא יביא לאיחוד גדול בימין הוא ייאלץ לפטרו מתפקידו כשר הביטחון. 

השר ישראל כץ הכחיש את הדיווח הבוקר בכאן רשת ב', אבל אמר כי "בנט צריך לאחד. אתה חייב להתעלות ולעשות את הפעולה הנדרשת. המסקנה שלי בתור ראש המטה הבחירות של הליכוד, זה פשוט לקרוא לאנשים להצביע לליכוד, המפלגה היחידה שאפשר לסמוך עליה".

"מה שעשה השמאל בעניין הזה ראוי לשבח. הם התאחדו למרות ההבדלים ביניהם. כך גם הימין, שיודע מה הדברים המונחים על כפות המאזניים בענייני ביטחון, התיישבות ונושאים אחרים, חייב להתאחד", דברי השר.

כץ התייחס בנוסף לנושא הקמת ועדת החסינות ואמר: "אני חושב שהבעיה היא היועץ המשפטי לכנסת, הוא שגה קשות כשהוא לא פסל את עצמו, והוא מאיץ דיון בכנסת שסיימה את תפקידה, והדיון הזה צריך להיות בכנסת הבאה".

07:47 עריכה

סגן שר הביטחון, אבי דיכטר, התייחס בראיון בגל"צ להערכת אמ"ן, הגורסת איראן תוכל להגיע לפצצה גרעינית תוך שנתיים: "דאגתנו העיקרית היא איפה איראן הולכת להפתיע בתוכנית הגרעין שלהם. כל המהלכים שלהם בנושא הזה נעשים בסתר".

על הדיווח לפיו ראש הממשלה איים על בנט כי יפטרו מתפקיד שר הביטחון אם לא יתאחד עם איתמר בן גביר אמר דיכטר: "זו לא דרך הפעולה של נתניהו".

07:51 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר רמז בראיון בגל"צ כי ירוץ עצמאית אם הרב רפי פרץ יחבור לנפתלי בנט. "רפי פרץ לא יתקע לי סכין בגב, אם זה יקרה אז ברור לכולם מה התוצאה תהיה", אמר.

עוד הוסיף בן גביר: "ההאשמות לפיהן אני חייב כסף ממסע הבחירות הקודם – שקריות. ספין חדש של בנט ובצלאל סמוטריץ'".

08:03 עריכה

בעקבות פינוי המאבנים במאחז "קומי אורי" שליד יצהר, אמרו בעוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר: "בזמן שמערכת הביטחון גוררת רגליים בהריסת בתי מחבלים ומלבינה בניית ערבית לא חוקית בכל רחבי יהודה ושומרון, היא מגלה מוטיבציית שיא בהריסת בתי יהודים. אנו קוראים לשר הביטחון בנט – עצור עכשיו את המדיניות החמורה הזו".

08:10 עריכה

יוזמה חדשה של הליכוד בניסיון לפתור את המשבר באיחוד המפלגות שמימין לימין: ‏הצבת הרב חיים דרוקמן בן ה-87 בראש הבית היהודי.

08:31 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על דחיפת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיחוד: "אני לא חושב שהוא חושב שיש לו גיטימציה לפטר אותי או מישהו אחר.  הוא מקבל את החלטותיו הפוליטיות במפלגתו שלו, ואנחנו את ההתארגנות הפוליטיות שלנו עושים. הדבר היחיד שעומד על כתפיי זה ליצור מפלגה איכותית וטובה".

"לציונות הדתית לא מגיע שתהיה מפלגה מאולצת שמישהו מכריח את כולם להיכנס לתוך קופסת שימורים שלאו דווקא מסתדרים בכלל. אני רוצה שאנשים יהיו גאים בייצוג הפוליטי שלהם", אמר סמוטריץ' בראיון בכאן רשת ב'. "נתניהו חשב שנכון שכולנו נרוץ יחד וניסה לדחוף לכיוון הזה. לאורך כל הדרך כיבדתי והקשבתי לו, אבל אמרתי שאני חושב שהוא טועה". 

בצלאל סמוטריץ. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
09:16 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הלילה עם העיתונאי שמעון ריקלין, וביקש ממנו להצטרף לרשימת הבית היהודי.

אתמול שאל ריקלין את עוקביו בטוויטר מה לדעתם עליו לעשות:

10:30 עריכה

בעקבות דבריו ההומופוביים של שר החינוך רפי פרץ, מאות תלמידי בתי ספר תיכוניים מרחבי הארץ הגיעו לכיכר רבין בתל אביב כדי למחות.

הפגנת תלמידי התיכון נגד השר רפי פרץ (צילום: דניאל חן)
הפגנת תלמידי התיכון נגד השר רפי פרץ (צילום: דניאל חן)
11:11 עריכה

השרה ציפי חוטובולי מהליכוד, אמרה שהחיבור בין השר בצלאל סמוטריץ' לימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד הוא "הזוי". בראיון ל-ynet הסבירה כי "זה מבריח מצביעים ליברליים, הם מדללים את היכולת שלהם להיות מפלגה שמושכת קולות מהמרכז. איזה מצביע מרכז יצביע למפלגה שמסוטריץ' יושב בה?", הסבירה.

חוטובלי פנתה לשר נפתלי בנט ולח"כ איילת שקד ואמרה: "אתם מרסקים את הימין בגלל הפיצול מהבית היהודי, אנחנו כולנו נשב באופוזיציה".

11:12 עריכה

העיתונאי שמעון ריקלין הכריז סופית (כנראה) כי הוא לא מתכוון לרוץ ברשימת הבית היהודי בבחירות הקרובות. "החרמות, השנאות והפילוגים לא מאפשרים לי לקבל בלב שלם את ההצעה של הבית היהודי…אעזור ככל יכולתי מהתקשורת".

11:14 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט הכריז לראשונה מאז הסכמי אוסלו על 7 שמורות טבע חדשות בשטחי יהודה ושומרון.

11:47 עריכה

יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן: "זה לא הגיוני שמי שמבקש חסינות הוא זה שדוחף לא לדון בה".

עוד הוסיף ניסנקורן ב-ynet: "יש חוות דעת משפטית ברורה שמחייבת את יו"ר הכנסת לכנס את המליאה, יש רוב שרוצה לדון בחסינות. את הקרקס הזה צריך לסיים".

11:50 עריכה

הח"כיות יעל גרמן ומרב מיכאלי הגיעו לתמוך בהפגנת בני הנוער נגד דבריו של השר רפי פרץ.

12:09 עריכה

גם הח"כים תמר זנדברג ואסיף זמיר תמכו בהפגנה נגד דבריו של השר פרץ שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב.

12:10 עריכה

השר יובל שטייניץ בעקבות תחילת הזרמת גז טבעי מישראל למצרים: "זה הוא רגע חגיגי שבו ישראל הופכת למעצמת אנרגיה אזורית".

12:47 עריכה

במפלגת הליכוד מעוניינים לשריין מקום גבוה ברשימה לנציג קהילת יוצאי אתיופיה, כאשר בין היתר הוזכר בהקשר זה שמו של חבר הכנסת גדי יברקן מכחול לבן, כמו גם של העיתונאית צגה מלקו, כך פורסם במעריב.

12:52 עריכה

לריסה עמיר, רעייתו של רוצח יצחק רבין, יגאל עמיר, דחתה בראיון בגל"צ את הטענות כי האדם מאחורי רעיון המפלגה הוא עמיר עצמו. "זו שיטת התקשורת לחזור אלף פעמים על נושא מסוים, אבל הוא לא הופך לנכון. מטרתנו אינה השגת חנינה ליגאל", אמרה.

עוד הוסיפה: "עכשיו זו לא הצבעת מחאה, יש לנו סיכויים לעבור את אחוז החסימה לפי התגובות שאני מקבלת. זו לא הצגה, זה צורך אמיתי בחברה שלנו. אני לא לבד, יש איתי אנשים עם דעות רבות מכל הארץ".

לריסה עמיר (צילום: פלאש 90)
לריסה עמיר (צילום: פלאש 90)
12:53 עריכה

ח"כ עמר בר-לב (העבודה-גשר-מרצ) על החלטת שר הביטחון נפתלי בנט להכריז על שבע שמורות טבע חדשות ביהודה ושומרון, לצד הרחבת 12 שמורות נוספות: "פוליטיקאי קטן שפועל כל היום בחשש שמה הכהניסטים יאגפו אותו מימין ושאדונו מבלפור ייטול ממנו את משרד הביטחון".

13:06 עריכה

חברת הכנסת סתיו שפיר, יו"ר המפלגה הירוקה, תודיע היום על המשך דרכה הפוליטית במסיבת עיתונאים בשעה 15:45, בשדרות רוטשילד סמוך להבימה.

13:08 עריכה

מפלגת ש"ס הודיעה כי הוחלט להשאיר את רשימת המפלגה לכנסת ה-23 כמות שהיא.

13:27 עריכה

בליכוד ביקשו לברר אצל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית האם מועמד שהתחייב לרוץ ברשימה מסוימת יכול לשנות את דעתו ולרוץ ברשימה אחרת.

יו"ר הוועדה, השופט ניל הנדל, השיב וקבע כי מועמד אשר הסכים להכללת שמו ברשימת מועמדים, לא יכול עוד, במסגרת אותה מערכת בחירות, להסכים להכללת שמו ברשימת מועמדים אחרת. במידה שיעשה כן, "היה ויעשה כן. המשמעות היא כי יימחק שמו משתי הרשימות".

13:37 עריכה

בליכוד הציעו לח"כ גדי יברקן מרשימת כחול לבן שיבוץ במקום ה-20 ברשימה לבחירות במקומו של ח"כ משה כחלון.

לפי דיווח של כתב חדשות 13 עקיבא נוביק, בתמורה ביקש יברקן שדרוג במפלגתו.

14:07 עריכה

עמיר פרץ נגד ח"כ גדי יברקן מכחול לבן לאחר שהוצע לו המקום ה-20 בליכוד ובתמורה ביקש שדרוג במפלגתו: "'יש לי הצעה טובה יותר מהמתחרים, שדרגו אותי או שאני עובר' – לקוח בחברת סלולר או ח"כ שמתלבט בין כחול לבן והליכוד?".

14:15 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי החליט, בשיתוף משה בוגי יעלון, להדיח מרשימת כחול לבן. זאת, לאור ההצעה שקיבל מרשימת הליכוד ושבעקבותיה ביקש "שדרוג".

14:28 עריכה

יו"ר תל"ם, משה בוגי יעלון, הודיע לח"כ גדי יברקן על הדחתו מהמפלגה: "נוכח התנהלותו והתנהגותו שמעידה יותר מכל על ערכיו, הוא מודח ממפלגת תל"ם ולא יכלל עוד ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23".

14:31 עריכה

ח"כ אסף זמיר העלה זכרונות עם תמונה שצילם במאי 2019, בו נראה ח"כ יברקן לצדו של השר ישראל כץ.

15:17 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מגיב לעתירה של מיקי זוהר נגד היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, אבל למעשה לא מגיב לה.

זוהר ביקש מבית המשפט העליון לאסור על ינון לעסוק בנושאים פרוצדורליים הקשורים לחסינות ראש הממשלה נתניהו, בשל ניגוד העניינים שלטענתו יש ליינון בנושאים הללו, וכך למנוע ממנו להורות לכנסת לדון בחסינות. מנדלבליט מסר לבג"צ כי "אני לא מוצא לנכון להוסיף בעניין". גם אנחנו, האמת.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, השבוע (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, השבוע (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
15:23 עריכה

יאיר לפיד מצטרף למצעד הח"כים מרשימות השמאל-מרכז שמברכים בבני הנוער שמפגינים נגד התבטאויותיו ההומופוביות של שר החינוך רפי פרץ וגאים בהם:

15:33 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מוכיח שוב: אחת הדרכים הכי טובות לעשות תעמולת בחירות היא פשוט לעשות היטב את העבודה שלך. והיום: מוקד טלפוני חדש במשרד הרישוי מאפשר לבצע פעולות שעד עכשיו היה צריך לעמוד בשבילן בתור.

15:36 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מציין 50 שנה למותה של המשוררת לאה גולדברג:

16:27 עריכה

ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הדמוקרטי הודיעה כי היא ורשימתה, המחנה הדמוקרטי, לא יתמודדו בבחירות לכנסת ה-23 במרץ השנה. כך הודיעה שפיר במסיבת עיתונאים שכינסה היום אחר הצהריים בשדרות רוטשילד בתל-אביב, שם החלה את דרכה הפוליטית במחאת האוהלים לפני עשור.

שפיר אמרה במסיבת העיתונאים: "אנחנו צריכים לגייס את כל כוחותינו לקראת מערכת הבחירות הזאת. ניצחון המחנה השפוי הוא הדבר החשוב ביותר, חשוב יותר מכל כיסא, ובשבילו צריך לגייס כל קול, ולכן החלטתי להודיע כי לא אתמודד בבחירות הקרובות".

שפיר הדגישה כי היא שואפת להמשיך בפוליטיקה ולחזור להתמודד בעתיד. לדברי סתיו: "היום הזה הוא לא הסוף. אנחנו נתגייס עכשיו למערכת הבחירות הקריטית הזאת ונעשה הכול כדי שהמחנה ינצח, ולאחר מכן נלך לשטח, נחרוש את השטח, נדבר עם אנשים, עם העם, נלמד ונחזור מגובשים וחזקים יותר".

שפיר רמזה על שאיפותיה לעתיד גם כאשר אמרה, בהתייחסה למחוייבות התנועה הירוקה, כי: "נשים עוד יהיו ראשות ממשלה".

עוד אמרה שפיר: "אנחנו תנועה שנלחמת למען כל הציבור הישראלי. אנחנו תנועה שמבינה שצדק חברתי, צדק סביבתי ושלום שוכנים רק זה לצד זה. ואנחנו תנועה ששומרת על התמימות שלה מכל משמר. אני גאה בעובדה שנשארתי תמימה ושהפוליטיקה לא שינתה אותי.

סתיו שפיר (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
סתיו שפיר (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
16:35 עריכה

בעקבות הדחתו של גדי יברקן מ"כחול לבן", אמרו "גורמים משפטיים" עלומי שם לגלי צה"ל כי "ההערכה היא שלמרות התקנות המחמירות נגד מעבר חברי כנסת מסיעה לסיעה יברקן יוכל להתמודד במסגרת הליכוד. ה"גורמים" הללו לא הסבירו כיצד הדבר יסתייע מבחינה משפטית.

ח"כ גדי יברקן, ביום השבעת הכנסת ה-22, אוקטובר 2019 (צילום: Flash90/הדס פרוש)
ח"כ גדי יברקן, ביום השבעת הכנסת ה-22, אוקטובר 2019 (צילום: Flash90/הדס פרוש)
16:52 עריכה

ראש עיריית טבריה רון קובי המודח התראיין באולפן ynet והאשים את ראש הממשלה נתניהו בהדחתו מרשות העיר. יתרה מזו: קובי פיתח תיאוריה מסובכת, לפיה מאחורי ההדחה עומדים גם ראש הממשלה נתניהו וגם יריבו הפוליטי אביגדור ליברמן, שלטענתו אחד מהם הוא מריונטה של השני: "מי שחתום על ההדחה הוא אמנם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, אבל הוא מריונטה של ליברמן, שגם לו יש מריונטה שהיא בנימין נתניהו".

לדברי קובי: "יש לנו ראש ממשלה שקרן, ששיקר לי אישית ולתושבי טבריה היו לי הרבה שיחות איתו, הייתי אצלו בבית. הוא אמר 'אני אדאג שדרעי לא יתערב ולא יפריע לתיירות בעיר'. אני הקפצתי בשנה אחת את התיירות בטבריה ב-18%. שמרתי לראשונה זה 30 שנים על תקציב יעם עודף. כלכלה פנימית מעולה, ניקינו את העירייה, הייתה תוכנית ארגונית חדשה".

בתשובה לשאלה, האם נתניהו הפעיל את קובי בבחירות הקודמות כדי לפגוע בליברמן, קובי לא הכחיש וענה: "ביבי עשה הכול כדי לפגוע בליברמן. אני הלכתי נגד הדעות שלי ונגד האנשים הקרובים אליי, שאמרו לי להיזהר מהבן אדם הזה".

בתשובה לשאלה איך יוכל לנהל את העיר בלא תקציב מאושר אמר קובי: "תקציב זה צפי, זה כלי. סעיף 206 בא להגן על העירייה כדי שהיא לא תפרוץ מסגרות. התקציב נועד כדי שהעירייה תהיה מאוזנת, אבל עיריית טבריה בחמש השנים שלפניי כל שנה פרצה בין 15 ל-36 מיליון שקלים גירעונות. אני בשנה אחת איפסתי את הגירעון והבאתי את העירייה הזאת למצב מאוזן".

בתשובה לשאלה אם יפתיע וייכנס ברגע האחרון לאחת הרשימות לכנסת ה-23, ענה קובי: "מי יודע? יש לנו מטרה אחת – להציל את טבריה ולשמור על השפיות. אני לא נגד הדתיים והדת, אלא אני נגד הכת שנקראת ש"ס והמושחתים שעומדים בראשה, שלקחו את המדינה הזאת שבויה, וביבי שבוי שלהם. הוא עוד יגיד אחרי הבחירות 'איך עשיתי את זה לרון קובי?'"

ראש עיריית טבריה רון קובי מגיש את רשימתו לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש עיריית טבריה רון קובי מגיש את רשימתו לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
17:14 עריכה

שעות ספורות אחרי שהודח מ"כחול לבן" אחרי שניסה לשפר עמדות במפלגה באמצעות איום שיערוק לליכוד – ח"כ גדי יברקן התקבל למפלגה היריבה.

מזכירות הליכוד אישרה היום אחה"צ את שריונו של יברקן במקום ה20 במפלגה. עם זאת, אולם לא ברור אם מבחינה משפטית יברקן יכול להתמודד מטעם הליכוד בבחירות הקרובות‎. 

17:26 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עוזב את הביצה הסוערת של הגשת הרשימות לכנסת ומגיב לירי הטילים על עוטף עזה, וגם מבטיח הכרעה מול חמאס (מבלי להסביר כיצד ישיג אותה):

17:32 עריכה

ח"כ איציק שמולי מהעבודה, ובעקבותיו גם תמר זנדברג ממרצ, ששניהם הביעו ביקורת על המקום הנמוך (11) שקיבל המועמד הערבי היחיד ברשימת העבודה-גשר-מרצ, עיסאווי פריג', קוראים ליו"ר כחול לבן בני גנץ לנצל את הדחתו של גדי יברקן מרשימתו כדי לשריין מקום גבוה יותר לפריג':

17:44 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, מבקש מבג"צ לדחות את עתירתם של הליכוד וח"כ מיקי וזוהר נגדו. העתירה ביקשה מבג"צ לאסור על ינון להגיש לכנסת חוות דעת על בקשת החסינות של נתניהו בתקופת פגרת בחירות, בשל טענה לניגוד עניינים שבו ינון מצוי, כביכול, נוכח העובדה שבת זוגו משמשת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

בתגובתו של ינון נטען כי טענת "ניגוד העניינים" "משוללת כל יסוד", וזאת, הן משום שחוות הדעת האמורה אינה עוסקת כלל בכתב האישום נגד ראש הממשלה, וגם בדיוני החסינות עצמם שיתקיימו בוועדת הכנסת, אלא בנושאים פנים-פרלמנטריים מובהקים שלייעוץ המשפטי לממשלה אין עמדה בהם.

עוד צוין בתגובתו של ינון כי "טענת "ניגוד העניינים" הועלתה רק לאחר הוצאת חוות דעת שמסקנתה אינה לשביעות רצונם של העותרים. עובדה זו מעידה על כך שכל מטרת הטענה היא לפגוע בלגיטימיות של היועץ המשפטי לכנסת ולהרתיעו באופן אישי מלמלא את תפקידו לפי מיטב שיפוטו וללא חשש ולנסות בדרך זו להביא לביטולה של חוות הדעת".

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
18:11 עריכה

שר הביטחון ויו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, הודיע לפני שעה קלה ש"אין שום סיכוי שאשב באותה מפלגה עם מי שבסלון ביתו תלויה תמונה של מי שרצח 29 חפים מפשע". בנט התכוון בדבריו לאיתמר בן גביר, שבסלון ביתו תלויה תמונתו של הרוצח ברוך גולדשטיין, ובכך משתמע מדבריו של בנט שאיחוד מלא של ארבע המפלגות שמימין לליכוד לא יצא הערב לפועל. 

ברוך גולדשטיין (צילום: פלאש 90)
ברוך גולדשטיין (צילום: פלאש 90)

 

18:38 עריכה

מפלגת הפיראטים הגישה את רשימתה לכנסת ה-23. שמה הרשמי של המפלגה היא "מפלגת הפיראטים – הקש כאן". יו"ר המפלגה, נועם כוזר, הסביר: "בבחירות הבאות, אחרי שניבחר, אפשר יהיה להצביע באינטרנט, ולמעשה אתם תצביעו באינטרנט לא רק לכנסת אלא על כל חוק וחוק".

18:45 עריכה

מכירים את מפלגת "אדום לבן?" גם היא הגישה רשימה לכנסת, עם שמות מסקרנים במיוחד:

18:58 עריכה

נפתלי בנט הודיע שלא יצטרף לאותה רשימה עם "אדם שיש לו תמונה של רוצח בסלון", והכוונה הייתה לאיתמר בן גביר שמחזיק תמונה של ברוך גולדשטיין. שלוש שעות לפני סיום הגשת הרשימות, איתמר בן גביר מגיב לבנט:

19:24 עריכה

"כחול לבן" תציב את אנדרי קוז'נוב, ששימש עד כה כדובר הרשימה בשפה הרוסית, במקום ה-33 ברשימתה, במקום ח"כ גדי יברקן שהודח מהמפלגה ושוריין למקום ה-20 בליכוד. קוז'נוב שימש בעבר ככתב הצבאי של ערוץ 9. כחול לבן הודיעו כי הם רואים בו "נציג של המגזר הרוסי", אולי מתוך מחשבה שמינוי כזה ימנע זליגת קולות ל"ישראל ביתנו".

קוז'נוב הוא בן 40, נשוי ואב לשלושה, תושב פתח תקווה ובעל תואר שני בחקר ויישוב סכסוכים מהאוניברסיטה העברית.

אנדרי קוז'נוב
אנדרי קוז'נוב
19:50 עריכה

המגעים לאיחוד רחב יותר בימין נמשכים ממש עד הרגע האחרון: יו"ר הימין החדש, שר הביטחון נפתלי בנט, ויו"ר האיחוד הלאומי, שר החינוך רפי פרץ, נפגשו הערב בקרייה בתל אביב במאמץ אחרון להגיע לאיחוד.

במהלך הפגישה מסרו "מקורבי השר בנט" כי: "הפגישה מתקיימת ברוח טובה. השניים מנסים להגיע להסכמות. יש פלונטר פוליטי, אך יש לכו פתרון פשוט ומיידי: שראש הממשלה יזמן אליו את ידידי הרב רפי פרץ, יסייע לו להצטרף אלינו, ושיקרא לבן גביר להסיר את התמודדותו לכנסת. הימין לא יאבד אף קול. אם בן גביר יחליט בכל זאת לרוץ, יהיו מעט מאד אנשים שיבזבזו את קולם".

20:03 עריכה

ערוץ 12 מדווח כי "מי שדחף מאחורי הקלעים למעבר של גדי יברקן מכחול לבן היה ח"כ מיקי זוהר".

20:06 עריכה

העיתונאי עמית סגל אמר בחדשות ערוץ 12: "אם לא יהיה איחוד ברגע האחרון בין ארבע מפלגות הימין רוב הסיכויים שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה. ארבע המפלגות קיבלו יחד בבחירות האחרונות 370 אלף קולות, ואילו אחוז החסימה הוא כ-160 אלף קולות. כך שאם המפלגות ירוצו כשתי רשימות נפרדות, צריך להיות חיתוך קרוב מאוד לחצי-חצי ששתיהן יעברו את אחוז החסימה".

20:11 עריכה

פגישתם של שר החינוך ויו"ר האיחוד הלאומי רפי פרץ ושר הביטחון ויו"ר הימין החדש נפתלי בנט הסתיימה לפני דקות אחדות ללא תוצאות. בכך גובר הסיכוי שארבע המפלגות הקטנות שמימין לליכוד ירוצו לכנסת ה-23, בדיוק כמו לכנסת ה-21, ה-22 וה-23, בשתי רשימות נפרדות.

20:19 עריכה

סיעת כחול לבן הגישה את רשימתה לבחירות לכנסת ה-23. אולי שלא במקרה, אחת ממגישות הרשימה הייתה ח"כ פנינה תמנו-שטה, מספר 24 בכחול לבן, ובת העדה האתיופית, ממש כמו ח"כ גדי יברקן שהודח היום מהמפלגה ברגע האחרון לאחר ש"בדק אופציות" במפלגה היריבה ושוריין במקום ה-20 בליכוד.

מפלגת כחול לבן מגישה את רשימתה (צילום: ראול ווטליף, the times of israel)
מפלגת כחול לבן מגישה את רשימתה (צילום: ראול ווטליף, the times of israel)
20:24 עריכה

איתמר בן גביר לגל"צ: סומך על רפי שלא יבגוד בי (ויתחבר לימין החדש).

20:33 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מברך את הבן האובד אחרי תלאות הדרך:

20:40 עריכה

הרשימה המשותפת הודיעה לפני שעה קלה כי הרשימה שתוגש לכנסת הערב תהיה דומה לזו שהרשימה הגישה לקראת הבחירות הקודמות בספטמבר 2019.

הרכב הרשימה: איימן עודה, מטאנס שחאדה, אחמד טיבי, מנצור עבאס, עאידה תומא-סלימן, וליד טהא, עופר כסיף, הבא יזבק, אוסמה סעדי, יוסף ג'בארין.

הקמתה המחודשת של הרשימה הערבית המשותפת, יולי 2019 (צילום: פלאש 90)
הקמתה המחודשת של הרשימה הערבית המשותפת, יולי 2019 (צילום: פלאש 90)
20:58 עריכה

המתווך: ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ ללשכתו, במאמץ אחרון להביא לאיחוד בין ארבע המפלגות הקטנות שמימין לליכוד, או לפחות שלוש מהן – הימין החדש בראשות נפתלי בנט, האיחוד הלאומי בראשות רפי פרץ, והבית היהודי בראשות בצלאל סמוטריץ'.

שר התיירות יריב לוין (שגם הוא, כמו נתניהו, מהליכוד) אמר כי "ההתנהגות של מפלגות הציונות הדתית חסרת אחריות. פעם שלישית. זו ההכרעה שמונחת לפתחם – האם מה שחשוב זה האגו או ארץ ישראל? הגיע הזמן שיגלו אחריות. נשארה רק שעה".

יריב לוין (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
יריב לוין (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
21:02 עריכה

מפלגת העבודה, גשר ומרצ, שהתאחדו שלשום לרשימה אחת במה שהוגדר כ"איחוד טכני", הגישו את רשימתם המאוחדת לבחירות לכנסת ה-23.

ניצן הורוביץ (מימין) ועמיר פרץ (צילום: באדיבות המצולמים)
ניצן הורוביץ (מימין) ועמיר פרץ (צילום: באדיבות המצולמים)
21:31 עריכה

הרשימה המשותפת הגישה את רשימתה לכנסת.

הרשימה המשותפת מגישה את רשימתה לכנסת (צילום: ראול ווטליף, Times of Israel)
הרשימה המשותפת מגישה את רשימתה לכנסת (צילום: ראול ווטליף, Times of Israel)
21:35 עריכה

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, שהשתתפה בהגשת רשימת כחול-לבן לוועדת הבחירות המרכזית הערב, אמרה עם כניסתה לוועדה: "קהילת יוצאי אתיופיה אינה למכירה". לטענתה של תמנו-שטה, דוד ביטן אמר לה כי הוא מתנגד לשריון של יברקן במקום ה-20 בליכוד.

פינה תמנו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פינה תמנו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
21:44 עריכה

כתב ערוץ 13 עקיבא נוביק מדווח כי השופט ניל הנדל, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מקצר את זמן הגשת הרשימות ודוחק בהן לסיים את ההגשה מוקדם יותר – מה שיחייב את ארבעת המפלגות שמימין לליכוד לזרז את המו"מ ביניהן שבינתיים אינו נושא תוצאות:

בתוך כך, הודיעה גם סיעת ישראל כי הגישה את רשימתה לכנסת ה-23.

 

21:51 עריכה

יובל אראל מגלי צה"ל מדווח כי כל הרשימות לבחירות לכנסת ה-23 הוגשו פרט לרשימות של ארבע הסיעות שמימין לליכוד, שעדיין לא החליטו סופית בשאלת האיחודים ביניהן:

22:29 עריכה

בסיעות הימין לא מצליחים להחליט על גורל האיחודים ביניהם גם בדקה ה-90 להגשת הרשימות, אבל לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יש עכשיו עניין חדש: לפני חמש דקות הוא פרסם שבכוונתו להפריט את נמל חיפה, אותו נמל שראש הממשלה נתניהו מבטיח להפריט כבר 17 שנה.

סמוטריץ' יביא את ההצעה להפריט את הנמל לישיבת הממשלה ביום ראשון, ומשם היא אמורה לעבור לכנסת, שלא ברור מתי ואיך תוכל לדון בה בגלל שהכנסת כבר התפזרה, ולמעשה מעולם לא התכנסה, בגלל הבחירות.

22:33 עריכה

כאילו אין מספיק בלגן של הרגע האחרון בסיעות הימין, בגלי צה"ל מדווחים כי עדית סילמן עזבה את הבית היהודי ונמצאת במגעים עם הימין החדש. גולש עוקצני במיוחד צייץ בתגובה לציוץ בטוויטר של גל"צ: "הדבר הכי חשוב שקרה מאז שפרופסור גולדים עזב את ארתורו כדי להיות גמד בשר הטבעות".

22:49 עריכה

ראש הממשלה נתניהו, שר החינוך פרץ ושר הביטחון בנט סיימו את פגישתם והסכימו על רשימה משותפת למפלגות שמימין לליכוד שתוגש בזמן הקרוב לוועדת הבחירות המרכזית. לפי מה שדווח ביציאתם מהפגישה, הצדדים סיכמו על סדר הרשימה ועל כך שאיתמר בן גביר לא ישובץ ברשימה. איתמר בן גביר אמר ל"ישראל היום" ש"יתמודד באופן עצמאי".

23:00 עריכה

מילה זאת מילה: בזמן הפגישה המכרעת בין רפי פרץ, נפתלי בנט ונתניהו, פרץ צייץ בעמוד הטוויטר שלו "מילה זאת מילה", כדי לאותת שהוא יעמוד במילתו לאיתמר בן גביר לא להפר את הסכם האיחוד ביניהם. דקות ספורות לאחר מכן, כאשר חתם על הסכם האיחוד עם נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' שהשאיר את בן גביר בחוץ, פרץ מחק את הציוץ. 

רפי פרץ ואיתמר בן-גביר לאחר שהחליטו לרוץ ביחד, ב-21 בדצמבר 2019
רפי פרץ ואיתמר בן-גביר לאחר שהחליטו לרוץ ביחד, ב-21 בדצמבר 2019
23:02 עריכה

לבקשת איילת שקד, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט ניל הנדל האריך את מועד הגשת הרשימות ל-23:15.

23:07 עריכה

במסדרונות הכנסת מהומה כרגע, כשבאיחוד הימין מנסים לארגן את הרשימה הסופית שתוגש לכנסת ה-23. לבקשת נפתלי בנט, השופט ניל הנדל האריך את המועד ל-23:30.

23:18 עריכה

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי נשאר מחוץ לרשימה המאוחדת של הימין החדש-האיחוד הלאומי-הבית היהודי, כך מדווח עמית סגל.

יוגב ("לעלות על בג"ץ עם D9") איים מוקדם יותר היום, לפני שהוחלט על האיחוד עם הימין החדש, לערער על דחיקתו למקום החמישי בבית היהודי. לא ברור מה יעשה עכשיו כשנדחק לחלוטין ממקום ריאלי ברשימה המאוחדת.

23:30 עריכה

איתמר בן-גביר תקף בחריפות את ראשי הימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי, אחרי שהוחלט על איחוד בימין ללא עוצמה יהודית.

"הרב רפי פרץ, מי שמתקרא שר החינוך, בגד בי ותקע לי ול-84 אלף מצביעי עוצמה יהודית סכין בגב", אמר בן-גביר. "במשך שלושה שבועות הצלנו את הקריירה הפוליטית שלו, אבל זה לא רק שר החינוך אלא כל הפוליטיקאים בציונות הדתית – כולם היו במים.

"בפעם שעברה הם סיפרו לנו כמה הם מבינים שפילוג זה לא טוב, כמה זה לא בסדר שבן-גביר הלך לבד. הפעם עשינו הכל כדי ללכת ביחד,הלכנו יד ביד עם הרב פרץ. דיבר היום השר בנט ואמר הבעיה שלו זה התמונה שתלויה אצלי בסלון. אז כדי להציל את ממשלת הימין הורדתי את התמונה מהסלון.

"מסתבר שלא מעניין את האנשים האלה לא אידאולוגיה ולא שום דבר. רק אגו. בנט, סמוטריץ' שנלחם כמו ילד קטן על תפקידים. זו לא הנהגה ראויה.

"עוצמה יהודית הולכת להציל את שלטון הימין. הקולות שלנו לא ילכו לאנשים שמשקרים, שבוגדים בערכים, שהולכים לאנשים שכנראה די אן איי של איתמר בן-גביר ואדוה ביטון לא טוב להם.

"בערב הזה הם שמו קץ לא רק לקריירה הפוליטית שלהם אלא גם לשלטון הימין. מתוך אחריות לאומית, אנחנו נרוץ וננצח".

23:37 עריכה

יו"ר כחול-לבן בני גנץ גינה את האיחוד בין הימין החדש לבית היהודי, ולא ממש ברור למה. הרב רפי פרץ חבר אישי של גנץ, ואם בכלל, הרי שהאיחוד בימין הותיר את עוצמה יהודית הכהניסטית בחוץ.

23:42 עריכה

הימין המאוחד ועוצמה יהודית טרם הגישו את הרשימות שלהן לכנסת ה-23, למרות שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט ניל הנדל נתנו להן ארכה עד 23:30. בימין המאוחד עדיין אוספים את כל הטפסים הדרושים – ובין לבין, בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד התקוטטו על המקום השלישי (שקד ניצחה).

במפלגות בונים על כך שהנדל יכיל את האיחור ולא יפסול את הרשימות בגללו. כך או אחרת, מבחינה חוקית, הם חייבים להגיש את הרשימות עד חצות לכל המאוחר.

23:44 עריכה

עדיין לא ידוע לנו מהי הרשימה הסופית של הימין המאוחד, אבל איילת שקד (מקום 3) צייצה עכשיו בגאווה כי ב-50% מ-12 המקומות הראשונים שובצו נשים.

23:54 עריכה

13 דקות לחצות, איתמר בן-גביר הגיש את רשימת עוצמה יהודית לכנסת ה-23.

23:58 עריכה

הימין המאוחד מגיש סוף סוף את הרשימה שלו לכנסת ה-23, חמש דקות לפני חצות – ויו"ר המפלגה נפתלי בנט ננזף על ידי השופט ניל הנדל.

00:04 עריכה

לרגע בודד, נפלה חשיכה על הכנסת – כשהחשמל נפל בדקה לחצות. אולי זו מטאפורה על משהו.

00:06 עריכה

בצלאל סמוטריץ' התייחס לאיחוד בימין, רגע אחרי שהרשימה הוגשה לוועדת הבחירות. לטענת יו"ר האיחוד הלאומי, הוא ויתר על מקומו בימין החדש לטובת האיחוד והבטיח להניח ל"משקעי העבר" ולצאת לדרך חדשה.

00:10 עריכה

הרשימה המאוחדת בימין תיקרא גם הפעם "ימינה", ובראשה יעמוד נפתלי בנט. כך עולה מהרשימה שהוגשה ברגע האחרון לוועדת הבחירות.

אחרי בנט, במקום השני, הרב רפי פרץ. איילת שקד שלישית, בצלאל סמוטריץ' רביעי ומתן כהנא חמישי.

בחמישייה השניה: אופיר סופר, עידית סילמן, שרה ב"ק, שירלי פינטו ואורית סטרוק.

מוטי יוגב נדחק למקום ה-11 ושולי מועלם למקום ה-12.

00:13 עריכה

מוטי יוגב, שהגיע בפריימריז של הבית היהודי למקום הראשון, נדחק ברשימת "ימינה" למקום ה-11, אשר ספק אם הוא ריאלי.

יוגב, בתגובה, תקף את יו"ר הבית היהודי רפי פרץ והכריז כי לא יתמודד בבחירות הקרובות.

00:52 עריכה

יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, הצדיק את החלטתו להתאחד עם הימין החדש בטענה כי הוא "מציל את המחנה כולו בבחירות הבאות" וביקש את סליחתו של איתמר בן-גביר, על שהפר את ההסכם עמו.

"יש רגעים בחייו של אדם שעליו להכריע כנגד כל הסיכויים", אמר פרץ בהצהרה אחרי הגשת רשימת ימינה. "בלב כבד, קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי מטעם אחד ויחיד – הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל היו היחידות שעמדו לנגד עיניי.

"החלטתי לרוץ ברשימה אחת משותפת שתציל את מדינת ישראל כולה מממשלת שמאל שתחריב כל סממן זהות יהודית של עם ישראל ושתנהל משא ומתן עם תומכי טרור.

"מתוך אחריות גדולה לעתיד התורה, הציונות הדתית ומחנה הימין קיבלתי הערב החלטה קשה שתציל את המחנה כולו בבחירות הקרובות.

"נכון, אנחנו נמצאים במגרש הפוליטי אך עליי להיות קודם כל נאמן לעצמי ולכן אבקש את סליחתו של ידידי עו"ד איתמר בן גביר על שנאלצתי לבטל בכאב את ההסכם איתו.

"כאשר מחנה השמאל מצופף שורות במטרה להקים ממשלה נדרשת הכרעה כואבת. גודל השעה והאחריות הלאומית מחייבות אותנו להתאחד".

סגירה