ממעריך לאומי לממליץ לאומי – אמ"ן צריך להישיר מבט לציבור

אמ"ן ממליץ
אמ"ן ממליץ

מה "לאומי" בישראל? יש בנק לאומי, מחנה "לאומי", המנון לאומי, ו- "מעריך" לאומי. כלומר, בערך. אמ"ן הכתיר את עצמו כמעריך הלאומי לפני עשרות שנים, מבלי שהדבר עוגן בחוק כלשהוא וגם לא בהחלטות ממשלה או קבינט מחייבות.

ועדת החוץ והבטחון שבחנה – בעקבות לקחי קהילת המודיעין האמריקנית והקמת מינהל המודיעין הלאומי DNI – את החלופות להסדרת נושא המעריך הלאומי, נטתה דווקא להמליץ על קביעת המוסד כמעריך הלאומי, אך נתניהו לא קיבל את ההמלצה. כל מי שמכיר את מאבקי הכוח והפוליטיקה הפנים-קהילתית יודע שהסיכוי שגוף הערכה כלשהוא יקבל את מרותו של האחר משול לסיכויי המיזוג בין פייסבוק, גוגל ואמאזון.

מה "לאומי" בישראל? יש בנק לאומי, מחנה "לאומי", המנון לאומי, ו-"מעריך" לאומי. כלומר, בערך. אמ"ן הכתיר את עצמו כמעריך הלאומי לפני עשרות שנים, מבלי שהדבר עוגן בחוק כלשהו וגם לא בהחלטות ממשלה או קבינט מחייבות

אבל בישראל המחטף החד-צדדי של האתמול הוא הנורמה המקובלת של היום ומחר, וכך עמדו כל ראשי אמ"ן וראשי חטיבות המחקר שלהם בעשרות דיוני קבינט שנתיים והציגו את "הערכת המודיעין השנתית". כך הם עשו גם השבוע, וכמקובל במקומותינו תודרכו הכתבים הצבאיים מבעוד מועד, והמסרים המדויקים שהוכתבו להם כיכבו בכותרות העיתונים, המדורות והאולפנים. השלב הבא יהיה בוודאי "ראיון בלעדי" עם המעריך הלאומי התורן בעיתון התורן, על פי שיקוליו המקצועיים-גרידא של דובר צה"ל, ואחר כך הרצאה מלומדת במכון-מחקר, שבהם ייפרסו עוד כמה פכים מן ההערכה המדוברת.

מטריד מאוד שבעידן השקוף והמואץ שבו אנו חיים – שלפי הדיווחים גם הערכת אמ"ן מכירה בו, וסוקרת בהרחבה את משמעויות ההאצה הטכנולוגית, השפעתן של הרשתות החברתיות, וכמובן "המימד החמישי" של הלוחמה המודרנית, מימד הסייבר – לא מצאו ראש אמ"ן או הרמטכ"ל לנכון לתקשר עם הציבור הישראלי בדרך ישירה ושקופה יותר.

מטריד מאוד שבעידן השקוף והמואץ שבו אנו חיים – שלפי הדיווחים גם הערכת אמ"ן מכירה בו, לא מצאו ראש אמ"ן או הרמטכ"ל לנכון לתקשר עם הציבור הישראלי בדרך ישירה ושקופה יותר

אמנם הרמטכ"ל נשא נאום משמעותי לפני מספר שבועות ובו פרס גם תובנות שנלקחו מהערכת אמ"ן, אבל מן הראוי לשנות את פורמט הצגת ההערכה השנתית, ליצור גירסה בלתי מסווגת ולהציג אותה במלואה בפני הציבור, כפי שנעשה זה מכבר במדינות מתקדמות בעולם.

יתירה מכך, יש מקום לניהול דיאלוג שוטף בין הציבור לבין המעריכים הלאומיים במגוון דרכים, ולא רק פעם בשנה. הטכנולוגיה מאפשרת זאת בקלות. מה שנדרש הוא רק פתיחות ארגונית ומחשבתית, וכן, אותו מינרל טבעי נדיר, אומץ לב אזרחי.

מה שאנו מקבלים במקום שקיפות ופתיחות מקצועית, הוא הטיות פוליטיות ופרסונליות מצדם של קברניטי המערכת – ראש הממשלה היוצא ושר הבטחון הזמני.

מה שאנו מקבלים במקום שקיפות ופתיחות מקצועית, הוא הטיות פוליטיות ופרסונליות מצדם של קברניטי המערכת – ראש הממשלה היוצא ושר הבטחון הזמני

הראשון מתרברב בקשריו המדיניים עם פוטין ומדינות המפרץ, בעוד שיש להניח שהערכת אמ"ן (גילוי נאות – הח"מ לא נחשף להערכת אמ"ן השנה) קובעת שרוסיה ממשיכה לפעול בניגוד לאינטרסים הישראליים בסוריה, באיראן, בלבנון, בתחומי מכירות האמל"ח, ובמרחבי הסייבר.

יתכן אפילו שההערכה מזכירה את חסימת מערכות ה-GPS בישראל, כולל בנתב"ג, שיצרה מצב משברי מתמשך וחייבה שינוי בנתיבי הטיסות לישראל, ואשר על פי מקורות זרים איננה בלתי-קשורה לנוכחות רוסיה במרחב.

באשר למדינות המפרץ וחזיונות השלום האזורי על גבם ומעל לראשם של הפלסטינים, יש להניח כי הערכת אמ"ן מעמידה דברים על דיוקם וקובעת כי מדובר בחלומות מסופוטמיים באספמיה.

רה"מ היוצא מתרברב בקשריו המדיניים עם פוטין ומדינות המפרץ, בעוד שיש להניח שהערכת אמ"ן קובעת, שרוסיה ממשיכה לפעול בניגוד לאינטרסים הישראליים בסוריה, באיראן, בלבנון, בתחומי מכירות האמל"ח, ובמרחבי הסייבר

שר הבטחון הזמני – עם כתיבת שורות אלה עולה האפשרות שיודח מיידית ע"י נתניהו אם יעמוד במריו לחבור למפלגת הכהניסטים – מצידו אינו מבזבז ולו דקה קלה בבואו להוכיח שרק הוא יכול לתת לצה"ל לנצח, ולא רק את החמאס, אלא את "ראש הנחש" האיראני. בנט העניק תדרוכים מפורטים לפרשנים נבחרים, בהם קבע כי נוצרה הזדמנות לסילוק איראן מסוריה, וסיפר כי הינחה את צה"ל לפעול בהתאם.

שינוי מדיניות מעין זה חורג כמובן מסמכותה של ממשלת מעבר שלישית ברציפות, שאינה נהנית מאמון הכנסת והעם. על אחת כמה וכמה שמדובר בשר בטחון טרי וחסר נסיון, ועוד כזה שמונה באופן שערורייתי ע"י ראש ממשלה הנאשם בשוחד, מירמה והפרת אמונים, בעקבות סחיטה פוליטית באיומים  (לפי דיווחים תקשורתיים בנט איים להצטרף לממשלה בהובלת כחולבן, ודרש את תיק הבטחון כתנאי להישארותו בגוש-נתניהו).

שר הבטחון הזמני – עם כתיבת שורות אלה עולה האפשרות שיודח מיידית ע"י נתניהו אם יעמוד במריו לחבור למפלגת הכהניסטים – אינו מבזבז ולו דקה קלה בבואו להוכיח שרק הוא יכול לתת לצה"ל לנצח, ולא רק את החמאס, אלא את "ראש הנחש" האיראני

לפי דיווחי הכתבים הצבאיים על הערכת המודיעין השנתית, הצטרף אמ"ן – והמטה הכללי כולו – לקו החדש והלוחמני מבית מדרשו של השר הממונה: "אמ"ן ממליץ להגביר את התקיפות בסוריה". מדובר בשילוב מסוכן במיוחד של אנומליה חדשה עם אנומליה ישנה. האנומליה החדשה והייחודית היא ממשלת המעבר השלישית ברציפות, המשועבדת לצרכי ראש ממשלה עברייני (עו"ד נורית אלשטיין, קודמתו של עו"ד אייל ינון בתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת, קבעה השבוע בראיון נוקב לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM כי נתניהו הוא בחזקת עבריין, מרגע שהוגש נגדו כתב האישום).

האנומליה הישנה היא נטייתו של אמ"ן – אגף המודיעין – להמליץ המלצות מדיניות לדרג הפוליטי. זוהי סכנה האורבת לכל שירות מודיעין. במאמר שפרסם רפאל בוכניק-חן במרכז בס"א, הוא מצטט את John L. Helgerson , מי שהיה מבקר-הפנים של ה-CIA. הלגרסון כותב בספרוGetting to Know the President (2012) :

"Perhaps the most challenging of the political issues with which the Intelligence Community must grapple in establishing and sustaining its relationship with a new administration is how to support the president without being drawn into policymaking."

אמ"ן, כמו כל גוף מודיעין, אמור לעסוק אך ורק בצד ה"אדום" של המפה, הצד של מדינות וארגוני האויב, ובמידה פחותה גם במדינות וגורמים חיצוניים ידידותיים. אמ"ן לא אמור לעסוק כלל במדיניות הצד ה"כחול", ישראל, ובוודאי שלא בהמלצות למדיניות. אבל גם עניין זה השתבש לחלוטין ברבות השנים, כשראשי אמ"ן לא עומדים בפיתויי הקירבה למקבלי ההחלטות, נוטלים לעצמם חירויות המלצה, והופכים ללא כל בסיס חוקי ממעריך לאומי לממליץ לאומי.

אמ"ן לא אמור לעסוק כלל במדיניות הצד ה"כחול", ישראל, ובוודאי שלא בהמלצות למדיניות. אבל גם עניין זה השתבש לחלוטין ברבות השנים, כשראשי אמ"ן לא עומדים בפיתויי הקירבה למקבלי ההחלטות ונוטלים לעצמם חירויות המלצה

לאן כל זה מוביל את ישראל בינואר 2020?

קריסת המערכת הפוליטית בעקבות ההפקרות של נתניהו, לצד קריסת הסכם הגרעין בעקבות ההפקרות של טראמפ; הטלטלות המואצות שעוברת המערכת האזורית בעקבות מלחמות האזרחים וקריסת מערכות הממשל בסוריה, בלבנון, בעירק ובתימן; ושבירת הסדר העולמי בעקבות התנהלותו של טראמפ מול סין, אירופה ורוסיה – כל אלה ביחד ולחוד יוצרים קווי-שבר עמוקים ומסוכנים שכמותם לא חווינו כבר עשרות שנים.

בתקופה מועדת לפורענות שכזו חייבת המערכת המקצועית של אמ"ן, של צה"ל כולו, ושל שאר גופי קהילת המודיעין והמערכת המדינית-בטחונית, להקפיד לפעול באופן המקצועי ביותר ונטול-הפניות באופן מוחלט. היא חייבת לגבש ולהציג עמדות מקצועיות וא-פוליטיות בכל הסוגיות שעל השולחן, ובשום פנים ואופן לא להניח לעצמה להיסחף בעקבות דרג פוליטי המצוי במלחמת הישרדות אישית או מפלגתית. זו משימה כבדה, אבל המערכת נדרשת לעמוד בה.

בתקופה מועדת לפורענות שכזו חייבת המערכת המקצועית של אמ"ן, של צה"ל כולו, ושל שאר גופי קהילת המודיעין והמערכת המדינית-בטחונית, להקפיד לפעול באופן המקצועי ונטול-הפניות ביותר

המעריך הלאומי צריך להתבונן כל בוקר מחדש במראה ולומר לעצמו – הנאמנות שלי היא למקצוע, ליושרה האישית והארגונית, לעובדות ולאמת. כל קצין/ה, חייל/ת ואזרחי/ת באגף המודיעין הצה"לי הם שליחי-ציבור, ונאמנותם צריכה להיות נתונה אל הציבור הישראלי כולו, ולא לאף פוליטיקאי, בכיר ונואש ככל שיהיה.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,145 מילים ו-1 תגובות
סגירה