הדילמה האסטרטגית של הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת הציבה לעצמה יעד שאפתני: להגיע ל-15 מנדטים בבחירות במרץ ● אבל איך עושים את זה? ● חלק מהמומחים סבורים כי התקרבות לגוש השמאל-מרכז הציוני תיצור אווירה של שותפות ותעודד הצבעה במגזר ● אבל יש המאמינים כי ההסתה נגד חברי הרשימה דווקא פעלה לטובתם בסיבוב הקודם ● במקביל, התמקדות הרשימה בנושאים אזרחים ולא לאומיים מוכיחה את עצמה

חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת, דצמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת, דצמבר 2019

כמה שבועות לפני שהכנסת קבעה תאריך לבחירות שלישיות בתוך פחות משנה, איימן עודה חשף את התוצאה שהוא מאמין שהרשימה המשותפת תשיג במרץ.

בסרטון שהעלה לפייסבוק בנובמבר, עודה אמר: "אני רוצה לשאול אתכם: כמה מנדטים נקבל? אני אומר לכם שאנחנו יכולים לקבל 15". אם הרשימה המשותפת בראשותו אכן תקבל 15 מנדטים בבחירות האלה, יהיה מדובר בשיא חדש עבורה.

בשורה של ראיונות עם זמן ישראל, פרשנים וחבר כנסת אחד דנו על הקמפיין הקרוב של הרשימה המשותפת ועל הניסיון שלה להגדיל את הייצוג שלה בכנסת.

הרשימה המשותפת מגישה את רשימתה לכנסת (צילום: ראול ווטליף/זמן ישראל)
הרשימה המשותפת מגישה את רשימתה לכנסת (צילום: ראול ווטליף/זמן ישראל)

האם זה אפשרי?

אריק רודינצקי, מומחה לפוליטיקה ערבית ישראלית במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר כי סביר להניח שהרשימה תגדיל את כוחה אחרי הבחירות במרץ.

לדבריו, "הסקרים האחרונים מורים על כך שהרשימה תקבל 13 מנדטים. בעבר, סקרים נתנו להם פחות ממה שקיבלו בהצבעה האמיתית. לכן, אני סבור שיש בסיס טוב להניח כי הם יקבלו לפחות עוד מנדט אחד".

בבחירות באפריל 2019, הרשימה המשותפת התפצלה לשתי רשימות נפרדות – רע"מ-בל"ד וחד"ש-תע"ל – וקיבלה במצטבר 10 מושבים. רק חמישה חודשים לאחר מכן, בבחירות בספטמבר, היא התאחדה מחדש וקיבלה 13 מנדטים.

אך רודינצקי אומר כי גורם מפתח לשאלה האם המשותפת תגדיל את הייצוג שלה הוא הרטוריקה של כחלון לבן והעבודה-גשר-מרצ מול הערבים ישראלים.

"בני גנץ, עמיר פרץ, ואחרים במפלגות שלהם שיושיטו יד לציבור הערבי, עשויים להשפיע משמעותית על ההצבעה בציבור הערבי", הוא אומר.

להערכתו, "אם הקהל הערבי יאמין שיש לו בני ברית בממשלה עתידית, הוא יצביע בהיקפים גדולים, והרשימה המשותפת תיהנה מכך באופן כללי".

"בני גנץ ועמיר פרץ עשויים להשפיע משמעותית על ההצבעה בציבור הערבי. אם הקהל הערבי יאמין שיש לו בני ברית בממשלה עתידית, הוא יצביע בהיקפים גדולים, והרשימה המשותפת תיהנה מכך"

רודינציקי מציין כי דברים שאמר בני גנץ באירוע בנצרת בסוף דצמבר 2019 – שם דיבר על כך שיפעל למען שוויון בין ערבים ויהודים – הם סוג הרטוריקה שעשויה למשוך חלקים גדולים יותר מהציבור הערבי לקלפיות ביום הבחירות.

באפריל, אחוז המצביעים בחברה הערבית עמד על 49.2%; בהמשך, הוא גדל ל-59.2% בספטמבר. העלייה בהצבעה במגזר הערבי יוחסה לאיחוד המחודש של הרשימה המשותפת, ולמתקפות הבוטות של ראש הממשלה נתניהו על המגזר.

חברי הרשימה המשותפת מגיעים לפגישה עם נשיא המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת מגיעים לפגישה עם נשיא המדינה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

להתרחק במידת מה

אמג'ד שביטה, מנהל ארגון "סיכוי" הפועל לקידום שוויון יהודי-ערבי, טוען כי דווקא אם כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ ירחיקו את עצמן מעט מהציבור הערבי, הדבר יועיל לרשימה המשותפת.

"אם כחול לבן והעבודה-מרצ יתרחקו מהציבור הערבי במידת מה, הרשימה המשותפת תיהנה בצורה משמעותית, משום שהיא תקבל אליה רבים המצביעים שהצביעו קודם לכן לאחת מהמפלגות האלו", הוא אומר.

"עם זאת", מוסיף שביטה, "אם הן יתחילו לתקוף את הרשימה המשותפת באופן בלתי פוסק ויגרמו לערביי ישראל לחשוב שאין אלטרנטיבה לנתניהו – עד שהם ייחשבו שאין טעם להצביע – הרשימה המשותפת תפסיד משמעותית".

"אם כחול לבן והעבודה-מרצ יתרחקו מהציבור הערבי במידת מה, הרשימה המשותפת תיהנה בצורה משמעותית, משום שהיא תקבל אליה רבים המצביעים שהצביעו קודם לכן לאחת מהמפלגות האלו"

ראשי כחול לבן ביצעו לאחרונה מהלכים שנראה כמכוונים למצביעי הימין. גנץ, למשל ביקר בשבוע שעבר באתר הארכאולוגי עיר דוד בשכונת סילוואן במזרח ירושלים, המופעל על ידי עמותת אלעד הימנית. במקביל, העבודה-גשר-מרצ לא כללה אף נציג ערבי ב-10 המקומות הראשונים ברשימתה לכנסת.

עאאד כיאל, שניהל את הקמפיין של הרשימה המשותפת בספטמבר, אומר כי כדי להגיע ל-15 מנדטים – או אפילו 16 – על הרשימה לקבל בין 550,000 ל-580,0000 קולות. בספטמבר, הרשימה זכתה לכ-470,000.

"לדעתי זה אפשרי", הוא אומר. "יש שביעות רצון כללית בקרב ערבים מהרשימה המשותפת, משום שלאחרונה נראה כי הם עובדים קשה למצוא פתרונות לרבות מהבעיות היום-יומיות שלהם, כמו פשע ואלימות", הוא אמר.

מאז הבחירות בספטמבר, הרשימה שיחקה תפקיד חשוב במחאות נגד האלימות במגזר, ונפגשה עם נציגים מהמשטרה כדי לדון בדרכים להתמודד עם הבעיה.

חלק מחברי המשותפת גם ניסו לקדם את הקפאת חוק קמיניץ, שהקשיח את הקנסות על בנייה בלתי חוקית. מנהיגים במגזר הערבי אומרים כי רבים מהבתים ביישובים שלהם נבנו ללא היתרים, משום שהרשויות מקשות מאוד על השגתם.

כיאל מסכים גם הוא עם רודינצקי על כך שהדרך בה מפלגות השמאל והמרכז יתייחסו לציבור הערבי הישראלי תשפיע על הרשימה. לדבריו, "חשוב שאנשים יאמינו שיש סיכוי לכך שבראשות הממשלה יכול לעמוד מישהו שמאמין בשינוי".

איימן עודה בארוע השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב, ב-20 באוגוסט 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
איימן עודה בארוע השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב, ב-20 באוגוסט 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

פנייה לרשויות המקומיות

מנסור עבאס, ח"כ בכיר ברשימת המשותפת, שמוביל את רע"מ האסלאמיסטית, אמר כי הרשימה תקבל עוד קולות אם תתמקד ב"נושאים הבוערים" במגזר.

לדבריו, "אנחנו צריכים להתמקד באותם נושאים שהציבור הערבי עומד בפניהם כל יום – אלימות ופשע, הריסת בתים, חינוך, רווחה, ובטיחות במקום העבודה".

כמה חברים ברשימה המשותפת אמרו כי לפני שהמליצו על גנץ לנשיא ריבלין בתור המועמד לראשות הממשלה בספטמבר, הם ניהלו דיונים עם כחול לבן על אלימות, חוק קמיניץ, חינוך ונושאים אזרחיים אחרים. לדברי עבאס, זה לא אומר שאפשר להתעלם מנושאים הקשורים לעימות הישראלי-פלסטיני.

"עם בגוש יתחילו לתקוף את הרשימה המשותפת באופן בלתי פוסק ויגרמו לערביי ישראל לחשוב שאין אלטרנטיבה לנתניהו – עד שהם ייחשבו שאין טעם להצביע – הרשימה המשותפת תפסיד משמעותית"

"אנחנו עדיין רוצים שתי מדינות וזכויות לאומיות מלאות ליהודים ולפלסטינים, ונמשיך לומר זאת, אבל הנושאים האחרים חשובים מאוד והם אלו שאנו יכולים להתקדם בהם", הוא אומר, ומציין את 94 מקרי הרצח במגזר ב-2019.

"אני גם סבור כי אם נתקדם בנושאים האזרחיים, נהיה בעמדה טובה יותר מול מפלגות אחרות כדי לדון על נושאים לאומיים", הוא מוסיף. לדברי עבאס, הרשימה יכולה לקבל יותר קולות אם תגביר את שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות.

"צריך לעשות יותר מאמצים בגיוס כוחות שיוציאו אנשים להצביע", הוא אומר. "אנו יכולים להגיע לכך על ידי הגדלת שיתוף הפעולה עם ראשי עיריות וחברי מועצות מקומיות. עבדנו על שיתוף פעולה שכזה בעבר, אבל לא ברמה הנדרשת".

עוד 828 מילים
סגירה