נתניהו, הקברן הבלתי מודע של הציונות

אבו מאזן (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אמיר לוי, פלאש 90
אבו מאזן

זה היה נהדר להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אך למי שרוצה שישראל תשרוד, זה לא הדבר החיוני. לא צריך הסכם שלום עם כולם – אפילו לא עם הפלסטינים.

מה שחיוני כדי שישראל תשרוד זה הפרדה מהפלסטינים המבוצעת באופן שממעיט את הסיכונים הביטחוניים ומאפשר לפלסטינים מספיק עצמאות, שגשוג וכבוד כדי להרגיע אותם. זה עשוי גם להביא לדו-קיום עם העולם הערבי.

הצעת טראמפ לא משיגה לא שלום פורמלי ולא הסדרה כזו. היא גוררת את ישראל קרוב יותר לעתיד בו היא מוחלפת על ידי ישות דו-לאומית אשר תחילה לא תהיה דמוקרטית, לאחר מכן לא תהיה יהודית, ולעולם לא תדע שלום.

הצעת טראמפ לא משיגה לא שלום פורמלי ולא הסדרה. היא גוררת את ישראל קרוב יותר לעתיד בו תוחלף על ידי ישות דו-לאומית, שתחילה לא תהיה דמוקרטית, לאחר מכן לא תהיה יהודית, ולעולם לא תדע שלום

הסיבה לכך היא שההצעה אינה יוצרת הפרדה בין ישראל לפלסטינים. במקום זאת, בכך שהיא מאפשרת לישראל לספח את כל ההתנחלויות, היא יוצרת דינמיקה של מדינה אחת ומובילה למציאות של מדינה אחת.

תומכי הסיפוח אומרים שהוא לא יוסיף פלסטינים לישראל. זו טעות, או שקר. כאשר ההתנחלויות מנקדות את מרבית הגדה המערבית, סיפוח כולן יוצר ערבוביה כל כך מגוחכת עד שכל ילד יכול לראות שזה לא יעבור כחלוקה עמידה. כפרים פלסטינים שאינם מסופחים מוקפים על ידי ישראל מכל עבר, מחוברים זה לזה על ידי גשרים ומנהרות ומסטיק – ככה לא בונים חומה.

המפה דומה מאוד למפת הבנטוסטנים של דרום אפריקה של הלבנים, שרק מעטים התייחסו אליהם ברצינות. זה נראה כמו טריק לקבל את השטח בלי האנשים. זה נראה כמו תכסיס לשלול מהפלסטינים זכויות אזרח במדינה שתשלוט בהם לעד, או עד שיהגרו.

המפה דומה מאוד למפת הבנטוסטנים של דרום אפריקה של הלבנים. זה נראה כמו טריק לקבל את השטח בלי האנשים. כמו תכסיס לשלול מהפלסטינים זכויות אזרח במדינה שתשלוט בהם לעד, או עד שיהגרו

אולם כאשר החלוקה תהפוך לבלתי אפשרית, הפלסטינים ידרשו בדיוק את דבר הזה: הם יפרקו את הרשות ויבקשו סיפוח מלא של השטח, ללא משחקים ועם אזרחות ישראלית. מה בדיוק תגיד אז ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון? שלא בא לה על כל השטח, אחרי שפיזרה בו ישובים וכבישים ויקבים וחוות ואוניברסיטה כיד המלך?

ללא הגדה המערבית יש בישראל כ-80% יהודים. עם הגדה המערבית, רק 55%-60%. אם אריאל שרון לא היה יוצא מעזה כבר היה רוב ערבי באזורים שבשליטת ישראל. לא ברור אם ישראל תצליח באמת לפטור את עצמה מעזה. אולי אתם רואים את הבעיה.

בקריירה הקודמת שלי ככתב חוץ פגשתי וראיינתי את יאסר ערפאת פעמים מספר, וכן את אבו עלא וסאיב עריקאת ואינספור אחרים. אין לי ספק שהפלסטינים לא מיהרו לאמץ הצעות שלום ישראליות כיוון שמדינה אחת זו בעיניהם אלטרנטיבה לא רעה.

ללא הגדה המערבית יש בישראל כ-80% יהודים. עם הגדה המערבית, רק 55%-60%. אם אריאל שרון לא היה יוצא מעזה כבר היה רוב ערבי באזורים שבשליטת ישראל.

בנרטיב שלהם, אם ישראל טיפשה מספיק כדי לא לקבל חלוקה המותירה בידיה 78% מפלסטין ההיסטורית (כלומר גבולות 67'), אז הפלסטינים ישמחו לחלוק 100% בתנאים שווים. רמזים לכך נשמעו כבר השבוע בדברי אבו מאזן בפגישת הליגה הערבית בקהיר, בה איים לבטל את שיתוף הפעולה הביטחוני כך שישראל תצטרך "לשאת באחריות כמעצמה כובשת".

אופציית החלוקה די במצוקה מאז שהציבור הישראלי קיבל את הנרטיב שהפלסטינים דחו את ההצעות הנדיבות של אהוד ברק בשנת 2001 ואחר כך את אלו של אהוד אולמרט בשנת 2008 (אני בעיקרון מסכים שכך הדבר). מה שנותר מתקוות החלוקה תלוי באפשרות שגוש המרכז-שמאל-ערבים יוכל לנצח בבחירות מתישהו. ה-2 במרץ עשוי להיות התקווה האחרונה, מכיוון שדברים נעים במהירות ושני מרכיבים בגוש זה אינם יציבים:

ערביי ישראל: הם כרגע מעדיפים חלוקה מכיוון שהיא נתפסת כמהווה צדק עבור אחיהם הפלסטינים. העובדה שהדבר עוזר לציונות לא זוכה להוקרת תודה בקרב ישראלים קצרי ראיה. הם עוד יתגעגעו. כאשר הפלסטינים יבקשו אזרחות, רבים, וכנראה רוב הערבים הישראלים יתמכו בכך, וזה ישנה את הדינמיקה. אל תתפלאו אם יצביעו יום אחד עבור הימין הקיצוני הישראלי; זה לא בהכרח יהיה טיפשי.

כאשר הפלסטינים יבקשו אזרחות – רבים, וכנראה רוב הערבים הישראלים, יתמכו בכך וזה ישנה את הדינמיקה. אל תתפלאו אם יצביעו יום אחד עבור הימין הקיצוני הישראלי; זה לא בהכרח יהיה טיפשי

השמאל האמיתי: תמיד היו יהודים ישראלים אידיאליסטים שהתנגדו לציונות כתנועה לאומנית יתר על המידה, והעדיפו "מדינת כל אזרחיה" שלא מעניקה זכויות יתר ליהודים, גם לא בהגירה. כיום רוב "השמאלנים" בישראל הם בעצם ציונים רציונליים שהם בדרך כלל גם אנשים הגונים. כאשר החלוקה תהפוך לבלתי אפשרית, רבים מקבוצה זו יחליטו שמדינה דו-לאומית לא ציונית, למרות שהיא מצערת, היא פחות נוראית ממדינת אפרטהייד. הם יצביעו עם הערבים. זה אולי דבר טוב, אבל חלוקה זה לא יביא ואת הציונות זה לא יציל.

הצעת טראמפ רחוקה מ"עסקת המאה", התווית שאומצה בצייתנות על ידי עיתונאים ישראלים שאין להם מושג מה קורה סביבם. זהו מסמך חד צדדי שמאמץ את עמדתו של הימין הישראלי, משפיל את הפלסטינים ולא נראה הוגן.

אני כן חושב שיש בה כמה דברים טובים: ירושלים לא יכולה להיות מחולקת פיזית וצאצאי הפליטים לא יכולים לחזור לישראל. אולי ניתן לעודד את הפלסטינים לאמץ גישה מעשית בסוגיות אלה, אבל זה לא יהיה באמצעות כפיה והשפלה. זה אולי יגיע בדרך רצופת יצירתיות, כבוד, דיאלוג ופיצוי נדיב.

הצעת טראמפ רחוקה מ"עסקת המאה", התווית שאומצה בצייתנות על ידי עיתונאים ישראלים שאין להם מושג מה קורה סביבם. זהו מסמך חד צדדי שמאמץ את עמדתו של הימין הישראלי, משפיל את הפלסטינים ולא נראה הוגן

אתה לא צריך להיות ציני כדי לחשוב שהמטרה האמיתית של האקסטרווגנזה בואשינגטון הייתה לעזור לבנימין נתניהו בקלפי. הרי העיתוי ממש מדהים בשקיפותו. זה יכול בהחלט להצליח, אבל זו חרב פיפיות: באחת התעלומות הגדולות של ההיסטוריה המודרנית, האיש המבריק הזה הוא הקברן הבלתי מודע של הציונות.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 872 מילים
סגירה