העליון קבע כי ח"כ יזבק רשאית להתמודד בבחירות

ח"כ יזבק על ההחלטה: עכשיו ברור - "לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה" ● העליון התיר גם ללריסה טרימבובלר, אשתו של יגאל עמיר, להתמודד ● במערכת הפוליטית, מימין ומשמאל, התגובות סוערות

היבא יזבק בדיון על פסילתה מלרוץ לכנסת ה-23 בית המשפט העליון, 5 בפברואר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יונתן זינדל/פלאש 90
היבא יזבק בדיון על פסילתה מלרוץ לכנסת ה-23 בית המשפט העליון, 5 בפברואר 2020
07:09 עריכה

בית המשפט העליון ימסור היום את החלטתו – האם היבא יזבק והרשימה משפט צדק יוכלו להתמודד לכנסת. בחודש שעבר נפסלו יזבק, מס' 8 ברשימה המשותפת, ומפלגתה של לריסה טרימבובלר-עמיר, הקוראת לשחרורו של בעלה, יגאל עמיר, המרצה עונש מאסר לאחר שהורשע ברציחתו של ראש הממשלה יצחק רבין.

בראש הרכב השופטים עומדת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וחברים בו השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון ויצחק עמית. ביום רביעי האחרון דן בית המשפט – המשמש כערכאת ערעור להחלטות ועדת הבחירות המרכזית – בשני המקרים.

בית המשפט נדרש למסור את החלטתו לא יאוחר מ-23 ימים לפני יום הבחירות, אולם משום שיום זה חל בשבת (אתמול) – נדחה המועד להיום. לפי ההערכה, החלטת השופטים תינתן ללא נימוקים, שיימסרו בהמשך.

07:23 עריכה

הממשלה תתכנס היום לראשונה מאז הציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את תוכניתו למזרח התיכון. עם חשיפת התוכנית של ממשל טראמפ לאזור אמר נתניהו, שבישיבת הממשלה הקרובה יביא הצעה להחיל ריבונות על שטחים שמעבר לקו הירוק; אולם הצעה כזו לא תובא לאישור הממשלה, ככל הנראה על רקע התנגדות אמריקאית למהלך.

לפי סדר היום של ישיבת הממשלה, שר המשפטים אמיר אוחנה יביא לאישור הקמה של ועדת בדיקה ממשלתית למחלקה לחקירות שוטרים. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד להקמתה של ועדה זו על ידי ממשלת מעבר.

כמו כן הממשלה תצביע על העלאתם לישראל של 398 מבני הפלאשמורה מגונדר ומאדיס אבבה שבאתיופיה. גם להחלטה זו מתנגד היועץ המשפטי לממשלה.

בישיבת הממשלה צפוי להשתתף שר האוצר משה כחלון, שבשבוע שעבר נחשפו התכתבויות אישיות שניהל עם אתי כרייף, שבה תמך כמועמדת לשופטת בבית משפט השלום. כדי להימנע ממפגש עם צלמים ועיתונאים, עשוי כחלון להגיע לישיבת הממשלה לאחר שצוותי התקשורת יעזבו את המקום.

בנוסף צפויה הממשלה לאשר את מינויו של אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל, למשנה לנגיד. אביר ימונה בהמלצתו של הנגיד אמיר ירון. לפני כשנה סיימה נדין בודו-טרכטנברג את כהונתה כמשנה לנגיד, ומאז המשנה לא הייתה מאוישת.

הישיבה תחל בשעה 10:30.

08:10 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יקיים היום פגישת עבודה ראשונה עם דן אלדד, שמונה לממלא מקום פרקליט המדינה בניגוד לעמדתו של מנדלבליט.

אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מנדלבליט בירושלים בשבוע שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
08:31 עריכה

אתמול הבטיח יושב ראש כחול לבן גנץ לחשוף הבוקר את "תיק 5,000 של נתניהו". "תיק 5,000" מסתבר – כפי שפורסם בתקשורת – כמיתוג שהעניקו בכחול לבן למצבה של מערכת הבריאות, על שם מניין הנפטרים מדי שנה בשל תפקודה הלקוי של המערכת.

08:38 עריכה

גורמים בליכוד תקפו הבוקר את יושב ראש ימינה בנט, שקרא להחיל מיידית את הריבונות הישראלית על שטחים שמעבר לקו הירוק, בניגוד לעמדת ממשל טראמפ.

בנט מנסה לתפוס טרמפ על תוכנית החלת הריבונות שנתניהו הביא בשלוש שנות עבודה עם טראמפ. בנט לא מכיר את הפרטים ולא את המהלכים הדיפלומטים מול הממשל האמריקאי.

האמירות שלו רק מסכנות את החלת הריבונות שנתניהו מקדם בתיאום ובהסכמה עם האמריקאים.

בזמן שבנט מנהל שיחות צד עם בני גנץ שיהיה תלוי באחמד טיבי, מלאכת המיפוי כבר בעיצומה והחלת הריבונות תושלם תוך זמן קצר.

08:56 עריכה

שרים וחברי כנסת בליכוד ילחצו על ראש הממשלה נתניהו ליזום עימות טלוויזיוני מול יושב ראש כחול לבן גנץ, כי הדבר יביא, לשיטתם, לשבירת התיקו בין שני המחנות הפוליטיים – כך פרסם הבוקר זאב קם בתאגיד השידור כאן.

09:04 עריכה

בימינה הגיבו על הביקורת של הליכוד נגדם: "לא ברורה לנו להיטותו של נתניהו לירות בנגמ"ש ולתקוף את השותפים הטבעיים ביותר שלו. אין לנו שום כוונה להיגרר לשיח הזה. נמשיך להוביל קמפיין חיובי וענייני, לדרוש ריבונות כאן ועכשיו".

09:48 עריכה

בוטלה ישיבת סיעת הליכוד, שאמורה הייתה להיערך היום ולעסוק בקמפיין המפלגה לכנסת – כך דיווח יואב קרקובסקי בתאגיד השידור כאן. הסיבה לביטול, לפי הפרסום, היא אילוצי לוחות זמנים. גורמים במפלגה מתחו ביקורת על חברי ליכוד שלא נוטלים חלק בקמפיין הבחירות. במקביל, נמתחת ביקורת על עוצר הראיונות, שהושת על חברי התנועה.

09:58 עריכה

פרופסור אברהם דיסקין, שעתיד להיות חבר בוועדה הממשלתית לבחינת המחלקה לחקירות שוטרים, אמר שהשיחה שקיים איתו שר המשפטים אוחנה בבקשה שייקח חלק בוועדה – נמשכה חצי דקה ונערכה כשהיה בתור בסופרמרקט. דיסקין הוסיף שבעבר כבר את הסכמתו להצטרפות לוועדה דומה, שלבסוף לא יצאה אל הפועל. הוא דחה את הביקורת על כך שממשלת מעבר לא צריכה להקים ועדת בדיקה ממשלתית. בראיון לאסף ליבסקינד וליובל אלבשן בכאן רשת ב', הביע החוקר תקווה שיתברר שבפעילות מח"ש לא נפל רבב.

אברהם דיסקין (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
דיסקין, 2017 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
10:23 עריכה

על רקע פרסום המסרונים בין חבר הוועדה לבחירת שופטים, השר משה כחלון, לשופטת אתי כרייף, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, יוצאת להגנת מערכת המשפט. במכתב ששיגרה לשופטים כתבה: "עם כל המבוכה והקושי עלינו לזכור כי מדובר בפרשה אחת שאסור שתכתים את שופטי ישראל כולם או את תהליך המינוי ואת שיטת מינוי השופטים בכללותה".

10:56 עריכה

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן: כל פעולה חד צדדית מסכנת את תוכנית טראמפ ואת ההכרה האמריקאית. דבריו של הדיפלומט, שנכתבו בחשבון הטוויטר שלו, נאמרו על רקע הקריאות בישראל בימים האחרונה להחיל את הריבונות על שטחים שמעבר לקו הירוק.

11:20 עריכה

הקשת הדמוקרטית המזרחית גינתה את דבריו של יועז הנדל, שפורסמו שלשום ב"הארץ". "אני חושב שהתרבות הערבית מסביבנו היא הג'ונגל. יש שם הפרה בוטה של כל אחת מזכויות האדם שאנחנו מכירים בעולם המערבי", אמר בראיון לרוית הכט. "הגיעו לפה כל מיני אנשים מכל מיני מדינות – חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט בווינה וחלקם עם מנטליות של דרבוקות".

מדבריו עולה ריח חריף של גזענות והתנשאות, הן על תרבות המזרח והן על התרבויות שסביבנו. אין ספק שבכך מוכיח הנדל, כי אין חדש תחת השמש וכי הגווארדיה שטוענת להביא בשורה חדשה לחברה הישראלית אינה אלא עוד אחיזת עיניים. הקשת גאה במורשת התרבותית של יהודי ערב, ומכבדת את כל שלל התרבויות החיות בארץ.

11:26 עריכה

הממשלה צפויה לקיים היום הצבעה על הקמתה של ועדת בדיקה ממשלתית לפעילות המחלקה לחקירות שוטרים ועל העלאתם ארצה של מאות מבני הפלאשמורה (עוד על החלטות אלה – בדיווח שפורסם בשעה 07:23 ביומן זה). על רקע התנגדותו לשני מהלכים אלה – הואיל והממשלה המכהנת היא ממשלת מעבר – הגיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לישיבת הממשלה השבועית.

11:40 עריכה

בניסיון להסביר את דבריו – "הגיעו לפה כל מיני אנשים מכל מיני מדינות, חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט בווינה וחלקם עם מנטליות של דרבוקות" – שיתף יועז הנדל את חבריו בכחול לבן בדברים נוספים שאמר בראיון ל"הארץ" ולא פורסמו: "כולם מעורבים אצלנו, מעורבבים מכל מיני עדות… אני מסרב לטפח את העדתיות".

11:45 עריכה

יושב ראש העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ אמר במסיבת עיתונאים שבמשא ומתן הקואליציוני תדרוש סיעתו את משרד הבריאות עבור אורלי לוי-אבקסיס ואת משרד החינוך עבור ניצן הורוביץ. לעצמו מייעד פרץ תיק כלכלי בכיר ושותפות בצוות המשא ומתן המדיני. "אנחנו נהיה הלב החברתי והמצפן המדיני של הממשלה הבאה", אמר.

בימים האחרונים אמר יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, שבממשלה שיקים מי שימונה לשר הבריאות יבוא מסיעתו.

אורלי לוי-אבקסיס, עמיר פרץ וניצן הורוביץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מימין: לוי-אבקסיס, פרץ והורוביץ בתל אביב, היום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
11:58 עריכה

שולה זקן, ששימשה כראש לשכתו של אהוד אולמרט, הייתה במשך שנים מקורבת אליו והורשעה בהפרת אמונים, קבלת שוחד והלבנת הון – תקפה הבוקר את ראש הממשלה לשעבר. זקן מתחה ביקורת על התקשורת שנותנת לו במה. "באיזה כובע אולמרט פועל? בכובע עבריין? בכובע מושחת?", תהתה. לדבריהף הוא מונע מקנאתו לראש הממשלה נתניהו.

שולה זקן – ללא מעצורים

שולה זקן – ללא מעצורים וכפי שטרם שמעתםהבוקר לשרון גל: "אתה מבקש ממני חודשים לעלות לשידור, סירבתי, אבל עכשיו אני לא יכולה. אני מדברת כאמא ללוחם בדובדבן, אני לא רוצב שאולמרט ינהל את העניינים המדיניים של המדינה, מי שם אותו? מי? קושנר אומר שהוא פטתי, אהוד יערי אומר שהוא יגרום נזק גדול"שתפו

פורסם על ידי ‏גלי ישראל‏ ב- יום ראשון, 9 בפברואר 2020

 

12:06 עריכה

על רקע כוונת הממשלה לפעול, לדברי נתניהו, להעלות מאות מבני הפלאשמורה לישראל, תקף יושב ראש כחול לבן בני גנץ את ראש הממשלה.

12:15 עריכה

ליצמן נגד קמפיין הבריאות של גנץ, ליברמן ופרץ. שר הבריאות יעקב ליצמן ליושב ראש כחול לבן בני גנץ, יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויושב ראש העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ: "שמחתי לקרוא כי מפלגותיכם מתכוונות להעמיד את צרכי מערכת הבריאות כנושא מרכזי בקמפיין המפלגות. טוב שסוף סוף נזכרתם!!!".

אף על פי שמדובר במכתב שעל פניו נראה כפוליטי, הוא נשלח מטעם משרד הבריאות.

12:28 עריכה

שקד: למרות ההתנגדות האמריקאית, יש להחיל את הריבונות כעת. אחרי ששגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, יצא היום נגד מהלכים חד צדדיים, נדרשה חברת הכנסת איילת שקד לתביעתה של ימינה להחיל את הריבונות הישראלית על שטחים שמעבר לקו הירוק כבר עכשיו. דבריו של פרידמן לא הביאו לשינוי בעמדתה של השרה לשעבר – שיש להחיל ריבונות כעת.

בראיון לאמיר איבגי בגלי צה"ל אמרה שקד: "תמיד כשעשינו צעדים גדולים ומשמעותיים, זה לווה בסוג של חיכוך". היא הזכירה בהקשר זה את ההתנגדות האמריקאית להכרזה על הקמת המדינה ואת העובדה שראש הממשלה בגין כלל לא טרח לעדכן את ארצות הברית בטרם החיל את הריבונות על רמת הגולן.

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שקד בירושלים בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שקד הזהירה שייתכן שאחרי הבחירות תקום בישראל ממשלת שמאל, ואז יהיה זה מאוחר מדי לביצוע מהלך שכזה. עוד אמרה השרה לשעבר שהבייס של טראמפ נשען על נוצרים אוונגליסטיים אוהבי ישראל, לכן הנשיא האמריקאי יקבל צעד זה.

12:38 עריכה

בישיבה הנערכת בשעה זו עתידה הממשלה לקבל החלטה להעלות ארצה מאות מבני הפלאשמורה. העיתונאי חיים לוינסון מ"הארץ" מצא, שאין זו הפעם הראשונה שראש הממשלה נתניהו מתחייב להעלות את יהודי אתיופיה ארצה. בפעמים קודמות שהתחייב, אגב, לא קיים.

12:51 עריכה

בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה נתניהו: "בוושינגטון, בביקור האחרון עשינו היסטוריה. הבאנו תוכנית אמריקנית, שלפיה, ארצות הברית תכיר בריבונותנו בבקעת הירדן, בצפון ים המלח, בכל היישובים ביהודה ושומרון". עוד אמר נתניהו: "את הדבר הזה הבאנו. אני הבאתי אחרי עבודה משותפת. אף אחד אחר לא הביא את זה… ולכל המייצצים, בחוץ ואפילו מתוך הממשלה, אנחנו עשינו את העבודה, אנחנו נשלים את העבודה. אף אחד אחר לא יעשה את זה".

13:04 עריכה

אפליקציה, שבה עושה מפלגת הליכוד שימוש, חושפת לכל דורש מידע על אזרחים ללא הסכמתם – כך פרסמה רפאלה גויכמן בדה-מרקר.

13:22 עריכה

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מתח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו על כך שהוא מסרב לאמץ את תוכנית טראמפ כמקשה אחת.

אתמול אמר נתניהו שאולמרט הוא יועצו של בני גנץ. בראיון באתר ynet הכחיש זאת ראש הממשלה לשעבר.

13:39 עריכה

פרטיהם של כ-6,000 אזרחים נחשפו למשך שלושה ימים באתר שהקים הליכוד – כך פורסם באתר "נקסטר". בין היתר צוין לצד חלק מהשמות שהופיעו באתר, שמדובר באזרחים עם מוגבלות.

14:05 עריכה

חבר הכנסת יועז הנדל הגיב בהרחבה – יחסית – לסערה שעוררו דבריו ל"הארץ" ("הגיעו לפה כל מיני אנשים מכל מיני מדינות, חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט בווינה וחלקם עם מנטליות של דרבוקות").

אמל"ק: אסור לטפח את העדתיות, ואני מסתייג מהעיסוק הפוליטי בנושא; אני בעד סידור תפילה ישראלי משותף (דימוי שרוצה לומר – אני בעד כור היתוך); בפרסום של "הארץ" דבריי הובאו באופן חלקי; פוליטיקאים ציניים עשו שימוש מגמתי בדבריי; וכן הוא מזמין את הציבור להאזין להקלטת הראיון.

אני כותב את הדברים בכאב.פוליטיקה היא עסק מלוכלך, אבל נדמה לי שעדיין יש מקום לאמת בעולם שלנו.התראיינתי להארץ. שיחה…

פורסם על ידי ‏יועז הנדל Yoaz Hendel‏ ב- יום ראשון, 9 בפברואר 2020

14:09 עריכה

ועדת ההיתרים שליד משרד מבקר המדינה דנה היום, שוב, בבקשתו של ראש הממשלה נתניהו לקבל מימון להוצאותיו המשפטיות. הוועדה, שדחתה בהרכבה הקודם את הבקשה, תכריע האם לקבל את טענת נתניהו, שעם הגשת כתב האישום נגדו – השתנו הנסיבות.

14:19 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר התיירות יריב לוין התעמתו בישיבת הממשלה עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. חלק מהשרים רמזו בישיבה – שבה נידונה ההצעה להקים ועדת בדיקה ממשלתית למחלקה לחקירות שוטרים – שלשכת היועץ המשפטי לממשלה היא שהדליפה מידע בתיק סלומון טקה. מנדלבליט זעם על הדברים ותבע לעצור את הדיון.

ארדן אמר למנדלבליט, המתנגד להקמת הוועדה, שאלמלא היה מדובר בגוף של הפרקליטות, הוא לא היה מביע התנגדות לכינון ועדה שכזו על ידי ממשלת מעבר. כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן. לבסוף הממשלה אישרה את הקמת הוועדה.

מנדלבליט הציע שבראש הוועדה יעמוד שופט מבית המשפט העליון. לוין שאל בעוקצנות את מנדלבליט האם הוא מבטיח שהשופט שימונה לא נמנה על רשימת התפוצה של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן.

14:37 עריכה

בתום הערכת מצב באוגדת עזה אמר שר הביטחון נפתלי בנט, ש"ההתנהלות המופקרת של ראשי חמאס מקרבת אותנו לפעולה קטלנית מולם". עוד בנט שפעולה זו תהיה שונה מקודמותיה ובה איש לא יהיה חסין.

בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה נתניהו: "לא נקבל שום תוקפנות מעזה". נתניהו הוסיף: "אנחנו ערוכים ומוכנים לפעולת מחץ נגד ארגוני הטרור בעזה".

14:46 עריכה

ישיבת הממשלה השבועית, שאמורה הייתה להסתיים בשעה 13:00 – לפי סדר היום שפרסמה מזכירות הממשלה – מתארכת. לפי דיווח של טל שלו מ"וואלה! ניוז", ראש הממשלה נתניהו זועם על התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט – שנוכח בישיבה – להעלאתם ארצה של מאות מבני הפלאשמורה, כי הממשלה המכהנת היא ממשלת מעבר.

15:15 עריכה

השר ישראל כץ לא הגיע לישיבת סיעת הליכוד שעוסקת בהתנעת קמפיין המפלגה. נתניהו תהה: "איפה ישראל? נפל שדוד מרוב מאמץ?".

15:22 עריכה

21 ימים לפני הבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לשרי מפלגתו כי הוסר עוצר הראיונות.

15:36 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו שיש לשקול ללכת לעימות טרום בחירות עם יריבו הפוליטי, יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ.

15:49 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתגאה בכך שאישר את העלאתם לארץ של כ-400 עולים מאתיופיה.

אליו מצטרף גם השר דודי אמסלם ממפלגתו:

16:17 עריכה

ח"כ הרב ישראל אייכלר מיהדות התורה נגד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "חובה על כל יהודי להילחם נגד אש ההסתה שאיווט ליברמן מלבה בקרב בוחריו. הוא יוצר דה לגיטמציה ליהודי חרדי כפי שאמרו הקומניסטים 'צריך לירות ברב ובסוחר כמו בכלב'".

עוד הוסיף: "הוא מפיץ עלילה ומאשים את החרדים גם בזיהומים בבתי החולים. עוד מעט יאשים אותנו גם בהפצת וירוס הקורונה. אין גבול לאנטישמיות ולרוע. יש להתייחס להסתה של ליברמן כמו להסתה של איסמעיל הנייה".

16:51 עריכה

בעקבות חשיפת זמן ישראל הבוקר על דברי יו"ר ימינה שאמר כי כל מה שמעניין את החרדים זה כסף, הוציאה מפלגתו הודעת התנצלות – אך טענה כי "האמירה עוותה והוצאה לחלוטין מהקשרה".

פרסמנו את ההקלטה המלאה של דברי השר נפתלי בנט, בקונטקסט מדויק בהם נאמרו.

17:41 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר-מרצ): "הפערים הבלתי נסבלים בשכר בין גברים לנשים נובעים מזה שנשים עובדות פחות שעות נוספות מגברים ולוקחות יותר ימי מחלה כי עדיין הרוב של הטיפול בבית ובילדות והילדים נעשה על ידי נשים. תחת ממשלות נתניהו והימין נשים בישראל צועדות אחורה. אנחנו מבטיחות לכן היום את כל מה שצריך כדי ליצר שוויון בשכר ובעולם העבודה. אתן רק צריכות להצביע לנו".

17:42 עריכה

ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן על תוכנית המאה בראיון לכאן רשת ב': "האמריקנים באופן ברור לא מאמינים שלוקחים את התוכנית שעבדו עליה שלוש שנים והופכים אותה לתעלול בחירות. תוכנית טראמפ היא בסיס טוב לדיאלוג עם הפלסטינים".

18:33 עריכה

נתניהו בדרך לכנס בחירות. הפעילים מחכים לו בנהריה

18:47 עריכה

על רקע דבריו של ראש הממשלה הבוקר, שאמר כי "אנחנו ערוכים ומוכנים לפעולת מחץ נגד ארגוני הטרור בעזה" – תקף יו"ר כחול לבן בני גנץ את נתניהו במהלך סיור בצפון הארץ: "במקום לשחרר הצהרות היסטריות, ראוי שממשלת ישראל תנקוט מדיניות ביטחונית נוקשה בכל מה שקשור להפרות הביטחוניות שמגיעות מהדרום".

18:50 עריכה

בעקבות הדיווח על כך שבכירים בפרקליטות ינסו למנוע ממ"מ פרקליט המדינה הנכנס, דן אלדד, להתערב בנעשה במחוזותיהם, בצלאל סמוטריץ' אמר: "במילה אחת קוראים לזה מרד". 

עוד הוסיף: "מי שמשתתף בו צריך ללכת הביתה כאן ועכשיו. מי שהחוק לא מוצא חן בעיניו ולא מסוגל לחיות עם החלטה לגיטימית של השר הממונה לא יכול להיות חלק ממערכת אכיפת החוק ומוזמן להניח את המפתחות. סומך על השר אוחנה שיוודא שכך אכן יהיה".

19:23 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "איראן נכשלה היום בשיגור לווין. הם גם נכשלים בהעברת נשק לסוריה וללבנון כי אנחנו פועלים שם כל הזמן, כולל בימים אלה".

19:53 עריכה

יו"ר כחול-לבן ח"כ בני גנץ, פנה הערב במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו להתייצב לדיון המיוחד במליאת הכנסת, העוסק בטרור מרצועת עזה. 

בפניה כתב גנץ כי הוא "דורש שתעדכן את תושבי ישראל בתכניות שבכוונך לקדם, אם אלו קיימות בכלל, לשינוי המציאות המטורפת של ריצת אמהות וילדיהם למקלטים".

עוד הוסיף כי "בשבועות האחרונים מצאת את הזמן להיעדר במשך ימים ארוכים לטובת פגישות מסביב לעולם בטרקליני יוקרה שנועדו לשרת את קמפיין הבחירות שלך ותו לא. לאור ההסלמה הגוברת והמצב הבלתי נסבל שבו שרויים תושבי עוטף עזה אני דורש ממך להתייצב מחר במליאת הכנסת ולמצוא את הזמן להתעסק גם בענייניה של מדינת ישראל לפחות עד ליום הבחירות".

20:00 עריכה

בניגוד להחלטת ועדת הבחירות – בית המשפט העליון אישר הערב את התמודדותה של ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת לבחירות לכנסת ה-23.

בפסק הדין נימקו השופטים כי: "לא הצטברה בעניינה 'מסה קריטית' של ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה לפי אמות המידה שנקבעו בהלכה הפסוקה".

השופטים שתמכו באישור התמודדותה של ח"כ יזבק היו עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק ארז, מני מזוז וענת ברון. בצד שהתנגד, ונותר במיעוט, היו הנשיאה אסתר חיות והשופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון.

20:04 עריכה

בנוסף להחלטה על ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת, בית המשפט העליון החליט פה אחד לאפשר למפלגת משפט צדק בראשות לריסה טרימבובלר, אשתו של יגאל עמיר רוצח ראש הממשלה רבין ז"ל, להתמודד בבחירות.

בית המשפט פסק כי "אף שהתבטאויותיה של טרימבובלר העומדת בראש הרשימה כמו גם מטרותיה המוצהרות, מקוממות ומעוררות שאט נפש, הרי ששאט נפש לחוד ועילת פסילה מהתמודדות בבחירות לכנסת – לחוד".

20:07 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, מהיוזמים של הבקשה לפסול את ח"כ יזבק עם תגובה שככל הנראה הוכנה מבעוד מועד: "שופטי בג"ץ לא יכולים להסתכל בעיניהם של בני משפחת הרן – הם למעשה הביעו הכשר למי שמהללת את רוצחי יקיריהם. בג"ץ שוב חוצה קו אדום ובאמצעות פלפול משפטי עלוב הכשיר מעריצה של רוצחי ילדים יהודים".

20:12 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטה של בג"ץ להפוך את ההחלטה של ועדת הבחירות ולדחות את פסילתה של ח"כ היבא יזבק.

ח"כ יזבק: "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה – לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה. החלטת וועדת הבחירות לפסול אותי היתה החלטה פוליטית של וועדה פוליטית, בה התחרו המפלגות ביניהן בהשתלחות נגדי ונגד חברי לרשימה המשותפת".

עוד הוסיפה: "אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת. אני ממשיכה לפעול במלוא כוחי בקמפיין הרשימה המשותפת על מנת להעלות את אחוזי ההצבעה והייצוג של החברה הערבית בכנסת".

יו"ר הרשימה המשותפת, מפלגתה של יזבק, ח"כ איימן עודה: "קמפיין ההסתה הפוליטי של הימין הקיצוני התרסק אל מול המציאות המשפטית. כל מי שתמך בפסילה צריך להתבייש שנגרר אחרי נתניהו וחבריו הכהניסטים. ח"כ יזבק תמשיך לכנסת הבאה ותלחם למען השלום, שוויון ודמוקרטיה לכולם".

ממפלגת ימינה מסרו: "שופטי בג"ץ הוכיחו הערב שוב כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג'נדת שמאל ליברלית. הכשרתה של יזבק אשר תמכה ברוצחים שפלים ואף לא מוכנה להתנצל או לחזור בה מכך היא נקודת שפל חדשה של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר: "לצערי שוב מאפשרים את כניסת תומכי הטרור לכנסת ישראל. לא ייתכן שמי ששללה את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מי שהביע פעם אחר פעם תמיכה בטרוריסטים המתועבים ביותר, תמשיך לקבל משכורת ממדינת ישראל. הפסיקה הזו לא תעצור אותנו מלהמשיך להיאבק על מניעת כניסת תומכי טרור דוגמת יזבק לכנסת".

20:14 עריכה

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת על ההחלטה של בג"ץ: "החלטה נכונה. ועדת הבחירות היא ועדה פוליטית מפלגתית שיש לבטלה", הוסיף טיבי, לאור העובדה כי בוועדה הוחלט לפסול את יזבק.

20:18 עריכה

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד (ימינה) על הכשרה של ח"כ יזבק: "בית המשפט העליון הכשיר תומכת טרור ודרך על סעיף 7א, נשיאת העליון חיות, השופט סולברג, השופט מינץ והשופט אלרון היו בדעת המיעוט שצריך לפסול אותה. הגדלת המחנה השמרני שהובלתי, לפני 3 שנים, בקדנציה שלי כשרת משפטים, מוכיח את התוצאות בשטח, אך עדיין עבודה רבה לפנינו".

שותפה למפלגה, שר הביטחון נפתלי בנט, תמך בטענותיה: "תנו לאיילת שקד את הכוח להשלים את מלאכת מינוי השופטים!".

השר בצלאל סמוטריץ': "ירים יד מי שחשב שבג"ץ יפסול את תומכת הטרור יזבק. אבל גם כשאין יפיות, יש אכזבות, ובעיקר יש מחויבות לתיקון".

20:25 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר-מרצ) על החלטת בג"ץ שלא לפסול את לריסה טרימבובלר: "מכבד את ההחלטה, אך מסתייג ממנה. אין ספק שיגאל עמיר השפל עומד מאחורי המפלגה כדי להפיץ את משתנו הרעילה ולהביא לשחרור המוקדם…כשהדבר מקבל הכשר חוקתי וממלכתי, אל נתפלא שבסוף הדרך נקבל חברה שלא מבדילים בתוכה בין טוב ורע".

20:29 עריכה

בליכוד כינו את החלטת בית המשפט העליון לאשר את התמודדותה של ח"כ היבא יזבק בבחירות "בושה". בהודעה מטעם המפלגה נמסר עוד כי "לגנץ אין ממשלה בלי הרשימה המשותפת".

שר החוץ ישראל כץ מהמפלגה: "אכזבה גדולה מהחלטת בית המשפט העליון לאפשר לח"כ יזבק להתמודד בבחירות. זה היה קרוב 4 מתוך 9 תמכו בפסילה, אבל הרוב הכריע נגד והחמיץ הזדמנות להעביר מסר שמקומם של תומכי טרור אינו בכנסת".

השר יריב לוין הצטרף לגינויים: "בית המשפט העליון יורק בפרצופן של המשפחות השכולות ומכשיר את תומכת הטרור, היבא יזבק, ממפלגת תומכי הטרור – הרשימה המשותפת".

20:54 עריכה

השר רפי פרץ: "אישור התמודדותה לכנסת של תומכת הטרור היבא יזבק היא לא פחות מתעודת עניות בלתי ניתנת להבנה של בית המשפט העליון".

21:37 עריכה

ציפי חוטובולי (ליכוד): "בית המשפט העליון שוב מצליח להתעלם מלשון החוק ומהערך הבסיסי של שוויון בפני החוק. כשמיכאל בן ארי נפסל והיבא יזבק מקבלת אישור כניסה לכנסת, אל תצפו לקבל את אמון הציבור".

21:39 עריכה

השרה גילה גמליאל (ליכוד): "הרשימה המשותפת קיבלה היום אור ירוק מבג"ץ…יזבק מסיתה לטרור באופן חד משמעי – ובלעדיה, יחד עם חבריה לרשימה המשותפת, אין לגנץ ממשלה".

ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד): "חבל ששופטי הרוב בעליון בחרו בהסתכלות מוטה שנוגדת את לשון החוק, כשאפשרו לתומכת הטרור לקבל במה לעמדותיה הפסולות בכנסת".

22:08 עריכה

כחול לבן: "לא מפתיע שמי שלא יודע לספק ביטחון לתושבי הדרום, לא יודע גם לשמור על הפרטים האישיים של אזרחי ישראל. את המחיר כולנו משלמים".

22:09 עריכה

האם יהיה עימות טלוויזיוני? בליכוד אמרו: "נשקול בחיוב אם גנץ יבוא עם טיבי". בכחול לבן נימקו – הם לא מתעמתים עם נאשמים בפלילים.

22:11 עריכה

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן): "מכבד את החלטת בית המשפט אבל היבא יזבק לא צריכה להיות חברת כנסת. טובת הציבוא היא דו קיום יהודי-ערבי. השתלבות של המגזר הערבי במדינת ישראל עם זכויות וחובות. ההתבטאויות של יזבק והתמיכה בלאומנות פוגעים במרקם היחסים".

22:17 עריכה

לאחר שאמה של נעמה יששכר, פרסמה פוסט תודות ארוך ושכחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו – זכתה יפה יששכר לשיחת נזיפה ממנהל לשכת ראש הממשלה, אושר חיון.

22:35 עריכה

גנץ: "יזבק תמכה בטרור, הייתה צריכה להיפסל"; הליכוד: "גם אתה יודע שאין לך איך להקים ממשלה בלעדיה"

22:36 עריכה

השרה מירי רגב: "העליון סלל את הדרך לשונאי ישראל הישר לכנסת. אין מדינה בעולם שמאפשרת לתומכי טרור להיות חברי הפרלמנט שלה, אבל אני לא מופתעת".

סגירה