פרס ישראל לא יכשיר את השרץ בצמרת הרוחנית של הלאומנות הדתית

הרב יעקב אריאל, צילום מסך מתוך שיעור "קניין חליפין – שיעור כללי במסכת קידושין"
הרב יעקב אריאל, צילום מסך מתוך שיעור "קניין חליפין - שיעור כללי במסכת קידושין"

ביולי 2005 הגיעה ל"פורום תקנה", עמותה שקמה לטפל בתלונות על הטרדה מינית של בני סמכא בלאומנות הדתית, תלונה מפי בחור על תקיפה מינית שחווה, הוא ועוד בחור, מידו של הרב ועבריין מין (שהורשע מאז) מוטי אלון. אלון אז היה ראש ישיבת הכותל וראש עמותת "מבראשית", שעד היום מפעילה בבתי ספר את "מסע ישראלי".

הוקם הרכב של ארבעה אנשים לדון במקרה, ובהם כבוד זוכה פרס ישראל יעקב אריאל והאיש שכינה להט"בים נכים.

ההרכב דן במקרי התקיפה המינית, ותגובתו היתה להחתים את מוטי אלון על מכתב, בו הוא מבטיח שמעכשיו והלאה יקפיד על הלכות יחוד עם תלמידיו ממין זכר.

בהרכב שדן בתלונות נגד הרב מוטי אלון ישב כבוד זוכה פרס ישראל, יעקב אריאל, שכינה להט"בים נכים. ההרכב החתים את הרב אלון על מכתב, בו הבטיח שיקפיד מעתה על הלכות יחוד עם תלמידיו ממין זכר

ביוני 2006 הגיעה תלונה נוספת על מוטי אלון, הפעם על "מערכת יחסים" של שנים עם תלמיד לשעבר, שהתרחשה בין השאר בזמן שחתם לזוכה פרס ישראל על ההתחייבות המשעשעת שלו. מוטי אלון העיד בפני הועדה שהתלמיד הוא בכלל זה שגרר אותו לעשות סקס שוב ושוב במוסדות לימוד ובתי מלון.

שוב התכנסו חכמי חלם ודנו, ובמקום להזהיר את הציבור מפני התוקף המיני הסדרתי המניפולטיבי, החליטו שאם החתימו אותו על התחייבות וזה לא עזר, אז כנראה צריך שוב להחתים אותו על התחייבות. הפעם כזו שדורשת שלא ילמד בשום מוסד 8 שנים.

על פי מסמך שפורסם באתר "פורום תקנה", חברי ההרכב, וביניהם יעקב אריאל, חששו שיש עוד קרבנות: "לא נכחד כי מקונן בלבנו הספק [השיבוש במקור] שמא ישנם קרבנות נוספים". ועדיין הגנו על כבודו של התוקף המכובד.

ביוני 2006 הגיעה תלונה נוספת על מוטי אלון, על "מערכת יחסים" של שנים עם תלמיד לשעבר, שהתרחשה, בין השאר, כשחתם לחתן  פרס ישראל על ההתחייבות. הרב העיד כי התלמיד הוא זה שגרר אותו לסקס במוסדות לימוד ובתי מלון

מוטי אלון אכן פרש מישיבת הכותל ועמותת "מבראשית", ול"פורום תקנה" היה חשוב מאוד להדגיש את ההגנה על התוקף: "אין צורך לאמר שהפורום נזהר בתכלית הזהירות מפני פרסום העילה לפרישתו של הרב אלון, ואכן הסודיות הגמורה נשמרה במשך שנים".

רק אחרי שהוסיפו לפורום עוד כמה מלומדים, והללו קיימו במשך שנתיים דיונים כדי "למנוע את הפרסום ברבים", ביוני 2008 פרסם "פורום תקנה", שידע על מספר פגיעות וחשד שהיו יותר, אזהרה באתר שלו.

אחרי זה הגיעו עוד עדויות, הוגשו תלונות למשטרה, ומוטי אלון הורשע בעבירות מין.

כלומר, מי שהולך לקבל את פרס ישראל, לא רק בז ללהט"בים ואדיש לאונס קטינות במסכת קידושין, אלא ידע פרטי פרטים על תוקף מיני סדרתי, ובמשך 3 שנים לא הזהיר את הציבור,  למרות שזה היה תפקידו ולמרות שבדיוק לשם כך פנו מתלוננים ל"פורום תקנה" שכיהן בו. כל זאת אחרי פרשת השתקה אחרת, של הרב זאב קופולוביץ. הכל כי היה עסוק בהגנה על כבוד הקולגה שלו, רב "רם מעלה".

רק אחרי שהוסיפו ל"פורום תקנה" עוד כמה מלומדים, והם קיימו במשך שנתיים דיונים כדי "למנוע את הפרסום ברבים", ביוני 2008 פרסם "פורום תקנה", שידע על מספר פגיעות וחשד שהיו יותר, אזהרה באתר שלו

איך יתכן שזוכה בפרס ישראל אדם, שהיה גורם מרכזי במה שנראה כמו קשר שתיקה של שנים, באחת מפרשיות התקיפה וניצול מיני של רב מוכר הכי ידועות לשמצה במחנה הלאומני דתי?

קריאת הרבנים להצביע לימינה
קריאת הרבנים להצביע לימינה

בספטמבר 2019, רבני הלאומנות הדתית, כולל הרב יעקב אריאל, יצאו במכתב פתוח לשר החינוך הזמני רפי פרץ ושר התחבורה הזמני בצלאל סמוטריץ' ובו קריאה נלהבת לכלל הציבור להצביע למפלגת "ימינה". חמישה חודשים אחרי, שר החינוך הזמני מתכבד להכריז על יעקב אריאל כזוכה פרס ישראל ליצירה תורנית!

בועדה שמינתה אותו לקבל את הפרס ישב עו"ד אביעד הכהן, מי שהיה חבר ב"פורום תקנה" בזמן שיעקב אריאל נטל חלק באותו קשר השתיקה לכאורה סביב התקיפות של מוטי אלון. אחרי שעדויות של קרבנות דלפו לתקשורת, הוא הפסיק את פעילותו בפורום. על פניו, יש כאן עוד אדם שהיה רוצה להטביל את הפרשייה באקונומיקה ואין דבר שיכול להכשיר שרצים יותר מאשר פרסים ממלכתיים.

בספטמבר 2019, רבנים ובהם יעקב אריאל, יוצאים במכתב פתוח לרפי פרץ ולסמוטריץ' עם קריאה להצביע למפלגת "ימינה". 5 חודשים אחרי, שר החינוך הזמני רפי פרץ מתכבד להכריז על אריאל כזוכה פרס ישראל ליצירה תורנית!

ד"ר חנה קטן, חברה אחרת בוועדת הפרס, היא גניקולוגית וגורו עזרה עצמית בחוגים חרדל"ים, בין היתר מרצה במכון פוע"ה, ואף הנחתה את הכנס השנתי לנשים שלהם. מכון פוע"ה הוא מכון פסוודו-מדעי שתפקידו להפיק את המירב מהרחם היהודי ובין השאר מכשיר "בודקות טהרה" שמבצעות בדיקות פולשניות לגופן של נשים ללא צורך רפואי בתוך קופות החולים.

חוץ מפעילותו ב"פורום תקנה", יעקב אריאל עומד בראש עמותת גג חרד"לית בשם "חותם", שמכון פוע"ה הוא אחד מהארגונים תחתיו. כלומר, יעקב אריאל עומד בראש הארגון שמקבל החלטות ישירות או עקיפות על העסקתה של ד"ר חנה קטן.

רק לפני כחודש מוטי יוגב מ"ימינה" (במקרה אותה מפלגה שיעקב אריאל המליץ להצביע רק לה) צייץ שהעביר למכון פוע"ה תקציבים. כנסי נשים בהנחיית גורו-גניקולוגית סרוגה לא גדלים על עצים. אזכיר רק למי ששכח שכבר שנה אין ממשלה ואין תקציבים לשירותים חיוניים כמו תרופות בבתי חולים.

הרב אריאל עומד בראש הארגון שמקבל החלטות על העסקת ד"ר חנה קטן (חברת וועדת הפרס) במכון פוע"ה. רק לפני כחודש מוטי יוגב מ"ימינה" (במקרה המפלגה שאריאל המליץ להצביע רק לה) צייץ שהעביר למכון פוע"ה תקציבים

יעקב אריאל היה כתובת מוצהרת לתלונות על הטרדה ותקיפה מינית. הוא שמע עדויות של קרבנות, אימת אותן מול מוטי אלון, אבל בחר במשך 3 שנים לא להזהיר את הציבור. זאת למרות שבהצהרה שהוציא ההרכב בו ישב כתבו כי יש חשש שתקף אחרים ומדובר בתוקף סדרתי.

הענקת פרס ישראל ליעקב אריאל היא דרך להכשיר שרץ מצחין במיוחד בצמרת הרוחנית של הלאומנות הדתית. האם יש בוועדת הפרס כאלה שנגועים לכאורה בניגוד עניינים? האם שר החינוך הזמני שהכריז על זכייתו – נגוע, לכאורה, בניגוד עניינים?

בשנת 2017 נפתלי בנט, אז שר החינוך, החליט לבטל את הענקת פרס ישראל לאמנות פלסטית לאמן יאיר גרבוז. אם נרצה, אפשר לבטל גם את הפרס ליעקב אריאל שהגן על תוקף מיני ביודעין. ולא לאפשר ללאומנות הדתית לטאטא מאחוריה את המחדל הקשה בפרשת מוטי אלון שיעקב אריאל עומד במרכזה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 924 מילים
סגירה