נתניהו: ליגה אחרת - גם במכות מתחת לחגורה

חמישה ימים לבחירות, ראש הממשלה משחרר את הרסן ועובר למתקפות מסוכנות, חסרות תקדים, על יריביו משמאל ומימין ● למען מנדט נוסף, כל האמצעים כשרים: הפצת שקרים והמצאת סיפורים על גנץ ואשכנזי, סרטונים מגכחים, וסיפור גבורה שמבוסס על מסד שקרי לכאורה ● לכחול-לבן אין מענה הולם - ובמקום להילחם בנתניהו, הם פוגעים בשותפיהם הטבעיים ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
בנימין נתניהו

חמישה ימים לפני הבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו משחרר את הרסן ויורד מתחת לחגורה במתקפות מסוכנות, חסרות תקדים, מול יריביו משמאל ומימין.

היצרים עובדים עכשיו. לא הראש. זו לא אסטרטגיה ולא טקטיקה אלא התנפלות על כל מי שעובר בסביבה, ונוח להפיץ כלפיו שקרים ומניפולציות. הסקרים שמצביעים בימים האחרונים על מהפך לטובת הליכוד גרמו לנתניהו להסתער ללא הכרה על מנדט נוסף לליכוד, דורס בדרכו כל מה שזז.

ראש הממשלה הוא כמובן המלך הבלתי מעורער של הניוז והפייק-ניוז בימים האלה, מכונת בחירות שנוסעת במהירות בכל הארץ ומשתחררת מכל הברגים שמחזיקים אותה בקושי. נתניהו מתפרק על כולם. זה כבר לא ראש הממשלה שדיבר על קמפיין פוזיטיבי ועל תמונות מהוגנות שמראות אותו עם טראמפ ופוטין תחת הסלוגן הגבוה "ליגה אחרת". היום הוא מוכיח שהוא גם ליגה אחרת בתרגילים מלוכלכים.

נתניהו מתפרק על כולם. זה כבר לא ראש הממשלה שדיבר על קמפיין פוזיטיבי ועל תמונות מהוגנות שמראות אותו עם טראמפ תחת הסלוגן "ליגה אחרת". היום הוא מוכיח שהוא גם ליגה אחרת בתרגילים מלוכלכים

המתקפה הכוללת של נתניהו על בני גנץ וגבי אשכנזי משמאל ועל נפתלי בנט מימין היא חסרת תקדים, גם במונחים שלו. על שמעון פרס אמר נתניהו, ב-1996, שהוא יחלק את ירושלים; לרב כדורי הוא לחש אז שהשמאל שכח מה זה להיות יהודים; על הערבים הוא אמר ב-2015 שהם נוהרים לקלפי.

המתקופות הללו היו בוטות, אבל הן התמקדו בתוכניות מדיניות או במגזרים. הפעם הכול אישי. נתניהו, שיתייצב בעוד שלושה שבועות בבית המשפט להקראת כתב האישום נגדו על שוחד, מרמה והפרת נאומים, מצייץ ש"משהו לא טוב קורה לגנץ", וכי הוא מניח שזה "כתוצאה מחשיפת פרשת הממד החמישי".

וזה כאילו שמדובר בגזירה שווה, בדין אחד לפרשיות שנחקרו שנים והסתיימו בכתב אישום חמור, ולחקירה על כשרות מכרז שעדיין לא נפתחה וגנץ אפילו לא חשוד בה. אבל מה זה משנה.

כמובן שאת המתקפות האישיות על גנץ ("חיקוי של ביבי שקונים בעלי אקספרס") מגבה נתניהו בסרטונים מגחכים שמפיץ הליכוד על גנץ וגם במהלומות שמנחיתים עליו בכירים בעלי סטטוס ביטחוני כזה או אחר, כמו השר יואב גלנט וסגן שר הביטחון אבי דיכטר.

דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, העלה ציוץ נוראי עם רמיזות על החומרים האישיים שיש למודיעין האיראני על גנץ. יאיר נתניהו ("מי מנחש כמה מאהבות יש לגנץ?") בוודאי גאה בדיכטר על הציוץ הזה.

דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, העלה ציוץ נוראי עם רמיזות על החומרים האישיים שיש למודיעין האיראני על גנץ. יאיר נתניהו ("מי מנחש כמה מאהבות יש לגנץ?") בוודאי גאה בדיכטר על הציוץ הזה

מבחינת נתניהו וסביבתו, זה הזמן להפיל לקרשים גם את אשכנזי, אולי האיש הכי פופולרי בכחול-לבן. נתניהו יודע שהציבור לא עושה אבחנות ואין לו מושג מה באמת קרה בפרשת הרפז. אנשים יודעים רק שיש קלטות שאשכנזי מבקש שלא לפרסם, אז נתניהו בא וממלא את החורים בתוכן שמתאים לו. אתמול הוא המציא, לפחות לטענת אשכנזי, כי הרמטכ"ל לשעבר מתבטא בקלטות הגנוזות הללו נגד הדרוזים.

באותה הזדמנות חוזר נתניהו ומזכיר את הברית האמיצה שיש לו עם "אחינו הדרוזים" ואיך אחד מחיילי העדה הציל אותו כאשר היה בפעולה מעבר לקווי האויב – סיפור גבורה על מסד שקרי לכאורה. כזה עוד לא היה לנו. וכל זה שנתיים אחרי שממשלתו של נתניהו העבירה את חוק הלאום השנוי במחלוקת, שהוביל למשבר אמון חסר תקדים עם העדה הדרוזית. מי בכלל זוכר עכשיו שחוק הלאום היה אחד הנושאים החמים לפני הבחירות באפריל 2019.

נתניהו מנצל קמפיין שערורייתי, מטופש וחסר מעוף של כחול-לבן. בתעמולה של כחול-לבן אין פרוגרמה, אין רעיונות יצירתיים בשום תחום, אין מוטיבציה ואין סנטימנט. הקוקפיט המפורסם לא יוזם, רק נגרר, ואת סדר היום קובע נתניהו לטוב ולרע. התגובות המבולבלות של כחול-לבן רק מעודדות אותו להמשיך. אפילו עשרות הטילים שנורו ביממות האחרונות מעזה לישראל לא הצליחו לשנות את מפת הסקרים, ומפלגת שלושת הרמטכ"לים נותרה מאחור.

ראש הממשלה גם יורה בלא רחם בשר הביטחון שלו, נפתלי בנט, והופך אותו למשל ושנינה, בדיחה, עריק פוטנציאלי לכחול-לבן. בימינה לא יודעים איך להגיב, כיוון שנתניהו הוא האיש האהוד ביותר בציבור הדתי-לאומי, הרבה יותר מבנט ואיילת שקד גם יחד. לכן הם שותקים.

נתניהו מנצל קמפיין שערורייתי, מטופש וחסר מעוף של כחול-לבן. אין פרוגרמה, אין רעיונות יצירתיים בשום תחום, אין מוטיבציה ואין סנטימנט. הקוקפיט המפורסם לא יוזם, רק נגרר, ואת סדר היום קובע נתניהו לטוב ולרע

כחול-לבן מצידם מנסים להחזיר לעצמם את המעמד שנמחק מאז הבחירות ספטמבר – המפלגה הגדולה ביותר. בלי היתרון הזה על הליכוד, אומרים בכחול-לבן, אין להם שום צ'אנס להרכיב ממשלה והמדינה נופלת כפרי בשל לידיו של רג'פ טאיפ ארדואן – סליחה – בנימין נתניהו.

אתמול החליט יאיר לפיד לחקות את נתניהו ולתקוף את העבודה גשר-מרצ. "אם תכננתם להצביע לעבודה-מרצ, תשאלו את עצמכם מה יישאר מהדמוקרטיה הישראלית אם נתניהו ינצח אפילו במנדט אחד", אמר.

"לפיד חוצפן", הגיב אתמול מזכ"ל העבודה ערן חרמוני. "אנחנו יותר נאמנים לגנץ מהאנשים בכחול-לבן. במקום להתחיל לעבוד, הוא מכשיל את כל הגוש. אם נפסיד את הבחירות – זה בגללו".

החשש בכחול-לבן הוא שנתניהו יגיע למשפט שלו בראש המפלגה הגדולה, לכאורה עם לגיטימציה ציבורית שתניח לו לבצע מהלכים אנטי-דמוקרטיים גדולים בקדנציה הבאה, ולהעביר את פסקת ההתגברות ואת החוק הצרפתי אחרי שהציבור בחר בו למרות, ואולי בגלל, כתב האישום.

יכול מאד להיות שגם נתניהו חושב כך.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 782 מילים ו-3 תגובות
סגירה