למה אנחנו נותנים למונופול הגז מתנה של 325 מיליון ש"ח?

הנחת צינור גז מחיפה לאזור התעשיה אלון תבור (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
ענת חרמוני/פלאש90
הנחת צינור גז מחיפה לאזור התעשיה אלון תבור

שני מאגרי הגז הפעילים בישראל, תמר ולויתן, מספקים את רוב צרכי האנרגיה של המדינה. שניהם נשלטים על ידי השותפות של קבוצת דלק  שבשליטת יצחק תשובה, ונובל אנרג'י האמריקאית. החברות הללו הוכרזו כמונופול רשמי ב-2012, בשל שליטתם בשדות הגז.

מאז, מונופול הגז היה מוצלח ביותר בהטיית הרגולציה לטובתו. ב-2011 התווסף מס מיוחד שאמור היה להעלות את חלק המדינה ברווחי הגז לכ-60% ("מס ששינסקי"); טרם נכנס ממנו שקל. ב-2015, במסגרת "מתווה הגז", הוחלט לבטל למעשה את הגדרת החברות כמונופול – וכך לאפשר להן להמשיך לגבות מחיר מופקע.

כיום, מונופול הגז שולט ב-95% ממשק הגז – והמחירים בהתאם. בעוד מחיר הגז הטבעי בארה"ב הוא פחות מ-$2 , והמחירים באירופה מתחת ל-$4, בישראל חברת החשמל ממשיכה לשלם מעל $6 על הגז שהיא קונה ממאגר תמר.

מונופול הגז שולט ב-95% ממשק הגז – והמחירים בהתאם. בעוד מחיר הגז הטבעי בארה"ב הוא פחות מ-$2 , והמחירים באירופה מתחת ל-$4, בישראל חברת החשמל ממשיכה לשלם מעל $6 על הגז שהיא קונה ממאגר תמר

למה בארה"ב ובאירופה נהנים ממחירים נמוכים? התשובה פשוטה: תחרות. בעוד השוק הישראלי נשלט על ידי מונופול עוצמתי, בשוק הגז הטבעי האמריקאי יש מאות שחקנים: ספקי גז, צרכנים וחברות הולכה. באירופה, עודף היצע מצד ארה"ב ורוסיה הובילו לקריסת מחירים בשנה האחרונה.

בינתיים בישראל, חברות הגז עומדות לקבל עוד מתנה על חשבון משלמי המסים. מועצת הגז הטבעי – תחת משרד האנרגיה – עומדים לאשר מתנה בגובה של 325 מיליון ש"ח שילכו לממן הקמה של צינור גז בין אשדוד לאשקלון.

על פי החלטה של מועצת הגז מ-2014, העלות להקים צינור גז שעתיד לשמש לייצוא – על היצואנים. במקרה הזה – על מונופול הגז של דלק ונובל אנרג'י. אלא שמועצת הגז, אולי בהשפעת הלוביסטים של חברות הגז, רוצה עכשיו להפוך את המדיניות הזו ולהטיל חצי מהעלות – כ-325 מיליון ש"ח – על כתפיה של חברת הגז הממשלתית נתג"ז.

מועצת הגז, אולי בהשפעת הלוביסטים של חברות הגז, רוצה עכשיו להטיל חצי מעלות הקמת צינור הגז של דלק ונובל אנרג'י – כ-325 מיליון ש"ח – על כתפיה של חברת הגז הממשלתית נתג"ז

מועצת הגז גם מציעה עקרונות חדשים לסוגיית מימון פרויקטים, שעשויים להפוך את ההחלטה הנקודתית כעת על צינור אשדוד-אשקלון לראשונה מבין רבות. על פי הצעתם, אם יש אפילו שבריר של סיכוי שצינור עשוי מתישהו לשמש צרכנים מקומיים – הם יוכלו להשית חצי ויותר מהעלות על נתג"ז.

מדוע שוקלים לתת הטבות מפליגות כאלו למונופול בלי ביקורת ציבורית? התשובה גם כאן פשוטה: כי הציבור באופן עקבי (ולא חוקי) לא מיוצג בהחלטות.

מועצת הגז פועלת מאז 2002, ועל פי חוק אמורים לכהן בה שני נציגי ציבור (מתוך חמישה סך הכל). אלא שבדיקה שלנו הראתה שב-11 מתוך 17 השנים שהמועצה קיימת (ובכל הממשלות), לא עמדו בתקן מבחינת נציגי ציבור.

הציבור לא מיוצג כנדרש בחוק, אבל לחברות הגז – לא חסר ייצוג. ב-12 בדצמבר 2019, נציגי נובל אנרג'י ודלק נפגשו עם מועצת הגז כדי לדון בהקמת הצינור. אנחנו לא יודעים מה בדיוק ארע בפגישה, אבל אנחנו כן יודעים שאחריה, מועצת הגז אישרה את המחויבות שלה להטיל על הציבור חצי מעלות הקמת הצינור – למרות שמי שייהנה מהצינור זה בעיקר חברות הגז.

ב-12 בדצמבר 2019, נציגי נובל אנרג'י ודלק נפגשו עם מועצת הגז כדי לדון בהקמת הצינור. אחרי הפגישה, מועצת הגז אישרה את הטלה על הציבור חצי מעלות הקמת הצינור – למרות שמי שייהנה מהצינור זה בעיקר חברות הגז

ב-23 בפברואר, לובי 99 – הלובי הציבורי, שממומן כולו במימון המונים על ידי אזרחים – עתר לבג"ץ כנגד מועצת הגז, שפועלת שנים ללא נציגי ציבור בניגוד לחוק. דרשנו להקפיא את ההליכים בשימוע אשדוד-אשקלון, עד שימונו הנציגים; לא סביר שיקבלו החלטות עם השלכות אפשריות של מיליארדי שקלים מכספי הציבור בלי ייצוג לציבור כנדרש בחוק.

לובי 99 מחויבים לקידום האינטרס הציבורי. מעל 6,000 חברינו בחרו שנקדם נושאים בהם קומץ טייקונים דוחקים הצידה את טובת הציבור מתהליך קבלת ההחלטות, בסיוע לוביסטים, ולמען רווחם האישי. אנחנו מחויבים להגביר את התחרותיות בשוק הגז הטבעי – הדרך הטובה והנכונה ביותר להוריד מחירים, ולאפשר לציבור כולו להינות מאוצרות הטבע הלאומיים.

אריאל פז-סוויצקי הוא מנהל המחקר של לובי 99. בעל תואר שני בכלכלה בבית הספר ללימודים בינלאומיים מתקדמים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס (SAIS) בוושינגטון הבירה, שם ביצע במקביל התמחות במכון המחקר Brookings.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 613 מילים
סגירה