פרשנות המחלוקת בכחול-לבן: האוזר והנדל לא לבד

אחרי שביקשו לפסול את היבא יזבק, יפגשו אותה היום נציגי כחול-לבן, כשישבו עם אנשי הרשימה המשותפת - כולל בל״ד ● בתוך כחול-לבן הרוחות סוערות, ההתלבטות קשה - וכולם מחכים לשמוע את אשכנזי ● גם משותפת לא מתכוונים להקל על כחול-לבן ● אבל גנץ, יעלון ולפיד נחושים ללכת על כל הקופה: "חצינו את הרוביקון ואין דרך חזרה"

צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019

מחזה הזוי, כמעט פורימי, צפוי להיראות היום במרכז הארץ או בצפונה. אנשי צוות המשא ומתן של כחול-לבן – עפר שלח ואבי ניסנקורן – ייפגשו עם אנשי הרשימה המשותפת, כולל אנשי בל"ד, כדי לנסות ולהקים איתם ביחד קואליציה, או למצער לקבל את תמיכתם בהקמת ממשלת מיעוט צרה. בפגישה עשויה להשתתף גם חברת הכנסת היבא יזבק מבל"ד, שאנשי כחול-לבן ביקשו לפסול את המועמדות שלה לכנסת בוועדת הבחירות רק לפני חודש וחצי.

כחול-לבן נכנסת, אם כן, להרפתקה פוליטית יוצאת דופן שכמוה לא הכרנו עד היום, שיכולה להסתכם באירוע היסטורי או במפח נפש שיביא לפירוק מהדהד של המפלגה שקמה רק לפני שנה.

כחול-לבן נכנסת להרפתקה יוצאת דופן שכמוה לא הכרנו עד היום, שיכולה להסתכם באירוע היסטורי או במפח נפש שיביא לפירוק מהדהד של המפלגה שקמה רק לפני שנה

הכוונה היא להקים ממשלת מיעוט של מפלגת מרכז-ימין (כחול-לבן: 33 מנדטים) ומפלגת שמאל (העבודה-גשר-מרצ: 7 מנדטים) שנשענת על שני יסודות הפוכים: ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן (7 מנדטים) והרשימה המשותפת, שרוב חבריה הם ערבים שלא מכירים בישראל כמדינה יהודית (15 מנדטים). בסך הכל: 62 מנדטים.

בני גנץ ואביגדור ליברמן אחרי פגישתם ברמת גן, ב-9 במרץ 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ ואביגדור ליברמן אחרי פגישתם ברמת גן, ב-9 במרץ 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

המבנה הזה לא מבשר טובות, והקואליציה שתקום, אם אכן יקרה כך, לא תחזיק מעמד לאורך זמן. אם תשאלו את בני גנץ, בוגי יעלון ויאיר לפיד – מי שמוביל את המהלך הנועז הזה – הרי שאין כבר מה להפסיד.

כחול-לבן שוברת את שנות שלטונו הרבות של בנימין נתניהו, כפי שהבטיחה לבוחר, והוא יוצא מביתו ברחוב בלפור פינת סמולנסקין. כחול-לבן מקימה ממשלה אלטרנטיבית ושומרת מקום למפלגות הימין. אם הם לא יבואו, נלך בקרוב לבחירות נוספות, אבל בלי נתניהו.

אם תשאלו את חברי הכנסת יועז הנדל, צבי האוזר וחילי טרופר הרי שאין תוחלת לכל  התרחיש הזה, והוא יסתיים בכי רע. לשיטתם, מדובר ביריקה בפרצוף של מאות אלפי מצביעי כחול-לבן, שראשי המפלגה התחייבו בפניהם שלא יהיה שום שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת. הקואליציה הזו תתפרק כמעט מיד עם הקמתה, ואיש מהימין לא יצטרף אליה.

"בבחירות הבאות אנחנו נחטוף את מכת חיינו", אומר מקור בסביבת שלושת חברי הכנסת הללו. "ראשית, נתניהו יישאר מנהיג הליכוד והימין; ושנית, הבוחרים יבינו היטב שאם הם נותנים את הקול שלהם לכחול-לבן, הם בעצם בוחרים ברשימה המשותפת. אנחנו לא נעבור את אחוז החסימה".

"בבחירות הבאות אנחנו נחטוף את מכת חיינו. הבוחרים יבינו היטב שאם הם מצביעים  לכחול-לבן, הם בעצם בוחרים במשותפת. אנחנו לא נעבור את אחוז החסימה"

הנדל והאוזר נחושים ללכת עד הסוף. על השניים מופעלים לחצים אדירים מכל הכיוונים. אם הם יצביעו נגד המהלך בכנסת, כל המיזם יפול, נגיע למצב של תיקו 60:60 כמו באפריל 2019, ונלך לבחירות חדשות. אם השניים יימנעו, הקואליציה תקום בתמיכת בל"ד, שזה באמת אירוע קיצוני.

טרופר הוא האיש המקורב ביותר לבני גנץ. הוא לא ידפוק לו את המהלך. הוא יתייסר עד הרגע האחרון ואז יחליט. איש ערכי כמוהו עשוי אפילו לעזוב את הכנסת, אם יידרש להצביע נגד מצפונו.

כל השלושה – הנדל, האוזר וטרופר – תומכים בהקמת ממשלת אחדות עם נתניהו. אלא שהמהלכים הדרמטיים המתרחשים בימים אלה נובעים בדיוק מפאת הסירוב המוחלט של כל מנהיגי כחול-לבן, אנשי הקוקפיט, לשבת בממשלה אחת עם נתניהו.

בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי – בליל הבחירות, עם היוודע תוצאות המדגם. 2 במרץ 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי – בליל הבחירות, עם היוודע תוצאות המדגם. 2 במרץ 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מי שהפך להיות המתנגד החריף ביותר לממשלת אחדות כזו הוא גנץ עצמו, אחרי מערכת הבחירות שפגעה בו באופן אישי. החיזוק החיובי שהעניק אביגדור ליברמן למהלך ממשלת המיעוט שכנע גם את משה (בוגי) יעלון להצטרף בכל הכוח.

לפיד, כאמור, הוא האיש שבונה את ממשלת המיעוט והוא זה שמתחזק את הקשר עם ליברמן לאורך חודשים ארוכים. האיש האחרון בקוקפיט, גבי אשכנזי, מסתייג מכל המהלך. ברגע זה הוא מתבצר בשתיקתו. אם יביע התנגדות פומבית, הוא עשוי להפוך את התמונה.

בכירים בכחול-לבן אמרו אתמול לזמן ישראל כי הנזק הכבד למפלגה כבר נעשה. האאוטינג כלפי הרשימה המשותפת עלול לחבל בקמפיין גם אם לא תקום ממשלת מיעוט ונלך לבחירות רביעיות. "חצינו את הרוביקון ואין דרך חזרה", כפי שהתבטא מישהו.

בכירים בכחול-לבן אמרו אתמול כי הנזק הכבד למפלגה כבר נעשה. האאוטינג כלפי הרשימה המשותפת עלול לחבל בקמפיין גם אם לא תקום ממשלת מיעוט ונלך לבחירות רביעיות. "חצינו את הרוביקון ואין דרך חזרה"

בליכוד לא מבזבזים זמן כמובן ויוצאים למערכת הבחירות הבאה מיד. ברחבי הארץ ייתלו היום שלטים בנוסח "ממשלה עם המשותפת – אסון לישראל" ו"כן למדינה יהודית ודמוקרטית, לא לתומכי טרור".

גם הרשימה המשותפת לא מתכוונת להקל על השותפה הפוטנציאלית הבכירה שלה. מנהיגי הרשימה מבקשים לנצל עד הסוף את הכוח שנפל לידיהם כדי להשיג תוצאות מדיניות, כלכליות, חברתיות ודקלרטיביות במהירות למגזר.

מטאנס שחאדה (בל
מטאנס שחאדה (בל"ד), היבא יזבק (בל"ד) ואיימן עודה (חד"ש) בארוע הרשימה המשותפת בשפרעם ביום הבחירות. 2 במרץ 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

גורמים ברשימה סיפרו לזמן ישראל כי אחרי שסירבו להדיר את בל"ד מהמגעים, הם יתבעו מגנץ התנצלות על דברים שאמר במהלך הבחירות. "שיחזור בו באופן כן ואנושי אחרי שהצטרף למקהלה של הימין ההזוי בראשות נתניהו ודיבר על רוב יהודי וכל זה", אמר אחד הגורמים. "גנץ צריך לשדר שפיות, לגיטימיות ואיזון. אנחנו הרי 15 חברי כנסת שמייצגים שני מיליון איש".

"שיחזור בו באופן כן ואנושי אחרי שהצטרף למקהלה של הימין ההזוי בראשות נתניהו ודיבר על רוב יהודי וכל זה. גנץ צריך לשדר שפיות, לגיטימיות ואיזון. אנחנו הרי 15 חברי כנסת שמייצגים שני מיליון איש"

הדרישות שיעלו כבר היום בשיח עם שלח וניסנקורן יכללו, לדברי הגורמים, "נסיגה פומבית מתוכנית המאה של הימין המתנחלי", ביטול חוק קמיניץ, הרחבת שטחי שיפוט, העלאת אחוז המועסקים הערביים במגזר הציבורי, חוק למלחמה בפשיעה במגזר הערבי ודרישות נוספות.

"אנחנו נחלק את התביעות בסדר הזה: 80 אחוז יהיו בנושאים פנימיים תכופים, ו-20 אחוזים בנושאים מדיניים, חוק הלאום וכו'", מסביר גורם המעורה בפרטים. "אנחנו רוצים להרגיש סוף סוף את הכוח שלנו, את ההשפעה הגדולה על כל מה שקורה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
זה דיי דפוק שהגענו למצב שזה מקובל לומר לא נכנסים לממשלה בתמיכת ערבים... אני לא חושב שהרבה מצביאי כחול לבן הם גזענים כמו שני הליכודניקים הגזענים בכחול לבן. יש הרבה ביביסטים שמתחזים לבוחר... המשך קריאה

זה דיי דפוק שהגענו למצב שזה מקובל לומר לא נכנסים לממשלה בתמיכת ערבים… אני לא חושב שהרבה מצביאי כחול לבן הם גזענים כמו שני הליכודניקים הגזענים בכחול לבן. יש הרבה ביביסטים שמתחזים לבוחרי כחול לבן כדי למנוע ממשלת מיעוט. צריך להקיא את יועז וצביקה הגזענים מה-פה. מקומם במפלגה ימנית לא בכחול לבן

"וַיַּרְא הָעָם כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל הסוד של ליברמן "התערוכה"* - רגע לפני ניתוץ הלוחות מאז שראיתי א... המשך קריאה

"וַיַּרְא הָעָם כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר
וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל
הסוד של ליברמן "התערוכה"* – רגע לפני ניתוץ הלוחות
מאז שראיתי את התגובה של ליברמן בטוויטר
נדדה שנתי
בתערוכה ישנה
עבודה המזכירה האימוג'י
חזיר, עיניים רושפות ויונה שהיא בעצם נשר – העבודות בתערוכה הקבוצתית "איווט" מזכירות למה חשוב לתת מקום לאמנות מחאה.
ראו בשרשור

תוצאות הבחירות הרשמיות: 58 מנדטים לגוש הימין, 55 לשמאל ולערביםהסוד של ליברמן "התערוכה"*ועדת הבחירות המרכזית פרסמה את…

פורסם על ידי ‏‎Shimon Hananel‎‏ ב- יום חמישי, 5 במרץ 2020

תוכנית המאה צונחת לתוך בולען
יעלון יכול לספח את אופירה(וברקו) – שלח את אדמות גינתון*
טיבי נזף בהנדל "גנץ לא יהיה יותר מראש אופוזיציה"
הורוביץ, שלח וגרמן ריבונות על הבקעה צפון ים המלח E1
אדמות גינתון* המקל ונחל גזר
בקרוב פרשת כי תשא סימן קל"ט

תוכנית המאה צונחת לתוך בולעןיעלון יכול לספח את אופירה(וברקו) – שלח את אדמות גינתון*טיבי נזף בהנדל "גנץ לא יהיה יותר…

פורסם על ידי ‏‎Shimon Hananel‎‏ ב- יום שבת, 7 במרץ 2020

עוד 827 מילים ו-2 תגובות
סגירה