• חוף הים של תל אביב, השבוע (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
    Miriam Alster/FLASH90
  • כבישים ריקים בעקבות משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
    Miriam Alster/FLASH90
  • קניון עזריאלי בתל אביב בעקבות משבר הקורונה. מרץ 2020 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
    Miriam Alster/FLASH90
  • נוסעים בתחנת אוטובוס מכסים את פיהם בזמן סופת חול (צילום: Hadas Parush/Flash90Hadas Parush/Flash90)
    Hadas Parush/Flash90Hadas Parush/Flash90

ירידה חדה בזיהום האוויר בישראל

מכשירי הניטור של המשרד להגנת הסביבה מתעדים בשבוע האחרון ירידה של כ-30% בריכוזי הגזים הרעילים במרכזי הערים ● בכך הנתונים מישראל מצטרפים לאלה שמגיעים מסין, איטליה ומדינות אחרות ● מה שפוליטיקאים לא הצליחו לעשות בעשרות ועידות אקלים, נגיף אחד קטן עשה בתוך מספר שבועות ● השאלה הגדולה היא מה יקרה ביום שאחרי

מי אמר שנגיף הקורונה לא טוב לבריאות: מתברר שבשבוע האחרון, בעקבות צמצום הפעילות במשק והיקף התנועה בארץ, אנו נושמים אוויר הרבה יותר נקי.

ריכוזי החנקן הדו חמצני באוויר (גז רעיל שפוגע בעיקר בריאות ובמערכת הנשימה) ירדו מאז ה-12 במרץ בכ-30% לעומת הריכוז הממוצע שנמדד בין 1 בינואר ל-12 במרץ.

ד"ר אילן לוי מהמשרד להגנת הסביבה ערך את ההשוואה בהתבסס על נתונים שהתקבלו מתחנות הניטור שממוקמות ברחובות הערים הגדולות – ירושלים, חיפה, תל אביב-יפו וראשון לציון. התחנות הללו מודדות שני פרמטרים משמעותיים – חלקיקים נשימים עדינים וחנקן דו חמצני.

מבט על נתניה ביום מעורפל (צילום: Flash90)
מבט על נתניה ביום מעורפל (צילום: Flash90)

בריכוזי החלקיקים הנשימים דווקא לא חלה ירידה, כנראה בגלל מזג האוויר ההפכפך שמאפיין את העונה הזו – חלקם הגדול מגיע עם סופות אבק מהמדבריות במזרח התיכון ובצפון אפריקה. בריכוזי החנקן הדו חמצני, לעומת זאת, נרשמה כאמור ירידה דרמטית, ומותר לשער שככל שהממשלה תחמיר את ההנחיות והפעילות והתנועה במשק ימשיכו להצטמצם, הירידה הזו תימשך.

במשרדי הממשלה עדיין לא התפנו להעריך את ההשלכות של הירידה בזיהום על בריאות הציבור, גם מפני שעדיין לא הצטברו מספיק נתונים וגם כי לצד ההפחתה בזיהום, לשינויים באורח החיים עלולות להיות גם השלכות חמורות על הבריאות.

"מצד אחד", אומר גורם ממשלתי, "לפי ארגון הבריאות העולמי והמשרד להגנת הסביבה כ-1,500-2,000 ישראלים מתים בשנה מתחלואה שנגרמת מזיהום אוויר, ואם הזיהום ימשיך לרדת משמעותית זה אומר פחות חולים ומאושפזים הנזקקים למכשירי הנשמה, שכנראה נזדקק להם כדי לטפל בחולי קורונה.

"מצד שני, הישיבה בבית וההפחתה בפעילות הגופנית עלולה להתבטא בעלייה במשקל ובסוגי תחלואה אחרים, כך שמוקדם לאמוד את ההשלכות הכוללות".

"אם זיהום האוויר ימשיך לרדת משמעותית זה אומר פחות חולים ופחות מאושפזים שנזקקים למכשירי הנשמה – שכנראה מאוד נזדקק להם כדי לטפל בחולי הקורונה. מצד שני, הישיבה בבית עלולה להתבטא בסוגי תחלואה אחרים"

את הירידה שכבר מורגשת בזיהום האוויר בארץ ניתן לייחס בעיקר להאטה בתחבורה ולא לתעשייה, משום שרוב המפעלים הגדולים עובדים בינתיים במלוא הקצב, ותחנות הניטור המדוברות ממוקמות במוקדי תחבורה ולא תעשייה.

נוסעים בתחנת אוטובוס מכסים את פיהם בזמן סופת חול (צילום: Hadas Parush/Flash90Hadas Parush/Flash90)
נוסעים בתחנת אוטובוס מכסים את פיהם בזמן סופת חול (צילום: Hadas Parush/Flash90Hadas Parush/Flash90)

התופעה הזו, אגב, לא בלעדית לישראל: צילומי לוויין מלמדים על ירידה חדה בזיהום האוויר באיטליה – מדינה פקוקה ועתירת זיהום אוויר בימי שיגרה – מאז התפרצות הקורונה והכניסה לעוצר. בסין ניתוחי לוויין ותחנות ניטור הראו על ירידה של כ-25%-30% בריכוזי דו תחמוצת החנקן ופליטות גזי חממה בפברואר לעומת ינואר. מדובר בצניחה חדה שנראית כמו התגשמות החלום הירוק.

מה שפוליטיקאים לא הצליחו לעשות בעשרות ועידות אקלים במשך שנים, נגיף קטן אחד עשה בתוך מספר שבועות. השאלה הגדולה היא מה יקרה ביום שאחרי הקורונה – בתקווה שהוא יגיע בקרוב.

עוד 377 מילים
סגירה