פרשנות גם למשבר הפוליטי טרם נמצאה התרופה

כחול-לבן תממש היום את הרוב שיש למרכז-שמאל בכנסת כדי להקים את הוועדה המסדרת, יחד עם ועדות חשובות נוספות ● עם הכוח הפרלמנטרי הזה, כחול-לבן גם תוכל להחליף את היו"ר, בכפוף ללו"ז שיכתיב בג״ץ ● המשמעות היא שיו״ר הכנסת וראש הממשלה המכהן לא יהיו מאותה מפלגה ואף לא מאותו מחנה ● נתניהו רואה בזה סיום למו״מ על אחדות ● בכחול-לבן אומרים שמו״מ כזה בכלל לא היה שם

בני גנץ בהשבעת הכנסת ה-23. 16 במרץ 2020 (צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)
גדעון שרון, דוברות הכנסת
בני גנץ בהשבעת הכנסת ה-23. 16 במרץ 2020

מול בית ראש הממשלה עמדו אתמול עשרה מפגינים, עם מסכות על פניהם וכפפות מגן על ידיהם. שתי ניידות משטרה דרוכות אבטחו את האירוע המינורי.

אני מכיר את החבר'ה הקבועים האלה. הם עמדו שני מטר זה מזה, בהתאם להוראות משרד הבריאות, וקראו קריאות בנוסח קבוע נגד בנימין נתניהו. מה שהפתיע היו השלטים שהונפו שם: על שלט אחד נכתב "CRIME MINISTER" ועל השלט שנשא מפגין אחר – "ממשלת אחדות".

ככה זה. בימים שבהם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו מדבר על 20 אלף מתים מקורונה, גם למפגינים הקשוחים ביותר נגד נתניהו לא אכפת כרגע שראש הממשלה יהיה קרימינל – העיקר שתקום כבר ממשלה נורמלית במדינה הזו.

בימים שבהם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו מדבר על 20 אלף מתים מקורונה, גם למפגינים הקשוחים ביותר נגד נתניהו לא אכפת כרגע שראש הממשלה יהיה קרימינל – העיקר שתקום כבר ממשלה

אבל דווקא בזירות אחרות בירושלים יש מי שמעכב את הקמת הממשלה הבאה באשר היא, למרות המצב.

בבית המשפט העליון דנו אתמול שעות ארוכות בסירובו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את המשכן ולקיים הצבעה מיידית שתביא להחלפתו של היו"ר. בג"ץ השתכנע למצער שהיום הכנסת תקים ועדות, עניין שאותו עיכב אדלשטיין בשבוע שעבר.

כחול-לבן תממש את הרוב שיש לסיעות השמאל-מרכז בכנסת כדי להקים את הוועדה המסדרת, יחד עם ועדות חשובות נוספות בכנסת: חוץ וביטחון, כספים, והוועדה למלחמה בנגיף הקורונה.

עם הכוח הפרלמנטרי הזה, כחול-לבן תוכל להחליף גם את היו"ר אדלשטיין, במועד שעליו יחליטו שופטי בג"ץ. נתניהו טוען כי ההחלפה של אדלשטיין תמנע ממשלת אחדות כל כך חיונית בימים אלה. לשיטתו, לא ייתכן שיו"ר הכנסת לא יהיה חבר מהסיעה של  ראש הממשלה המכהן. הרי לא ייתכן שהכנסת תהפוך לזירת התכתשויות בין השניים, הוסיף נתניהו.

בכחול-לבן משוכנעים שנתניהו לא רוצה ממשלת אחדות והוא רק מעוניין להרוויח זמן בדרך לבחירות רביעיות. "הכל קשקושים", התבטא בכיר בסיעה. "כל מה שאכפת לו זה יו"ר הכנסת, כי הוא פוחד מחקיקה שנביא נגדו. בגלל זה הוא ארז במוצאי שבת כל מיני דברים שעלו בשיחות והפך אותם לכאילו הסכם שכבר סגור, אבל הוסיף שאם תהיה החלפת יו"ר כנסת זה לא יקרה. שיקר כרגיל".

"כל מה שאכפת לנתניהו זה יו"ר הכנסת, כי הוא פוחד מחקיקה שנביא נגדו. בגלל זה הוא ארז כל מיני דברים שעלו בשיחות והפך אותם לכאילו הסכם שכבר סגור, אבל הוסיף שאם תהיה החלפת יו"ר זה לא יקרה. שיקר כרגיל"

בכחול-לבן ינסו עכשיו ללכת להסכם על אחדות מתוך עוצמה. הם מקווים שנתניהו יתייחס אליהם אחרת כאשר יראה שהמאחזים הפרלמנטרים שלו ושל בלוק הימין נופלים בזה אחר זה – כולל ועדת הכספים, שעשויה לעבור עכשיו מידיו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה לעודד פורר מישראל ביתנו.

ברגע זה יו"ר כחול-לבן בני גנץ מחזיק במנדט להקים את הממשלה ואם נתניהו לא יאות להגיע להסכם, הוא יאלץ להחזיר את המנדט לנשיא המדינה.

לגנץ אין אופציה לממשלת מיעוט, ואם מישהו חשב שאפשר יהיה לכופף בבוא היום את חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר – הוא קיבל אתמול מהנדל ציוץ חד משמעי. "לא יודע מה טוב למפלגה, יודע שלמדינת ישראל טובה ממשלת אחדות", כתב הנדל.

הכנסת תהפוך היום למוקד התעניינות, גם בגלל הדרכים הזהירות (והמשונות) שבהן יתקיימו דיוני המליאה נוכח אירוע הקורונה. סיעות הימין חתמו אתמול על עוד מסמך נאמנות לנתניהו, והן מאיימות להחרים את הדיונים, למנוע מו"מ על אחדות אם אלדשטיין יוחלף ולתמוך בנתניהו גם אם החוקים יאסרו עליו להתמודד.

בשיאו של המשבר החמור ביותר בתולדות המדינה אין ממשלה נבחרת בישראל, אין ממשלה מאוחדת שלוחמת במשבר, אין ממשלת מיעוט של הרוב בכנסת ישראל – ובאופק אין גם בחירות לממשלה חדשה.

עוד 543 מילים
סגירה