משרד הבריאות העביר את "שאלון הקורונה" של מכון ויצמן לחברה מסחרית

מעקב זמן ישראל משרד הבריאות אימץ את השאלון החכם שפותח במכון ויצמן כדי לזהות מוקדי התפרצות הקורונה באמצעות חכמת המונים ● אבל בשלב זה נפרדו דרכי המדינה והמדענים - וביצוע השאלון הופקד בידי "דיאגנוסטיק רובוטיקס" ● כעת, חברה פרטית אוספת עלינו מידע רגיש ● בין המשקיעים בה: מבטח-שמיר, קרן אלפא קפיטל, והזוג יהודית וקובי ריכטר ● תגובת משרד הבריאות טרם התקבלה

מגפת הקורונה. אילוסטרציה (צילום: sv_sunny/iStock)
sv_sunny/iStock
מגפת הקורונה. אילוסטרציה

משרד הבריאות הודיע שלשום (א') כי בימים הקרובים יישלח לכלל אזרחי ישראל שאלון יומי שיופץ על ידי קופות החולים ומד"א, במטרה לספק למקבלי ההחלטות תמונת מצב מקיפה על התפשטות נגיף הקורונה באוכלוסייה.

היוזמה מוכרת לכל מי שעוקב אחרי המאמצים לבלום את התפשטות הקורונה בארץ. היא נולדה משיתוף פעולה של מדענים ממכון ויצמן – פרופ' ערן סגל ופרופ' בני גייגר – ופרופ' יובל דור מהאוניברסיטה העברית. הם שהציעו למשרד לאמץ את השאלון ולקדם אותו, כדי להרחיב במהירות את איסוף המידע.

השאלון אומץ על ידי מדינות רבות (בהן ארה"ב, הודו, איטליה ובריטניה), אבל השבוע התברר שמשרד הבריאות בחר להמשיך את היוזמה ללא אנשי האקדמיה שהגו אותה, אלא באמצעות חברה פרטית, "דיאגנוסטיק רובוטיקס".

ההחלטה הזו יוצרת עכשיו מצב מוזר, שבו בחסות המאבק הנרחב בהתפשטות הקורונה, שני גופים – גוף מדעי-אקדמי בלתי תלוי וגוף פרטי בעל שאיפות מסחריות – אוספים ומנתחים את אותו מידע, על בריאותם של אזרחי ישראל.

"דיאגנוסטיק רובוטיקס" היא חברת סטרט-אפ צעירה שהוקמה על ידי פרופ' משה שהם, ד"ר קירה רדינסקי ויונתן עמיר. היא מפתחת כלים של בינה מלאכותית, שאמורים לאפשר לרופאים בחדרי מיון להקל על העומס, בעזרת ניתוח שאלונים של חולים. רק בנובמבר האחרון השלימה החברה סבב גיוס ראשון של 24 מיליון דולר, בין היתר ממבטח-שמיר, קרן אלפא קפיטל, והזוג יהודית וקובי ריכטר.

מייסדי "דיאגנוסטיק רובוטיקס" – משה שהם, קירה רדינסקי ויונתן עמיר (צילום: עומר כהן/יח
מייסדי "דיאגנוסטיק רובוטיקס" – משה שהם, קירה רדינסקי ויונתן עמיר (צילום: עומר כהן/יח"צ)

פרופ' ערן סגל, אני אמור להיות מודאג מזה שהטיפול בשאלוני הבריאות הדיסקרטיים שאתם יזמתם הועבר עכשיו לידיים פרטיות?

"כמו שאתה יודע, אנחנו התחלנו את כל היוזמה הזאת. מהרגע הראשון חתרנו לזה שמשרד הבריאות יאמץ את היוזמה שלנו, כי היה לנו ברור שרק אם משרד הבריאות יבקש מכל האזרחים למלא את השאלונים, זה באמת יקרה בפועל.

"לכן מהתחלה עבדנו מולם בשיתוף, ולכן אני גם מאוד מאוד שמח שהחל מיום ראשון הם בעצם אימצו את הכיוון הזה של השאלונים. ובעצם הם פונים עכשיו לכלל הציבור למלא אותם. כי אנחנו יודעים שזה יכול להיות כלי אסטרטגי במאבק.

"אנחנו כבר התחלנו להראות יכולת חיזוי קדימה של מוקדי התפשטות. אנחנו מעוניינים להעביר את האלגוריתם שלנו ולהמשיך ולעבוד מול משרד הבריאות כדי לעזור להנגיש את הכלים האלה ולעזור בקבלת ההחלטות שלהם בניהול של המאבק. זה באמת יכול להיות כלי אסטרטגי. זה הסיפור".

איך ולמה נכנסה פנימה חברת "דיאגנוסטיק רובוטיקס"?

"את זה תשאל את משרד הבריאות".

זה נעשה על דעתכם? התייעצו איתכם לפני קבלת ההחלטה?

"אם תרשה לי, אני מעדיף לא להתייחס לנקודה הזאת, ולהגיד לך רק את מה שאמרתי לך קודם. אנחנו יזמנו את היוזמה שלנו, אנחנו עובדים מול משרד הבריאות. לנו אין שום קשר לחברה פרטית כזאת או אחרת, אנחנו צוות מחקר באקדמיה. בצד שלנו אין מעורבות של שום גוף מסחרי.

פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל

"נרתמנו למטרה ואנחנו עושים את זה רק כי אנחנו מאמינים שזה יכול להועיל במאבק. לא עבדנו מול גוף מסחרי ואין לנו שום קשר לדיאגנוסטיק רובוטיקס, ולכן אני לא יכול להתייחס לנקודה הזאת.

"אני יכול להגיד לך ששני השאלונים – זה שמופץ דרך הצ'ט-בוט שלנו, שהחברה לידע ציבורי פיתחה עבורנו, וזה שמופץ באסמסים דרך קופ"ח כללית, על הפלטפורמה של דיאגנוסטיק רובוטיקס – זהים. וזה השאלון שאנחנו פיתחנו".

"שני השאלונים – זה שמופץ דרך הצ'ט-בוט שלנו, שהחברה לידע ציבורי פיתחה עבורנו, וזה שמופץ באסמסים דרך קופ"ח כללית, על הפלטפורמה של דיאגנוסטיק רובוטיקס – זהים. וזה השאלון שאנחנו פיתחנו"

הדאטה שאתם אספתם עד עכשיו עבר אליהם? אנשים מילאו את השאלונים בין היתר כי הם בוטחים בדיסקרטיות של מכון ויצמן.

"לא לא. הדאטה שאנחנו אספנו עד עכשיו נשאר רק אצל חוקרי מכון ויצמן, בקבוצה שלי. המטרה שלנו היא שתישאר לנו יכולת לראות את הנתונים שייאספו גם במאמץ האחר, באפיק האחר. אנחנו מקווים שהנתונים האלה ימשיכו להיות נגישים לנו, על מנת שנוכל להמשיך ולפתח את המודלים שלנו".

כלומר – הנתונים שאתם אספתם לא הועברו אליהם?

"לא. בשלב הזה הנתונים שאספנו נשארים רק אצלנו. כמו שאמרתי – את כל המסקנות שאנחנו מסיקים ומפיקים אנחנו מעבירים למשרד הבריאות, כדי לייצר למשרד הבריאות כלים לניהול המאבק. זו המטרה היחידה".

נפגעת שההחלטות בנוגע לשאלונים התקבלו בצורה הזאת?

"אני לא רוצה להתייחס לנושא הזה. אנחנו עובדים למען מטרה שאנחנו חושבים שהיא ראויה ושהיא קדושה. המטרה הייתה לשכנע את משרד הבריאות והצלחנו בזה. זה נהדר. זה מאוד יעזור בתהליך האיסוף. אנחנו עובדים רק למטרה אחת ומאוד מאוד נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד הבריאות".

"המטרה הייתה לשכנע את משרד הבריאות והצלחנו בזה. זה נהדר. זה מאוד יעזור בתהליך האיסוף. אנחנו עובדים רק למטרה אחת ומאוד מאוד נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד הבריאות"

הדיווח על קידום השאלון באמצעות "דיאגנוסטיק רובוטיקס" התפרסם שלשום בדה מרקר. העיתונאית רותי לוי, סיפרה מאוחר יותר בטוויטר כי ננזפה על ידי משרד הבריאות כשכללה את הלינק לשאלון של סגל וחבריו המדענים בגוף הידיעה.

"שמתי לינק לשאלון שלהם בגוף הכתבה, ונקלעתי לוויכוחים גדולים עם משרד הבריאות", סיפרה לוי. "הנה ציטוטים מהמשרד לגבי ההתעקשות שלי שזה אותו שאלון: 'זה פוגע במאמץ הלאומי לייצר מפה אפדימיולגית, אני מבקש לשים את הלינק של השאלון שעכשיו המשרד רוצה שהציבור ימלא, ולא בגרסה שתבלבל את הציבור ותגרום לו למלא שאלון אחר עם אפס אבטחת מידע'".

בדיקת זמן ישראל לא העלתה שום סימוכין לטענה כאילו הטופס של מכון ויצמן חסר באבטחת מידע – וממילא אין בטופס מידע אישי כלל.

תגובת משרד הבריאות

"זמן ישראל" העביר אתמול למשרד הבריאות את השאלות הבאות:

  1. למה נבחרה דווקא האפליקציה של "דיאגנוסטיק רובוטיקס" להפיץ את שאלוני הקורונה של משרד הבריאות?
  2. האם התייעצתם לפני קבלת ההחלטה עם המדענים ממכון ויצמן והאוניברסיטה העברית שפיתחו את השאלון המקורי?
  3. אם לא – למה?
  4. האם המידע שאזרחי ישראל יעבירו מעתה לחברה פרטית מוגן? מאובטח?
  5. מי דואג לכך?
  6. האם יש ערובות לכך שהמידע הזה לא יישמר וישמש בהמשך את "דיאגנוסטיק רובוטיקס" לצרכים שאינם מלחמה בהתפשטות הקורונה?

בתגובה, נמסר ממשרד הבריאות:

משרד הבריאות מבהיר כי המיזם שפורסם לפני מספר ימים בתקשורת במסגרתו נשלחות הודעות טקסט לכלל אזרחי ישראל מטעם קופות החולים ובהן שאלון שמטרתו ליצור מפה אפידמיולוגית בה רואים את התפשטות נגיף הקורונה מופעל על ידי חברת "דיאגנוסטיק רובוטיקס", מהסטארטאפים המובילים בישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית.

החברה נבחרה על ידי משרד הבריאות להפעיל את המערכת לאחר תהליך במסגרתו גיבש משרד הבריאות פרוטוקול הערכה לחשיפה לנגיף הקורונה, תוך הסתייעות חשובה בפאנל מומחים רחב, כולל מומחים ממכון ויצמן. לא ניתן היה להשתמש במערכת הטכנולוגית שפיתח המכון, מכיוון שזו לא תאמה את דרישות מערכת הבריאות בהיבטים רבים, ובכלל זה אבטחת מידע.

עוד 957 מילים
סגירה