חסידים בתפילה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

תחקיר זמן ישראל טיסות הקורונה - הסיפור האמיתי

בעקבות התפרצות הקורונה בקהילה החרדית בניו יורק, מאות תלמידי ישיבה עם אזרחות ישראלית ביקשו לחזור במהרה לארץ ● משרד הבריאות חשש כי פוטנציאל ההידבקות וההדבקה שלהם גבוה, אך רבים מהם עלו לכמה טיסות אל על, והעמידו בסכנה את שאר הנוסעים - שלא ידעו על כך דבר ● עשרות מתלמידי הישיבה התגלו כנשאי הנגיף, ושאר הנוסעים המבוהלים רוצים לדעת מי החליט להסתיר מהם את האמת

ביום רביעי, 18 במרץ, בסביבות 12 בצהריים, חיכתה עדי ישראל, סטודנטית למשחק בת 22, לעלות על טיסת אל על לארץ, כשהעלייה למטוס נדחתה ללא הסבר.

"נוסעים יקרים, טיסה LY002 מניו יורק לתל אביב תמריא בשעה 13:30 במקום ב-12:30 כפי שתוכנן במקור", נכתב בסמס שקיבלה אמה של עדי בדימונה, אשר חיכתה לבתה שהייתה אמורה לשוב מלימודי משחק בבית הספר של לי שטרסברג.

"נגיף הקורונה התפשט בניו יורק", מסבירה ישראל מדוע החליטה לטוס בחזרה באותו יום. "עברנו ללימודים אונליין. אימא שלי רצתה שאני אחזור הביתה".

היא גם חשבה שישראל תהיה מקום טוב יותר להיות בו במהלך התפשטות המגפה, מכיוון שבשונה מארצות הברית, יש בה ביטוח בריאות לאומי. "חשבתי שעדיף להיות במערכת הבריאות הישראלית, בארץ יש לי ביטוח רפואי יותר טוב".

אבל בזמן שחיכתה לעלות למטוס, עדי הבחינה בצוות של אל על מתייעץ עם אנשי הביטחון. "נא לשבת", אמר הצוות לנוסעים. "אנחנו עדיין לא מעלים למטוס".

בזמן שחיכתה, היא קיבלה סרטון וידאו מאמה, שצילמה את דיווח החדשות ישירות ממסך הטלוויזיה בסלון ביתם. כשבתחתית המסך מופיעה הכותרת "מטוס הקורונה", עמליה דואק סיפרה לצופי חדשות 12 כי העלייה לטיסת אל על בנמל התעופה JFK נעצרה בשל חשש שכמה מהנוסעים באו במגע עם נשאי קורונה.

"אנחנו יודעים שבקהילות היהודיות (החרדיות) שם הייתה הדבקה המונית, בניו יורק", אמרה הכתבת למגיש באולפן. "היו בתי כנסת שנכנסו להסגר, וזו בדיוק המטרה, למנוע מאותם אנשים להגיע כאן לישראל, אל הקהילות החרדיות כאן.

"אנחנו יודעים שבקהילות היהודיות (החרדיות) שם הייתה הדבקה המונית, בניו יורק", אמרה הכתבת. "היו בתי כנסת שנכנסו להסגר, וזו בדיוק המטרה, למנוע מאותם אנשים להגיע אל הקהילות החרדיות כאן"

"אני מזכירה לך שדיווחנו שגם בדיונים בלשכת ראש הממשלה מסמנים את הקהילות החרדיות והערביות כאלה שעדיין לא נענות לנהלים, ולכן הניסיון כאן זה להקדים תרופה למכה, למנוע כל אפשרות שהאנשים האלה יגיעו לארץ".

חרדים מתפללים בניו יורק בתקופת הקורונה, בהתאם להנחיות שמירת המרחק. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
מתפללים בניו יורק, בהתאם להנחיות שמירת המרחק. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

עדי ישראל היא אחת משישה ישראלים שטסו מניו יורק לישראל ב-18 וב-19 במרץ והתראיינו לזמן ישראל, וכולם מספרים סיפור דומה.

על רקע דיווחי התקשורת על הדבקה נרחבת בשכונות החרדיות בברוקלין, יותר מ-100 תלמידי ישיבה במרכז חב"ד בשכונת קראון הייטס – כולם אזרחי ישראל – עלו לכמה טיסות אל על ביומיים האלה והועברו עם נחיתתם לבידוד בבית מלון. רבים מהם, אם לא רובם, אומתו כחולים בקוביד-19 כאשר הגיעו לארץ.

בין חבריהם לטיסה של אותם תלמידי ישיבה היו קשישים וישראלים חולים שלא היה להם מושג כי הם חולקים מטוס עם עשרות חולים שעשויים להיות מידבקים (על פי מומחי בריאות, תקופת הדגירה של נגיף הקורונה היא ככל הנראה 5 ימים או יותר, ואנשים מתחילים להפיץ את הנגיף עוד לפני שהם מראים תסמינים).

האם לאל על ולמשרד הבריאות הישראלי היה חשד שהתלמידים האלה נושאים את הנגיף, והם הניחו להם לעלות למטוס בכל מקרה? ומה עם התלמידים עצמם, שחתמו על הצהרה לפיה לא באו במגע עם אדם חולה? האם חלקם שיקרו? ומה מידת האחריות של הישיבה עצמה, שעל פי הדיווחים סגרה את דלתותיה ועודדה את התלמידים לשוב לישראל, במקום להורות להם לשהות בבידוד ביתי בניו יורק?

דובר של חב"ד אמר לזמן ישראל שלתלמידים לא היה מושג כי הם נדבקו כאשר עלו לטיסה. אבל נוסעים אחרים בטיסה, ששוהים כעת בבידוד ביתי של 14 יום (כפי שמחויב לעשות כל מי שנכנס לארץ), מטילים בכך ספק ודורשים תשובות.

חסידי חב"ד רוקדים ב-14 במרץ 2020, לפני שישיבה 770 בקראון הייטס נסגרה בעקבות מגפת הקורונה (צילום: צילום מסך מיוטיוב)
חסידי חב"ד רוקדים ב-14 במרץ, לפני שישיבה 770 בקראון הייטס נסגרה בעקבות הקורונה (צילום: צילום מסך מיוטיוב)

"התחלתי לפחד"

עדי, הסטודנטית למשחק, לא לגמרי הבינה מדוע טיסת הצהריים שלה ביום רביעי, LY002, לא המריאה בזמן. "חיכינו וחיכינו. התחלתי לפחד", היא אומרת לי.

מאחורי הקלעים, אל על התייעצה בדחיפות עם משרד הבריאות הישראלי וניסתה להחליט מה לעשות עם עשרות תלמידי ישיבת תומכי תמימים לובביץ' בקראון הייטס, כך אמר לזמן ישראל דובר אל על, ומשרד הבריאות אישר.

קהילת קראון הייטס, לצד קהילות יהודיות ולא יהודיות אחרות בברוקלין, הוכו בקורונה בפתאומיות ובאכזריות. ב-9 במרץ דווח על מקרה אחד במוסד סיעודי בדרום ברוקלין. ב-13 במרץ בתי ספר חרדיים בקראון הייטס נסגרו בעקבות דיווחים על שלושה מקרים מאומתים בקהילת חב"ד, שמונה כ-15,000 איש.

ב-15 במרץ, רבנים ורופאים מובילים בקהילה פרסמו מכתב שלפיו "בימים אלה, קוביד-19 הגיעה לממדים של מגפה בקהילה שלנו".

ב-17 במרץ דווח באתר החרדי המודיע, כי "עובד 'הצלה' בקראון הייטס אמר ל'מודיע' שישנם כל כך הרבה מקרים, שיש חשש שכמעט כל הקהילה נחשפה".

ידיעה אחרת, שפורסמה באותו היום באתר Anash של חב"ד, דיווחה כי מגורי התלמידים וחדר האוכל של מרכז ישיבת תומכי תמימים לובביץ' בקראון הייטס (הידועה גם כישיבה 770) ייסגרו בשל התפרצות הקורונה, כי לא יסופקו מגורים חלופיים וכי ההנהלה ממליצה לתלמידים מחו"ל לשוב לביתם.  הישיבה כוללת כ-250 תלמידים. "על פי הדיווחים, ל-50 בחורים יש תסמינים קלים", נכתב שם.

על פי דובר אל על, שלומי עם שלום, בצהרי יום רביעי, 18 במרץ, עשרות תלמידי ישיבת תומכי תמימים התבקשו לרדת מהמטוס לאחר שכבר עלו עליו. זאת משום שמשרד הבריאות הישראלי קיבל מידע שלפיו רבים מהם חולים, לדבריו.

"היו שמועות", אומר עם שלום, "אז משרד הבריאות ביקש שנחתים אנשים על הצהרה לפיה לא פגשו בחולה קורונה ב-14 יום האחרונים, ולכן אינם נדרשים לבידוד. הורדנו אנשים מהמטוס, הכנו את הטפסים ונתנו להם לחתום. אלה היו ההנחיות המדויקות של משרד הבריאות. אם הם היו אומרים, אל תעלו את האדם הזה על המטוס, או שהם היו אומרים, אל תיתנו למטוס להמריא, היינו מצייתים".

בינתיים, רוב נוסעי אל על האחרים הושארו באפלה.

"היו שמועות, אז משרד הבריאות ביקש שנחתים אנשים על הצהרה שאינם נדרשים לבידוד. הכנו את הטפסים ונתנו להם לחתום. אם הם היו אומרים, אל תעלו את האדם הזה על המטוס, היינו מצייתים"

"חיכינו וחיכינו", אומרת עדי ישראל. "בסוף מישהו דיבר ברמקול ואמר שכל מי שרוצה לעלות על הטיסה צריך לחתום על טופס הצהרה. היינו צריכים להצהיר שלא באנו במגע עם מישהו שיש לו קורונה בשבועיים האחרונים, והיינו צריכים להצהיר שלא חווינו שום תסמינים, כמו חום, שיעול או קוצר נשימה".

עדי ישראל, סטודנטית למשחק, חזרה לישראל מניו יורק בטיסת אל על שהמריאה ב-18 במרץ 2020 (צילום: Courtesy)
עדי ישראל, סטודנטית למשחק, חזרה לישראל מניו יורק בטיסת אל על שהמריאה ב-18 במרץ 2020

הצוות התחיל לחלק את הטפסים וצעק על הנוסעים לשבת, היא מספרת. בשלב מסוים נגמרו להם הטפסים והם מיהרו להדפיס טפסים נוספים. ישראל חתמה על הטופס בתום לב, אבל היא הבינה שעבור חלק מהנוסעים הפיתוי לשקר היה גדול. "כבר היינו בגייט, אנשים רק רצו לעלות על המטוס ולהגיע הביתה", היא אומרת.

בטיסה, עדי לבשה כפפות, ניגבה את המושב, הידיות ומגש האוכל, וניסתה לשמור על מרחק מנוסעים אחרים, ככל הניתן. "ידעתי שהמחלה פוגעת בעיקר במבוגרים, אבל הורי מבוגרים, הייתי בדרך אליהם ולא רציתי לסכן אותם", היא אומרת.

הטיסה עצמה התנהלה די כרגיל. הצוות עטה מסכות וכפפות, אך הארוחות הוגשו כרגיל. עדי הבחינה באנשים משתעלים, אבל לא באופן שנראה לה יוצא דופן.

אבל אחרי שהמטוס נחת, קרה משהו מוזר.

"נחתנו בסביבות השעה 6:15 בבוקר שעון ישראל (ב-19 במרץ). אחת הדיילות אמרה ברמקול שתלמידי ישיבה 770 בקראון הייטס צריכים לרדת ראשונים", מספרת עדי. לדבריה, כמחצית מהנוסעים קמו והתחילו לרדת מהמטוס. "אחרי שהם ירדו, המטוס נראה די ריק", היא מוסיפה.

סרטונים שהועלו לרשת, וכן דיווחים בכלי התקשורת החרדיים והמרכזיים בארץ, מתארים את המשך ההתרחשויות: אוטובוס שמושביו כוסו ביריעות פלסטיק והנהג שלו ישב מאחורי מחיצת מגן הגיע למסלול הנחיתה. הצעירים עלו לרכב מבלי לעבור ביקורת דרכונים. איש במסכה שנראה כבעל סמכות דיבר איתם.

"משרד הבריאות פנה לרבני חב"ד", הוא אמר. "שלפי המידע שיש בידיו על מה שקורה בקראון הייטס, הם מסתכלים על כל אחד מכם כחולה קורונה עד שיוכח אחרת. מבחינתם כל אחד באוטובוס הוא חולה. אשר על כן, ובתיאום עם הרבנים וראשי הישיבה, החליטו לקחת את כולם ישירות לבידוד במלון דן בירושלים".

אחד הבחורים בסרטון מוחה: "אם אנחנו חולים, למה לא כל הטיסה היא עם חולים, הרי היינו איתם בטיסה שלמה. אז למה לא כולם על האוטובוס הזה?". "זאת לא החלטה שלי, אני לא רופא", אומר האיש. "תשאל את משרד הבריאות".

כמה ימים לאחר מכן, ב-23 במרץ, ערוץ 12 דיווח כי 65 מתוך 114 התלמידים ששהו בבידוד במלון בירושלים אומתו כחולי קורונה. משרד הבריאות אישר לזמן ישראל כי מספר תלמידי הישיבה שנדבקו ככל הנראה גבוה מ-65 המקרים שדווחו אז.

עדי ישראל בילתה את השבוע האחרון בבידוד בבית משפחתה בדימונה. היא החלה לפתח חום ושיעול ומחכה כעת לתוצאות הבדיקה שלה.

"אני לחוצה", היא אומרת. "ומאוכזבת. הם ידעו שיש חולים בקראון הייטס. אם היה אפילו חשש קטן, היו צריכים למצוא פתרון, אולי להקדיש מטוס לכל האנשים משם. אני מרגישה שהסתירו מאתנו משהו. כשנודע שהיו תלמידים חולים על המטוס, אל על אמרו שהם ייצרו קשר עם שאר הנוסעים, אך לא שמעתי מהם".

"אני לחוצה ומאוכזבת. אם היה אפילו חשש קטן, היו צריכים למצוא פתרון, אולי להקדיש מטוס לכל האנשים משם. כשנודע שהיו תלמידים חולים על המטוס, אל על אמרו שהם ייצרו קשר עם הנוסעים, אך לא שמעתי מהם"

לדברי שלומי עם שלום מאל על, לא הייתה לחברה ברירה אלא לאפשר לתלמידי הישיבה לעלות למטוס. "מילאנו את הוראות משרד הבריאות", הוא אומר.

להפלות בין נוסעים או למנוע מחלקם לעלות למטוס רק משום שהם משתייכים לדת או למגזר מסוימים, או למדו בישיבה מסוימת, זה בניגוד לחוק, הוא מסביר. "אני לא יכול להחליט שמי שלובש חליפה לא יכול לעלות למטוס. זה יהיה מעשה אנטישמי. ואני גם לא יודע מאיזו ישיבה הם. זה לא כתוב על הכרטיסים שלהם".

"מילאנו את ההוראות של משרד הבריאות. אני לא יכול להחליט שמי שלובש חליפה לא יכול לעלות למטוס. זה יהיה מעשה אנטישמי. ואני גם לא יודע מאיזו ישיבה הם. זה לא כתוב על הכרטיסים שלהם"

"האם יש רופא במטוס?"

לדברי הנוסעים ששוחחנו איתם, תלמידים מאותה ישיבה עלו על טיסות נוספות, מבלי שהנוסעים האחרים היו מודעים לסכנה או לדיונים שניהלו אל על ומשרד הבריאות מאחורי הקלעים. מוטי בן יצחק ואשתו סוזי מאשקלון, שניהם בשנות השישים לחייהם, היו על טיסה LY0026 מניוארק לתל אביב, שהמריאה ב-18 במרץ בשעה 20:30, כמה שעות אחרי הטיסה מנמל התעופה ג'ון פ' קנדי.

בני הזוג בן יצחק היו בדרכם חזרה מביקור אצל ילדיהם ונכדיהם במונסי, ניו יורק, לאחר שהחתן שלהם, רופא חדר מיון בווסטצ'סטר, יעץ להם לקצר את הביקור בשל התפשטות נגיף הקורונה בארצות הברית. "יש לי מחלת ריאות חסימתית כרונית. אשתי ואני מאוד פחדנו להידבק", אומר בן יצחק.

מוטי בן יצחק (צילום: פייסבוק)
מוטי בן יצחק (צילום: פייסבוק)

לפני שעלו למטוס, כל הנוסעים התבקשו למלא את אותה הצהרה שלפיה אין להם תסמינים של נגיף הקורונה והם לא באו במגע עם חולה מאומת, מספר בן יצחק.

כמה שעות לאחר ההמראה, נשמעה הודעה ברמקולים: "האם יש רופא במטוס?". הדיילים הובילו אדם חרדי בגיל העמידה אל מחלקת התיירים פלוס, שבה ישבו בני הזוג בן יצחק, והצמידו לפניו מסכת חמצן.

רמי שוורץ, בן 33 מירושלים, היה גם הוא על הטיסה מניוארק לתל אביב, יחד עם אשתו, ילדיהם וסבתה בת ה-93 של אשתו. בני המשפחה שבו לביתם מוושינגטון הבירה, שם הם היו אמורים להשתתף בחתונה שבוטלה ברגע האחרון.

"פתאום הדיילים שאלו אם יש רופא במטוס. שאלנו מה קרה, והם אמרו שמישהו סובל מהתקף סוכרת", הוא מספר. שוורץ חושב שזה היה שקר לבן, שנועד למנוע בהלה בקרב הנוסעים.

כמה שעות לאחר ההמראה, נשמעה הודעה ברמקולים: "האם יש רופא במטוס?". הדיילים הובילו אדם חרדי בגיל העמידה אל מחלקת התיירים פלוס, שבה ישבו בני הזוג בן יצחק, והצמידו לפניו מסכת חמצן

רופא שקם להגיש סיוע לאיש אמר לשוורץ שלמעשה הוא סובל מקוצר נשימה ומחום. "נצטרך להיכנס לבידוד ממש ממש טוב אחרי זה", הוא אמר לשוורץ.

שוורץ מספר שלאחר מכן הוא שמע במקרה את אחת הדיילות מדברת בטלפון. "כנראה היינו מעל טורקיה בשלב הזה. היא דיברה עם מישהו ואמרה שבשום אופן לא נבצע נחיתת חירום, מכיוון שאז נצטרך להיכנס לבידוד במקום שבו ננחת".

כשהמטוס נחת בבן-גוריון, האיש החולה הורד ממנו ראשון, בעוד הנוסעים האחרים התבקשו להישאר ישובים במקומותיהם. "ואז הודיעו שכולם צריכים להישאר במושבים שלהם, אבל תלמידי ישיבה 770 בקראון הייטס מוזמנים לרדת מהמטוס", מספר בן יצחק. "אני זוכר שהם השתמשו במילה 'מוזמנים'".

בן יצחק אומר שכ-30-20 אנשים קמו והחלו לרדת מהמטוס. כאשר גילה לאחר מכן שאנשים מהטיסה שלו אומתו כחולים בקוביד-19 הוא היה נסער.

"אם היינו יודעים שיש על המטוס קבוצה של אנשים עם סיכוי גבוה לקורונה, לא היינו עולים לטיסה", הוא אומר. "עכשיו אנו פשוט מחכים לראות אם נדבקנו. עם כל גירוד בגרון, כל שיעול, אנחנו חושבים, האם זה מה שאולי נדבקנו בו במטוס?"

שוורץ שמע במקרה את אחת הדיילות מדברת בטלפון. "כנראה היינו מעל טורקיה בשלב הזה. היא דיברה עם מישהו ואמרה שבשום אופן לא נבצע נחיתת חירום, מכיוון שאז נצטרך להיכנס לבידוד במקום שבו ננחת"

שוורץ תוהה מדוע אל על ומשרד הבריאות הניחו לטיסה להמריא כמתוכנן. "ידענו שהייתה התפרצות במקומות כמו קראון הייטס, אבל סמכנו על הרשויות שלא יעמידו אותנו בסכנה. האם זו הייתה החלטה מכוונת, להעמיד אותנו בסכנה למען מטרה גדולה יותר, או שזו היה מחדל?"

רמי ודורנית שוורץ (צילום: פייסבוק)
רמי ודורנית שוורץ (צילום: פייסבוק)

אנשים ב"חליפות אסטרונאוטים"

ביום חמישי, 19 במרץ, יום לאחר שתי הטיסות עתירות האירועים של 18 במרץ, התרחשות דומה חזרה על עצמה. אחת הנוסעים בטיסה LY8 מנמל התעופה ג'ון פ' קנדי לתל אביב הייתה שלי בר-ניב, 30, קונדיטורית במסעדה במנהטן שהצוות שלה פוטר בעקבות מגפת הקורונה. בר-ניב החליטה שמבחינה כלכלית ומבחינות נוספות, זהו זמן טוב לחזור לישראל. לפני שהנוסעים קיבלו את כרטיסי העלייה למטוס, היא מספרת, גם הם נדרשו לחתום על הצהרת הקורונה.

בזמן שחיכתה בתור, בר-ניב שוחחה עם כמה מהנוסעים החרדים. "שמעתי כמה בחורים אומרים שהם הולכים ישר לבידוד במלון דן", היא משחזרת.

"ואנשים אחרים בתור אמרו, 'לא, אתם אמורים להיכנס לבידוד ביתי. בידוד במלון הוא לאנשים שאומתו כחולים'. אבל נראה שהם כבר ידעו שהם הולכים למלון".

שלי בר-ניב (צילום: פייסבוק)
שלי בר-ניב (צילום: פייסבוק)

כאשר המטוס נחת, מספרת מיכל, סטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת קולומביה שגם הייתה בטיסה, "כמה אנשים ממשרד הבריאות עלו למטוס. הם לבשו את חליפות האסטרונאוטים האלה. אחד מהם דיבר ברמקול ואמר ש'רק תלמידי ישיבה 770 בברוקלין רשאים לרדת'". בין 10 ל-20 נוסעים עשו זאת.

שחר הלוי, בן 22, סטודנט למוזיקה ב"ניו סקול", היה גם הוא במטוס. "כל 30 שניות", הוא נזכר, "מישהו במטוס השתעל בצורה שהבהילה אותי".

כמה ימים לאחר מכן הוריו קיבלו שיחת טלפון שיידעה אותם כי על הטיסה של בנם היו חולי קורונה מאומתים, וכי כל המשפחה צריכה להיכנס לבידוד.

שחר הלוי (צילום: פייסבוק)
שחר הלוי (צילום: פייסבוק)

אביו של שחר, יוסי קליין הלוי, זועם על המצב. "קרה בטיסה הזו דבר שערורייתי, ואני רוצה לדעת למה. אני רוצה לדעת למה משרד הבריאות נתן לזה לקרות, כשבבירור היה לו חשש מספיק לגבי קבוצת תלמידי הישיבה כדי לקחת אותם ברגע שהם נחתו. אני רוצה לדעת למה חב"ד בישראל עודדו את תלמידיהם לעלות למטוס, כשכולם כבר ידעו שקראון הייטס נפגעה מהנגיף בצורה חמורה. ואני רוצה לדעת למה אל על הניחה להם לעלות, למרות ההיסוס הראשוני שלה".

"זה לא רק עניין אישי, אף על פי שזה כמובן מאוד אישי בשבילי", מוסיף הלוי, סופר ועיתונאי שמפרסם גם פוסטים בזמן ישראל. "זו גם שאלה דוחקת על תפקוד המוסדות שלנו במצב חירום של חיים או מוות. זה על אחריות ואחריותיות".

"קרה בטיסה הזו דבר שערורייתי, ואני רוצה לדעת למה. אני רוצה לדעת למה משרד הבריאות נתן לזה לקרות, כשבבירור היה לו חשש מספיק לגבי קבוצת תלמידי הישיבה כדי לקחת אותם לבידוד במלון ברגע שהם נחתו"

להחזיר את הבנים הביתה

מוטי זליגסון, דובר מטעם תנועת חב"ד-לובביץ' בקראון הייטס, אמר לי שככל הידוע לו, אף אחד מתלמידי הישיבה שטסו הביתה לישראל ב-18 וב-19 במרץ לא ידע שהוא חולה. "השאלות שלך מבוססות על 'דיווחים' שלפיהם אלו שטסו גילו תסמינים לפני העלייה למטוס, אבל זה בכלל לא מה שאומרים אנשים שיש להם ידע ממקור ראשון, הבחורים עצמם", הוא אומר.

למעשה, על פי הדיווחים בערוצי התקשורת של חב"ד, רבים מתלמידי הישיבה נחשדו כחולים, אבל הנהגת חב"ד ביקשה לשלוח אותם הביתה אף על פי כן.

בידיעה שפורסמה ב-17 במרץ באתר של חב"ד נכתב כי על פי בקשת משרד הבריאות, ראשי חב"ד בישראל מכינים רשימה של תלמידי ישיבה מקראון הייטס שמתכוונים לחזור לארץ. לדברי מאיר אשכנזי, סמנכ"ל מד"א-הצלה באזור הדרום ופעיל חב"ד, שמצוטט בידיעה, היה חשש שרבים מהבחורים חולים בקורונה.

מאיר אשכנזי, סמנכ"ל מד"א-הצלה באזור הדרום (צילום: פייסבוק)
מאיר אשכנזי, מד"א-הצלה (צילום: פייסבוק)

"כבר בשעות הצהריים קיבלנו פניות מהורים רבים אשר מעוניינים שבנם יחזור לארץ", אמר אשכנזי. "לשם כך, פנינו למד"א בישראל, אשר עדכנו את משרד הבריאות בכך שישנם בחורים רבים אשר מתכוננים לחזור לארץ, ולאור המצב בקראון הייטס יש חשש שחלק מהם כבר נדבק ומגיע לארץ חולה בקורונה".

כמה ימים לאחר מכן, חיים שטיינר, עסקן חב"ד וחבר מרכז הליכוד, התראיין לאותו אתר, וטען כי משרד הבריאות לא רצה בתחילה לאפשר לתלמידי הישיבה לטוס חזרה לישראל, אבל בסופו של דבר הוא שוכנע לעשות זאת.

"סיפר לי היום אחד מהעסקנים שהשתתף בשיחה בין משרד הבריאות לאחד מרבני חב"ד כי משרד הבריאות עמד לאסור על חברות התעופה להטיס את הבחורים לארץ, דבר שהיה משאיר מאות בחורים ברחוב ללא מיטה ואוכל, זאת מאחר והנהלת הישיבה שם סגרה את הפנימייה וחדר האוכל", אמר שטיינר.

"משרד הבריאות עמד לאסור על חברות התעופה להטיס את הבחורים לארץ, דבר שהיה משאיר מאות בחורים ברחוב ללא מיטה ואוכל, זאת מאחר והנהלת הישיבה שם סגרה את הפנימייה וחדר האוכל"

"בעצה אחת עם הרבנים הוחלט במשרד הבריאות להעביר את כל הבחורים למלון לבידוד מוחלט", הוא הוסיף. "היום לאחר שנודעו ממדי התפשטות המחלה בין הבחורים, אנו מבינים כמה המהלך היה נכון והציל את אנשי שלומנו בכל הארץ".

"לא היה לנו מידע קונקרטי"

ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר ל"זמן ישראל" כי משרד הבריאות החליט לאפשר לתלמידי הישיבה מקראון הייטס לטוס משום שלא היה בידיו מידע קונקרטי כי הם חולים, "רק שמועות ורכילות".

"ביום הטיסה (18 במרץ), לא היה לנו מידע קונקרטי על אף אחד חולה. היו רק שמועות. ניסינו לדבר עם חב"ד ועם גורמי מערכת הרפואה בניו יורק, אבל לא היה לנו מידע מאומת על חולים שלא כדאי להעלות למטוס. זה היה ברמת רכילות. לכן החלטנו לעשות את הדבר המשפטי הזה, לתת לנוסעים לחתום על הצהרה, מפני שאנו לא מורשים למנוע מאזרחי ישראל להיכנס לארץ על בסיס שמועות".

AsherShalmon (צילום: ווטסאפ)
אשר שלמון (צילום: ווטסאפ)

שלמון מוסיף כי למשרד הבריאות היה מידע קונקרטי על חולה אחד שהיה אמור לטוס לארץ ב-18 במרץ, והוא מנע ממנו לעלות למטוס.

לפי שלמון, היו למעשה 6-7 מטוסים שמשרד הבריאות הוריד מהם קבוצות תלמידי ישיבה עם נחיתתם ולקח אותם למלון. "למה עשינו זאת? קודם כול, מפני שלרוב האנשים אין תנאים מתאימים לבידוד בבית, ושנית, בגלל עניין ההיענות: אלה הם צעירים שאי אפשר באמת לסמוך עליהם שיבודדו את עצמם כמו שצריך".

למרות שמאיר אשכנזי ממד"א-הצלה אמר בפומבי ב-17 במרץ שרבים מתלמידי הישיבה שמתכננים לטוס לישראל עשויים להיות חולים, שלמון דוחה את ההצעה שניתן היה לפעול לפי המידע הזה. "הפעם הראשונה שמישהו ממשרד הבריאות דיבר עם אשכנזי הייתה שלוש שעות לפני המראת הטיסה (של 18 במרץ). ביקשנו ממנו מידע מאומת, מקרה מאומת אחד, אך הוא לא יכול היה לספק לנו כזה".

שלמון מכיר בכך שאחת הסיבות לכך שלא היה מידע מאומת, היא שארה"ב כולה סובלת ממחסור בבדיקות קורונה. "יש 150,000 אנשים בקראון הייטס. חוץ מכמה סיפורים, אנו לא יודעים עד היום כמה חולים יש שם, מפני שיש מעט מאוד בדיקות. רק אחרי שבדקנו את תלמידי הישיבה בארץ, הבנו את ממדי הבעיה".

מלון דן בירושלים, שהוסב למתקן לבידוד חולי קורונה, 17 במרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מלון דן בירושלים, שהוסב למתקן לבידוד חולי קורונה, 17 במרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"לטוס על אחריותך"

שלמון אומר שחזרתם של תלמידי הישיבה מקראון הייטס לא הייתה מבצע מתואם כפי שהדבר מוצג בכמה מערוצי התקשורת החרדיים, אלא הם רכשו את הכרטיסים בעצמם וממשיכים להגיע לישראל בטיסות שונות, לאו דווקא באל על.

"ביקשנו מחב"ד לפרסם מכתב שאומר להם לא לבוא. ובכל טיסה אחרי הראשונה ניסינו לאתר בחורים מקראון הייטס ולקחת אותם לבידוד במלון. המצב בוויליאמסבורג ובבורו פארק (שבברוקלין) הוא לא הרבה יותר טוב, דרך אגב".

לשאלה אם משרד הבריאות שקל להטיס את התלמידים במטוס מיוחד, הוא אומר, "זה לא עובד ככה. אנחנו לא מוציאים טיסות בשביל ישיבה אחת".

שלמון סבור שהדרך היחידה למנוע הדבקה במטוסים היא לעצור את כל הטיסות מניו יורק – מה שקורה בהדרגה בשעה שפעילותן של חברות התעופה בעולם מושבתת במידה רבה. "זו שאלה משפטית גדולה. אבל אני חושב שזה יהיה הדבר הנכון לעשות, אני אומר את זה כאזרח פרטי, לא כנציג של המדינה". "אני לא חושב שיש מטוס אחד שמגיע מניו יורק ואין עליו אנשים חולים", הוא מוסיף. "כל מי שטס ללא צורך מוחלט מעמיד את עצמו בסכנה. כרגע כל טיסה היא מסוכנת".

שלמון אמר את הדברים ב-26 במרץ. באותו היום, אל על הודיעה כי היא משעה באופן זמני את כל טיסות הנוסעים השגרתיות שלה, לכל היעדים, בין היתר מפני חשש לבריאותם של הנוסעים ושל אנשי הצוות.

סוכנות הידיעות היהודית JTA תרמה להכנת הכתבה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 3,019 מילים ו-2 תגובות
סגירה