זמן ל"ניו דיל" בישראל

רוזוולט חותם על חוק הביטוח הלאומי ב-14 באוגוסט 1935, ויקיפדיה
רוזוולט חותם על חוק הביטוח הלאומי ב-14 באוגוסט 1935, ויקיפדיה

בהנחה שבקרוב תקום ממשלה חדשה, היא תהייה חייבת לבצע "עיסקה חדשה" (New Deal) עם המשק. New Deal היתה התוכנית של נשיא ארצות הברית  פרנקלין דלנו רוזבלט להוציא את אמריקה מהמיתון שהמשק האמריקאי נקלע אליו בעקבות ההתמוטטות של שוק המניות בשנת 1929. בשנת 1932, בשיא האבטלה, האבטלה הגיעה ל-25% ולירידה של 50% בתפוקה. די מזכיר את המצב בישראל כיום. העיסקה החדשה שהתגבשה כללה שלוש רגליים: סיוע, שיקום ורפורמות (Relief, Recovery, and Reform)

ב-1932, בשיא המיתון בארה"ב, האבטלה הגיעה ל-25% ולירידת 50% בתפוקה. מזכיר את המצב בישראל כיום. העיסקה החדשה שהתגבשה כללה 3 רגליים: סיוע, שיקום ורפורמות (Relief, Recovery, Reform)

אצלנו, מעל מיליון עובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום בקלות ובמהירות, בפורמט שלא הכרנו קודם: חופשה ללא תשלום. זה היה כל-כך קל למעסיקים להוציא את העובדים לחופשה כזו. לא ימי חופש, בלי ירידה בשכר. פשוט תסכימו לחופשה ללא תשלום או שתפוטרו. איזו חגיגה זו הייתה למעסיקים, כל מיני עובדים בעייתיים פשוט נשלחו הביתה. העובדים נותרו המומים ופשוט הלכו הביתה.

עסקים אחרים היו יותר הגונים והורידו את השכר במעט אבל שימרו את העובדים מועסקים. אני לא בא בטענות למעסיקים, הממשלה הייתה צריכה לבוא עם מנגנון בו המעסיק ממשיך לשמור את העובדים במקום העבודה, והמדינה מפצה את המעסיק בגובה דמי האבטלה שהעובד היה מקבל.

ההלם הגדול של מקבלי דמי אבטלה הןא קיזוז של 5 ימי אכשרה לאבטלה. במקום לתת 500 שח לילד, סכום שלא ברור איך יאושר בכלל, הממשלה הייתה יכולה לבטל סעיף זה באופן חריג.

כחלק מיציאה מהמשבר, הממשלה צריכה לעודד את סיום החל"ת לאחר 30 יום. עסקים שיבטלו את ההוצאה לחל"ת יקבלו פיצוי בגובה דמי האבטלה של העובד, ביטוח לאומי ומס הכנסה על השכר. בלי ניירת אלא ביצירת דוח חדש כמו טופס 100 של ביטוח לאומי, שנוצר לדיווח מתוכנת השכר של המעסיקים במיוחד למובטלי קורונה. אפשר לייצר דוח הפוך, 200, לפיו כל מי שקולט את העובדים חזרה מקבל את התשלום כאילו היו ממשיכים בחופשה ללא תשלום.

מול העצמאים והעסקים הקטנים, שהם אלו שמעסיקים את מירב העובדים במשק, הממשלה חייבת לשנות גישה. הם לא רמאים ושקרנים אלא אנשים עם יוזמה ואומץ עיסקי. זה המגזר שהממשלה חייבת לטפח. להקטין את הרגולציה בו, את הדרישות הכבדות שהוטלו על מעסיקים, להקטין את מסגרות הדיווח, להקל בנושאי הפרשות לגמל וכדומה.

מול העצמאים והעסקים הקטנים, שהם אלו שמעסיקים את מירב העובדים במשק, הממשלה חייבת לשנות גישה. הם לא רמאים ושקרנים אלא אנשים עם יוזמה ואומץ עיסקי. זה המגזר שהממשלה חייבת לטפח

המגזר העיסקי צריך לראות את הקפאת השכר גם במגזר הציבורי, וצריך לחסום תרגילים שמאפשרים לעובדי ציבור לפני יציאה לגימלאות להקפיץ את הפנסיה.

לעסקים הקטנים והעצמאים אין ייצוג בכנסת ואין להם מהלכים בממשלה. מפלגה שתרים את הדגל הזה תיראה שיש לה מאות אלפי תומכים חדשים.

מנהל חברת תוכנה המתמחה ברישום לכנסים ואירועים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 417 מילים
סגירה