בנימין נתניהו וראובן ריבלין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

בעוד שבישראל שורר מחסור בבדיקות לגילוי נגיף הקורונה, בני המשפחה ועובדי המעונות של ראש הממשלה ונשיא המדינה עברו בחודש האחרון עשרות ואולי אף מאות בדיקות ● זאת, למרות שאינם נמצאים בסדר העדיפויות שפרסם משרד הבריאות ● למעשה, שורת פעולות שנקטו בסביבתם של נתניהו וריבלין מעידה כי ראשי המדינה לא מאמינים במה שהם עצמם מטיפים לאזרחים ● קומבינות, צפצוף על ההוראות, פרוטקציות והעדר שקיפות: כך מתנהלים האזרחים השווים יותר של מדינת ישראל

בני המשפחה ועובדי המעונות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, ראובן ריבלין, עברו בחודש האחרון עשרות ואולי אף מאות בדיקות לגילוי קורונה – בעוד שבישראל שורר מחסור בבדיקות, שפוגע בהתמודדות עם המגפה ומסכן את תפקוד מערכת הבריאות ואת חייהם של הקשישים. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

בדיקות לגילוי קורונה נעשו למרות שבני המשפחה והעובדים של ריבלין ונתניהו אינם כלולים בסדר העדיפויות שפרסם משרד הבריאות. למעשה, הבדיקות אושרו על ידי משרד הבריאות בהליך חריג ובלתי שקוף, שלא ברור כיצד התבצע.

בדיקות לגילוי קורונה נעשו למרות שבני המשפחה והעובדים של ריבלין ונתניהו אינם כלולים בסדר העדיפויות שפרסם משרד הבריאות. למעשה, הבדיקות אושרו על ידי משרד הבריאות בהליך חריג ובלתי שקוף

כדי להצדיק את ריבוי הבדיקות, טענו בבית הנשיא כי הבדיקות נערכות למשפחה ולפמליה של כל אנשי הציבור הבכירים בישראל – אך מבדיקה שערכנו עולה כי הטענה אינה נכונה, וכי חלק מאנשי הציבור הבכירים אינם עוברים בדיקות מיוחדות, ואחרים עוברים בדיקה אישית בלבד, ללא האנשים שבסביבתם.

סביבת ריבלין נבדקה כולה, סביבת נתניהו נבדקה שוב ושוב

בליל הסדר התברר שבניגוד גמור להוראות ולתקנות שעת חירום להגבלת התנועה, חגגו נתניהו בן ה-70 – שבכלל היה אמור להימצא בבידוד – וריבלין בן ה-83 את ערב החג עם ילדיהם שאינם מתגוררים איתם באותו בית. נתניהו חגג עם בנו אבנר וריבלין עם אחת מבנותיו, שאף נכחה במעון הנשיא עם בן זוגה וילדיהם.

כדי לוודא שהפרת ההוראות לא תסכן את בריאותם וחייהם של ריבלין ונתניהו, שנמצאים בקבוצת סיכון למחלת הקורונה בשל גילם, בוצעו בדיקות קורונה לבני משפחתם של השניים, וזאת, בהמשך לבדיקות שבוצעו לכל מי שבא איתם במגע.

בתגובה שהעבירה לשכת נשיא המדינה לתקשורת, הוסבר, בין השאר, כי "בתו ובני משפחתה עברו בדיקות קורונה שנמצאו שליליות, לפני הפגישה עם הנשיא בן ה-83".

עוד נמסר מבית הנשיא כי "מאז פטירתה של נחמה, שוהה הנשיא באופן קבוע במחיצת אחד מבני משפחתו בשבתות, בחגים ובטיסות לחו"ל. מאז ליל הסדר הנשיא שוהה לבד עם צוותו".

בתשובה לשאלת זמן ישראל, האם בוצעו בדיקות לגילוי קורונה גם לשאר בני משפחתו של הנשיא ששהו עמו לסירוגין בשבועות האחרונים, וכן אנשי צוותו ששוהים אתו כעת, הבהירה דוברת בית הנשיא: "כל סביבתו הרלוונטית של הנשיא נבדקה, כמו בכל סביבת איש ציבור אחר".

בנימין נתניהו וראובן ריבלין. מרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בנימין נתניהו וראובן ריבלין. מרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

גם בני משפחת נתניהו, צוותו הקרוב של ראש הממשלה ועובדי מעון ראש הממשלה עברו בדיקות קורונה.

בפרסומים רשמיים שיצאו מטעם תקשורת רה"מ נמסר פעמיים לפחות כי "על פי הנחיות סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה, נעשות בדיקות קורונה שגרתיות לסביבתו הקרובה של ראש הממשלה, וכן לראש הממשלה. לאף אחד מהנבדקים לא הופיעו סימפטומים".

בלשכתו של ריבלין ציינו שכל אחד מהאנשים בסביבתו הרלוונטית נבדק פעם אחת בלבד. לגבי נתניהו, פורסם בעבר, בידיעות שלא הוכחשו, כי לפחות חלק מהאנשים בסביבתו נבדקו כמה פעמים.

מספר האנשים שעברו את הבדיקות הללו אינו ידוע, כיוון שגם בלשכת הנשיא וגם בתקשורת ראש הממשלה מסרבים לענות לשאלה הזאת, ולפרט מיהם קרובי המשפחה שנפגשים עם שני הבכירים וכמה עובדים מועסקים בשני המעונות בימים אלה. מכיוון שמדובר בשתי משפחות ושני צוותים, שאחד מהם נבדק פעמיים לפחות, ניתן להעריך שמדובר לכל הפחות בעשרות בדיקות.

גם בלשכת הנשיא וגם בתקשורת ראש הממשלה מסרבים לפרט מי הם בדיוק קרובי המשפחה שנפגשים עם שני הבכירים וכמה עובדים מועסקים בשני המעונות בימים אלה

הפמליות אינן בקבוצת עדיפות לבדיקה

הגורם היחיד האחראי על אישור בדיקות קורונה בישראל הוא משרד הבריאות,  והוא זה שקובע את סדר העדיפויות של הקבוצות הזכאיות לבדיקת קורונה. אנשי הפמליה של הנשיא וראש הממשלה – משפחה ועובדי המעון – לא נמצאים באף אחת מהקבוצות הזכאיות לעדיפות.

לפי הקריטריונים של משרד הבריאות, הנשיא וראש הממשלה, וחלק מהצוות שלהם, מוגדרים כ"עובדים חיוניים", אך גם ככאלה הם זכאים לבדיקה, ולעדיפות על פני אזרחי המדינה האחרים, רק אם הם נחשפו למגע עם חולה מאומת וגם פיתחו תסמינים של מחלת הקורונה (חום, שיעול וכו').

קרובי משפחתם של הנשיא וראש הממשלה, לעומת זאת, אינם נמנים עם רשימת העדיפויות של משרד הבריאות בשום מקרה, ולפי הוראות הריחוק החברתי הם כלל לא היו אמורים להיפגש.

נשאלת השאלה מי אישר לנתניהו, ריבלין ולכל הסביבה שלהם לעבור בדיקות קורונה, ובמקרה של נתניהו – בדיקות חוזרות ונשנות? בתקשורת רה"מ, בית הנשיא ומשרד הבריאות לא השיבו לשאלות זמן ישראל בנושא.

גורם בכיר במשרד הבריאות אמר לזמן ישראל: "לנתניהו ולריבלין יש רופאים אישיים משלהם שמנהלים את כל הנושא. מישהו במשרד הבריאות אישר להם בדיקות, לא יודע בדיוק מי ומה הייתה הפרוצדורה".

אנשי מגן דוד אדם מבצעים בדיקת קורונה. אפריל 2020 (צילום: Gili Yaari/Flash90)
אנשי מגן דוד אדם מבצעים בדיקת קורונה. אפריל 2020 (צילום: Gili Yaari/Flash90)

אף פמליה אחרת לא נבדקה

מבדיקת זמן ישראל עולה כי המידע בתגובת לשכת הנשיא לגבי אנשי ציבור אחרים אינו נכון, וכי בפמליות של אנשי ציבור אחרים, פרט לנשיא ולראש הממשלה, לא נערכות בדיקות קורונה.

חברי הכנסת, ובכללם גם השרים, זכאים לבדיקת קורונה חד-פעמית, ולא כולם מממשים את הזכות הזאת. המשפחות, היועצים, העוזרים ושאר הסביבה של השרים והח"כים אינם זכאים לבדיקה, אלא אם כן הם נחשפו למגע עם חולה מאומת וגם פיתחו תסמינים.

"למיטב ידיעתנו, אף אחד מקרובי המשפחה, הפמליות, היועצים, העובדים הבכירים, המזכירים והמקורבים של אף אחד מהשרים לא עבר בדיקות קורונה", אמר לזמן ישראל בכיר בלשכתו של שר הבריאות, יעקב ליצמן.

לדברי אותו בכיר, "ליצמן לא עבר שום בדיקה עד שאשתו חלתה בקורונה, ורק אז הוא נבדק והתברר שהוא חולה בעצמו. אותנו לא בדקו. אנחנו בודקים חום כל יום, כמו שכל עובד במקום ציבורי בישראל אמור להיבדק, אבל לא בדיקות קורונה. כשליצמן חלה, כולנו נבדקנו. אני נבדקתי בקופת חולים כמו כל אחד אחר. הטענה ש'כל הסביבה של כל אנשי הציבור' נבדקת היא שקר".

חבר הכנסת אלי אבידר אמר לזמן ישראל: "אף אחד לא בודק קרובי משפחה ואת הסביבה של חברי הכנסת. אם זה נאמר זאת המצאה. הציעו לנו, חברי הכנסת, להיבדק בדיקה מיוחדת, חד פעמית, ואני ועוד חברי כנסת סירבנו. אני לא רוצה להיבדק, אלא אם כן אפתח תסמינים או אהיה ליד חולה וכו'. כדי להקטין את הסיכון להדבקה, שלחתי את העוזרים הפרלמנטריים שלי לעבוד מהבית.

אלי אבידר (צילום: פלאש90)
אלי אבידר (צילום: פלאש90)

"זה מגוחך ומכוער בעיני לבדוק אנשי ציבור, ובוודאי את המשפחה והמקורבים שלהם, בזמן שלא בודקים זקנים בבתי אבות, לא בודקים רופאים ואחיות, והממשלה לא עומדת ביעדי הבדיקה שלה. זאת בושה וחרפה. הציבור בישראל ברובו מפגין חוסן, משמעת, אחריות, מתנהג למופת. ההנהגה, לצערי, לא".

מהבדיקה שערכנו עלה כי מנכ"לים של משרדי ממשלה (כמו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד) אינם זכאים לבדיקה מיוחדת, ואמורים להיבדק רק אם הם עומדים בקריטריונים של משרד הבריאות – חשיפה לחולה מאומת ותסמינים של המחלה.

"זה מגוחך ומכוער בעיני לבדוק אנשי ציבור, ובוודאי את המשפחה והמקורבים שלהם, בזמן שלא בודקים זקנים בבתי אבות, לא בודקים רופאים ואחיות, והממשלה לא עומדת ביעדי הבדיקה שלה. זאת בושה וחרפה"

בפועל, היו מקרים שבהם מנכ"לי המשרדים הממשלתיים והעובדים הבכירים נבדקו כשנחשפו למגע עם חולה מאומת גם אם לא פיתחו תסמינים. כך, למשל, אירע עם בכירי משרד הבריאות שנבדקו לאחר שהתגלה כי ליצמן חלה בקורונה. גם חלק מראשי הערים לא נבדקו, גם במקרים שבהם נחשפו לחולים, אלא פשוט נכנסו לבידוד וניהלו את ענייני העיר מרחוק.

"כל הסביבה של כל איש ציבור נבדקת? זאת בדיחה"? שאלה עוזרת של אחד מראשי הערים. "יש עוזרים קרובים של ראשי ערים שיושבים בבית עם חום ושיעול ולא נבדקים. אם זה מה שסיפרו לך בלשכת הנשיא, הם מנותקים לגמרי ממה שקורה במציאות שמחוץ לארמון שלהם".

משפחת נתניהו בימי הקורונה: בזבוז וזלזול בהנחיות

שערוריית הבדיקות היא רק חלק ממסכת מתמשכת של בזבוז משאבים יקרים וזלזול בהנחיות במעון רה"מ, בזמן שבמדינת ישראל כולה פועלים בצמצום במסגרת המאבק במגפה.

העיתונאי בן כספית וחדשות ערוץ 13 חשפו בימים האחרונים כי הזמנה ענקית של ציוד מיגון שיועד להגנה על עובדי משרד ראש הממשלה מקורונה, התגלגלה ברובה למעון ראש הממשלה.

לפי הפרסומים, הזמין משרד רה"מ 700 חבילות של כפפות, כמה מאות בקבוקי אלכוג'ל ו-20 זוגות ערדליים בעלות של 66 אלף שקל, שיועדו למיגונם של כמה מאות עובדי המשרד. מעדויות שהגיעו לידי חדשות 13 ולבן כספית, עולה כי רוב הציוד הגיע למעון. כספית אף פרסם כי הציוד הועבר למעון "באישון לילה".

לפי הפרסומים, הזמין משרד רה"מ 700 חבילות כפפות, מאות בקבוקי אלכוג'ל ו-20 זוגות ערדליים בעלות של 66 אלף שקל שיועדו למיגונם של כמה עובדי המשרד. אך מהדיווחים עולה כי רוב הציוד הגיע למעון "באישון לילה"

זאת ועוד: בזמן שמרבית מקומות העבודה במשק עברו צמצום חד במצבת כוח האדם שלהם, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, מה שגרם לפיטוריהם של כמיליון עובדים ולאובדן פרנסתם של מאות אלפי עצמאים שרבים מהם לא קיבלו כל פיצוי – לא ברור אם ובכמה משרד רה"מ צמצם את מצבת כוח האדם העומדת לרשותו, אשר בחלקה אינה אמורה להיות מוגדרת כ"חיונית".

במשרד ראש הממשלה לא הסכימו לענות לשאלת זמן ישראל האם ובכמה קוצץ מספר העובדים במעון. לאחר תכתובת חוזרת ונשנית עם משרד ראש הממשלה בנושא, וסירוב מתמיד שלהם לענות – זמן ישראל הגיש היום (שני) בקשה לפי חוק חופש המידע, שבה המשרד נדרש להשיב כמה עובדים, אם בכלל, הפסיקו לעבוד במעון בעקבות התקנות להגבלת מספר העובדים.

בתקנות שהגבילו את מספר העובדים במקומות העבודה, שעליהם חתום, בין השאר, נתניהו עצמו, נכתב:

"במקום עבודה לא ישהו בו-זמנית יותר מ-10 עובדים או 15% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. על אף האמור, רשאי מעסיק להעלות את מספר העובדים המרבי המותר לשהייה בו-זמנית עד לשיעור של 30% ממצבת העובדים, כל עוד ההעלאה חיונית לפעילות השוטפת של מקום העבודה".

לתקנות צורף נספח שבו הוחרגו חלק מהגופים הציבוריים, אשר קיבלו היתר להעסיק מספר גבוה יותר של עובדים. לפי הנספח, משרד ראש הממשלה רשאי להמשיך ולהעסיק 60% ממצבת העובדים הקבועה שלו. גורם במשרד האוצר הבהיר כי ההיתר הוא כוללני ונוגע לכלל מצבת העובדים באותו משרד, וכי התקנות אינן מפרטות מי מהעובדים במשרדים הללו צריך להמשיך ולעבוד.

משרד ראש הממשלה מעסיק, לפי הערכות של גורם המעורה בנושא, בין 15 ל-20 עובדים במעון ראש הממשלה בירושלים. לפני שנתיים החליטה הממשלה להסיר כל מגבלה על העסקת העובדים במעון, ולאפשר העסקת מספר בלתי מוגבל של עובדים "במשרות אמון".

עקב פרסום ההנחיות, פנינו לתקשורת רה"מ ושאלנו האם מספר העובדים במעון צומצם במסגרת קיצוץ של 40% במצבת העובדים במשרד רה"מ, קיצוץ של 85% במספר העובדים במקום עבודה לא חיוני, והגבלת מספר העובדים השוהים במקום אחר ל-10.

בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "משרד רה"מ עומד בתקנות שעת החירום לעניין הגבלת מספר העובדים במקום העבודה לשם התפשטות נגיף הקורונה. המשרד הפחית לפי התקנות ולפי היעד שהוגדר לו בתקשי"ר". כששאלנו אם ההפחתה כללה עובדים במעון רה"מ עצמו, קיבלנו שוב את אותה תשובה: "הפחיתו כמובן לפי מה שהוגדר". כששאלנו מה הוגדר, נאמר לנו "לפי היעד".

בעקבות התשובות המתחמקות, הגשנו שאילתה נוספת, שבה שאלנו: מה מספר העובדים שהועסקו במעון ערב ההכרזה על הצורך בקיצוץ? מה מספר המועסקים במעון נכון ליום הגשת הבקשה? אם יש עובדים שלא ניתן לפרט את מספרם עקב סיבות ביטחוניות – מה מספר העובדים בשני המועדים לא כולל מספר העובדים שלא ניתן לפרט את מספרם? ומה שיעור השינוי בכלל מצבת העובדים, באחוזים? מאז עברו שבועיים ולא קיבלנו תשובה לשאלות הללו.

כיוון שמספר עובדי המעון בזמן המגפה אינו ידוע, קשה לדעת כמה עובדים עברו בדיקות קורונה וכמה בדיקות, בסך הכול, בוזבזו על הבדיקה החוזרת-ונשנית של "סביבת רה"מ".

לכל אלה מתווספת העובדה שנתניהו עצמו בכלל אמור להימצא כיום בבידוד, לנוכח העובדה שטרם חלפו שבועיים מאז שנפגש עם חולה קורונה מאומת – שר הבריאות יעקב ליצמן.

למעשה, נתניהו היה אמור לשהות בבידוד במרבית הימים בחודש האחרון – ולמרות זאת שהה בבידוד בפועל רק ימים ספורים, בהנחה שהבידוד שעליו הצהיר אכן התבצע.

נתניהו עצמו בכלל אמור להימצא בבידוד, לנוכח העובדה שטרם חלפו שבועיים מאז שנפגש ליצמן. למעשה, נתניהו היה אמור לשהות בבידוד במרבית הימים בחודש האחרון – ולמרות זאת שהה בבידוד רק ימים ספורים

ב-30 במרץ נמצא שיועצת ראש הממשלה לענייני חרדים, רבקה פאלוך, חולה בקורונה, ונפגשה אתו פעמים רבות בתקופת הדגירה של הנגיף. בלשכתו של נתניהו טענו בתוקף כי "נתניהו שמר על הוראות הריחוק", ולכן, כביכול, לא היה עלול להידבק מפאלוך; כי "נתניהו יעבור בקרוב בדיקות קורונה נוספות"; וכי "הנושא נמצא בדיון עם משרד הבריאות". לאחר מכן פורסם כי נתניהו נכנס לבידוד אך יצא ממנו ב-1 באפריל – כלומר, אחרי יומיים לכל היותר.

ב-4 באפריל התברר ששר הבריאות ליצמן חולה בקורונה, ונתניהו היה נכנס שוב לבידוד, אך גם הבידוד הזה הסתיים אחרי שלושה ימים, לאחר שנתניהו נבדק שוב ונמצא כי אינו חולה או נשא של הנגיף. זאת, בניגוד גמור להוראת משרד הבריאות, לפיה בידוד אמור להימשך שבועיים גם אם המבודד נבדק ונמצא בריא – בשל תקופת הדגירה של המחלה, שבה חלק מהנשאים שנדבקו נמצאים שליליים בבדיקות.

לכל אלה הצטרף ביקורו השנוי במחלוקת של אבנר נתניהו במעון וליד שולחן הוריו בליל הסדר, מה שמעלה שאלות נוספות על זכויות היתר המופלגות שהמשפחה נוטלת לעצמה. במשרד רה"מ הסבירו את הביקור בכך שאבנר גם בסמיכות למעון ראש הממשלה, תוך המתחם המאובטח. יאיר נתניהו צייץ שאחיו גר "בבניין ממול" למעון רה"מ, אך מחק את הציוץ תוך זמן קצר.

בנימין ואבנר נתניהו בליל הסדר 2020 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
בנימין ואבנר נתניהו בליל הסדר 2020 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)

ביקור אצל קרובים אסור לפי התקנות לשעת חירום גם אם הם מתגוררים בטווח של פחות מ-100 מטר, ונתניהו עצמו ביקש מאזרחי ישראל שלא לקיים ביקורים כאלה בליל הסדר.

נתניהו לא לבד: אתמול נחשף שגם אביגדור ליברמן הפר את הוראות הסגר ובילה את ליל הסדר עם בנו. אולם ליברמן, לפחות, אינו בתפקיד רשמי – מה שלא ניתן לומר על האזרח מספר אחד.

התנהלות הנשיא ריבלין חשפה בזבזנות, חוסר שקיפות וזלזול בהוראות הקורונה. לפי התגובות שלשכת הנשיא עצמה העבירה לתקשורת, מספר בני משפחה שונים של הנשיא נמצאו אצלו בשבועות האחרונים והתחלפו ביניהם, תוך כדי שהם באים והולכים לביתם ולענייניהם – בניגוד גמור להוראות.

גם בלשכת הנשיא סירבו לענות לשאלה בכמה קרובי משפחה מדובר, כמה עובדים נמצאים כיום בלשכה וכמה בדיקות קורונה יקרות בוזבזו על ההתנהלות הזאת.

תגובות

מלשכת הנשיא ריבלין נמסר בתגובה לכתבה: "כל מנגנון הבדיקות חונה אצל משרד הבריאות, לא ברשותנו. אנחנו לא יכולים לתת לך רשימה של מי שנבדק, אלה נתונים רפואיים. כל הסביבה הרלוונטית למפגש עם הנשיא נבדקה, כמו בכל סביבת משרת ציבור אחר. וכל זה לא רלוונטי עוד, כי הנשיא התנצל והוא לבדו עם אנשי צוותו".

מהכנסת נמסר בתגובה: "בשיתוף פעולה שערכנו עם מד"א מרפאת הכנסת נפתחה לבדיקת קורונה עבור חברי הכנסת. אנשים אחרים בכנסת, פרט לח"כים עצמם, אינם זכאים לבדיקה מיוחדת במרפאה זאת או בכלל".

עד כה לא התקבלה תגובת משרד הבריאות ותגובת תקשורת ראש הממשלה.   

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ההסבר למחדלים ולהתנהלות הקלוקלת של משרד הבריאות ובכלל מקבל ההחלטות היא בחוסר המקצועיות, העדר השקיפות ומדיניות. "מדינת הפארטץ' " כפי שמכנה זאת פרופ' אסא כשר בראיון ( https://bit.ly/2y... המשך קריאה

ההסבר למחדלים ולהתנהלות הקלוקלת של משרד הבריאות ובכלל מקבל ההחלטות היא בחוסר המקצועיות, העדר השקיפות ומדיניות.
"מדינת הפארטץ' " כפי שמכנה זאת פרופ' אסא כשר בראיון
( https://bit.ly/2ycjPio ) ומדבר על העדר אמון בדרג מקבלי ההחלטות. ראיון שחובה לקרוא ועצוב לדעת. אבל זה המקור למה שהפוסט שלך מתייחס אליו

עוד 2,145 מילים ו-1 תגובות
סגירה