בחסות הקורונה גוברים הסיכויים לסיום המערכה בתימן

המורדים החותים בתימן, פברואר 2020 (צילום: AP-Photo-Hani-Mohammed)
AP-Photo-Hani-Mohammed
המורדים החותים בתימן, פברואר 2020

המלחמה בתימן בין הקואליציה הערבית-מוסלמית אותה מובילה סעודיה לבין המורדים החות'ים נתמכי איראן, שהחלה לפני כחמש שנים, הגיעה למבוי סתום בשנים האחרונות לאור חוסר היכולת של כל אחד מהצדדים להכריע את יריבו צבאית. הגם שבמהלך השנים האחרונות היו מספר יוזמות לסיום המלחמה, אלו לא הבשילו לידי הסכם שלום.

המלחמה בתימן בין הקואליציה הערבית-מוסלמית אותה מובילה סעודיה לבין המורדים החות'ים נתמכי איראן, שהחלה לפני כחמש שנים, הגיעה למבוי סתום

אולם, מספר התפתחויות בחודשים האחרונות במזרח התיכון ובראשן מחלת הקורונה, מגבירים משמעותית את הסיכוי לסיום המלחמה.

כדי להבין מדוע אנחנו נמצאים על סיפו של שינוי בתימן עלינו לסקור את מצבם של כל אחד מהצדדים המעורבים בסכסוך התימני:

  • סעודיה שהחלה את מעורבותה בתימן בסערה, מתוך רצון לסלק את האיום החות'י במדינה ולמנוע את הקמתו של "מודל חזבאללה" בגבולה הדרומי, לא מצליחה לתרגם את היתרון האיכותי של צבאה (שבנוי ברובו המכריע ממיטב הטכנולוגיה האמריקאית) לכדי הכרעה בשדה המערכה. בנוסף לכך, החות'ים, שמשתמשים במיטב היכולות הצבאיות האיראניות, מצליחים להביך את השלטון בריאצ' פעם אחר פעם באמצעות שיגורים של טילי קרקע קרקע לעבר מטרות אסטרטגיות בליבה של הממלכה (בעיקר לעבר מתקני נפט ושדות תעופה). מהלכים אלו שוחקים את מעמדו של יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן דווקא בתקופה קריטית בה הוא מנסה לבסס את מעמדו במאבק הירושה ואף פוגעים במערכת היחסים ההדוקה של סעודיה עם מאע"מ על רקע חילוקי דעות בניהול המלחמה ובתדמיתה של סעודיה בגבעת הקפיטול (לאור טענות בדבר שימוש מופרז בכוח במלחמה).
  • החות'ים, למרות הישגים משמעותיים במערכה מול סעודיה, לא מסוגלים להסיר את האיום הסעודי מעליהם למרות הסיוע האיראני הנדיב למערכה. באשר לטהראן, זו זיהתה "שעת כושר" בפרוץ המערכה בין תימן לסעודיה וקיבלה החלטה אסטרטגית לסייע למורדים החות'ים במיטב התוצרת של התעשייה הצבאית האיראנית במטרה לגרום לסעודיה לשלם מחיר כבד על יחסיה ההדוקים עם ארה"ב מבלי לשלם מחיר של ממש, תוך שהיא "מתחבאת" מאחורי התקיפות ומאפשרת לחות'ים לקחת אחריות עליהם.

וכאן נכנסת הקורונה (ועוד כמה התפתחויות נוספות) – מגיפת הקורונה שפוגעת בכל מדינות המזרח התיכון, מכריחה את מדינות האיזור "להתכנס לתוך עצמן" ולמקד את מאמציהן בבלימת המגיפה. באיראן הדבר בולט שבעתיים שכן התפשטות המגיפה המדינה והטיפול הכושל של השלטונות בטהראן בה, מציבים איום של ממש על שלטונו של ח'אמנאי. בכל הנוגע למדיניות החוץ של איראן דומה כי זו מעדיפה כרגע להתמקד בעיראק על רקע חשיבותה האסטרטגית לביטחונה ולאור ההתפתחויות הצבאיות והפוליטיות במדינה, שאפשר שיובילו (בראי איראן) ליציאת הכוחות האמריקנים מהמדינה (מהלך שהוא קריטי בראי טהראן לביסוס בטחונה באיזור)

הקורונה שפוגעת בכל מדינות האזור מכריחה אותן "להתכנס לתוך עצמן" ולהתמקד בבלימת המגיפה. באיראן הדבר בולט שבעתיים שכן התפשטות המגיפה המדינה והטיפול הכושל בה מציבים איום ממשי על שלטון ח'אמנאי

לכך חשוב להוסיף את מותו של קאסם סלימאני שגם הוא מהווה צומת דרכים משמעותי בהקשר התימני. כוח קדס בהובלת סלימאני היווה את "ראש החץ" שהוביל את מערכת היחסים עם החות'ים (בדגש על הסיוע הצבאי) ולכן היעלמותו של סלימאני תורמת אף היא לחוסר היכולת של איראן לתמוך במערכה בתימן ומפחיתה משמעותית את כוחם הצבאי של החות'ים

על רקע הירידה המשמעותית בתשומת הלב של איראן לזירה התימנית מגיעים סעודיה והמורדים החות'ים מוכנים מאי פעם להתקדם בתהליך מדיני שעשוי להוביל לסיום האלימות בזירה זו. הגם שהיו בעבר מאמצים כאלו בהובלת האו"מ שהבשילו להפסקות אש זמניות, בעיקר לשם מאמצים הומניטריים, דומה כי מאז פרוץ המערכה הצדדים לא היו קרובים כל כך ברצונם לראות את סיום המלחמה, והכרזת הפסקת האש שהוכרזה בימים האחרונים מהווה אינדיקציה לכך.

בהנחה שהממשל האמריקני מזהה את "שעת הכושר", נוכחותו בשולחן המו"מ תהווה תמריץ נוסף לצדדים להגיע לפשרות, שכן הממשל מסוגל להציב ערבויות ובטחונות (כולל הגברת סיוע אזרחי לתימן על רקע מגיפת הקורונה) שיסייעו לשני הצדדים להתגבר על המשקעים ביניהם ולהגיע להסכם.

מבחינת ישראל – הסכם שלום בין סעודיה למורדים החות'ים יהווה התפתחות מבורכת, שכן הסכם שכזה ימנע את המשך דריסת הרגל של איראן בתימן ויוביל להסרת האיום האיראני על נתיבי השייט באיזור באב אל מנדב ואף יסכל את הקמתו של בסיס אסטרטגי איראני בתימן שעלול בעתיד הרחוק לאיים על ישראל.

דני (דניס) סיטרינוביץ, שירת כ-25 שנים באגף המודיעין במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר של אמ"ן וכיום עמית מחקר במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 615 מילים
סגירה