תרומת מזון לנפגעי משבר הקורונה בניו אורלינס, אילוסרטציה (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
AP Photo/Gerald Herbert

במקום להיסגר, מסעדות בארה"ב מאכילות את הרופאים

השף הישראלי אלון שעיה רתם את שתי המסעדות שלו - "סבא" ו"סבתא" - להאכלת צוותים רפואיים בתפקיד, ועובדי מסעדות שפוטרו בעקבות משבר הקורונה ● והוא לא היחיד ● יוזמה חדשה באמריקה מאפשרת למטבחי המסעדות להמשיך לעבוד - תוך כדי תרומה לקהילה ● "כך אפשר לעזור לאנשים להישאר מועסקים, ולספק נחמה לזרים"

למרות שענף המסעדות בארצות הברית נפגע בצורה קשה במיוחד מהקורונה, השף הישראלי-אמריקאי אלון שעיה עדיין מוצא דרכים לעזור לאנשים במצוקה.

שעיה, ראש קבוצת Pomegranate Hospitality, הוא הבעלים של שתי מסעדות ישראליות מודרניות – "סבא", בניו אורלינס; ו"סבתא", בדנוור. שעיה קרא להן כך במחווה לסבא וסבתא שלו, שהתגוררו ביפו, כמי שהיו דמויות רבות השפעה בחייו.

המסעדות שלו, כמו רבות אחרות באמריקה, נפגעו מהגבלות הקורונה. "סבא" ו"סבתא" הפסיקו את שירותי המשלוחים והטייק-אווי שהציעו לאחר שהישיבה במקום הפכה לבלתי אפשרית. הצוות בשתיהן הצטמצם – כפי שקרה, למרבה הצער, במקומות רבים בתעשייה. אבל כל זה לא עצר את השף מלחולל שינוי.

בעיר מגוריו ניו אורלינס, שעיה ואשתו, אמילי, מכינים ארוחות ב"סבא", ומגישים אותן לעובדי רפואה בבתי חולים המסונפים לאוניברסיטת טוליין. בינתיים, שעיה צירף את "סבתא" לתכנית הסעד לעובדי ענף המסעדנות – מאמץ לאומי לספק ארוחות ומצרכים חיוניים לעובדים שפוטרו או הוצאו לחופשה.

שעיה ואשתו, אמילי, מכינים ארוחות ב"סבא", ומגישים אותן לעובדי רפואה בבתי החולים של לאוניברסיטת טוליין. בינתיים, שעיה צירף את "סבתא" למאמץ הלאומי לספק ארוחות ומצרכים לעובדים שפוטרו או הוצאו לחופשה

הצוות שנותר ב"סבתא" מכין מנות לא רק מהמטבח הישראלי אלא גם ממטבחים בינלאומיים אחרים, כגון אוכל הודי, מקסיקני ואיטלקי.

השף אלון שעיה (צילום: רש ג'גו)
השף אלון שעיה (צילום: רש ג'גו)

"עם כל מה שקורה עכשיו בעולם, וכאן בשכונות שלנו, זאת פשוט הייתה תקופה מאוד לחוצה ואמוציונלית בשביל כולנו", אומר שעיה לזמן ישראל. "חשבנו על דרכים לדאוג לצוות שלנו, לקהילה שלנו – דברים שאנחנו יכולים לעשות בתור מי שעומדים בחזית, בתור טבחים ומלצרים, כדי לעזור להאכיל את הקהילה שלנו".

המגפה פגעה בניו אורלינס קשה יותר מאשר בדנוור מבחינת התחלואה והמוות, אומר שעיה. הוא מצר על מאות האלפים שהתקהלו בקרסנט סיטי במהלך פסטיבל המרדי גרא. "קצת אחרי זה, הבנו את החומרה של מה שעומד לקרות", הוא אומר. "אני מאמין שהמרדי גרא בהחלט גרם לחלק מבעיה הגדולה שיש לנו כאן".

לא המשבר הראשון שלו

שעיה הפך את עצמו לחלק מסצנת האוכל של ניו אורלינס. כשף, הוא עזר לעיר במשבר קודם שחוותה, הוריקן קתרינה ב-2005. לאחר הפינוי הראשוני, הוא חזר להכין אורז ושעועית אדומה עבור כוחות ההצלה ואנשים שחולצו מגגות בתיהם.

"זה מה שבאמת עזר לי להאמין בניו אורלינס, להתאהב בניו אורלינס, לפתח נאמנות כלפיה", אומר שעיה. "תמיד הרגשתי שניו אורלינס היא הבית שלי לנצח". לדבריו, "חלק מהחיים בניו אורלינס זה שתמיד יש לנו מין מצבי סכנה כאלה, אם זה הוריקן קתרינה, דליפת הנפט במפרץ מקסיקו או עכשיו הקורונה".

אלון ואמילי עובדים עכשיו 14 שעות ביום במסעדת "סבא", מבשלים ואורזים מנות לעובדי הרפואה. הם מחלקים יותר מ-100 מנות ביום לרופאים ולאחיות.

"אשתי היא גורם מדהים וחיובי בחיינו", אומר שעיה. "היא משאירה אותנו על המסלול. אנחנו עסוקים מאוד, נמנעים מסתם לשבת ולצפות בחדשות כל היום".

אמילי שעיה מחוץ למסעדת "סבא" בניו אורלינס (צילום: באדיבות Pomegranate Hospitality)
אמילי שעיה מחוץ למסעדת "סבא" בניו אורלינס (צילום: באדיבות Pomegranate Hospitality)

למרות שהם היחידים מבין חברי הצוות שעדיין עובדים ב"סבא", הם לא רק שולחים מנות לבתי חולים, אלא גם מספקים שירותים בסביבת המסעדה. "זה עוזר להעביר את הזמן", אומר שעיה. לדבריו, איש לא נכנס למסעדה חוץ ממנו ומאשתו, ושניהם משתמשים במסכות, בכפפות וב"הרבה חומר חיטוי". "אנחנו עושים ככל יכולתנו כדי לשמור כל הזמן על היגיינה ככל האפשר", הוא מוסיף.

ב"סבתא" נותרה נציגות של ארבעה מאנשי הצוות, בהם השף הראשי ג'וש גורדון. "אני חושב שהם מרגישים מאוד מועצמים ומאוד שמחים שהם יכולים לעזור לעמיתים שלהם בתעשייה ולכל קולורדו ודנוור", אומר שעיה.

הם עושים את זה באמצעות השותפות של שעיה בתכנית הסעד לעובדי מסעדות – רשת של מסעדות שהפכו לבתי תמחוי בהובלת השף אד לי מקנטקי ויוזמת "לי" שלו. נכון לעכשיו, התכנית כוללת 19 מסעדות בערים שונות בארצות הברית.

שבעה ימים בשבוע "סבתא" מפעילה שירות דרייב-ת'רו במגרש החניה שלה ומחלקת אוכל ומצרכים לאנשים במצוקה. התפריט כולל בוריטוס עם בשר מקומי, נקניקיות וגבינה, עוף צלוי עם ירקות, שניצל, חומוס, כריכי פסטרמה וסלט פסטה.

שבעה ימים בשבוע "סבתא" מפעילה שירות דרייב-ת'רו במגרש החניה שלה ומחלקת אוכל ומצרכים לאנשים במצוקה. התפריט כולל בוריטוס עם בשר מקומי, נקניקיות וגבינה, עוף צלוי עם ירקות, שניצל, חומוס וכריכי פסטרמה

"השף לי שאל אם נרצה להפוך למרכז סעד עבור עובדי תעשיית האירוח", מספר שעיה. "נדרשה רק שיחה אחת איתי ועם צוות פומגרנט. זו דרך מעולה לעזור לעמיתים שלנו בתעשייה, לעזור לאנשים להישאר מועסקים ולספק נחמה לזרים".

כפי ששעיה מציין, "עובדי מסעדות נפגעו בצורה קשה במיוחד, מכיוון שאנחנו מתבססים על הגעה לעבודה במסעדה כל יום. מסעדות שלנו סגורות. אנחנו לא יכולים לעבוד מהבית. זה לא כאילו שאנחנו יכולים לפתוח לפטופ ולעשות את כל העבודה שלנו. אנו צריכים אנשים בחלל האירוח, טבחים במטבח… זה מה שמחזיק אותנו, והאנשים שמצליחים להמשיך להתפרנס בתקופה הזו הם בני מזל מעטים".

View this post on Instagram

Loyal Friends and Supporters, At Saba, it is our mission to spend our days together in a space where everyone feels comfortable and safe. Over the past week, our teams have been working to cook and serve food that ultimately we hope provided you with a sense of normalcy during these trying times. Recently, each day has brought forth challenges resulting in tough decisions for us as a team. In order to stay true to our mission and values, we have decided to pause our current delivery/takeout operation at Saba through March 31. This will allow our teams time to prioritize their health by resting at home and give us a chance to assess how we will maintain and strengthen our modified operation. Our goal is to re-open with delivery and takeout following this week of pause. We can not express enough how grateful we are for our tireless team at Saba and how touched we are by the community support we have felt over the past week. We will continue to monitor all developments and will provide updates soon! Thank you for your support and understanding, Emily & Alon Shaya Pomegranate Hospitality *Please consider supporting our business during this time through the purchase of a gift card (link in bio) that can be used to join us when we re-open our dining room!

A post shared by Saba (@eatwithsaba) on

עם זאת, בהקשר לשאלה מתי ואיך מסעדות ישובו לפעול, הוא מדגיש כי חשוב להיות זהירים. "אנחנו צריכים עוד זמן כחברה", הוא אומר. "אנו צריכים להתרכז רק בבריאות האישית שלנו, בריחוק החברתי. כולם צריכים להתרכז בזה כרגע. באופן כללי, מצפה לנו אתגר עצום, כי מסעדה בתפוסה של 50% לא יכולה לעבוד כשאתה צריך לשלם 100% משכר הדירה, מחשבון המים, מדמי איסוף האשפה".

"אני חושש שנצטרך להתמודד עם אתגר רציני", אומר שעיה. "נמשיך לחשוב על דרכים לייצר הכנסה, לא בחלל המסעדה אלא באמצעות טייק-אווי, משלוחים, הובלת אוכל ברחבי המדינה, לבחון אפשרויות שונות שיאפשרו לנו להמשיך להחזיק את העסק שלנו. נצטרך לעשות שינוי. זה הולך להיות שינוי דרסטי".

אלון שעיה מביא חומוס ופיתות לעובדי רפואה במסגרת @noladocproject (צילום: "סבא", פייסבוק)
אלון שעיה מביא חומוס ופיתות לעובדי רפואה במסגרת @noladocproject (צילום: "סבא", פייסבוק)
עוד 786 מילים
סגירה