להחזיר את הבחירה הישירה לראשות הממשלה

בני גנץ בסרטון בחירות שפרסם בפייסבוק (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
צילום מסך, פייסבוק
בני גנץ בסרטון בחירות שפרסם בפייסבוק

השבעת ממשלת נתניהו החמישית ביום ה-17 למאי 2020 היוותה שלב חדש ומעורר תמיהה, הממחיש את האופן בו בחירת האזרחים בקלפיות בישראל אינה מתורגמת להרכב הממשלה המוקמת או לדרכה.

בבחירות שנערכו באפריל אמרו 62 מנדטים באופן מובהק שלא תיתכן ישיבה בממשלה תחת בנימין נתניהו. לא כל שכן הקמתה באותן אצבעות שנבחרו לעשות את ההיפך המוחלט. כבר נאמר מספיק על לוי, שמולי ופרץ, הנדל והאוזר וכל סיעת כחול לבן ואין מה להרחיב.

השבעת הממשלה במאי 2020 היוותה שלב חדש, הממחיש את האופן בו בחירת האזרחים בקלפיות בישראל אינה מתורגמת להרכב הממשלה המוקמת או לדרכה

ראוי להיזכר בתאריך הנקוב לעיל בארוע שהתרחש בדיוק באותו תאריך לפני 21 שנים, והוא ניצחונו המובהק של אהוד ברק על בנימין נתניהו בבחירות ישירות, אותו נתניהו שהיה הראשון אי פעם להיבחר בבחירות ישירות לראשות הממשלה בישראל.

שיטת הבחירה הישירה לראשות הממשלה הועילה בכך שהויכוח אם הריבון, קרי העם בישראל, כיוון לראש ממשלה פלוני או אלמוני – הוכרעה כבר בתוך הקלפי באופן בלתי ניתן לערעור ונקבעה על סמך יתרון בלעדי של אחד מהם. בשיטה כזו לא יכלו הנדל והאוזר להטות את רצון הבוחר, שאמר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים – רק לא ביבי.

כמובן שהיו קלקולים גם בשיטה ההיא. למשל, זה שראש הממשלה עדיין זקוק לרוב קואליציוני בפרלמנט לשם שרידות ממשלתו. או זה שהסחטנות של מפלגות קצה נותרה כשהיתה.

הטיעון המרכזי בביטול השיטה ההיא וחזרה למוכר ולידוע – היה שהשיטה גורמת להצטמקות המפלגות הגדולות ולצמיחת המפלגות קטנות על חשבונן, מה שמגדיל את סחטנותן (כי הרי ניתן להצביע בפתק אחד לראש ממשלה ובפתק שני למפלגה שהוא לא בהכרח עומד בראשה).

הטיעון הזה הוכח מאז כלא מחזיק מים. הליכוד השיג 36 מנדטים במה שנחשב להישג הכי גדול של הליכוד מאז ששרון זכה ל-38 מנדטים, אך יש לזכור שבקדנציה השניה של נתניהו ב-2009 הוא שלט ביציבות עם 27 מנדטים ואפילו לא היה בראשות הסיעה הגדולה בכנסת.

ולגבי הסחטנות? הרי שכעת שסיעה של 3 מנדטים, שהיא שאריות הפגר הקרוי מפלגת העבודה, זכו בממשלה לשני תיקים המיועדים לשני מנדטים בלבד, האין זו סחטנות מהסוג הגרוע ביותר? שלא לומר שוחד פוליטי ששם את המיצובישי של גולדפרב עמוק בחניה מוצלת עם איוורור ומגן שמש?

סיעת 3 מנדטים, שאריות הפגר הקרוי מפלגת העבודה, זכתה ל-2 תיקים המיועדים ל-2 מנדטים בלבד. האין זו סחטנות? שלא לומר שוחד פוליטי, ששם את המיצובישי של גולדפרב עמוק בחניה מוצלת עם איוורור ומגן שמש?

הבעיה האמיתית בשיטה הקודמת היתה היכולת של אותם 120 חברי פרלמנט נטולי כל כבוד והדר להפיל את הממשלה ברצותם, על זוטות, בניגוד לרצון העם. די להיזכר במלחמתו של שר החינוך שריד בסגנו משולם נהרי כדי להבין את מחוזות האבסורד שהיה בהן.

כעת יש להחזיר את שיטת הבחירה הישירה עם השינויים המתבקשים:

  1. ראש הממשלה נבחר לקדנציה של 4 שנים.
  2. הכנסת אחראית על אישור התקציב, אך אי העברתו לא תפיל את ראש הממשלה המכהן אלא תשתק את הממשלה.
  3.  ניתן להעביר מתפקידו ראש ממשלה ברוב של 80-90 חברי כנסת וללכת לבחירות מיוחדות לראשות ממשלה בלבד (עוד ארוע שכבר התרחש כששרון גבר על ברק).
  4. חוק צרפתי למניעת העמדה לדין על עבירות שנעשו לפני הכהונה והקפאת ההליכים לאחר מכן.
  5. מגבלה על 3 קדנציות בלבד.
  6. חברי ממשלה מתפטרים מהכנסת לבלי שוב, ללא נורווגי מדלג או הולנדי מעופף.

למי שהנקודות לעיל מזכירות לו משטר נשיאותי כדוגמת ארה"ב, אין זה מקרה. זוהי הפרדת רשויות ראויה עם איזונים ובלמים שאינה לועגת לרצון הבוחר.  הרי מה שהתרחש בישראל במאי 2020 גרם לאזרחים לשאול את עצמם לשם מה עליהם להטריח עצמם לקלפי אם לרצונם יש אפס השפעה על האיושים והכיוון של הממשלה המוקמת. וזוהי סכנה אמיתית לדמוקרטיה הישראלית לאורך זמן.

ארנון דיוקמן מכור לפוליטיקה, קופירייטר חובב וגם מתכנת. אוהב לכתוב, לא סותם את הפה אף פעם גם כשממש הגיע הזמן.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 549 מילים
סגירה