בחירות 2019 הקרב על הקיצוצים

הכאוס במשרדי הממשלה: רכבת הקיצוצים כבר יצאה לדרך, אבל עדיין לא ברור האם זה חוקי לבטל תכניות שכבר אושרו - במהלך מערכת בחירות

שי באב"ד ומשה כחלון (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
Meir Vaknin/Flash90
שי באב"ד ומשה כחלון

במשרד האוצר מתכוונים להציג בימים הקרובים תכנית לצמצום הגירעון הממשלתי, כנראה באמצעות קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה וביטול תכניות ממשלתיות שאושרו לשנה הבאה, בהן הפיקוח על הפעוטונים.

עם זאת, עדיין לא ברור מה היכולת החוקית של שר האוצר, משה כחלון, ואנשיו לקיים קיצוץ תקציבי בזמן מערכת בחירות. בכירי משרד האוצר והיועצים המשפטיים על המשרד מקיימים בדיקה במשרד המשפטים, במטרה להבין האם מותר לקיים קיצוץ תקציבי בזמן מערכת בחירות מבלי שהכנסת תאשר זאת, ומה המסגרת החוקית והפיננסית שמאפשרת לבצע אותו.

הקפאת תכניות ממשלתיות

בנוסף, או כתחליף לקיצוץ רוחבי, דנים באוצר על הקפאה של תכניות ממשלתיות להטבות לציבור שתוכננו לצאת לפועל השנה. בין השאר, מדובר בהגדלת קצבאות הנכות, תכנית למימון צהרונים, תכנית "בית הספר של החגים" שתשלים את תכנית "בית הספר של החופש הגדול", הגדלת מס ההכנסה השלילי, וכן הגרלות ופרויקטים חדשים של תכנית מחיר למשתכן.

לפי התחזיות המעודכנות של האוצר, צפוי הגירעון התקציבי להגיע ב-2020 ליותר מ-20 מיליארד שקל ולהתקרב ל-4% מהתוצר. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, הורה השבוע לאגף התקציבים להכין תכנית לביצוע מיידי לצמצום הגירעון הממשלתי התופח.
משה כחלון ואריה דרעי, בעת ההצבעה על פיזור הכנסת, מאי 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
משה כחלון ואריה דרעי, בעת ההצבעה על פיזור הכנסת, מאי 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תכנית להקטנת הגירעון

לפני הבחירות הוכנה תכנית להעלות מסים ולבטל פטורים ממס, אבל לשם יישום התכנית יש צורך באישור הכנסת. לנוכח הקדמת הבחירות ופיזור הכנסת נדרשים צעדים שאפשר לבצע באופן מיידי, וללא אישור הכנסת. באוצר מנסים לגבש תכנית להקטנת הגירעון הממשלתי, שאפשר יהיה להציג כבר בישיבת הממשלה הקרובה.

פקידי האוצר מציגים מדי חצי שנה את ה"נומרוטור" – תחזית מסגרת התקציב הרב-שנתית וההצעות לניהולו, והיו אמורים להציג אותה לממשלה בתחילת החודש, אך הצגת הנומרטור לא יצאה לפועל בגלל הכאוס שיצרה הקדמת הבחירות. באוצר מנסים להציג תכנית להקטנת הגירעון בישיבת הממשלה הקרובה.

עוד 249 מילים
סגירה