עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)
עמותת אנימלס

ירידה חדה במספר העגלים שהגיעו השנה לישראל במשלוחים החיים

לפי משרד החקלאות, חלה ירידה של כ-29% במספר העגלים שהגיעו לארץ באוניות במחצית הראשונה של 2020 ● למרות דוח מבקר חמור בנושא ותמיכה מכל צדי הקשת הפוליטית, כולל ראש הממשלה עצמו, הכנסת עדיין לא העבירה חוק המונע את המשלוחים החיים ● אולם גורם בענף אומר לזמן ישראל כי השפעת החוק העתידי כבר ניכרת

משהו קורה בענף הבשר: לפי נתוני משרד החקלאות, במחצית הראשונה של 2020 חלה ירידה חדה במספר העגלים שהגיעו לישראל באוניות במסגרת "המשלוחים החיים", לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בחודשים ינואר-יוני של 2019 הגיעו לארץ במסע ימי ארוך ומייסר 134,496 עגלים שהובאו לפיטום ושחיטה; בתקופה המקבילה השנה הובאו 96,067 – ירידה של כ-29%.

בשנים האחרונות התהווה קונצנזוס סביב הצורך להפסיק את המשלוחים. שורה של תחקירים וצילומים בסתר חשפו את התנאים המזעזעים שבהם מצטופפים אלפי בעלי חיים במשך שבועות בבטן האונייה, בחום בלתי נסבל, בזוהמה ותוך שהם מתבוססים בצואה של עצמם.

לא פחות משבע הצעות חוק, שקראו להפסיק בהדרגה את המשלוחים החיים, הונחו על שולחן הכנסת על ידי ח"כים מכל קצווי הבית – מתמר זנדברג הטבעונית ממרצ ועד מיקי זוהר מהליכוד.

ההצעה של זוהר זכתה לתמיכת הממשלה ולרוח גבית עזה מכיוון בני הזוג נתניהו, כששרה נתניהו אף שוחחה על הנושא עם רעיית ראש ממשלת אוסטרליה. החוק היה קרוב מאוד לעבור אישור סופי אבל אז הממשלה (שוב) נפלה, ובינתיים החוק נותר בגדר הבטחה לא מקויימת של ראש הממשלה – אחת מרבות.

אישוש נוסף לטענות נגד המשלוחים התקבל בחודש מאי, כשפורסם דוח מבקר המדינה שבדק את הנעשה בתחום. בחסות סערת הקורונה, ממצאי הדוח כמעט לא זכו לחשיפה ציבורית, אבל הם היו חד משמעיים.

המבקר ציין כי מצא "תחזוקה ירודה של האוניות המובילות מקנה מחו"ל עד כדי סכנות ממשיות לבעלי החיים ופגיעה בתנאי המחיה שלהם באופן הגורם להם סבל רב", ומתח ביקורת על משרד החקלאות שכמעט לא נקט סנקציות כלפי יבואנים ובעלי אוניות. לדוח צורפו תמונות שצולמו בביקורות בנמל, המתעדות לכלוך וזוהמה בתאי בעלי החיים, צפיפות ותחזוקה לקויה של האוניות.

צילום מסך מתוך תחקיר של 60Minutes על המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון ב-2018
צילום מסך מתוך תחקיר של 60Minutes על המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון ב-2018

המבקר התייחס גם לפן הבריאותי, וכתב: "נשקפות סכנות לבריאות הציבור בארץ ולבעלי החיים המקומיים עקב יבוא מקנה חי לישראל וחשיפת המדינה למחלות שאינן נפוצות באזור". לדוגמה, יובאו מרומניה טלאים הסובלים מטפילים בכבד ומזיהומים נוספים.

מבקר המדינה: "נשקפות סכנות לבריאות הציבור בארץ ולבעלי החיים המקומיים עקב יבוא מקנה חי לישראל וחשיפת המדינה למחלות שאינן נפוצות באזור"

אל האיום הבריאותי צריך לצרף גם את הסבל של תושבי אילת, שחווים גלי צחנה עזים בכל פעם שאונייה עמוסה באלפי עגלים וטלאים עוגנת בנמל.

בשורה התחתונה, גם בהיעדר חוק, סבר המבקר שמשרד החקלאות צריך לחשב מסלול מחדש, שהרי לייבוא באוניות יש חלופה שכרוכה בהרבה פחות סבל – יבוא של בשר בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל, שמחירו נמוך יותר ורוב הציבור כלל לא מבחין בהבדל.

"ראוי כי המשרד ימשיך לקדם את תיעדוף יבוא הבשר המצונן מחו"ל חלף יבוא המקנה החי", סיכם המבקר, "מהלך אשר ייתן מענה למבקשים לצרוך בשר טרי בלי לגרום סבל נוסף לבעלי החיים בעת ההובלות הימיות".

ב"אנימלס", הארגון שנאבק למען זכויות בעלי החיים ונגד המשך המשלוחים, אמנם מרוצים מהירידה ביבוא העגלים (אחרי קו עלייה ברור שנמשך כמה שנים, מאז ששר האוצר יאיר לפיד ביטל את המכס על יבוא עגלים) – אבל מתקשים להשלים עם המשך התופעה.

משמרת מחאה למען בעלי חיים (צילום: Revital Topiol)
משמרת מחאה למען בעלי חיים (צילום: Revital Topiol)

כשמחברים את העגלים והטלאים, מציינים באנימלס, מאז תחילת השנה הובאו לישראל כ-315 אלף בעלי חיים בתנאים של סבל גדול; זה אמנם פחות – אבל עדיין מאוד כואב. בעיקר לנוכח ההחמצה בישורת האחרונה של החוק המיוחל.

לצד התסכול, לפעילי אנימלס, "ישראל נגד משלוחים חיים" ושאר השותפים במאבק, יש סיבה להיות מרוצים ממה שאומר לזמן ישראל גורם בענף, שמסביר את הירידה החדה בהשטת העגלים לארץ. לדבריו, השפעת החוק העתידי כבר ניכרת: "אצל היבואנים התחילו ליישם תכניות רב-שנתיות של צמצום של הובלה ימית כדי להיות מוכנים לקראת החוק.

"צריך לזכור שמדובר בבעלי חיים, מתכננים את הפוריות וההמלטות לפי ההזמנות העתידיות ולא רוצים להיכנס למחוייבויות והסכמים כשמאוד יכול להיות שהיבוא ייאסר".

בנוסף, אומר הגורם, יבוא העגלים הושפע גם מהסכסוך בין ישראל לרשות הפלסטינית שעצרה לכמה שבועות את רכישת העגלים מישראל, וכתוצאה מכך היו הרבה ראשי בקר בארץ והמחיר שלהם ירד.

כך או כך, במחצית השנייה של השנה ניתן יהיה לדעת האם תחום המשלוחים הימיים אכן בדעיכה או שמא החודשים האחרונים היו בגדר ירידה לצורך עלייה.

עוד 590 מילים
סגירה