יאיר לפיד לא יהיה ראש ממשלה

יאיר לפיד מיש עתיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
יאיר לפיד מיש עתיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת

צריך להגיד את זה ברור, על השולחן. יאיר לפיד לא יהיה לעולם ראש ממשלה ואנשי המרכז-שמאל צריכים להבין שעד שהוא לא ילך הם לא יגיעו לשלטון.

יש בעיה קטנטונת. ברגע שהוא יחליט ללכת, ואולי עפר שלח איתו, "יש עתיד" תתאייד. ככה זה היום, כשמפלגות קמות ונופלות על בסיס פרסונלי. מעין תכנית "ריאליטי פוליטי" שכזו בה האידאולוגיה היא משנית. אם עופר שלח יישאר ויבנה את עצמו ואת המפלגה על תפישות עולם אידיאולוגיות, אולי יום אחד "יש עתיד" תהיה מפלגה לדורות.

כפוליטיקאי מתחיל, יאיר לפיד בנה את עצמו על שנאת חרדים ורכב עליה עד שהבין את הטעות שעשה וניסה לעשות סיבוב פרסה, אבל מאוחר מדי. אלא אם כן תהיה איתם סולחה גדולה – אני לא רואה איך הוא יכול לבנות קואליציה. תרחיש תזוזה של 10-15 מנדטים מגוש המרכז-ימין לא בא בחשבון בינתיים.

בני גנץ היה יכול להיות ראש ממשלה אם יאיר לפיד לא היה בסביבה. בלעדיו היה סיכוי שהחרדים ישתפו איתו פעולה. החרדים ישבו בממשלות ימין ובממשלות שמאל לאורך ההיסטוריה, כל עוד כיבדו אותם ודאגו לאינטרסים החשובים להם.

גנץ היה יכול להיות רה"מ אם לפיד לא היה בסביבה. בלעדיו היה סיכוי שהחרדים ישתפו איתו פעולה. החרדים ישבו בממשלות ימין ובממשלות שמאל לאורך ההיסטוריה, כל עוד כיבדו אותם ודאגו לאינטרסים החשובים להם

ביבי הבין את זה לפני כולם ונתן להם חיבוק גדול עם הרבה תפנוקים ומאז הם שלו כבר יותר מ-10 שנים. במהלך השנים הללו חלה גם תזוזה ימינה של הסקטור הזה, אבל גם תחושת הזדהות ושייכות לתנועת הליכוד.

ציפי לבני לא השכילה לשבור את הקשר הזה ופספסה הזדמנות היסטורית. זו הטעות הגדולה שעשה השמאל. אפילו כעת, בשעת שבר מול נתניהו, מנהיגי הציבור החרדי היו יכולים לנצל את המשבר ולסחוף את אנשיהם לחבור לגוש השמאל. אי אפשר לעשות זאת כשיאיר לפיד נמצא שם.

הנה אנחנו עומדים על סיפן של בחירות רביעיות, בהן בני גנץ, וכחול לבן איתו, בהתרסקות, גוש המרכז-שמאל ללא מנהיג חדש באופק (אני מקווה שאייזנקוט לא יתפתה לזה), כשיאיר לפיד מצהיר שהפעם הוא זה שיוביל.

התוצאה ברורה – תמונת הגושים לא תשתנה דרמטית. אנשי השמאל ימשיכו להצביע למי שיהיה שם מחוסר ברירה או שלא יצביעו כלל. אנשי הימין ימשיכו בהצבעה המסורתית שלהם. גוש המרכז-שמאל (מפוצל ל4-5 מפלגות) יגרד במקרה הטוב את ה-50 ומשהו מנדטים כולל הרשימה המשותפת. במקרה הטוב יצליח להשיג מנדט מהנשיא. עם מי יאיר לפיד יבנה קואליציה? בלי החרדים אין לו סיכוי.

במקרה הגרוע החרדים, ביחד עם ימינה, עם קצת מזל של מנדט אחד או שניים שיזלגו ימינה, יצטרפו לממשלת הליכוד לעוד 4 שנים. ביבי בחלון ההזדמנויות האחרון הזה לא יהסס וידאג כבר לסגור את כל הפינות.

גוש המרכז-שמאל (מפוצל ל4-5 מפלגות) יגרד במקרה הטוב את ה-50 ומשהו מנדטים כולל הרשימה המשותפת. במקרה הטוב יצליח להשיג מנדט מהנשיא. עם מי יאיר לפיד יבנה קואליציה? בלי החרדים אין לו סיכוי

מה עושים?

בונים אלטרנטיבה אידיאולוגית ארוכת טווח. אף מנהיג אינו גדול מהמפלגה ומדרכה (הליכוד ישלם את המחיר על כך בבוא היום. למרות שקשה לתפוס את זה, אי אפשר לעצור את הזמן ויום אחד ביבי לא יהיה בשלטון).

קמפיין הבחירות חייב להיות אידיאולוגי מתוך מטרה להציב בפני העם מתווה לפתרון הבעיה המדינית, שיפור רווחת האזרחים, חינוך וכולי. באופן מודע חשוב לא להיכנס לענינים עדתיים, סקטוריאליים, הכפשות של מנהיגי ציבור וסקטורים בעם. מפלגה שמכבדת את עצמה משרתת את כלל הציבור. עם הזמן זה יוכיח את עצמו.

החרדים הם אמנם סקטור עם צרכים ותפישת עולם רחוקים משלנו, החילונים, אולם החילונים צריכים לכבד את תפישת עולמם, למצוא דרך לקיים עמם דיאלוג במטרה להבינם ולדאוג לצרכיהם, ולהסביר להם את הרצון שלנו שיהיו שותפים בבניית הארץ. פשרה היא לחם חוקה של אומה מגוונת כל כך.

עמנואל כהן הוא אגרונום בן 50 עם תואר שני בביוטכנולוגיה. עוסק באיכות סביבה ופתרונות לבעיות אקולוגיות שהאדם יוצר. איש שהדרייב שלו זה מציאת פתרונות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אז בעצם אתה מציע להמשיך לשחד ולקנות את הקולות החרדים מבחינתך... אפשר למכור עקרונות כדי לשבת בשלטון והמחיר הוא כמובן עתיד ילדינו הכלכלי, הכלה של גזענות והומופוביות אתה בעד להחליף שלטון א... המשך קריאה

אז בעצם אתה מציע להמשיך לשחד ולקנות את הקולות החרדים
מבחינתך… אפשר למכור עקרונות כדי לשבת בשלטון
והמחיר הוא כמובן עתיד ילדינו הכלכלי, הכלה של גזענות והומופוביות
אתה בעד להחליף שלטון אבל להשאיר את השיטה המקולקלת
יפה לך

מאמר שלא משקף את המציאות. מאמר שכותב מגיש את מה שהוא רוצה לראות כמציות. זאת בנוסף לניתוח פוליטי מאוד לא מדוייק. רק כדאי להמחיש את הנקודה - לפיד לא בנה את עצמו על שנאת חרדים, הוא רצה, כמ... המשך קריאה

מאמר שלא משקף את המציאות. מאמר שכותב מגיש את מה שהוא רוצה לראות כמציות. זאת בנוסף לניתוח פוליטי מאוד לא מדוייק. רק כדאי להמחיש את הנקודה – לפיד לא בנה את עצמו על שנאת חרדים, הוא רצה, כמו ליברמן ואחרים, שיחס לחרדים יהיה שווה ליחס לאזרחים אחרים. גנץ הוכיח שהוא הרבה פחות טוב בפוליטיקה מאשר לפיד – הוא נכנס לממשלה עם ביבי.

עוד 555 מילים ו-2 תגובות
סגירה