ארי הרו בעת ששימש כראש הסגל של נתניהו. נובמבר 2014 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90

מצויד בתדמית של אמריקאי טוב וקצת נאיבי, ארי הרו נראה כמי שנקלע בטעות לסמטת תיקי האלפים ● אבל הקדנציה הקצרה שלו כראש הסגל של נתניהו הספיקה כדי להניב כתב אישום חמור נגדו בגין מרמה והפרת אמונים ● ותחת הסעיף המשפטי הזה מסתתרת עבירה חמורה לא פחות מלקיחת שוחד או הלבנת כספים ● קריאה מודרכת בכתב האישום - והמסקנות העגומות שעולות ממנה

בשקט בשקט, כמעט מתחת לרדאר, הוגש בימים האחרונים כתב אישום נגד ארי הרו, אישיות בכירה נוספת בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו. פרשיית הרו מצטרפת לרשימה הולכת ומתארכת של פרשיות בסביבת לשכת ראש הממשלה, שצחנת רמייה וגנבת דעת עולה מהן.

הדיון בתיק הזה יתקיים במקביל לדיונים בשני תיקי נתניהו שמתבררים בימים אלה בבית המשפט, תיק 1000 ותיק 2000, שבהם הרו משמש עד מדינה, במסגרת הסכם שהוטל עליו צו איסור פרסום.

התיק הזה לא הדליק את הציבור, שאולי כבר מתקשה להכיל עוד סירחונות צווארון לבן בסביבת ראש הממשלה, ואולי בגלל שהרו מוכר פחות מחבריו, עדי המדינה שלמה פילבר וניר חפץ, ונהנה מתדמית של אמריקאי טוב וקצת נאיבי, שנראה כמי שנקלע בטעות לסמטת תיקי האלפים, לאחר שהקלטות תיק 2000 התגלו אצלו במקרה.

הרו באמת לא היה כל כך הרבה זמן בלשכה המלאה בתככים: פחות משנה נמשכה כהונתו כראש הסגל של נתניהו, ממרץ 2014 ועד ינואר 2015. טיפה בים, אפילו לא קדנציה. בהתחשב בפרק הזמן הקצרצר הזה, מפתיע לראות כמה נזק הספיק לגרום.

עיון בכתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל אביב נגד הרו השבוע, ממחיש כיצד קדנציה של שנה בתפקיד כה מרכזי בסביבת ראש הממשלה יכולה להניב כתב אישום שרחוק מלהיות "שולי" (נתניהו לא חשוד בתיק).

הוא ממחיש גם שבניגוד למסר שמשדרים עברייני הצווארון הלבן ולהקתם, עבירת "מרמה והפרת אמונים", שבה מואשם הרו, יכולה להיות חמורה מבחינה נורמטיבית, לא פחות מלקיחת שוחד או הלבנה של כספים.

הרי ארו (מימין), בנימין נתניהו, וניר חפץ (משמאל) (צילום: Kobi Gideon / Flash90)
הרי ארו (מימין), בנימין נתניהו, וניר חפץ (משמאל) (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

עסקה "פיקטיבית" ומימון "סיבובי"

הרו נולד בבוורלי הילס, קליפורניה, לפני 47 שנים, ובגיל 12 עלה לישראל עם משפחתו, שהתמקמה בגינות שומרון, שכונה של ההתנחלות קרני שומרון. לאחר לימודיו בישיבה התיכונית בקרני שומרון ובישיבת הכותל שירת בגולני, ובתום השירות הצבאי חזר לארצות הברית לצורך לימודים.

החיבור לנתניהו החל ב-2002, כשזה החל להתארגן לקראת חזרתו לפוליטיקה, אחרי כמה שנות "עשייה לביתו" בעסקים, בעקבות ההפסד לאהוד ברק בבחירות לראשות הממשלה ב-1999. באותה שנה הפך הרו, בגיל 29, ליועץ נתניהו לקשרי חוץ ולממונה על גיוס תרומות בחו"ל.

ב-2003, לאחר מינויו של נתניהו לשר אוצר, הרו שב לארה"ב והתמנה למנכ"ל ארגון ידידי תנועת הליכוד ומילא את התפקיד במשך כמה שנים. ב-2007 חזר לישראל ומונה ליועצו של נתניהו לענייני חוץ, ושנה אחר כך מונה למנהל לשכתו כיו"ר האופוזיציה. הרו המשיך לנהל את הלשכה הזו גם אחרי בחירתו החוזרת של נתניהו ב-2009, ורק בתחילת 2010 פרש לטובת עולם העסקים.

יונתן סינדל/פלאש90
שלמה פילבר

כאן מתחילה הפרשייה שהובילה לכתב האישום נגד הרו.

בתחילת 2010 הקים הרו את חברת 3H Global בע"מ, שהעניקה לממשלות זרות שירותי ייעוץ ולובינג מול ממשלת ישראל, ושימש בה כמנכ"ל. כמה שנים לאחר מכן, בסוף 2013, ביקש לחזור לתפקיד ציבורי ולשרת את נתניהו, הפעם בתפקיד הרשמי של ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה.

אבל כדי להתמודד על המשרה הציבורית הבכירה, היה על הרו להסדיר את ניגודי העניינים שלו עם פי חוק, ולהיפרד לאלתר מכל העסקים והאחזקות שהיו לו בחברות פרטיות, באמצעות מכירה או העברה לידי נאמן.

ואכן, בהוראת היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה התחייב הרו להתפטר מתפקידיו בחברה, ואף הכין הסכם למכירת מניותיו בחברת 3H Global לגורם שלישי, חברו ד"ר ג'ראלד פלאט, שכיהן כנשיא אגודת ידידי הליכוד בארה"ב. בהסכם המכירה נקבע כי התמורה שיקבל הרו בגין אחזקותיו בחברה תהיה 3 מיליון דולר, ושהסכום ישולם לו על פני 3 שנים, ב-12 פעימות של רבע מיליון דולר כל אחת.

על הנייר הכל היה טוב ויפה. רק שבדיעבד התגלתה בעיה אחת: הסכם המכירה של החברה היה מצג שווא ופיקציה מוחלטת, לפי כתב האישום שהוגש נגד הרו. לאחר החתימה נוספה להסכם תוספת סודית, שמאפשרת לכל אחד מהצדדים לחזור בו ולבטל את הכל. להגיד "התחרטתי", ופוף, ההסכם נעלם.

על הנייר הכל היה טוב ויפה. רק שבדיעבד התגלתה בעיה אחת: הסכם המכירה של החברה היה מצג שווא ופיקציה מוחלטת. לאחר החתימה נוספה להסכם תוספת סודית, שמאפשרת לכל אחד מהצדדים לבטל הכל

בעקבות שאלות שהפנתה אליו היועצת המשפטית של משרד רה"מ בסוף 2014, הודיע הרו כי החברה הרוכשת ביטלה את ההסכם "ממניעיה" שלה. אבל לפי כתב האישום, הוא שביטל את המכירה, והעסקה בכללותה הייתה "מכירה פיקטיבית", וכל התמורה עבור העסקה בוצעה כ"מימון סיבובי": הכסף יצא מחברת אחזקות שהוקמה לצורך העסקה, עבר לחשבון הנאמן בעסקה, ומשם לחשבון של הרו.

גם מכירת מניות חברת 3H Global נעשתה למראית עין, ולאחר שהרו ויתר על המניות, הן בכל זאת נחתו שוב בחיקו באורח פלא בתחילת 2015. במילים אחרות: לצורך עמידה בתנאי החוק ומניעת ניגוד עניינים, הרו ועמיתיו יצרו מצג שווא שבו חברת 3H Global שבבעלות הרו נמכרה תמורת 3 מיליון דולר, רק כדי לבטל את החתימה על ההסכם והמכירה, והעברת התמורה כשנה לאחר מכן, לכאורה.

אבל הרו לא הסתפק במצג השווא הזה, ולפי כתב האישום לא חדל מלעשות למען ביתו ולמען החברה שהקים, גם בתקופה הקצרה שבה שימש כראש הסגל של נתניהו. לפי כתב האישום ובתוך זמן קצר מרגע שנכנס לתפקיד החל לקדם את האינטרסים של החברה שלו, אצל הבוס למעלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בנימין נתניהו וארי הרו, 2009 (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)
בנימין נתניהו וארי הרו, 2009 (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

ממדגסקר לירושלים בחסות הרו הפקות

בשנת 2014, מבקשת חברת ניפ גלובל בע"מ להביא לביקור בישראל את נשיא מדגסקר, האי היפה שממוקם ממזרח לחופי אפריקה ומוכר בזכות יצוא הווניל שלו (וסדרת סרטי האנימציה), כדי להציג בפניו את יכולותיה כחברה העוסקת בפיתוח תשתיות אלקטרוניות במדינות עולם שלישי. נשיא מדגסקר דווקא היה מוכן לבוא לביקור העסקי שהוא הוזמן אליו, אך הציב תנאי: הוא רצה שייצא לו מזה גם פוטו-אופ מכובד, וביקש לקיים פגישה רשמית עם הנשיא או עם ראש הממשלה.

נציגי חברת ניפ גלובל באמת ניסו לקדם פגישה כזו, אבל נתקלו בסירוב מצד משרד החוץ, לנוכח ביקורו של האפיפיור בישראל באותה עת ולוח הזמנים העמוס.

בחברת ניפ לא התייאשו והחליטו להיעזר בקשריהם בלשכת ראש הממשלה, ונציג של חברת ניפ פנה להרו בבקשה שיסייע לו לתאם פגישה בין נשיא מדגסקר לנתניהו.

חיש קל הרו חיבר לנציג של חברת ניפ "חבר" מטעמו שיכול לסייע לו, ונמנע מלתאם את הפגישה הרשמית בעצמו. ומי אותו חבר שהרו שידך כדי שיסייע לנציג ניפ? עובד של חברת 3H שהרו הקים ומכר עם כניסתו לתפקיד הציבורי, אך בפועל נשארה בבעלותו, ואף עדכן אותו מראש על הפנייה המתוכננת מטעם ניפ.

בשלב הבא כבר נוצר קשר ישיר בין החברה של הרו לבין החברה שרצתה להפגיש את נשיא מדגסקר עם ראש הממשלה, וכדי שכולם ירוויחו כמו שצריך מהקשרים החדשים, חתמו החברות חיש קל גם על חוזה עסקי. במסגרת החוזה התחייבה חברת H3, החברה של הרו, לספק "שירותים לוגיסטיים" לחברת ניפ, לטובת ארגון הפגישה המיוחלת בין נשיא מדגסקר לבין ראש הממשלה, ולצורך "פיתוח קשרי ממשל" נוספים בין נשיא מדגסקר לבין בכירי השלטון בישראל.

במסגרת החוזה התחייבה חברת H3, החברה של הרו, לספק "שירותים לוגיסטיים" לחברת ניפ, לטובת ארגון הפגישה המיוחלת בין נשיא מדגסקר לבין ראש הממשלה, ולצורך "פיתוח קשרי ממשל" נוספים

בתמורה לשירותים אלה שילמה "ניפ" לחברה של הרו סכום של 124 אלף שקל, ולפי כתב האישום 3H Global בהחלט סיפקה את הסחורה:

"במחצית השנייה של חודש מאי 2014, החלה H3 במאמציה למימוש ההסכמה עם ניפ הכוללת תיאום פגישה עם ראש הממשלה, תוך שהובהר… כי הפגישה עם ראש הממשלה היא באחריותה של H3, וכי זו הפגישה החשובה ביותר לצורך הוצאת הביקור אל הפועל".

ואכן, ביוני 2014 נפגש נתניהו עם נשיא מדגסקר הר רג'ונאריממפיאנינה, בתיווכו של הרו, תוך שהוא פעל הן כראש הסגל של נתניהו והן כבעלים של חברה מסחרית שגרפה כסף מהמהלך הדיפלומטי הזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא מדגסקר, הר רג'ונאריממפיאנינה, בירושלים ב-2014 (צילום: Kobi Gideon לע
נתניהו נפגש עם נשיא מדגסקר, הר רג'ונאריממפיאנינה, בירושלים ב-2014 (צילום: Kobi Gideon לע"מ)

"הנאשם נפגש עם רל"ש נשיא מדגסקר במסגרת ביקורו המקדים בישראל במטרה לתאם את פרטי הפגישה בין נשיא מדגסקר לראש הממשלה… הנאשם קבע את זהות המשתתפים בפגישה בין נשיא מדגסקר ומשלחתו ובין ראש הממשלה… בין המשתתפים היה גם הנאשם".

קו ישיר לראש הממשלה

אבל לתמונה העכורה סביב עסקת הרו יש גם משל רחב יותר, והוא נוגע לבחשנים ולמקורבים רבים המסתופפים בחיקו של ראש הממשלה. לאורך השנים הם נהנו, במישרין או בעקיפין, משלל עסקות שנפלו אליהם מהשמיים, בין השאר, בזכות הקשר שלהם לראש הממשלה.

Flash90
יצחק מולכו

במקרה של הרו המינוי היה לתפקיד רשמי בלשכת רה"מ, ולפיכך הוא עוגן בזמן על פי הכללים בתקשי"ר, כך שאפשר היה לחשוף את המזימה במלואה. אבל כאשר מקורבי ראש הממשלה משמשים כ"פרקליט" או "יועץ" של נתניהו ללא מינוי רשמי, עניין ניגודי העניינים נותר סבוך וחמקמק, ומה שנחשף קורה לא פעם בעקבות תחקיר או פעילות של גורם מהמגזר השלישי.

בלי קשר למקרה של הרו, בסביבת לשכת ראש הממשלה פעלו ופועלים גורמים נוספים ששמם נקשר לכאורה בניגודי עניינים. כזה הוא נתן אשל, בחשן ראשי ללא מינוי, וללא הסכם ניגוד עניינים. כזה היה ניר חפץ ששימש יועצם של בני משפחת נתניהו ללא תמורה וללא מינוי רשמי מתחילת 2014, ותחת זאת קיבל את שכרו דרך הליכוד בעסקה סיבובית פסולה (שהופסקה אחרי שהח"מ חשף אותה).

כאלה הם גם הפרקליטים דוד שמרון ויצחק מולכו, ששימשו עורכי דין (הראשון) ושליחים למגעים מדיניים (השני) מטעם ראש הממשלה, ושההסדרים בעניינם הושלמו רק בדיעבד, עד שהיועץ המשפטי לממשלה נאלץ בשלב מסוים לכפות על ראש הממשלה להפסיק לעסוק בענייניהם של שמרון ומולכו מסיבות של ניגוד עניינים.

דוד שמרון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
דוד שמרון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

"אין נכס גדול יותר מגישה אל אוזנו של ראש הממשלה", אמר לי פעם מקורב לנתניהו, כששאלתי אותו מה האינטרס של שלדון אדלסון להשקיע כל כך הרבה בנתניהו, מבלי לקבל תמורה כספית ותוך הפסד של מאות מיליוני דולרים. ובאמת, לאורך השנים התעשרו אנשים רבים במקביל או כתוצאה ישירה מקרבתם לרה"מ.

כתב האישום נגד הרו מדגים שגם אין נכס גדול יותר מגישה ללו"ז של ראש הממשלה ולתשומת ליבו. אבל יותר מכך, העובדה שפגישות מדיניות רשמיות של ישראל נכרכות באופן מפותל בסבך אינטרסים עסקיים ואישיים, ובסיועם האדיב של אנשי עסקים מתוך לשכתו של נתניהו, מעוררת קבס.

במקום שבו יש נורמות תקינות, איזונים ובלמים, וגם גרם של בושה – ניגודי עניינים הם רעה חולה שאפשר להחזיק בשליטה. במדינה שבה תו התקן הוא לנצל מעמד ותפקיד כדי לגרוף עוד הון, לקוחות והשפעה, המושג הפריך והחלבי "ניגוד עניינים", הופך למגדירה של השחיתות.

עוד 1,474 מילים
סגירה