בשבחי הקפיטליזם

איקאה, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
istockphoto
איקאה, אילוסטרציה

הקפיטליזם תחת התקפה באמצעות מטח של האשמות וכינויים כמו "קפיטליזם חזירי", על רקע המצב הכלכלי במדינות רבות. התעוררות הסוציאליזם בארה"ב, בהובלת הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס, משפיעה על המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, וכעת היא מובילה קו פייסני יותר כלפי הסוציאליזם.

כלכלנים בכירים כמו חתן פרס הנובל הפרופסור ג'וזף שטיגליץ, מעודד מחדירת רעיונותיו הסוציאליסטיים אל השיח המוביל בארה"ב. הוא טוען, כי כוחות השוק דרסו ללא רסן את מעמד הביניים בארה"ב ובמדינות נוספות. אך האם הקפיטליזם הוא ללא רסן או שמא אין בכלל מדובר בקפיטליזם כי אם בקומוניזם?

קפיטליזם מקורו במילה קפוט בלטינית, ומשמעות המילה היא 'ראש' או מתקשרת לחשיבה. הואיל והעולם המודרני שאנו חיים בו מבוסס על כלכלת השכל, הרי שקפיטליזם במובנו הנכון הוא ביטוי ליצירה, המצאה, חדשנות וידע. עושרן של מדינות נובע מהידע שקיים אצלן. ידע מעניק למדינה כח כלכלי.

קפיטליזם מקורו במילה קפוט בלטינית, ומשמעות המילה היא 'ראש' או מתקשרת לחשיבה. הואיל והעולם המודרני שאנו חיים בו מבוסס על כלכלת השכל, הרי שקפיטליזם במובנו הנכון הוא ביטוי ליצירה, המצאה, חדשנות וידע

האדם הקדמון שחי לפני מאות אלפי שנים, לא היה חסר במשאבים טבעיים כדי לצאת מהמערות. אך מה שקידם את האנושות והוציא אותה מן המערות אל המרחבים הוא הידע שנצבר, ההמצאות והיצירתיות שקידמו את האנושות, והלמידה העמוקה, שרתמה את משאבי כדור הארץ לגורמים כלכליים משמעותיים ביותר.

למשל, החשמל. אף אחד לא ממש המציא את החשמל. הוא כבר היה פה מיליוני שנים וליווה את יושבי הארץ הזו גם לפני 5000 שנים. אך הידע שנלמד אודות הפקת החשמל הביא לאנושות עידן חדש ויצר כלכלה חדשה. האנושות השתנתה לתמיד, והתלות העולמית בהפקת חשמל, שלא הייתה קיימת עד לפני זמן קצר, במונחים יחסיים של המצאותו של האדם בכדור הארץ כיצור חי המתהלך של שתיים, היא המאפשרת לחברה האנושית לחיות חיים טובים יותר מקרובי המשפחה שלנו עד לפני שתי מאות.

קפיטליזם אינו מערכת של תמריצים, בניגוד למה שמקובל לחשוב. בונוסים למנהלים או גזרות כלכליות אינם חלק מהכלכלה החופשית. העדות לכך היא שגם בכלכלה הקומוניסטית העניקו מקלות וגזרים על ביצועים או היעדרם של ביצועים, ובכל זאת הקומוניזם קרס אל תוך עצמו. אפשר למשל להסתכל על יזמים, אשר רבים מהם אינם מונחים רק על ידי התמריץ הכספי, אלא מבקשים ליצור שינוי. לגרום לציבור להכיר בפועלם, ולקבל משמעות על עבודתם. להמציא משהו.

קפיטליזם זו מערכת של מידע חופשי. יצירתיות אשר מופיעה באופן בלתי צפוי. לכן, בניגוד למחשב אשר יש החוזים שבעתיד הוא יחליף את מח האדם, מחשב זו מכונה והיא באופייה דטרמניסטית, ואילו האדם הוא בלתי צפוי, והיצירתיות שנובעת מתוכו היא מפתיעה. לכן, לא מעט מהתכניות מתקלקלות, משתנות, מקבלות תפנית אחרת או שונה. ההפתעה אינה צפויה. הכלכלה המתוכננת ביותר – הכלכלה של הקומוניזם – נכשלה, ואילו הכלכלה המבוזרת והלא מאורגנת, המערכת הקפיטליסטית, הובילה את העולם לשפע ועושר חסר תקדים.

מכאן, שהסוציאליזם אינו יכול לנבוע מעצמו, אלא הוא תוצר של הכלכלה החופשית. זאת משום שהסוציאליזם הוא קבוע. אינו מפתיע. כמעט ומדכא את היצירתיות. כלכלה חופשית מעודדת את היוזמה וההובלה, ומאפשרת לחולמים, לגאונים ולבעלי הניצוץ לרתום את כושר המצאתם על מנת לקדם את הכלכלה והחברה.

הכלכלה המתוכננת ביותר – הכלכלה של הקומוניזם – נכשלה, ואילו הכלכלה המבוזרת והלא מאורגנת, המערכת הקפיטליסטית, הובילה את העולם לשפע ועושר חסר תקדים

מהו העושר האמיתי אם כך? כיצד הוא נמדד? הידע שנצבר הוא העושר האמיתי. כלומר, עקומת הלמידה אשר מפתחת את הידע ומעשירה את הכלכלה, קושרת את הידע אל העושר. למשל, כאשר מפעל מפתח תרופה או מוצרי אריזה או כל דבר אחר, הפועלים, עובדי קו הייצור, המהנדסים והמנהלים רוכשים ידע ומקצוענות, אשר מפתחים את המוצרים והופכים אותם לטובים יותר. זה נכון אם זו חברה לייצור צבעים וזה נכון לחברה המייצרת מעבדי מחשב. עקומת הלמידה מעשירה את העובדים בידע, והידע הזה מפתח את הכלכלה. על כן, ידע הוא עושר. עושר נובע מעקומת הלמידה הנרכשת.

אם אנו למדים כי עקומת הלמידה מעשירה את הידע, ותורמת לכלכלה, ומייצרת חדשנות, אשר מפתיעה ומחזקת את הכלכלה – מדוע ממשלות אינן מעודדות את המגמה הזו? מדוע ממשלות מדכאות את החופש, ומובילות תבניות של כלכלה סגורה, מונופוליסטית? הממשלות קוראות לזה "ביטחון לאומי" או "ביטחון תזונתי". בישראל זה "לקנות כחול לבן", בארה"ב, "קנו מתוצרת אמריקה" ועוד. ובכן, המניעים לכך הם רבים, אך בסופו של דבר הפגיעה הכלכלית במעמד הביניים אינה נובעת מאימוץ הקפיטליזם, אלא, דווקא מהיעדרו.

בישראל בעשור האחרון הממשלות יצרו יותר מונופולים מבעבר. מונופול הוא גורם כלכלי החוסם תחרות, ובעקבות נתון זה, הציבור משלם יותר. הפגיעה במעמד הביניים בשל מדיניות כלכלית זו עצומה, ואין לה קשר לקפיטליזם, אלא, דווקא לסוציאליזם.

למשל, מדף במכולת הקרובה. היצרניות המובילות שולטות על המדפים. תנובה, שטראוס וטרה. תנובה מחזיקה בנתח שוק על פי נתוני סטורנקסט קרוב ל-50% משוק החלב. יחד עם שטראוס המהווה כ-22% משוק החלב שתי היצרניות חולשות על יותר מ-70% מהמכירות של מוצרי חלב. טרה הנשרכת מאחור עם נתח של 11%, וביחד שלוש חברות שולטות בשוק מוצרי החלב. אך, אם הצרכן יעבור למדף הבא, הוא יגלה שגם במדפים הבאים שאינם מוצרי חלב, הוא לא באמת יכול לקנות ולבחור בין יצרניות שונות. תנובה היא הבעלים של מוצרים נוספים כמו ביצים, בשר, ירקות קפואים, בצקים ועוגות. כך גם שטראוס שהיא הבעלים של עלית, דבש יד מרדכי, חטיפים, פסטה, דגני בוקר ועוד. כך גם החברה המרכזית למשקאות אשר מחזיקה תחת בעלותה את טרה, קוקה קולה, פריגת, נביעות ועוד. אליהם מצטרפת חברת יוניליוור אשר מחזיקה בנתחי שוק חריגים מאוד, והרשות להגבלים עסקיים כבר שקלה בעבר אם להכריז על החברה כמונופול.

בישראל בעשור האחרון הממשלות יצרו יותר מונופולים מבעבר. מונופול הוא גורם כלכלי החוסם תחרות, ובעקבותיו הציבור משלם יותר. הפגיעה במעמד הביניים בשל מדיניות כלכלית זו עצומה, ואין לה קשר לקפיטליזם

מדוע הממשלה הישראלית שומרת על יבואני הרכב? מדוע אין יבוא של כלי רכב שאינם רק באמצעות היבואן הרשמי? הרי, יבוא אפור מותר על פי החוק, ועדיין, הממשלה הישראלית שומרת על נציגי יצרניות הרכב מכל משמר וגורמת להפסד של משקי הבית המוערך ב-3 מיליארד שקלים בשנה.

אם נרים את מבטנו אל האחות הבכורה, ארה"ב, נראה כי מדיניותו של הנשיא טראמפ, גרמה לנזק אדיר לאחת מהיצרניות המובילות בעולם – אינטל. המייסד של חברת אינטל, רוברט נויס, זכאי לעמוד לצד גדולי הממציאים העולמיים. למשל, כשהוביל את עולם המחשבים לעידן חדש. כאשר תכנן את הטרנזיסטור ומזער על גבי שבב טרנזיסטורים רבים, ולמעשה, תרם למזעור המחשבים אשר תפסו חדרים ענקיים, לכדי יחידה קטנה המונחת על גבי מחשב שולחני, והיום, בכף היד. מזעור הטרנזיסטורים יצר את עידן המחשב, והחדיר את המחשוב לכל מקום. ההישג הטכנולוגי הזה אינו נופל מההמצאות הגדולות של המאה ה-20.

חברת אינטל מכרה מעבדים מתוצרתה לחברת וואווי הסינית, ולחברות נוספות בסין, עד אשר הנשיא טראמפ החל במלחמת הסחר מול סין. הוא הטיל מגבלות על מאות מוצרים, ובהם גם מכירתם של מעבדי אינטל ליצרניות הסיניות, בשל מה שהוא כינה "ביטחון לאומי".

הטעות בעצירת המכירות לסין תרמה להפסד של מליארדי דולרים לחברת אינטל עצמה, ולכלכלה האמריקנית, שכן רוב המכירות של אינטל מבוססות על יצוא לשווקים שונים בעולם. השוק הסיני צורך כ-60% מצריכת כל המעבדים בעולם, וצריכת המעבדים מארה"ב לסין עמדה על כ-23% לעומת יצרני מעבדים סיניים מקומיים אשר יכלו לספק רק כ-14% מהדרישה.

למעשה, ארה"ב הייתה עם ידה על העליונה לעומת יצרניות סיניות מקומיות, והצליחה לספק את הביקושים לשוק הסיני, עד אשר ממשל טראמפ הורה לעצור את הסחר. 25 החברות האמריקניות המייצרות מעבדים ירדו בקצב הצמיחה שלהן ביותר מ-90% מאז הנחייתו של טראמפ, והפסידו בין כ-4% ל-7% מהמחזור בפחות משנה. הסינים פנו אל יצרניות אירופאיות והאיצו את קצב פתיחת המפעלים המקומיים שלהם, על מנת להתגבר על המחסור הצפוי.

ארה"ב הייתה עם ידה על העליונה לעומת יצרניות סיניות מקומיות, והצליחה לספק את הביקושים לשוק הסיני, עד שממשל טראמפ הורה לעצור את הסחר. 25 החברות האמריקניות המייצרות מעבדים ירדו בקצב צמיחתן ביותר מ-90%

למעשה, וואווי מובילה היום מבחינה טכנולוגית על האמריקאים בתחום הרשתות. החסרון האמריקאי מבחינה טכנולוגית בשל בעיותיה הפנימיות של ארה"ב, הוביל את הממשל האמריקני לחסימת המסחר עם סין. מה שיצר הפסדים עצומים לאינטל וליצרניות רבות. אינטל אשר הובילה את השוק האמריקאי בתחום המעבדים איבדה את בכורתה, וירדה מהמקום הראשון בו החזיקה. את המקום הראשון מובילה היום TSMC יצרנית מעבדים טייוואנית.

אם מישהו היה צריך לדאוג לביטחון הלאומי, הרי שזו הממשלה הסינית. המוצרים הסיניים המובילים היו מורכבים במעבדים מתוצרת אמריקאית, והחשש שהממשל האמריקני ירגל אחרי הסיניים היה סביר יותר מאשר שהממשל הסיני ירגל אחרי האמריקנים, כפי שעלו הטיעונים נגד רשת 5G בהובלת וואווי.

הממשלות בישראל ובארה"ב גורמות הפסדים כאשר שומרים על יצרניות מקומיות מתחרות זרה, ומחסלים את פיתוחו של המשק למקומות עבודה נוספים, להכשרתם של עובדים, ולרכישת ידע – שיוצרים עקומת למידה. למשל, הגעתה של חברת איקאה לישראל אמנם תרמה להפסדים כספיים של חברות ישראליות בתחום הריהוט אך גם לימדה את הישראלים ששרדו את המהפך – עיצוב, טכנולוגיות יצור, תמחור ועוד.

סניף איקאה בנתניה, הרחיב עד מאוד את מגוון העסקים בתחום הריהוט, וכל מי שמגיע לאזור התעשיה בנתניה לא יכול שלא להשתאות מכמות החנויות והעסקים המתמחים בריהוט. הצרכן הישראלי הרוויח, והתעשייה הישראלית התעשרה בידע שלא היה כמותו. הגעתה של איקאה לישראל היא דוגמה לקפיטליזם. עקומת הלמידה הישראלית הביאה לקהל הישראלי היצע חדש של מוצרים המערב בין מוצרים מיובאים למוצרים מקומיים במחירים שונים ומגוונים.

למשל, הגעתה של חברת איקאה לישראל אמנם תרמה להפסדים כספיים של חברות ישראליות בתחום הריהוט, אך גם לימדה את הישראלים ששרדו את המהפך – עיצוב, טכנולוגיות יצור, תמחור ועוד

ישראל היא מבין המדינות עם האוכלוסיה המשכילה בעולם – מקום שלישי  – ביחס למספר התושבים – ולכן, עליה להוביל מבחינה כלכלית ולהפוך לגורם עולמי חזק. זה יקרה רק אם האזרחים יצליחו להבין שעליהם לדרוש מנבחרי הציבור לפעול עבורם ולא עבור המקורבים, הטייקונים והמושכים בחוטים. אם נושאים כלכליים יפסיקו להיות כותרת קצרה בשולי מהדורות החדשות, ויהפכו לכתבות הפותחות את מהדורות החדשות, כמו גם כותרות ראשיות בעיתונות המודפסת והמקוונת, הרי שהשלטונות עשויים לשנות את דרכם.

נשוי + שלושה ילדים, בן 44 ומתגורר בהוד השרון. בעל תואר ראשון במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה הפתוחה. מנהל מכירות בחברת לנובו ישראל ואוהב קריאה וכתיבה, טיולים, גלישה, צלילה, ספורט, סרטים ומוסיקה. משתדל להעשיר את חיי היומיום בעשייה, חברים, חוויות ובעיקר לאמץ את המוטו "כי חיוך הוא קו עקום המיישר את הכל".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,494 מילים
סגירה