במשרד המשפטים הסירו את כפפות הממלכתיות

נראה שבמשרד המשפטים החליטו שלא ניתן להסתפק יותר בהודעות הצמחוניות, ובמרואיינים המנומסים מטעמם בתוכניות הרדיו ● האסטרטגיה שעיקרה שמירה קפדנית על גישה ממלכתית, מתברר, אינה משיגה תוצאות בזירה הציבורית ובוודאי שאינה גורמת לרגיעה בהתקפותיו של ראש הממשלה וחברת נאמניו, בספקטרום הנכבד שבין שלמה קרעי לאוסנת מארק ● פרשנות

תמונותיהם של אביחי מנדלבליט ושי ניצן מתנוססות בהפגנת תמיכה בבנימין נתניהו ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, 17 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
תמונותיהם של אביחי מנדלבליט ושי ניצן מתנוססות בהפגנת תמיכה בבנימין נתניהו ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, 17 במאי 2020

אתמול (רביעי), סמוך לשעה שלוש אחר הצהריים, החליט משרד המשפטים להסיר את הכפפות, אל מול מלחמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד מערכת אכיפת החוק. בפוסט חסר תקדים שפורסם בפייסבוק, התייצבה פרקליטות המדינה וקראה לראש הממשלה שקרן.

רק לפני שבוע התייצב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והצהיר בנאום פומבי כי כתב האישום הוגש נגד בנימין נתניהו האזרח, ולא נגד ראש הממשלה. אך אתמול החליט מי שהחליט במשרד המשפטים, כי הפרקליטות אינה יכולה לשתוק אל מול השקרים והעיוותים שנתניהו משמיע בקולו, וכבר אינו מסתתר מאחורי ציוצים של בנו או הודעות של מקורבים עלומים.

שקר מול אמתבנאומו של ראש הממשלה אמש, הוצגו עובדות לא נכונות לגבי הפרקליטות. הנה הציטוטים מהנאום, ולצידם עובדות…

פורסם על ידי ‏פרקליטות המדינה‏ ב- יום רביעי, 9 בספטמבר 2020

"שקר מול אמת", היא כותרת הפוסט, ובמסגרתו מתמודדת הפרקליטות עם הטענות שהשמיע נתניהו בקולו בנאומו יום קודם לכן, בעקבות פרסומיו של עמית סגל בחדשות 12 – פרסומים שקשה לתת להם כותרת ממצה, שכן הם עוסקים בתכתובת בין מנהל מח"ש בעבר, אורי כרמל, לפרקליט המדינה שי ניצן, באופן שסגל גרם להם להיראות כאילו הם מונעים מכוונות לא טהורות ביחס לתיקי נתניהו.

הפרסום עסק גם בנסיבות האמיתיות שבהן נהרג יעקוב אבו אל-קיעאן במסגרת פינוי אום אל-חיראן ב-2017 על ידי המשטרה – הפתעה, הפתעה, מתברר שהוא לא היה מחבל; וכן בהרחקתו של החוקר אבי רוטנברג מטיפול בחקירות בתיקי נתניהו בשלבים מוקדמים מאוד, בשל יחסיו עם ג'ודי מוזס.

נתניהו קרא לקיום "חקירה עצמאית ובלתי תלויה" בטענה שהחקירות נגדו "טויחו". "התגלה דבר מדהים, שיש כאן חקירות פוליטיות, שהיו מזוהמות מהרגע הראשון". נתניהו מבקש להשתמש בפרסום של סגל כהצדקה – לפחות במישור הציבורי – לגניזת האישומים נגדו. במשרד המשפטים הוציאו בשתי היממות האחרונות כמה וכמה תגובות לתקשורת והודעות מטעם הדובר.

ביממה האחרונה כולם כבר מבינים איך בכירים במשטרה ובפרקליטות תפרו תיקים לראש הממשלה נתניהו, תוך כדי שהם מטייחים עבירות, משבשים חקירות ומכסת"חים אחד על השני. **אם זה מה שעשו לראש הממשלה נתניהו, מה הם עושים יום-יום לאזרחים רבים במדינת ישראל?

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שלישי, 8 בספטמבר 2020

בפייסבוק הדברים קיבלו ניסוח התואם לפלטפורמה: "אין שום קשר בין רוטנברג לבין הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה. המשטרה והפרקליטות הם מוסדות ציבוריים וממלכתיים, שאינם מזוהים פוליטית", נכתב בפוסט של הפרקליטות.

נראה שבמשרד המשפטים החליטו שלא ניתן להסתפק יותר בהודעות הצמחוניות, ובמרואיינים המנומסים מטעמם בתוכניות הרדיו. האסטרטגיה שעיקרה שמירה קפדנית על גישה ממלכתית, מתברר, אינה משיגה תוצאות בזירה הציבורית ובוודאי שאינה גורמת לרגיעה בהתקפותיו של ראש הממשלה וחברת נאמניו, בספקטרום הנכבד שבין שלמה קרעי לאוסנת מארק.

הגישה הזו, כך מסתמן, באה לידי ביטוי לא רק בהקשר התקשורתי, אלא אף בקבלת ההחלטות המהותיות.

שוב – פחות משבוע חלף מאז הודיע מנדלבליט פומבית כי בסוגיית נבצרותו של ראש הממשלה, הוא עומד עדיין לימינו של נתניהו. ליתר דיוק – היועץ הודיע כי לגישתו, אין די בעובדה שהחל מחודש ינואר אמור נתניהו להשתתף בשלושה ימי דיוני הוכחות במשפטו בכל שבוע, כדי לגבש מסקנה בדבר נבצרותו ממילוי תפקיד ראש הממשלה. אך באותה נשימה הוסיף היועץ כי אם לתמונה יצטרפו נסיבות נוספות, עשויה להתגבש תשתית עובדתית שבמקרה קיצוני תצדיק מסקנה בדבר נבצרות.

זה היה בשבוע שעבר. אתמול – כך דיווח אמש חיים לוינסון ב"הארץ" ואחר כך כלל הערוצים – התקיימה שיחה במשרד המשפטים, בהשתתפות היועץ, שעניינה נבצרותו של נתניהו, נוכח ההתקפות הבלתי פוסקות מכיוונו על מערכת אכיפת החוק. במשרד המשפטים מיהרו להכחיש, הודיעו שלא התקיימה ישיבה בנושא זה, אלא "שיחה" בלבד שלא זה היה נושאה. "מעין שיחת מסדרון".

עו"ד תומר נאור, ראש המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון, הסביר בטוויטר כי אמש נודע המועד לדיון בעתירות בעניין הסדר ניגוד העניינים שעליו אמור הנאשם נתניהו לחתום – 29 בספטמבר. מאחר שהפרקליטות צריכה להגיש את תגובתה לעתירות שבוע לפני המועד, ובדרך עוד צפויים כמה חגי תשרי, הרי שסביר מאוד להניח שבלשכת היועץ קיימו אמש דיון בסוגיית ניגוד העניינים.

הנושא הזה, הכולל את תחומי המניעות שבהם נאסר על נתניהו לפעול – מהשפעה על הליכי מינוי פרקליט מדינה ועד יוזמות חקיקה בנושאים פליליים העשויים להשפיע על כתב האישום נגדו – קרוב מאוד, ככל שהוא מתרחב, לסוגיית הנבצרות. מכאן, כך יש להניח, התעורר גם הדיון בשאלת ה"נבצרות המהותית" שעשויה להתגבש, היה וראש הממשלה ימשיך לתקוף, כמעין מחלה אוטואימונית, את שלטון החוק במדינתו שלו.

אביחי מנדלבליט נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. 3 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
אביחי מנדלבליט נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. 3 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)

הכיצד זלג אמש המידע על "שיחת המסדרון" של מנדלבליט בנושא נבצרותו של נתניהו אל המרחב התקשורתי? האם הדבר נעשה בשגגה או כמעין מסר ציבורי לנתניהו בדבר קיומה של משוואה – ככל שיגביר את התקפותיו, כך הוא יקרב עצמו אל משבצת הנבצרות? התשובות, אולי, בנאומו הפומבי הבא של מנדלבליט בוועידה משפטית כלשהי. בינתיים, נראה שמשרד המשפטים קיבל החלטה עקרונית, ולפיה הצטנפות בפינה איננה ההגנה הטובה ביותר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 640 מילים ו-1 תגובות
סגירה