QAnon, אותה גברת אנטישמית בשינוי אדרת

תיאוריית קונספירציה חדשה בשם QAnon, לפיה דמוקרטים פדופילים פועלים בסתר נגד טראמפ, צוברת תאוצה ומתפשטת בעולם ● אבל חוקרים מודאגים במיוחד מהאלמנטים האנטישמיים - הסמויים והגלויים - השלובים בה ● "הטענה שהוליווד נשלטת בידי יהודים, שחברי קונגרס יהודים הם פדופילים, מזכירה את הפרוטוקולים של זקני ציון" ● בגרמניה זה כבר הוביל לגילויי אלימות

  • תומך טראמפ עם שלט של QAnon ממתין להיכנס לכנס פוליטי עם הנשיא בפנסילבניה, אוגוסט 2018 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
    AP Photo/Matt Rourke
  • תומכי QAnon ברומניה משתתפים בעצרת נגד צעדי הממשלה למניעת התפשטות הקורונה בבוקרשט, 10 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo)
    AP Photo
  • קבוצת גרמנים התומכים בתיאוריית הקנוניה של QAnon מפגינים בברלין, 29 באוגוסט 2020. באותו יום, בהשראת QAnon, הסתערה קבוצת קיצונים גרמנים על הפרלמנט (צילום: Sean Gallup/Getty Images)
    Sean Gallup/Getty Images
  • 14 במאי 2020: תומך QAnon בעצרת מחאה נגד מגבלות הקורונה באולימפיה, וושינגטון (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)
    AP Photo/Ted S. Warren

סקוט וינר, סנטור מקומי ממדינת קליפורניה, נפל קורבן למתקפות אנטישמיות מקוונות, לרבות אחת שהאשימה אותו בקידום "פדופיליה יהודית".

מועמדת רפובליקנית לקונגרס, מרג'ורי טיילור גרין, האשימה את המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ואת משפחת רוטשילד במעורבות בקנוניה של פדופילים בשורות המפלגה הדמוקרטית. בציוציה היא כינתה את סורוס "אויב העם".

פוסט שפורסם בפייסבוק ב–11 בספטמבר חזר על הטענה הישנה שחברה ישראלית ידעה מראש על מתקפת הטרור שנערכה במועד זה ב–2001.

לכל ההשמצות האלה יש מכנה משותף אחד: מקורן באנשי ימין קיצוני בארה"ב שמאמינים בתיאוריית הקונספירציה, הבדויה לחלוטין, המכונה QAnon. השם הזה הוא למעשה קיצור של Q Anonymous, דמות מסתורית שפרסמה באתרי אינטרנט טענות לפיהן קיימת מזימה סודית, כביכול, כנגד דונלד טראמפ.

לפי התיאוריה, קשרו הדמוקרטים קשר לחטוף ולהתעלל מינית בילדים, להקיז את דמם ולהביס את נשיא ארצות הברית. תיאורית הקשר הזו צוברת פופולריות בארצות הברית בשנה האחרונה, וככל ש QAnon נעשית נפוצה יותר, כך מופנית תשומת לב רבה יותר גם לאלמנטים האנטישמיים הטבועים בה.

לפי התיאוריה, קשרו הדמוקרטים קשר לחטוף ולהתעלל מינית בילדים, להקיז את דמם ולהביס את נשיא ארצות הברית. תיאורית הקשר הזו צוברת פופולריות בארצות הברית

מומחים לחקר תנועות קיצוניות העוקבים אחרי נסיקתה של QAnon אומרים כי התנועה היא אנטישמיות מיסודה וכי שנאת יהודים ממשיכה לשגשג בין שורותיה.

החוקרים עדיין מלקטים מידע על פעולות אנשי QAnon, אולם כבר ברור להם שהתנועה מתפשטת בעולם. הניו יורק טיימס דיווח כי בימין הקיצוני בגרמניה נמצאו 200 אלף חשבונות מדיה חברתית של QAnon, ושאמונה בקנוניה זו היא שהניעה חברים בפלג קיצוני בגרמניה להסתער על הפרלמנט שם באוגוסט.

"המידע המודיעיני על התכנים של התנועה מלמד כי אין ספק שהאנטישמיות בקרבה הולכת ומתפשטת", אמר ג'ואל פינקלסטין, העומד בראש מכון המחקר Network Contagion Research Institute, אשר חוקר שנאה והסתה ברשתות החברתיות ואוסף מידע על האנטישמיות ב-QAnon. "אין בכך כל ספק".

קבוצת גרמנים התומכים בתיאוריית הקנוניה של QAnon מפגינים בברלין, 29 באוגוסט 2020. באותו יום, בהשראת QAnon, הסתערה קבוצת קיצונים גרמנים על הפרלמנט (צילום: Sean Gallup/Getty Images)
קבוצת גרמנים התומכים בתיאוריית הקנוניה של QAnon מפגינים בברלין, 29 באוגוסט 2020. באותו יום, בהשראת QAnon, הסתערה קבוצת קיצונים גרמנים על הפרלמנט (צילום: Sean Gallup/Getty Images)

בחודשים האחרונים הפכה תיאוריית QAnon מגורם בלתי מוכר בשוליים הימנים הקיצוניים של החברה האמריקנית, לתופעה בולטת הזוכה לתשומת לב ציבורית.

לפי דיווח באן.בי.סי, בתחילת אוגוסט היו כבר מיליוני שמות רשומים בקבוצות הפייסבוק של התנועה. כמה מועמדים רפובליקניים לקונגרס הביעו תמיכה גלויה ב-QAnon ובכינוסים פוליטיים, כולל אלה של טראמפ, נראו משתתפים לבושים בחולצות שעליהן האות Q, כסימן לתמיכתם בתיאוריית הקשר. ובעוד מקצת המנהיגים הרפובליקניים גינו את התיאוריה, טראמפ סרב לעשות כן.

באוגוסט היו כבר מיליוני רשומים בקבוצות הפייסבוק של התנועה. כמה מועמדים רפובליקניים לקונגרס הביעו תמיכה גלויה ב-QAnon, וטראמפ סירב לגנות את התנועה

התיאוריה הזו חובקת-כל וגמישה, ומקיפה נושאים מגוונים המשרתים מגוון מטרות. זו אחת הסיבות שמקשות להתחקות אחר האנטישמיות המושרשת בה.

אלא שהטענה שיהודים עשירים, ובכללם משפחת הבנקאים לבית רוטשילד, שולטים בחשאי בעולם – היא טענה חוזרת נשנית בקרב חסידי QAnon.

גם אלמנטים אחרים שאינם מזכירים במפורש יהודים, הם בעלי הדהוד אנטישמי, כמו עלילת הדם האנטישמית הוותיקה והכוזבת הטוענת שיהודים הורגים ילדים נוצרים כדי להשתמש בדמם לצרכי פולחן.

"נושא עלילת הדם בולט במיוחד, הרעיון של חטיפת ילדים כדי להשתמש בדמם", אומרת מגדה טטר, מרצה ללימודי יהדות ומחברת הספר Blood Libel: On the Trail of an Antisemitic Myth. "אנשים יחפשו בגוגל 'הריגת ילדים לצורך שימוש בדמם', וזה יוביל אותם לפתח רגשות אנטישמיים, גם אם לא נטו לכך".

תומכי QAnon ברומניה משתתפים בעצרת נגד צעדי הממשלה למניעת התפשטות הקורונה בבוקרשט, 10 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
תומכי QAnon ברומניה מפגינים נגד מגבלות הקורונה, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)

בשבועות האחרונים החלו גורמים רבים לבחון את תנועת QAnon ואת מרכיבי תיאוריית השנאה שלה. אחד מהם הוא גרגורי סטנטון, מייסד ארגון "ג'נוסייד ווטש" ומרצה לשעבר על רצח-עם באוניברסיטת ג'ורג' מייסון. במאמר שפרסם בתחילת החודש, הוא כינה את QAnon "פולחן נאצי שעבר מיתוג מחדש".

"QAnon אינו אלא הגרסה העדכנית של הקנוניה 'שנחשפה' בפרסום האנטי-יהודי המשפיע ביותר בכל הזמנים – הפרוטוקולים של זקני ציון", כתב סטנטון במאמרו. הוא הוסיף ש QAnon אינו אלא גרסה חדשה לעלילת הדם שהופצה בעידן המודרני באמצעות הפרוטוקולים.

"QAnon אינו אלא הגרסה העדכנית של הקנוניה 'שנחשפה' בפרסום האנטי-יהודי המשפיע ביותר בכל הזמנים – הפרוטוקולים של זקני ציון", כתב סטנטון במאמרו

לדברי אריק פיינברג, סגן נשיא ב"קואליציה לאינטרנט בטוח יותר", ארגון שנאבק בקיצוניות מקוונת, האזכורים של "זקני ציון" ושל "ממשלה הכבושה בידי ציונים" נפוצים מאד בפורומים של QAnon. הוא אמר כי תומכי QAnon מבססים את טיעוניהם נגד היהודים על העובדה שיהודי אמריקה נחשבים לתומכים מובהקים של המפלגה הדמוקרטית. עניין זה בולט בעיקר כעת, כשהבחירות עומדות בפתח.

"הטענה שהוליווד נשלטת בידי יהודים, שחברי קונגרס יהודים הם פדופילים, תואמת את הנאמר בפרוטוקולים של זקני ציון", הסביר פיינברג, בהתייחסו לרעיונות אנטישמיים המצויים בבסיס התיאוריות של QAnon.

לדבריו, "אכן יהודים נוטים יותר להזדהות עם המפלגה הדמוקרטית. הם משתמשים בזה כנגדנו כדי לומר שלפיכך יהודים הם פדופילים".

מקצת התומכים של QAnon בוודאי מודעים לכוונה האנטישמית בתיאוריות שהם מפיצים. אחרים אינם ערים לכך שהרעיונות של איסוף דם ילדים ושליטה בעולם באמצעות בנקאים קונספירטיביים הם רעיונות אנטישמים ביסודם. אבל, אומרת טטר, הרעיונות האלה כל כך עתיקי יומין ומושרשים, שאין צורך להזכיר אפילו את היהודים בשמם. עצם אזכור הנושא משמש כמילת קוד לשנאת יהודים.

לדבריה, "חלקם משתמש במושגים אנטישמיים גם אם אינם מדברים ישירות על יהודים. יש דברים שהם מקדמים שמקורם באופן מובהק באוצר המילים ובמאגר הרעיונות האנטישמיים, גם אם אינם אומרים במפורש שהיהודים עושים אותם".

"חלקם משתמש במושגים אנטישמיים גם אם אינם מדברים ישירות על יהודים. יש דברים שהם מקדמים שמקורם באופן מובהק באוצר המילים ובמאגר הרעיונות האנטישמיים"

טטר מוסיפה שרעיונות אלה משמשים איתות לניאו-נאצים ולאנטישמים אחרים, בלי קשר למטרתם המקורית. "כשהם מאזכרים את כל החבילה של הקנוניה, של הדם, כלי התקשורת, הכסף, גם מבלי להזכיר את המילה יהודים, בהחלט מקבלים את אותו מסר אנטישמי משתמע לגבי שליטה יהודית בכלי התקשורת, בממשל ובמה לא", היא מסבירה. "לא חייבים לדבר במפורש. מי שמבין – מבין".

14 במאי 2020: תומך QAnon בעצרת מחאה נגד מגבלות הקורונה באולימפיה, וושינגטון (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)
14 במאי 2020: תומך QAnon בעצרת נגד מגבלות הקורונה באולימפיה, וושינגטון (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)

פיינברג מצא במחקרו שתכני QAnon בפלטפורמות המדיה החברתית נוטים להגיע בעיקר מאפליקציית טלגרם, שבה קל יותר לשתף תוכן במדיה החברתית מהזרם המרכזי מאשר, למשל, בפלטפורמת 8kun הקיצונית. לדבריו, נוצרת מעין "מערכת אקולוגית מחזורית" שבאמצעותה הרעיונות של QAnon מתפשטים במהירות בפלטפורמות השונות, מבלי שמקורן ייוודע.

העובדה שמסרים מסוימים בטלגרם מוצפנים ושהחברה יושבת מחוץ לארצות הברית ולכן אינה כפופה באופן מלא לפיקוח אמריקאי מלא, מקשה אף היא על התחקות אחר מקור המסרים, אומר פיינברג.

העובדה שמסרים מסוימים בטלגרם מוצפנים ושהחברה יושבת מחוץ לארצות הברית ולכן אינה כפופה באופן מלא לפיקוח אמריקאי מלא, מקשה על התחקות אחר מקור המסרים

"משפחת רוטשילד, כל העניין הזה עם זקני ציון – אתה יכול ממש לחפש את זה בטלגרם ולמצוא", הוא מסביר. "הם משתמשים בכך באופן זה בדיוק משום שהיהודים נוטים לתמוך במפלגה הדמוקרטית וכך הם יכולים לומר כי רוב כלי התקשורת בבעלות יהודית או נשלטים בידי יהודים. הם משתמשים בכך נגדנו מפני שהם מאמינים שטראמפ הוא המושיע".

עוד 978 מילים
סגירה