הפגנות בימי קורונה

מגפת הקורונה: מחאה נגד המגמות האנטי-דמוקרטיות בממשלה ובכנסת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
מגפת הקורונה: מחאה נגד המגמות האנטי-דמוקרטיות בממשלה ובכנסת

ככל שמספרי התחלואה בקורונה עולים, מתגברות הקריאות למנוע בעת הזו הפגנות. תומכי נתניהו דורשים לאסור הפגנות, בהתייחסם להפגנות המתקיימות נגדו מזו תקופה ארוכה. ההפגנות הללו מציקות לתומכיו באופן מיוחד. יש לכך מספר סיבות אפשריות:

  • יתכן שהן מציקות להם עקב המסר שעולה בהן נגד שחיתות של נתניהו.
  • יתכן כי ההפגנות מעצבנת אותם כי הם רואים מפגינים נחושים שמגיעים בכל שבוע לירושלים ומפגינים ליד מעונו של ראש הממשלה, ולא מסתפקים בהפגנה שגרתית תל אביבית בכיכר רבין או ליד כיכר הבימה.
  • יתכן גם שההפגנות האלו מעצבנות את תומכיו מכיוון שהן מתקיימות ללא הנהגה מלמעלה, באופן עממי, ללא נאומים, פוליטיקאים והופעות של זמרים, עם יצירתיות רבה מצד המפגינים.
  • ויתכן שמציקה לכם העובדה שהמפגינים, על אף היותם זועמים, אינם נראים "חמוצים",  כפי שתומכי ראש הממשלה מגדירים אותם.

ככל שמספרי התחלואה בקורונה עולים, מתגברות הקריאות למנוע בעת הזו הפגנות. תומכי נתניהו דורשים לאסור הפגנות, בהתייחסם לאלו שמתקיימות נגדו מזה זמן. ההפגנות הללו מציקות לתומכיו באופן מיוחד

תומכי נתניהו מתנגדים להפגנות נגדו גם כשיש קורונה וגם כשאין. אלה אותם מגיבים שהתנגדו להפגנות שנערכו ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה שיפתח בהליכים משפטיים נגד נתניהו. אז התירוץ שלהם היה שהמפגינים מטרידים את מנדלבליט ומשפחתו, מפריעים לשכנים, ומפעילים עליו לחצים פסולים על מנת שיפעל נגד נתניהו.

התנגדות נוספת להפגנות נשמעת גם בקרב מי שאינם ידועים כתומכיו הגדולים של נתניהו. טענות אלו נשמעות על ידי אלו שרואים שהכל אסור, אך הפגנות מותר, וטוענים: למה להם מותר ולנו אסור. למה מותר לאלפי אנשים להתרכז יחדיו בהפגנה, אבל לי אסור לפתוח את בית הקפה עם עשרה לקוחות שיושבים בחוץ? צפייה בתמונות של מפגינים שמחים בחוף הים בראש השנה, תורמת לתחושת האפליה הזו מבחינתם. כשמתפללים רואים הגבלות על בתי כנסת אך חגיגות המוניות מבחינתם, הם חשים באפלייה. כשאירועים המוניים אסורים בקיום באוויר הפתוח אך הפגנות בלפור מותרות, יש מי שרואה בכך חוסר הוגנות.

קריאות נוספות נשמעו נגד ההפגנות בבלפור מצד תומכי ההפגנות, מתוך מטרה למנוע תמונות של מפגינים שיוצאים בהמוניהם, בעוד אזרחי ישראל נמצאים בסגר.

נתונים על הדבקות בהפגנות אינם קיימים, כך שלכאורה הקורונה לא מופצת בהן. במרחב הפתוח כבר ידוע שסיכויי ההדבקה פחותים מאוד לעומת מרחבים סגורים. עם זאת נצפו מפגינים ההולכים בצפיפות בתהלוכה וכן מפגינים המתרכזים בצפיפות בכיכר פריז, חלקם יושבים על הכביש. חלק קטן בהפגנות אף נצפה ללא מסכות או מסכות שאינן נעטות באופן תקני. לכן, גם אם ההפגנות אינן משמשות כמוקד קורונה, יש בהצטופפות סכנה בריאותית כלשהי.

נתונים על הדבקות בהפגנות אינם קיימים, כך שלכאורה הקורונה לא מופצת בהן. במרחב הפתוח כבר ידוע שסיכויי ההדבקה פחותים בהרבה ממרחבים סגורים. עם זאת נצפו מפגינים בתהלוכה צפופה או מצטופפים בכיכר

איסור על הפגנות מצד הממשלה הוא צעד שאסור שיינקט. הוא ייתפס כצעד נוסף של נתניהו למחוק את הדמוקרטיה כפי שמתנגדיו טוענים. לכן בשעה זו נראה שהפתרון הטוב ביותר צריך לבוא מצד המפגינים עצמם. אם הממשלה כושלת בטיפול בקורונה, יהיו המפגינים עצמם המבוגרים האחראים. תגובות ראש הממשלה ותומכיו שקראו למפגינים אנרכיסטים, מסוממים ומפיצי מחלות מביאות לכך שקיום ההפגנות נחשב כמטרה בפני עצמן, וכל צעד של שינוי אופי ההפגנות עשוי להיתפס כהתקפלות וככניעה, אך אין זה כך.

ההפגנות אינן מטרה, הן אמצעי להעביר מסר. שינוי באופי ההפגנה בבלפור אינו התקפלות ואינו כניעה בפני נתניהו. מדובר בהתחשבות בציבור שחלק ממנו אף תומך בהפגנות.

לכן טוב יהיה אם המפגינים יימנעו מהפגנות צפופות בבלפור. גם אם ההפגנות שם ימשיכו להתקיים, מוטב שייעשו ללא הצטופפות (כאן המקום להזכיר שמשטרת ישראל תורמת אף היא ליצירת הצטופפות מיותרת).

ההפגנות בגשרים ובצמתים אינן מסכנות בהדבקה לאור זאת שנשמר מרחק בין מפגינים, והן יכולות להמשך ואף להתרחב. אפשר להמשיך במתכונת זו. ולהתאים את ההפגנות למצב הנוכחי.

לא בשביל נתניהו, שעבורו הקורונה היא רק תירוץ. בשביל הציבור.

ניר ודל הוא בעלים של צופית סקרים וניהול פרויקטים. עורך בויקיפדיה העברית ותושב קריית ביאליק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
"לכן, גם אם ההפגנות אינן משמשות כמוקד קורונה, יש בהצטופפות סכנה בריאותית כלשהי." על סמך מה? אילו דוחות? אילו נתונים? או שאולי התכוונת לסכנות של עישון פסיבי במקרה של הצטופפות? לא בארץ, ו... המשך קריאה

"לכן, גם אם ההפגנות אינן משמשות כמוקד קורונה, יש בהצטופפות סכנה בריאותית כלשהי."
על סמך מה? אילו דוחות? אילו נתונים?
או שאולי התכוונת לסכנות של עישון פסיבי במקרה של הצטופפות?
לא בארץ, ולא בהפגנות הענק בארה"ב, *אין* נתונים על הדבקה בהפגנות. חלאס.

עוד 567 מילים ו-1 תגובות
סגירה