כולנו אשמים

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה במפגש עם כל צמרת המשטרה בלי מסכות וריחוק חברתי, 25.5.2020, מתוך הפייסבוק של השר
השר לבטחון פנים אמיר אוחנה במפגש עם כל צמרת המשטרה בלי מסכות וריחוק חברתי, 25.5.2020, מתוך הפייסבוק של השר

נזכרתי בדבריו של פרופ' אפרים קציר ז"ל שהיה נשיא המדינה, שאמר את המשפט "כולנו אשמים" אחרי המלחמה הנוראית ב-1973. היו שכעסו עליו.

אז דווקא בשל כך אומר את אותו משפט היום: כולנו אשמים בהפצת הקורונה. משפט מרתיח דם, אבל כשנביט מה קורה לנו נבין שהקורונה מתפשטת כאן כי אנחנו עם שהתרבות שלו מושתתת על שקר, כזב, תחמנות ועוד מילים. אם יש לנו אפשרות להעלים מס נעשה זאת בשמחה, אם אפשר לעבור את הרמזור באדום נעשה זאת בשמחה. כך גם בכבישים, בתור במרכול או במעלית, נדחפים בלי חשבון.

זה תיאור שלנו ושל הפוליטיקאים שיוצאים מקרבנו. הם עושים בדיוק את מה שכולנו עושים, מסתדרים, "רגל פה רגל שם". אוהבים לקטר ובעיקר לשנוא. אז מה הפלא שראש הממשלה שלנו עושה אותו הדבר. הוא רוצה שיאהבו אותו, שיגידו כמה שהוא מוצלח. שעיתונאים יבקרו אותו, כדי שיכול לומר שהעיתונות נגדו וכך גם מערכת המשפט, שעושה את המוטל עליה אבל זוכה לקיתונות של ביקורת על רדיפה ותפירת תיקים.

הקורונה מתפשטת כאן כי אנחנו עם שהתרבות שלו מושתתת על שקר, כזב, ותחמנות. אם יש לנו אפשרות להעלים מס נעשה זאת בשמחה, אם אפשר לעבור רמזור באדום נעשה זאת בשמחה. כך גם בתור במרכול או במעלית

נתניהו זה אנחנו ואנחנו זה נתניהו וכל יתר הפוליטיקאים. כפי שאמרתי זה מעצבן לכתוב את זה ומעצבן יותר לקרוא את זה.

כעת נרגיע. מהרגע הראשון נתניהו כשל בטיפול בקורונה וזה היה ברור לי. הוא חשב שבסגר אחד הוא מחסל את הנגיף, בדיוק כמו שחיסלו את הכור הגרעיני בעירק. אבל מה שהוא לא הבין שחיסול במקום אחד לא פותר את הבעיה שתצוץ מיד במקום אחר. נתניהו איפשר למטוסים עם ישראלים לחזור לעיתים גם בלי בידוד רציני, כי לחצו עליו. הוא לא הבין את עומק הבעיה עם החרדים, הוא לא הבין את עומק הבעיה עם הצעירים והסלבריטאים והוא לא הבין את עומק הבעיה עם החברה הערבית. לא הבין והמשיך לנהל מסיבות עיתונאים של איש אחד ולספר בשבחיו, כמה מנהיגי העולם מעריכים אותו.

כבר אז התרעתי שהגל ראשון ידעך ויהפוך מיד לגל שני ענק פי כמה. למה? כי לראש הממשלה יש תפקיד אחר במצב כזה. הוא צריך לנהל קבינט ממשלתי שנעזר במיטב המוחות המקצועיים ואת הדיברור להותיר בידיו של איש מקצוע.

כפי שציינתי, כבר אז היו הניצנים להבנה שנתניהו לחיץ ובשניה אחת אפשר לגרום לו להפוך החלטות. ראו מה קרה במגזר החרדי, איך מספר החולים שם עולה ועולה. אגב כך חייבים לציין את הישוב החרדי קריית טלזסטון במבואות ירושלים, שם למדו את הלקח במהירות והתחלואה ירדה.

נתניהו הבין שהוא כשל בניהול האירוע ולכן כעבור זמן רב הוא הסכים למנות פרוייקטור. למה? כי כך הוא יוכל להפיל עליו את הכישלון.

נתניהו כבר הבין שהפטנטים שלו כבר לא עובדים, לפיכך כעת הוא יורד אל ירכתי הבמה, מקווה ששליחיו יעשו עבורו את העבודה. אלא שהחיים, מה לעשות מורכבים קצת יותר והמגיפה בישראל מתפשטת כאש בשדה קוצים.

נתניהו לא הבין את עומק הבעיה עם החרדים, עם הצעירים והסלבריטאים ועם החברה הערבית. לא הבין והמשיך לנהל מסיבות עיתונאים של איש אחד, לספר בשבחי עצמו ועד כמה מנהיגי העולם מעריכים אותו

נתניהו וויתר לחרדים שמתקהלים בישיבות ובבתי כנסת ואנחנו משלמים את המחיר. גם מבחינת אחוזי התחלואה המאמירים וגם מבחינת האמון הציבורי שדועך. אזרחים כבר לא מאמינים לו ונוהגים על פי השכל הישר או השכל העקום שלהם. הולכים עם מסיכות על הסנטר, מתקהלים, עושים אירועים משפחתיים. החרדים הפעם יקפיצו עוד ועוד את התחלואה, תחילה בקהילות שלהם ובהמשך ביתר הקהילות.

אם כך, למה לומר כולנו אשמים? כי אנחנו לא יכולים להתעלם מהאחריות האישית של כל אחד ואחת מאתנו. גם כשהממשלה כושלת, גם כשאנחנו יודעים בבירור שראש הממשלה לא יודע לטפל באירוע, גם אז עלינו כאזרחים להקפיד על עטיית המסכה על האף ועל הפה, לשמור על ריחוק פיזי ולא להתקהל. כן, כשאנחנו נוטלים אחריות כאזרחים, אנחנו מאותתים לממשלה שיש כאן חברה סולידרית, שמודעת ויודעת לתת מענה גם בזמן כזה של וירוס שמהתל בנו. אנחנו אשמים כי יש בקרבנו קהילות, קבוצות ובודדים שמתנהגים כאילו אין מחר, מתקהלים, חוגגים ונדבקים ומדביקים.

את האמירה כולנו אשמים אני אומר בפה מלא, כי אנחנו אזרחי ישראל אחראים במאה אחוזים להרכב הבלתי אפשרי של הכנסת. אנחנו אחראים לכך שאלה שבחרנו בהם גרמו נזק בלתי הפיך לדמוקרטיה, שלוש מערכות בחירות והקמת ממשלה כושלת שלא מצליחה להגיע להסכמות הנחוצות להצלת חיים ושמירה על בריאותנו.

הפתרון לטעמי צריך לבוא, כשהאזרחים יחדלו מהתקהלויות כלשהן וראש הממשלה יתכבד לעשות מה שהשכל הישר מנחה, להודיע כבר כעת על נבצרות ולחסוך מאיתנו את המצוקות האישיות שלו. דרך אגב אני מאחל לו בהצלחה במשפט, חוץ מזה כבר אמר מי שאמר שיש שופטים בירושלים.

הפתרון לטעמי צריך להיות שהאזרחים יחדלו מהתקהלויות כלשהן, וראש הממשלה יתכבד לעשות מה שהשכל הישר מנחה, להודיע כבר כעת על נבצרות ולחסוך מאיתנו את המצוקות האישיות שלו

אגב את הדברים אמר הפרופ' אפרים קציר ז"ל ב-24.11.73, והנה המשפט השלם שאותו מצאתי בויקיפדיה:

"כאשר יתלבנו כל המעשים שנעשו בקשר למלחמה, אני חושש שנמצא כי היו בהם מחדלים לא-מעטים. אסתכן ואומר – מחדלים צבאיים ומדיניים, מחדלים שכולנו אשמים בהם, משום שרצינו להיות בעולם אוטופי שלא היה זהה לחלוטין עם המציאות שחיינו בה".

מיכאל מירו הוא דוקטור למדע המדינה, עיתונאי למעלה מארבעים שנה, לשעבר מנהל קול ישראל. חוקר ומתעניין בפוליטיקה, חברה, סביבה, מוסר ואתיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 778 מילים
סגירה