דרוש סוף לסלחנות כלפי החרדים כדי להציל את המדינה

לומדים בישיבה (צילום: FLASH90)
FLASH90
לומדים בישיבה

משבר הקורונה עשוי להיות הזרז שסוף סוף מביא למהפכה ביחסי המדינה עם המיעוט החרדי. זה קריטי, כי הפשרה רבת השנים עם הקבוצה הזו מאיימת לגרור את ישראל כולה למצולות של עוני והתפרקות חברתית.

למרות התפרצויות תסיסה מדי פעם בענייני שבת או גיוס, הרוב הלא-חרדי נרדם בשמירה בנושא זה. כעת, כמובן, יש תסיסה עצומה בגלל התחושה שהחרדים אשמים בעוצמת הגל השני ובהפיכתה של ישראל למדינה הראשונה בעולם שנמצאת בסגר שני.

הרוב הלא-חרדי נרדם בדרך כלל בשמירה בנושא יחסי המדינה והמיעוט החרדי. כעת יש תסיסה בשל התחושה שהחרדים אשמים בעוצמת הגל השני ובהפיכתה ישראל למדינה הראשונה בעולם בסגר שני

היה ברור שקהילות חרדיות יהיו פגיעות לנגיף בגלל הצפיפות הנוראית שנובעת משילוב של עוני וילודה קיצונית. על זה יש להוסיף את העובדה שחצרות חסידיות מסוימות הסרות למרותם של רבנים חסרי אחריות מרדו נגד אמצעי הזהירות – וכל המדינה זכתה לראות סרטונים פרובוקטיביים של טישים ותפילות המוניות וחתונות רבות משתתפים נטולי מסכות.

כך מצאה את עצמה ישראל לפני חודש עם השיעור הגבוה בעולם של חולים מאומתים ביום, כאשר קרוב למחצית מהמאובחנים והמאושפזים הם חרדים וכאשר רבות מן הערים ה"אדומות" חרדיות – או ערביות. הממשלה דחתה את הצעתו של הפרוייקטור רוני גמזו לסגרים רק איפה שצריך והעדיפה לסגור את כל המדינה כדי לא להעליב את החרדים, למרות הפורענות הכלכלית.

אי אפשר היה לצפות לאחרת מהממשלה הצינית, המושחתת והלא מתפקדת של בנימין נתניהו, העומד לדין בגין שוחד. לליכוד אין שום תקווה לרוב בכנסת ללא המפלגות החרדיות ולכן הוא נמצא עמוק בכיסם.

כאשר רבות מהערים ה"אדומות" חרדיות, הממשלה דחתה את הצעת הפרוייקטור גמזו לסגרים איפה שצריך והעדיפה לסגור את כל המדינה כדי לא להעליב את החרדים. למרות הפורענות הכלכלית

נכון לכעוס, אבל לא נכון להתמקד בקורונה, שכמו שבאה ככה גם תלך, והמדינה תשרוד למרות טמטום קברניטיה. ישראל ניצבת בפני בעיה קיומית יותר: אם יימשכו  המגמות, "סטארט אפ ניישן"  תהפוך בהדרגה לישיבה אחת ענקית עם מטבח כשר אך ריק ויד מושטת ליהודי המערב המבועתים. זה לא נקרא לשרוד; זה לא מה שהתנועה הציונית חזתה.

על פי הדיווח האחרון של המכון הישראלי לדמוקרטיה, האוכלוסייה החרדית בישראל בתחילת השנה מנתה 1.125 מיליון נפש, 50 אחוז יותר מאשר לפני עשור. האוכלוסייה החרדית גדלה ב-4.2 אחוזים כל שנה ומכפילה את עצמה כל 16 שנים, בערך פי שלושה מהשיעור הכללי במדינה וכנראה פי ארבעה מהקצב של ישראל הלא-חרדית. כך נגיע לרוב חרדי לפני סוף המאה. חלק מהצעירים החרדים "נושרים" – מחקרים מראים שכ-5 אחוזים נהיים לא-חרדים – אך זה לא מספיק כדי לשנות את התוצאה.

האם זה לא בסדר לקוות למשהו אחר? מותר למדינה לנסות למנוע את זה? האם זה "אנטישמי" להביט בדאגה על הצמיחה המהירה של קהילה זו?  כזו תהיה ההאשמה – אבל זו שטות, שקר והסתה.

הישראלי המצוי לא היה סובל שלטון חרדי לא בגלל גזענות אלא בגלל התנגדות אמיתית לדיכוי נשים, זלזול במדע, כפיפות לרבנים, פרובינציאליות נוראית וגם פולחן שבת הפנאטי לחלוטין. סקר של PEW שנערך לאחרונה הראה שכמעט 90 אחוז מהחרדים רוצים מדינת הלכה ושני שלישים רוצים הפרדה מגדרית בתחבורה הציבורית.

זכרו שלא רק הגינות אלא גם צמיחה כלכלית היא פונקציה של  שוויון מגדרי (כפי שהוכיח מחקר של ה-WEF)  כאשר תהססו בפעם הבאה לגנות בשאט נפש את ההתעקשות חרדית על הפרדה מגדרית, את קשקושי הלבוש הצנוע, את האיסורים על שירת נשים בפומבי, את הדרתן מרשימות לכנסת, ואת השטויות נוסח אי יכולת להגות שם רחוב הקרוי על שם אישה.

האוכלוסייה החרדית בישראל בתחילת השנה מנתה 1.125 מיליון נפש, 50 אחוז יותר מאשר לפני עשור, ומכפילה עצמה כל 16 שנים. כנראה פי 4 מהקצב של ישראל הלא-חרדית. כך נגיע לרוב חרדי לפני סוף המאה

הזלזול הוא כמובן הדדי, ע"ע הדיבורים על ה"עגלה הריקה" של התרבות החילונית, כאילו האוצר העולמי של מדע, ספרות, אמנות ופילוסופיה הם זוטות המחווירים לעומת שרבוטים קדומים של "חכמים" שהיו במקרה יהודים. קצת קשה להאמין, אבל הם באמת רציניים.

אין ספק מה יעוללו החרדים אם יהיה להם רוב. אין לצפות מאדם חילוני (או אפילו דתי או מסורתי) שיסתכל על התרחיש הזה בשוויון נפש. החילונים יברחו מהמדינה וישאירו עיי חורבות היכן שפעם היתה כלכלה.

כך שאין מה להעמיד פנים שיש כאן כבוד הדדי או יכולת אמיתית לשיתוף פעולה פורה. מה שיש זה הכרח דחוף לצמצם נזקים ולשנות לחלוטין את מגמת העניינים.

רוב החיכוכים בשנים האחרונות נגעו לסוגיית סירובם המדהים והחוצפתי של רוב החרדים לשרת בצבא. מה שהתחיל כפטור קצר ראייה לכמה מאות אברכים לפני 70 שנה התגלגל לתרמית ענקית שמעודדת כ-150,000 בני ישיבות חרדים לא לעבוד ולא ללמוד את מה שנדרש כדי לתרום לכלכלה מודרנית.

כדי להוסיף חטא על פשע, למרות זלזול במדינה החילונית הרחוב החרדי ברובו הוא ימני קיצוני. זה מתקשר לגזענות חריפה נגד הערבים המתנגשת עם הרעיון המופרך שיש קשר בין אדיקות דתית  למוסר אנושי. כך שהחרדים מנציחים את שלטון מחנה הלא-שלום תוך סירוב להלחם. בקרוב הם יהוו גם כמחצית מהמתנחלים בגדה המערבית, מסתמכים על הפראיירים מהצבא שיגנו עליהם מפני זעם הפלסטינים המדוכאים הסובבים אותם.

המאמצים לגרום לגיוס חרדים פה ושם לא ממש צלחו, ואפשר להבין מדוע הנושא לא ממש בוער למרות אי הצדק המרתיח: האם באמת רוצים למלא את האירגון הכה חשוב הזה ברבבות קנאים שיתסיסו נגד נשים בפיקוד או בכלל ויחוללו אינסוף מהומות סביב כשרות ושבת ותפילות?

מה שהתחיל כפטור קצר ראייה לכמה מאות אברכים לפני 70 שנה התגלגל לתרמית ענקית שמעודדת כ-150,000 בני ישיבות חרדים לא לעבוד ולא ללמוד את מה שנדרש כדי לתרום לכלכלה מודרנית

אולי יהיה יותר מעשי לשחרר אותם מגיוס, דבר שאולי ירוקן מעט את הישיבות ויעודד אינטגרציה עם המאה ה-21 דרך שוק העבודה? הרי השתתפות בשוק העבודה היא מדד בסיסי להשתלבות בחברה.

התמונה הנוכחית עגומה. על פי נתונים רשמיים, ההשתתפות הכוללת בעבודה אצל גברים ישראלים בשנת 2018 הייתה 82 אחוזים לעומת 48 אחוז אצל גברים חרדים. יתר על כן, חלק ניכר מה"השתתפות" הזו היא במסגרת סוג של צדקה מטעם המדינה המממנת צבא אדיר של פקחי כשרות, פקידי רבנות וביורוקרטים מוניציפליים, רובם יקרים וכמעט כולם מיותרים.

מאלף לגלות במחקר הזה שנשים חרדיות, המודרות מהישיבות, עובדות באותה שכיחות כמו יתר הנשים בישראל – בסביבות 75%. אסור שיעלו לאיזה במה בפסטיגל, אבל להתפרנס מנשים מסתבר שאפשר.

לקינוח, גברים חרדים שכן עובדים לא מרוויחים טוב: משכורתם הממוצעת היא כ-8300 שקל, 60 אחוז מתחת לממוצע הארצי לגברים.

הסיבה לכך היא שהחרדים מקבלים גם פטור מחינוך מודרני במדע, מתמטיקה ואנגלית. כ-60% מתלמידי התיכון החרדים לומדים במוסדות שמונעות מהתלמידים את מקצועות הליבה אך מקבלות גם מקבלות מימון נדיב מהמדינה.

אכן, המדינה היא המאפשרת הגדולה של כל המערך המסוייט הזה: בעוד סטודנטים לרפואה ומדעי המחשב ועסקים משלמים שכר לימוד שעולה בהתמדה, האברכים מקבלים שכר – אלפי שקלים בחודש, תלוי באיזו ישיבה, לרוב על חשבון משלם המסים.

מאלף לגלות במחקר הזה שנשים חרדיות, המודרות מהישיבות, עובדות באותה שכיחות כמו יתר הנשים בישראל – בסביבות 75%. אסור שיעלו לאיזה במה בפסטיגל, אבל להתפרנס מנשים מסתבר שאפשר

החרדים חיים מהשוקת הציבורית בצורה שאין דומה לה בארץ ואולי בעולם, זוכים לקצבאות ילדים המעודדות ילודה במימדים מטורפים, ומקבלים מן היקב ומן הגורן הטבות מהטבות שונות. המספרים מוסתרים היטב אבל עיתון הארץ העריך ב-2005 שזה מסתכם ב-10000 שקל נטו למשפחה בחודש.

כך שמדובר בקהילה שבמידה רבה היא סרבנית חינוך ליב"ה, שיוויון מגדרי, שרות צבאי ותעסוקה, מסובסדת נחרצות על ידי החילונים המשוקצים, וצומחת בשיעורים פנטסטיים. זה דן אותם לעוני, ויקבור את כולנו כאשר העסק יתמוטט. זה בלתי נמנע, מתמטית, אלא אם כן יהיה שינוי.

השינוי לא הגיע עד היום בגלל פוליטיקה. פעם חשבו שהמפלגות החרדיות הן לשון מאזניים בין ימין לשמאל אבל בלחץ הרחוב הן הפכו פשוט לחלק מהימין, שלא יכול להרשות לעצמו להרגיז אותם. אם השמאל יחזור לשלטון ראשיו עלולים  גם לחזר אחרי החרדים כדי לא להיות תלויים בבעלי בריתם הערבים בגלל הסיבוכים הידועים שם.

אך יש תקווה. הקורונה כנראה יצרה שבר יסודי, והבחירות המשולשות האחרונות יחד עם מצבו ההזוי של נתניהו יצרו תזוזות שאפשר לזהות בשני זרמים בימין.

ראשית, נראה שמפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן המתבססת על עולים חילוניים דוברי רוסית חצתה את הקו, גמרה עם החרדים ותומכת באלטרנטיבה לימין על טיקט אנטי-חרדי מובהק.  שנית, מפלגת ימינה העולה של נפתלי בנט, אף שהיא פשיסטית יותר מהליכוד, מייצגת זרם "דתי לאומי" שהוא פחות קנאי מבחינה דתית מהחרדים ומתנגד לרבים ממעשיהם.

ישנם תרחישים בהם הבחירות הבאות מסלקות סוף סוף את הליכוד המושחת והמזיק מהשלטון. אם זה קורה יווצרו תנאים  לכמה רפורמות חשובות, באיחור רב:

  • שלילת מימון ממלכתי מכל בית ספר שיסרב ללמד תוכנית ליבה.
  • ביטול קצבאות ילדים שמועודדות ילודה נרחבת, למעט לילדים שכבר נולדו.
  • סגירת הברז לישיבות. ישלמו – ילמדו, ממש כמו כל סטודנט אחר.
  • תמריצים אדירים לעידוד הסבה ותעסוקה לגברים חרדים.

מדובר בקהילה שברובה סרבנית חינוך ליב"ה, שיוויון מגדרי, שרות צבאי ותעסוקה, מסובסדת נחרצות על ידי החילונים המשוקצים, וצומחת בשיעורים פנטסטיים. זה דן אותם לעוני, ויקבור את כולנו כשהעסק יתמוטט

החרדים נוטים לחיות בקהילות משלהם אך הן מפוזרות בארץ, מה שמונע ככל הנראה גירושין טריטוריאליים שבמסגרתם לא יכפו עליהם חיים מודרניים אבל גם לא יאפשרו להם יותר להזיק לאחרים. בהעדר עצמאות או אוטונומיה טריטוריאלית, ישראל הלא-חרדית חייבת להפסיק לקבל בהכנעה את ההפקרות ולא לסבסד יותר את השמדתה שלה.

עד כה ישראל הלא-חרדית לא הצליחה להתאחד כדי לבצע מהפכה שכזאת בגלל חילוקי הדעות בנושא הפלסטיני שנראה חשוב יותר. הנושאים חשובים באותה מידה, ועניין החרדים עשוי להיות בהול אף יותר וגם פתיר יותר. אם הנושא הפלסטיני חייב להמתין כמה שנים, לא תתכן סיבה טובה יותר מזו.

כן, אני יודע. יצרחו געוועלד, יאשימו באנטישמיות, ישתוללו ברחובות. שיהיה. זה עדיף על התאבדות לאומית. כמו הרבה דברים בחיים, הדרך קדימה ברורה אם אתה מתעלם מרעשי הרקע ועושה אחד ועוד אחד.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,456 מילים
סגירה