שר החוץ של בחריין: ״הראיונות שלי לישראלים אינם נורמליזציה״

ח'אלד בין אחמד אל חליפה מתעקש כי הראיונות חסרי התקדים לזמן ישראל ואחרים הם מסר לעם היהודי ● "צריך לשלוח את המסר הנכון למי שאתם רוצים לפנות אליו ולפתור בעיה איתו״

שר החוץ של בחריין מדבר עם Times of israel
חאל׳ד בן אחמד אל חליפה

שר החוץ של בחריין הגן על ההחלטה שלו להעניק ראיונות נדירים לאמצעי תקשורת ישראלים ואמר כי הפעולה לא אומרת שמנאמה תומכת בנורמליזציה של הקשרים עם המדינה היהודית.

ח'אלד בין אחמד אל חליפה דיבר עם עיתונאי של זמן ישראל  ועיתונאים מערוץ כאן וערוץ 13 ביום רביעי האחרון בשולי כנס "שלום לשגשוג" בהובלת ארצות הברית על הכלכלה הפלסטינאית.

כתב הטיימס אוף איזראל רפאל אהרן (משמאל) מראיין את שר החוץ הבחרייני, השייח' ח'אלד בן אחמד אל-חליפה (צילום: The Times of Israel)
כתב זמן ישראל רפאל אהרן (משמאל) מראיין את שר החוץ הבחרייני, השייח' ח'אלד בן אחמד אל-חליפה (צילום: The Times of Israel)

הדברים שאמר, אשר הביעו לגיטימציה לקיום של ישראל ותקווה לשלום, שובחו בישראל ובמקומות אחרים בתור פורצי דרך, אך גם עוררו זעם בעולם הערבי המתנגד לקשר עם ישראל עד שהעימות הערבי-ישראלי לא ייפתר.

"היו כאלו שאמרו כי מדובר בנורמליזציה. זו לא נורמליזציה. זה אפילו לא צעד לכיוון נורמליזציה", הוא אמר לערוץ אל-ערביה הסעודי ביום שישי.

"צריך לשלוח את המסר הנכון למי שאתם רוצה לפנות אליו ולפתור בעיה איתו. וזה העם היהודי".

בראיון נרחב בשולי הכנס במאנמה ביום רביעי האחרון, חליפה אמר כי הקיום של ישראל הוא עובדה, וכי בחריין תרצה שלום עם ישראל. "ישראל היא מדינה באזור… והיא כאן להישאר, כמובן", הוא אמר. "למי הצענו שלום ביוזמת השלום הערבית? הצענו אותו למדינה בשם ישראל, באזור… אנחנו מאמינים כי ישראל היא מדינה שנמצאת כאן כדי להישאר, ואנחנו רוצים יחסים טובים יותר איתה, ואנחנו רוצים שלום איתה".

ח'אליד בן אחמד אל חליפה עם מייק פומפאו (צילום: AP)
ח'אליד בן אחמד אל חליפה עם מייק פומפאו (צילום: AP)

חליפה נתפס כבר זמן רב בתור אחד מהגורמים הפרו-ישראלים ביותר במפרץ. בשנה שעברה הוא צייץ כי הוא תומך בזכות של ישראל להגן על עצמה, ושיקף את הקשרים הסמויים הצומחים בין ישראל למדינות המפרץ, על אף שקשר רשמי עם ירושלים נותר צעד המעורר מחלוקת גדולה מידי.

הדברים שלו לעיתונאים הישראלים שובחו על ידי שר החוץ הישראלי, שאמר כי הוא מזמין עיתונאים מבחריין לבקר בתגובה לביקור הישראלים בבחריין.

חליפה הביע גם את התמיכה שלו בפתרון שתי-מדינות לעימות הישראלי-פלסטיני בדבריו ל-Russia Today זמן קצר לאחר הכנס.

"אנחנו תומכים בפתרון שתי-מדינות. אנחנו תומכים ביוזמת השלום הערבית המבוססת על פתרון שתי המדינות. אנחנו תומכים בפתרונות של לגיטימציה", אמר חליפה לערוץ הטלוויזיה של הקרמלין.

"אנחנו תומכים במדינה פלסטינית בקווי ה-4 ביוני, 1967 עם מזרח ירושלים בתור בירה עם ריבונות מלאה וזכויות מלאות עבור העם הפלסטינאי. זו העמדה שלנו והיא לא השתנתה".

העמדה של חליפה, התומכת בדרישה של ההנהגה הפלסטינאית מרמאללה למדינה עצמאית, שונה מזו של צוות השלום במזרח התיכון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר סירב לתמוך בנוסחה ספציפית כלשהי.

ח'אליד אל אחמד אל חליפה (צילום: AP)
ח'אליד אל אחמד אל חליפה (צילום: AP)

בחריין עמדה מול ביקורת על אירוח הכנס, אשר חשף את החלק הכלכלי של תכנית השלום של האמריקאית החוזה השקעה עצומה בפרויקטים של תשתיות בגדה המערבית, רצועת עזה ומדינות ערביות סמוכות, תוך התעלמות מכל פתרון פוליטי לעימות. ביום חמישי האחרון, מפגינים בעיראק צעדו בזעם אל השגרירות של בחריין בבגדד על מנת להביע את חוסר שביעות הרצון שלהם.

הפלסטינאים התנגדו באופן נחרץ לכנס 'שלום לשגשוג', והדגישו כי המיקוד הכלכלי מנסה לחתור תחת השאיפות שלהם למדינה. הם גם האשימו את ארצות הברית בניסיון להשתמש בפסגה לנרמול המעמד של ישראל בעולם הערבי.

בדבריו ב-Russia Today, חליפה גם הביע ביקורת על כך שישראל אינה מגיבה ליוזמת השלום הערבית מ-2002, אשר הציעה נרמול של היחסים בעולם הערבי בתמורה לכריתת הסכם שלום עם הפלסטינאים ונסיגה מהשטחים שנכבשו ב-1967.

"דעות על כך שיוזמת השלום הערבית חסרה דבר כזה או אחר, כבר פורסמו בעבר. יוזמת השלום הערבית הוצגה ולא ראינו מישהו שמקבל אותה באופן חיובי, במיוחד מהצד הישראלי", הוא אמר. "לא שמענו מהם אומרים: 'בואו נדבר על יוזמת השלום הערבית'. כל מה ששמענו זה או שתיקה, דחייה, אי-קבלה או שזה לא מספיק או שזה לא הדבר הנכון".

ג'ארד קושנר, יועץ בכיר לטראמפ, אמר לרשת הקטארית אל-ג'זירה כי התכנית האמריקאית שעדיין לא פורסמה לפתרון העימות הישראלי-פלסטיני לא תהיה תואמת לתנאים של יוזמת השלום הערבית.

"היא תהיה איפשהו בין יוזמת השלום הערבית לעמדה הישראלית", הוא אמר בשבוע שעבר. 

עוד 553 מילים
סגירה