ילדות ישראליות עוטות מסכות, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90

ילדים עם מגבלות רפואיות מקבלים פטור ממסכות, ונתקלים ביחס עוין בבית הספר

משרד הבריאות וקופות החולים מצניעים זאת, אבל רופאי המשפחה והילדים בישראל רשאים להעניק פטור ממסכות למבוגרים ולילדים ● מעט מאוד מבוגרים מנצלים את האפשרות הזו בפועל ● אך מאז שגם תלמידי כיתות א'-ב' חויבו לעטות מסכות, הורים רבים מבקשים לפטור אותם מכך ● "הבת שלי קיבלה פטור ממסכה, אבל בבית הספר ממשיכים לעשות לה פרצופים, כאילו שהיא עשתה משהו רע"

אוראל (שם בדוי), ילדה בכיתה א' מדרום הארץ, סובלת מאסטמה קשה. "היא התאשפזה כמה פעמים בגלל התקפי אסטמה, ומטופלת קבוע בוונטולין ובסטרואידים", מספרת אמה. לאחרונה אוראל חזרה לביה"ס, וכמו שאר תלמידי כיתות א' וב' חויבה – לראשונה – לחבוש מסכה, שממנה היו פטורים עד כה.

"בבית הספר יודעים על המצב של אוראל, אז לא חשבתי שבאמת ידרשו ממנה לשים מסכה", ממשיכה האם, "אבל כן דרשו. היא הייתה עם מסכה כל היום, וזאת הייתה קטסטרופה, היא חזרה הביתה עם אסטמה קשה. המורה שלה נחרדה ממה שקרה לה, וביקשה מהמנהלת לתת לה פטור – אבל המנהלת סירבה".

אמה של אוראל פנתה לרופא הריאות שמטפל בילדה, וביקשה ממנו שיכתוב לה פטור. "הפרופסור התקשר למנהלת מיד, הסביר לה את המצב, והמנהלת בשלה, אמרה לו, 'צריך לשים מסכה, זה ייתן דוגמה רעה לכולם, הקורונה יותר מסוכנת'. הפרופסור התעקש ושלח למנהלת פטור מחייב בכתב. מאז אוראל בלי מסכה, אבל ההנהלה ממשיכה לעשות לה פרצופים, כאילו שהיא עשתה משהו רע.

"הפרופסור התקשר למנהלת מיד, הסביר לה את המצב, והמנהלת בשלה, אמרה לו, 'צריך לשים מסכה, זה ייתן דוגמא רעה לכולם, הקורונה יותר מסוכנת'"

"כשראיתי איך היא חזרה מהבית ביום ראשון, נבהלתי ורציתי שתישאר בבית עוד כמה שבועות עד שהעניינים יירגעו. אבל אני צריכה לעבוד, ולא באמת יכולה כל עוד היא בבית. היא גם כל כך רצתה לחזור ללמוד, אחרי הישיבה הממושכת בבית, והעדיפה ללכת לביה"ס אפילו אם תקבל עוד התקף.

"האבסורד הכי גדול הוא שההנהלה דורשת ממנה לשים מסכה על הסנטר. שאלתי אותם: 'למה? אתם רוצים שייראה כאילו היא מנסה לתחמן? אתם רוצים שהילדים האחרים, שיכולים וצריכים לשים מסכה, יראו את זה ויקבלו דוגמה רעה, במקום שתהיה בלי מסכה ויהיה ברור שהיא פטורה?' המנהלת אמרה לי, 'די כבר, קיבלת את הפטור שרצית, שחררי, היא תהיה עם מסכה על הסנטר וזהו'".

שר החינוך יואב גלנט וראש עיריית צפת שוקי אוחנה במפגש עם תלמידים בעיר, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
השר גלנט וראש עיריית צפת שוקי אוחנה במפגש עם תלמידים בעיר, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הצו המחייב לבישת מסכות, שמשרד הבריאות הטיל בתחילת אפריל, מחריג מחובה זו "אדם שמחמת מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית מתקשה באופן משמעותי או שנמנע ממנו עקב מוגבלותו האמורה לכסות את הפה ואת האף".

במשרד הבריאות הבהירו בתשובה לשאלתנו כי הסמכות לקבוע האם אדם "מתקשה או נמנע ממנו לעטות מסכה עקב מוגבלות" הינה של הרופא שלו – רופא משפחה, רופא ילדים, או רופא מקצועי המטפל בו בשל אותה בעיה רפואית.

גם במשטרת ישראל מאשרים כי אזרח יכול להציג בפני שוטר פטור רפואי מלבישת מסכה, ובמקרה כזה השוטרים יאפשרו לו להסתובב בלא מסכה.

העובדה שכל אדם עם מגבלה שמקשה עליו לעטות מסכה יכול לבקש פטור מרופא המשפחה כמעט לא פורסמה, וחלק מהציבור הרחב אינו מודע לה. אביב לביא כתב בזמן ישראל כי מערכת התכנית שהוא מגיש בגל"צ, "יהיה בסדר", מוצפת בפניות של אנשים עם קשיים בריאותיים ומוגבלויות, שאינם יודעים כיצד ניתן לקבל פטור מעטיית מסכות, והאם המשטרה מכבדת פטורים כאלה בפועל.

הקושי ללבוש מסכות חזר לכותרות השבוע, עם פתיחתן מחדש של הכיתות הנמוכות בבתי הספר, מאז שחובת עטיית המסכות חלה גם על תלמידי כיתות א' וב', שהיו פטורים ממנה בפתיחות הקודמות במאי ובספטמבר. הרשתות מוצפות בתלונות של הורים על הקושי של ילדיהם הקטנים לנשום ביום הלימודים הארוך, והורים רבים פנו להנהלות בתי הספר ולמשרד החינוך בדרישה לבטל את ההוראה.

הרשתות מוצפות בתלונות של הורים על הקושי של ילדיהם הקטנים לנשום ביום הלימודים הארוך, והורים רבים פנו לבתי הספר ולמשרד החינוך בדרישה לבטל את ההוראה

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ושר החינוך, יואב גלנט, כבר הודיעו על הקמת צוות מיוחד שיבחן מחדש את דרישת גורמי המקצוע במשרד הבריאות על עטיית מסכות בכיתות א' ו-ב'. "זאת", הסבירו במשרדי החינוך והבריאות, "לאור פניות רבות של הורים ואנשי חינוך בנוגע לחובת עטיית המסכות". בהסתדרות הרפואית הודיעו כי הם מתנגדים לביטול חובת עטיית המסכה על הילדים הקטנים.

לא מעט הורים לילדים עם בעיות רפואיות לא חיכו להחלטת הממשלה, וכבר פנו לרופאים כדי להעניק לילדיהם פטורים. נורית (שם בדוי), אם לילדה בכיתה א' מהמרכז שסובלת מקושי בוויסות החושי, שקלה לבקש לבתה פטור ממסכה.

"יכולתי להוציא פטור דרך המרפאה בעיסוק של הבת שלי, שם חושבים שמסכה תקשה עליה מאוד ללמוד", מספרת נורית. "התייעצתי עם צוות המרפאה, ולבסוף החלטתי לא לבקש פטור, ובמקום זה ביקשתי מהמורה שתאפשר לילדה לצאת פעם בשעה מהכיתה לנשום. יש לחץ חברתי על הילדים לשים מסכה, ושמעתי על מקומות שמושיבים ילדים עם פטור בצד, ולא רציתי להכניס אותה למצב הזה".

נורית מוסיפה כי, "במרפאה בעיסוק סיפרו לי כי יש מאות הורים לילדים שביקשו מהם פטור ממסכה לילדים שלהם, וכי הם מתקשים לעמוד בעומס הפניות".

בקופות החולים מאשרים כי יש מטופלים שמבקשים ומקבלים פטור ממסכות עקב קשיים רפואיים, אך מדווחים כי מספרם קטן מאוד. "או מקבלים מעט מאוד פניות לרופאי הקופה לאישור פטור רפואי ממסכה, גם ממבוגרים וגם מהורים לילדים", אומרים במאוחדת, "מספר הפניות כל כך זניח שאין לנו נתונים כמותיים".

"בחודשים אפריל-מאי, כאשר נושא המסכות היה חדש, והחשיבות הרפואית שלהן למלחמה בקורונה טרם הייתה ברורה, היו יותר בקשות לפטור, אף שגם אז הן לא היו רבות, ומאז יוני המספר ירד", מוסיפים במאוחדת. "הציבור אחראי ומבין את חשיבות המסכות, בניגוד למה שנדמה מסטריאוטיפים שונים. מה גם שלא כל הבקשות לפטור מתקבלות, כי המדיניות היא לתת רק כשבאמת צריך".

כללית ומכבי הבהירו שהנושא נמצא באחריות הרופאים המטפלים, ואין להן מידע מרוכז על כך, ולכן אין לקופות אלה דרך לדעת כמה מטופלים ביקשו וקיבלו פטור.

אילוסטרציה, תלמידות בעידן הקורונה בבית שמש, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
אילוסטרציה, תלמידות בעידן הקורונה בבית שמש, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

ד"ר אליזבטה מרדכא, רופאת משפחה עצמאית מתל אביב, מספרת כי "לפי מה שאני רואה במרפאה שלי, פטורים ממסכה זה לא כל כך נפוץ, גם אם זה לא זניח'".

לדברי מרדכא, "היו מטופלים אחדים עם בעיות רפואיות קשות מאוד שביקשו וקיבלו ממני פטור גורף. היו מטופלים רבים יותר, רובם עם מחלות כרוניות בדרכי הנשימה כמו אסטמה, שביקשו ממני מכתב שאומר שהם צריכים לעשות מדי יום פעילות גופנית בלי מסכה. אני יודעת שממילא לא צריך מסכה בזמן פעילות גופנית, אבל השוטרים לא תמיד מודעים לכך, והם רצו מכתב שיבהיר את זה.

"אבל כדאי לקחת בחשבון שהמרפאה שלי לא בהכרח מייצגת את כלל האוכלוסייה. אני רופאת משפחה, לא ילדים, ואני חושבת שהורים לילדים מבקשים יותר. אני נמצאת באזור בתל אביב עם אוכלוסייה מבוגרת יחסית, ואנשים מבוגרים חוששים מאוד מקורונה ומוכנים לסבול כדי לא להידבק.

"הציבור אחראי ומבין את חשיבות המסכות, בניגוד למה שנדמה. מה גם שלא כל הבקשות המעטות לפטור מתקבלות, כי המדיניות היא לתת פטור כזה רק כשבאמת צריך"

"רוב המטופלים שלנו עובדים בעבודות משרדיות, וכרגע עובדים מהבית. זה לא עובד המטבח, הנהג או המוכר בסופר, שחייבים להיות עם מסכה שעות על שעות בזמן עבודה פיזית. אין לי פרטים, אבל ייתכן מאוד שעובדים כאלה יבקשו פטור יותר ממי שעובד מהבית וחובש את המסכה שעות מעטות ביום לכל היותר".

היו מטופלים שביקשו ממך פטור ממסכה ולא קיבלו?

"כמעט ולא. לא נתקלתי באנשים עם בקשות מופרכות שביקשו פטור בלי סיבה מוצדקת. נתקלתי פה ושם במטופלים בודדים שהסכמתי שיש להם סיבה לבקש פטור, אבל חשבתי שזאת לא סיבה טובה מספיק, ושכנעתי אותם די בקלות לוותר על זה".

האם עטיית מסכה מזיקה לבריאות?

"באופן גורף, חד-משמעית לא. היא לא נוחה, לא נעימה, פוגעת בריכוז ומעייפת, אבל אין שום מידע שמראה על נזק בריאותי של המסכה לאנשים בלי בעיות בריאותיות מאוד ספציפיות. מאחר ואנחנו נמצאים במגפה, וקורנה היא מחלה קשה ומסוכנת, חשוב לי להבהיר שעטיית מסכה היא דבר חשוב ביותר ונטול סיכונים למרבית האוכלוסייה. לאנשים עם קשיי נשימה זה סיפור אחר, לאדם עם קשיי נשימה שאמור לעטות מסיכה זמן רב מדי יום יש סיבה לבקש ולקבל פטור.

"לגבי ילדים קטנים, גם אם זה לא גורם להם נזק בריאותי, אני מבינה למה קשה להם לעטות מסכה, וחושבת שיש סיבות טובות לפטור אותם מהסבל הזה".

עוד 1,146 מילים ו-1 תגובות
סגירה