השמועות על פרישתו של פוטין היו מוקדמות מדי

שמועות על מחלת הפרקינסון שבה לקה פוטין, יחד עם ניתוח של ההליכה שלו בסרטוני וידאו, הביאו לעשרות דיווחים בארץ ובעולם על פרישתו מתפקיד נשיא רוסיה ● הפרשן והבלוגר פרופ' וולרי סולוביי, הידוע ברוסיה כמתנגד לשלטון, פצח בסבב השמועות, אבל טוען כי דבריו עוותו ● "אני לא רופא ולא יכול לאמת או להפריך את המידע על מחלת הפרקינסון של פוטין"

פוטין צופה בתרגיל צבאי של הצי הרוסי ליד קרים, ינואר 2020 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
פוטין צופה בתרגיל צבאי של הצי הרוסי ליד קרים, ינואר 2020

דיווחים בארץ ובעולם, שמקורם באתר The Sun, על פרישתו של ולדימיר פוטין מתפקידו כנשיא רוסיה, בשל מחלת פרקינסון, אינם מבוססים. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

הדיווח מתבסס על דבריו של הפוליטולוג, הפרשן והבלוגר הרוסי פרופ' וולרי סולוביי, הידוע ברוסיה כמי שמתנגד לשלטון של פוטין וצופה את נפילתו. בחודש ספטמבר האחרון ניבא סולוביי מחאה המונית של אזרחי רוסיה בעקבות המצב במדינה, ואף השתתף בארגון ההפגנות, אך אלה לא הבשילו לכדי מחאה המונית, ולא הניבו תוצאות פרט למעצרו שלו עצמו.

סולוביי התייחס לדיווח הבריטי בראיון שהעלה לעמוד הטוויטר שלו,
והכחיש את הטענה כי ניתן לייחס לו עצמו את הדברים. "מקור המידע הזה הוא אולי העיתונים The Sun ו-Daily Mail, ואולי אפילו ב-New York Post, אבל בטח לא אני. הם השתמשו בחלק מהטענות שלי, ואפשר לומר שעיוותו אותם, אבל אני לא הענקתי שום ראיון ל-The Sun, זו בדיה", אמר סולוביי בראיון לאתר חדשות רוסי".

סולוביי נשאל אם לדעתו יש אמת בדיווחים אודות מחלת הפרקינסון של פוטין, והשיב: "אני לא רופא ולא יכול לאמת או להפריך את המידע על מחלת הפרקינסון של פוטין, אבל אני משער שזה מידע שיש לו בסיס של אמת. תסתכלו עליו והכל יתבהר לכם. הכל נמצא שם מול העיניים".

"אני לא רופא ולא יכול לאמת או להפריך את המידע על מחלת הפרקינסון של פוטין, אבל אני משער שזה מידע שיש לו בסיס של אמת. תסתכלו עליו והכל יתבהר לכם. הכל נמצא שם מול העיניים"

את הטענות שעליהן התבסס הדיווח, לדברי סולוביי, הוא השמיע בראיון שהעניק לרדיו "אקו מוסקבי" ב-2 בנובמבר. ואולם כלי התקשורת המובלים ברוסיה לא ציטטו אותו, וגם לא את הדיווח של The Sun. ניתן למצוא את תרגום הידיעה לרוסית בעיקר באתרים של דוברי רוסית בישראל. מהקרמלין הוציאו הודעה רשמית שדוחה את הדיווחים, והכריזו כי מצבו הבריאותי של פוטין מעולה.

 

בראיון נשאל סולוביי אם הדיווחים על הפרישה הקרובה של פוטין באו על רקע הצעת החוק החדשה שקידם באופן בהול בשבועות האחרונים, ולפיה יהפוך לסנטור לאחר פרישתו ותובטח לו חסינות לכל החיים. סולוביי אמר בראיון: "זה חלק מחילופי השלטון שהוא מכין, אבל אין לו באמת דחיפות. זה חלק מההליך הרוטיני, שידענו עליו מראש, הוא מכין לעצמו את כל האופציות".

להלן חלק מהראיון עם סולוביי שעליו התבסס הדיווח של The Sun:

סולוביי: "יש תחושה של דאגה באוויר (הכוונה לאווירה בקרמלין – א.ט.א.) בקשר לתוצאות הבחירות בארה"ב, בקשר לתוכניות של הנשיא… אף אחד לא יודע חוץ מהנשיא מה התוכניות שלו, אבל יש שמועות, ויש כוונות, ויש אנשים שיודעים עליהם, זה מתחיל להדאיג. כולם יודעים שבשנה הבאה יהיו ברוסיה חילופי שלטון, ושהנשיא יכריז על כך בינואר, כך הוא הבטיח.

שדרן: למי הוא הבטיח?

סולוביי: "לא לנו כמובן, למקורביו ולמשפחתו. המשפחה לוחצת עליו לפרוש".

שדרן: "כשאתה אומר משפחה למי אתה מתכוון?"

סולוביי : אני מתכוון לאלינה קבייבה (ספורטאית אולימפית רוסיה בת 36 שעל פי פרסומים שונים חיה כיום עם פוטין, אך היא ופוטין מעולם לא אישרו את המידע) ולבנותיו של הנשיא.

שדרן: האם אתה בטוח שוולדימיר פוטין חי עם אלינה קבייבה?

סולוביי: "אני לא חושב שזה סוד. הוא לא מדבר על זה בפומבי, וגם אני נמנע משאלות ישירות בנושא. אולי אסור לומר את זה בקול רם וזה טאבו, אבל אני יכול לומר שהיא משפיעה עליו"

בחודשים האחרונים מנבא סולוביי את הפרישה הקרובה של פוטין בעקבות מה שהוא מכנה "נסיבות שלא ניתן לעמוד בפניהן". בראיון נשאל אם מדובר במצב רפואי, והוא השיב כך בחיוב, אך סירב לפרט באיזו מחלה מדובר, והפנה את המאזינים לערוץ טלגרם אנונימי, שבו פורסם אחד האבחונים הרפואיים של פוטין, לכאורה.

מהביקור בערוץ בטלגרם עולה כי מדובר בערוץ עם 62.4 אלף עוקבים, שמתנגד לשלטון ומדווח מדי יום על ההתנהלות בקרמלין ממקורות לא ידועים. כך למשל, פרסם הערוץ כינויים מעליבים שבהם פוטין מכנה לכאורה את הסובבים אותו, למשל "כלב", "ברקס" וכדומה. מחלת הפרקינסון הוזכרה בערוץ בעקיפין, אך הובטח בו כי הפרטים יופצו לאחר שיצטרפו עוד עוקבים לערוץ.

מקור נוסף שעליו התבסס The Sun הוא ניתוח ההליכה של פוטין, וזאת על פי דיווח שעלה לפני חמש שנים באתר medicalnewstoday, ובו הועלתה השערה כי ניתן לייחס את התנועתיות המוגבלת של פוטין למחלת פרקינסון, או לעברו בקיי.ג'י.בי.

מבדיקת המקורות של The Sun עולה כי לא ניתן לבסס עליהן את האמירה שפוטין פורש בשל מחלת פרקינסון, או לכך שפרישתו קרובה. כמו כן, נכון לשעה זו אין אף מקור אחר שיכול לאשר את הטענה.

עוד 657 מילים ו-1 תגובות
סגירה