אילוסטרציה. תור לבדיקות קורונה (צילום: iStock)
iStock

"אמרתי לקבינט: נבדוק את כולם והתחלואה תרד. הם לא ענו"

פרופ' ערן סגל, אחד המומחים המוערכים בישראל בנושא הקורונה, הציג לממשלה תוכנית לביצוע בדיקות קורונה לכל האזרחים, מה שיאפשר לזהות את כל הנדבקים בבת אחת ולבטל את כל המגבלות על המשק ● הוא לא קיבל תשובה ● מבצע כזה שנערך בסלובקיה הוריד את התחלואה ב-90% ● מדינות נוספות באירופה בדרך למבצע דומה ● אבל משרד הבריאות גורר רגליים והממשלה מתעלמת מההמלצות

"ישבתי מול קבינט הקורונה בישיבה הקודמת שלהם, בשבוע שעבר, והעליתי בפניהם את הרעיון לעשות בדיקות קורונה מהירות, בדיקות אנטיגן, לכל אזרחי המדינה, כמו שעשו לאחרונה בסלובקיה. לא הייתה התייחסות". כך אומר לזמן ישראל פרופ' ערן סגל, מומחה לביולוגיה חישובית ממכון ויצמן ומי שהפך לאחד המומחים המוערכים בישראל בנושא הקורונה.

"פניתי לכל השרים בקבינט ואמרתי להם שהבדיקות הן דבר מצוין ושאפשר וצריך לבצע אותן בארץ. אמרתי שמבצע של בדיקות המוניות יוריד את התחלואה בצורה דרמטית בדיוק כפי שהצליחו לעשות בסלובקיה, וזאת הרבה לפני שהחיסונים יגיעו לארץ.

"גם אמרתי שהעלות למשק והפגיעה החברתית יהיו מינימליים ואף מזעריים, בהשוואה לצעדי ההגבלות הקיימים, וכי הבדיקת יאפשרו לבטל בהדרגה ובזהירות חלק מההגבלות, כפי שקרה בסלובקיה".

מה הם אמרו אחרי ששמעו את דבריך?
"הם לא אמרו שום דבר ספציפי. פשוט עברו הלאה".

מערכת סופיה לבדיקות קורונה מהירות (צילום: סופיה ישראל)
מערכת סופיה לבדיקות קורונה מהירות (צילום: סופיה ישראל)

במשרד הבריאות מסתייגים מהבדיקות המהירות

נושא הבדיקות ההמוניות לא עלה גם בישיבה השבועית של קבינט הקורונה שהתקיימה שלשום (יום שני), אבל אתמול נידון הנושא לראשונה בוועדת הקורונה של הכנסת. ח"כ גדעון סער העלה בישיבה הצעה לסדר לצאת במבצע בדיקות ארצי, לפי המודל הסלובקי.

לפי הצעתו של סער, ישראל תחולק ל-10 אזורים של כמיליון תושבים, כך שמדי יום ייבדקו כל התושבים באחד האזורים האלה. "זה מהלך שיאפשר לעלות על כל מקרי התחלואה בבת אחת. הוא יוריד את התחלואה בצורה חדה, ויאפשר לחזור לשגרה כמעט מלאה. צריך לעשות את זה עכשיו", אמר סער בדיון.

מרבית חברי הכנסת של הוועדה, ובראשם היו"ר יפעת שאשא-ביטון, הביעו תמיכה בהצעתו של סער, וכך גם רופאים שהשתתפו בדיון. ואולם ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שהשתתפה בדיון, הערימה קשיים על היוזמה.

"אזרחים רבים בישראל אמורים להיכנס לבידוד ולא נכנסים, ולא בטוח שייכנסו אם יסרבו להיבדק", אמרה אלרעי-פרייס. כמו כן היא הזהירה מפני מחסור בבדיקות, והתעקשה בשם משרדה שהבדיקות ההמוניות, כאשר יתבצעו, יהיו בדיקות PCR המדויקות, האיטיות, והיקרות יותר שנערכות עתה בישראל, ולהימנע מבדיקות אנטיגן שנעשות בסלובקיה ובאוסטריה, בנימוק ש"הן לא מדויקות, ואז נפספס חולים רבים".

ח"כים שנכחו בדיון תקפו את משרד הבריאות בחריפות. הם הזכירו לאלרעי-פרייס שבדיקות אנטיגן הורידו את התחלואה בסלובקיה בכ-90%, והאשימו את משרד הבריאות בכך שלא רכש בדיקות ולא הכין תוכנית לבדיקות המוניות. אלרעי-פרייס הבטיחה כי משרדה יכין תוכנית בנושא זה, וכי היא תוגש לממשלה "בישיבת הקורונה הבאה (בשבוע הבא) או בזאת שאחריה (בעוד כשבועיים)".

סגל מספר כי גם בדיון מומחים שהתקיים עוד לפני שלושה שבועות, זמן קצר לאחר המבצע הסלובקי, הוא העלה בפני ראשי משרד הבריאות את ההצעה לבצע בדיקות אנטיגן המוניות לקורונה.

"יש בכירים במשרד הבריאות שמסכימים איתי שבדיקות כלליות אפשריות לביצוע ושמהלך הבדיקות ההמוניות יכול להוריד את היקף ההדבקה", הוא אומר.

איך הגיבו שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה נחמן אש לרעיון?
"לא קיבלתי מהם תגובה ספציפית".

פרויקטור הקורונה נחמן אש, בעת ביקור בעיריית ירושלים. נובמבר 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
פרויקטור הקורונה נחמן אש, בעת ביקור בעיריית ירושלים. נובמבר 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סלובקיה: מי שלא נבדק הלך לבידוד

"בדיקה המונית של כל האוכלוסייה מאפשרת לבודד במהירות את כל החולים והנשאים – ואז לנגיף אין את מי להדביק", מסביר סגל. "זה אפקט דומה לאפקט של סגר, שבו מבודדים את מרבית האוכלוסייה, רק בלי הנזקים הכלכליים והחברתיים של סגר, משום שמבודדים עשרות או מאות אלפי אנשים, ולא מיליונים".

מחקר של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שפורסם השבוע בכתב העת המדעי היוקרתי Science Advances טוען כי בדיקות לכלל האוכלוסייה יורידו את התחלואה בקורונה ב-90% בתוך חודש וחצי.

סלובקיה, מדינה עם 5.5 מיליון תושבים במרכז אירופה, ערכה בתחילת החודש מבצע ענק שבו נבדקו בסוף שבוע אחר כ-3.7 מיליון בני אדם, בבדיקות אנטיגן מהירות לגילוי קורונה.

פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל

משרד הבריאות הסלובקי וצבא המדינה הציבו ברחבי סלובקיה 5,000 עמדות בדיקה, רובן בשטחים פתוחים וחלקן בתוך מרפאות, קניונים ומבני ציבור. עמדות אלה אוישו בידי עשרות אלפי עובדים ומתנדבים ופעלו 24 שעות ביממה, והנבדקים קיבלו את תוצאות הבדיקה בתוך חצי שעה.

הבדיקות בסלובקיה היו "חובה בפועל". כלומר, התושבים לא חויבו להיבדק על פי חוק, אבל כל תושב מעל גיל 10 שלא הסכים להיבדק נשלח לבידוד, וזאת בדומה לכל מי שנבדק ונמצא חיובי לנגיף. מי שהפר את הבידוד נקנס ב-1,650 אירו. במהלך המבצע נמצא כי כ-1% מתושבי המדינה חיוביים לנגיף, פי-שמונה יותר ממספר החולים והנשאים שהתגלו עד אז בבדיקות הרגילות.

הבדיקות התבצעו לאחר עלייה חדה בהיקף התחלואה בקורונה בספטמבר ובאוקטובר, וזאת בדומה למצב בשאר מדינות מרכז ומערב אירופה, שאיבחנו מדי יום אלפי נדבקים חדשים.

עוד קודם לכן, בחודש אוקטובר, נערכו מבצעי בדיקות המוניות כאלה בשתי מדינות אירופיות זעירות – לוקסמבורג ומונקו. ואולם הבדיקות שנערכו בסלובקיה היו הפעם הראשונה שבה נבדקה כלל האוכלוסייה הבוגרת במדינה שבה חיים מיליוני אנשים.

ביום שישי האחרון הודיעה ממשלת סלובקיה כי מבצע הבדיקות הצליח וכי הוא הוריד בצורה דרמטית את מספר החולים החדשים שהתגלו בבדיקות רגילות וגם את מספר החולים הקשים המאושפזים בבתי החולים.

בממשלה דיווחו כי בתוך שבוע אחד ירד מספר החולים והנשאים החדשים בכ-50%, וזאת למרות שבדיקות האנטיגן אינן מדויקות כמו בדיקות ה-PCR הרגילות, ומידת היעילות שלהן נאמדת ב-80% בלבד.

בעקבות ממצאי הבדיקות ההמוניות, סלובקיה הורידה כעת חלק מהמגבלות שהוטלו על התושבים, פתחה מחדש את התיאטראות והכנסיות, והיא נערכת עתה למבצע בדיקות המוניות נוסף.

"אשתי סירבה להיבדק: בדיקה פאשיסטית"

עם זאת, ההתאחדות הרפואית בסלובקיה התנגדה בחריפות למבצע הבדיקות, ואף כינתה את המבצע "סחיטה באיומים של הציבור".

"כל המשפחה שלי נבדקה", מספרת נטשה דודינסקי, ישראלית ילידת סלובקיה שהוריה ובני משפחתה המורחבת חיים בקושיצה שבסלובקיה. "גם ההורים והדודים שלי שמעל גיל 65 נבדקו, למרות שהממשלה עודדה את הפנסיונרים לשקול כניסה לבידוד, במקום לבצע בדיקה.

"בני המשפחה שלי הופתעו לראות עד כמה מבצע הבדיקות תיקתק והיה יעיל", מספרת דודינסקי. "היו חששות גדולים ממבצע הבדיקות, משום שלא תמיד סומכים על הרשויות בסלובקיה שיפעלו ביעילות. היה חשש מהדבקה במהלך הבדיקות עצמן וגם מכך שיהיו תורים ארוכים ושהתהליך יהיה ארוך.

"אבל במשפחה שלי אומרים שהיו המון-המון עובדים ומתנדבים, שכולם שמרו על מרחק ושהיה מסודר מאוד. התוצאות של הבדיקות התקבלו מייד והכול היה מרשים. כולם אצלנו יצאו חיוביים בבדיקות".

"במשפחה שלי אומרים שהיו המון-המון עובדים ומתנדבים במבצע בדיקות הקורונה בסלובקיה, שכולם שמרו על מרחק ושהיה מסודר. התוצאות התקבלו מיד והכול היה מרשים. כולם אצלנו יצאו חיוביים בבדיקות"

אבל היו בסלובקיה גם אזרחים שהתרעמו על המדיניות הממשלתית, וסירבו לשתף איתה פעולה גם במחיר של כניסה לבידוד כפוי. עופר בן פרץ, ישראלי שחי בקושיצה שבסלובקיה, אומר שהוא, אשתו ושני ילדיהם נמצאים בבידוד מאחר שסירבו להיבדק.

"אני בן 75 אז אני מעדיף ממילא לחיות בבידוד כל עוד יש קורונה", מספר בן פרץ, "למרות שמי שיש לו בעיות רפואיות בגיל שלי פטור מהבדיקה. אשתי הצעירה טוענת שהחלטת ראש הממשלה על הבדיקות היא פאשיסטית ונגועה בשיקולים זרים, שהבדיקה כואבת ואכזרית, ושהיא מסרבת לבצע אותה ומוכנה לשלם את המחיר. מה גם שההדבקה בסלובקיה הייתה די נמוכה גם לפני הבדיקות.

"אני לא מסכים איתה. אני חושב שזאת החלטה נכונה למען שלום הציבור, אבל זאת הבחירה שלה, ושני הילדים שלנו בחרו כמוה".

"היא והבן שלנו עברו בדיקה כשהוא נכנס לניתוח והיא החליטה לא לעבור בדיקה יותר. עד כאן, היא אמרה. היא אומרת שיש אמנה שקובעת שאי אפשר להכניס דברים לגוף של אדם בכפייה".

אז מאז מבצע הבדיקות אתם פשוט חיים בבידוד?
"אני בבידוד מרצון בבית קיט, והמשפחה מגיעה בסופי שבוע. הילדים לא הולכים לבית הספר וחיים מתחת לרדאר של האכיפה. זה מורכב, אבל יש חריצי פתרון".

רוב האוכלוסייה מעל גיל 10 בסלובקיה – 3.7 מיליון מתוך כ-5 מיליון – נבדקה במבצע הבדיקות. הרשויות בסלובקיה דיווחו כי מיליון תושבים במדינה לא נבדקו עקב מחסור בבדיקות, וכי רבע מיליון מהתושבים סירבו להיבדק.

אישה לובשת מסכה בחנות בווינה, אוסטריה. הממשלה אוסטריה הגבילה את חופש התנועה מ-17 בנובמבר (צילום: AP Photo/Ronald Zak)
אישה לובשת מסכה בחנות בווינה, אוסטריה. הממשלה אוסטריה הגבילה את חופש התנועה מ-17 בנובמבר (צילום: AP Photo/Ronald Zak)

בעקבות ההצלחה הסלובקית, הודיעה ממשלת אוסטריה השכנה, שנמצאת בסגר, כי היא בדרך למבצע דומה שיתקיים ב-5 בדצמבר, במהלכו ייבדקו 7 מיליון מאזרחי אוסטריה.

גם בבריטניה, שמשתחררת השבוע מסגר חלקי שני, התבצעה בשבוע שעבר בדיקה המונית לכמחצית מהאוכלוסייה במחוז ליברפול, ובעקבותיה כבר מדווחים על ירידה חדה בבדיקות השוטפות של התחלואה במחוז. השבוע התבצע מבצע דומה במחוז טירול באיטליה.

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, הודיע כי אירופה כולה "מגלה עניין רב בניסוי הסלובקי", ושוקלת לצאת במבצע בדיקות ענק באיחוד האירופי כולו.

נשיא המועצה האירופית, צ'רלס מישל. נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys, Pool)
נשיא המועצה האירופית, צ'רלס מישל. נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys, Pool)

תשובות בתוך רבע שעה

בשוק קיימות כיום עשרות בדיקות קורונה מהירות על בסיס אנטיגן, שמסוגלות לתת תשובה בתוך פחות משעה במידת דיוק בינונית, ובעלות נמוכה.

בישראל מתבצעות בחודשיים האחרונים בדיקות אנטיגן מהירות במערכת "סופיה" שפיתחה חברת קווידל (Quidel) האמריקאית, ומיובאת לישראל באמצעות חברת רימיפרם. הבדיקות מספקות תשובה בתוך רבע שעה עד חצי שעה.

עד כה הותקנו בישראל כ-300 מכשירי סופיה והם משמשים לבדיקת הצוותים בבתי אבות, במשטרה ובשב"ס, בחלק מבתי החולים, ולאחרונה גם בנקודות הכניסה ל"איים הירוקים". בדיקת סופיה עולה 100 שקלים, כשליש מהמחיר של בדיקת PCR רגילה.

מערכת סופיה לבדיקות קורונה מהירות (צילום: סופיה ישראל)
מערכת סופיה לבדיקות קורונה מהירות (צילום: סופיה ישראל)

בחברה אומרים כי לבדיקה יש דיוק של 97%, וזה גם מה שנקבע באישור של ה-FDA. רופאים ישראלים חולקים על הקביעה הזאת, וטוענים כי רמת הדיוק של סופיה נמוכה יותר. לאחרונה פורסם כי "עשרות נבדקים" נכנסו לבידוד לאחר שאובחנו כחולים ונשאים בבדיקות סופיה, אך לאחר מכן התברר שהאבחון היה שגוי.

בתי החולים של קופת חולים כללית הודיעו בשבוע שעבר כי הפסיקו להשתמש במכשירי סופיה וזאת עקב הטענות על חוסר הדיוק שלהם, ואחדים מבתי החולים הממשלתיים, כמו שיבא בתל השומר, צמצמו בהדרגה את השימוש בבדיקות אלה.

בהתאחדות רופאי המעבדות מעלים טענות קשות על שיקולים זרים, לכאורה, בהחלטה לייבא מכשירי סופיה. ואולם בחברה מכחישים את הטענות מכל וכל, וטוענים כי הבדיקה יעילה, מהירה ומדויקת, בשיעור של 97%, ומציינים כי לא התגלה כל ממצא שסותר זאת.

באיים הירוקים, הבדיקות של סופיה נכנסו לאחרונה לשימוש המוני. ביישוב נווה זוהר בכניסה ל"אי הירוק" של ים המלח, בקיבוץ יטבתה בערבה ובשדה התעופה רמון שנמצא בכניסה ל"אזור הירוק אילת", הותקנו עמדות בדיקה עם מכשירי סופיה ניידים.

בעמדה המותקנת ביטבתה אפשר לבדוק 200 אנשים בשעה, ואילו בעמדות שבים המלח ו"רמון" אפשר לבדוק 80 אנשים בשעה. השימוש בבדיקות אלה מאפשר את התנועה אל האיים ומחוץ להם. עד כה התגלו ארבע טעויות בבדיקות שבוצעו בסופיה בדרך לאילת, ובחברה טוענים כי "אלה תוצאות מצוינות".

הכניסה למעבדת בדיקות קורונה מהירות בנתב
הכניסה למעבדת בדיקות קורונה מהירות בנתב"ג. נובמבר 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

באירופה ובארצות הברית נמצאות בשימוש מיליוני ערכות בדיקה של סופיה וכן בדיקות של עשרות חברות אחרות מאותו הסוג, כולל אלה שבעזרתן התבצע מבצע הבדיקות בסלובקיה.

משרד הבריאות נמצא בשלבים שונים של בחינת כ-20 בדיקות מהירות חדשות לקורונה, מלבד סופיה. הקרובה ביותר לאישור מביניהן היא בדיקת אנטיגן המתבצעת באמצעות מטוש, בשם NowCheck של החברה הקוריאנית BIONOTE. עלות הבדיקה הקוריאנית דומה לזו של סופיה – כ-25 דולר – ובמרכז הרפואי שיבא ביצעו ניסוי ומצאו כי הדיוק שלה הגיע ל-100%.

בשבוע שעבר אישר מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, בדיקה מסוג חדש – בדיקת קורונה ביתית. את הבדיקה פיתחה חברת Lucira Health והיא פועלת בטכנולוגיה בשם L.A.M.P. בדיקה זו מבוססת על דגימות אף שנלקחות באמצעות מטוש במכשיר קטן וזול שניתן להפעלה עצמאית, וזאת בניגוד לבדיקות האנטיגן ולבדיקות ה-PCR הרגילות, ששתיהן דורשות ציוד גדול ומסורבל שלא ניתן להכניס לבתים פרטיים.

התוצאה של בדיקות LAMP אמורה להתקבל בתוך כ-30 דקות, ובקרב גורמי הבריאות מעריכים כי היא פחות מדויקת מבדיקות PCR (שגם הן אינן מדויקות לגמרי), אך מדויקת יותר מבדיקות האנטיגן.

גם חברת Visbi האמריקאית פיתחה בדיקת PCR מהירה שמיועדת להפעלה ביתית בעתיד, אך כיום מתבצעת במעבדות בלבד. בדיקת LAMP הביתית של לוסירה משווקת כבר לציבור הרחב בארה"ב, אף שהיא עדיין דורשת מרשם רופא.

נשאלת השאלה, כמה יעלה מבצע בדיקות ארצי דומה לזה שהתבצע בסלובקיה, שיכלול את כלל האוכלוסייה הישראלית מעל גיל 10 – כ-7 מיליון איש? בערכות של NowChectu או של סופיה, הבדיקות יעלו כ-700 מיליון שקל, לא כולל עלות התפעול של המבצע (לפי חישוב של 7 מיליון תושבים כפול 100 שקל לבדיקה). אם הבדיקות יתבצעו מדי שבועיים הן יעלו 1.5 מיליארד שקל בחודש, לא כולל עלות התפעול.

למרות העלויות הנכבדות של מבצע הבדיקות הארצי, הנחיות הקורונה המחייבות סגירה של קניונים, מסעדות ומקומות בילוי עולות למשק פי כמה וכמה יותר. ההערכה היא כי אם מבצע בדיקות כזה יאפשר בסופו של דבר לפתוח את בתי העסק הסגורים, התוצאה תהיה חיסכון כספי גדול.

אבל ייתכן שהערכת עלות מבצע הבדיקות גבוהה מדי, וכי ניתן לבצע אותן במחיר נמוך בהרבה.

כבר באוגוסט הודיעה ענקית התרופות ומזון הבריאות אבוט, כי היא מפתחת בדיקה ביתית מהירה לקורונה שתאפשר לקבל תשובה בתוך 15 דקות בעלות של 5 דולר לבדיקה. ערכת הבדיקה הזו כבר קיבלה אישור חירום של ה-FDA, וכוללת גם אפליקציה שתאפשר למסור את התוצאות אונליין לרשויות. החברה הודיעה כי הבדיקה תצא לשוק באוקטובר, אך המוצר טרם הגיע לישראל.

הבדיקה הזולה של אבוט, או בדיקה אחרת במחיר דומה, תאפשר לבדוק את כל האוכלוסייה הבוגרת בישראל פעמיים בחודש בעלות של כ-300 מיליון שקל – כלומר, פחות ממחיר של יום אחד עם הגבלות נרחבות על פעילות המשק, כמו אלה הקיימות כיום.

הבדיקה הזולה של אבוט תאפשר לבדוק את כל האוכלוסייה הבוגרת בישראל פעמיים בחודש בעלות של כ-300 מיליון שקל – כלומר, פחות ממחיר של יום אחד עם הגבלות נרחבות על פעילות המשק

מחברת סופיה ישראל נמסר: "בהחלט ניתן לבצע בדיקות קורונה המוניות בטכנולוגיות הקיימות, בדיוק כפי שאנחנו עושים בכניסה לאיי התיירות. למעשה, בטכנולוגיה של סופיה ניתן לבצע בדיקות בקצב מהיר פי שניים מכפי שנעשה בסלובקיה, כיוון שהבדיקות שהתבצעו בסלובקיה התבצעו תוך חצי שעה ואילו בדיקות סופיה אורכות רבע שעה בלבד".

מעבדת קורונה במרכז הרפואי זיו, בצפת. אוגוסט 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
מעבדת קורונה במרכז הרפואי זיו, בצפת. אוגוסט 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)

"בישראל יצטרכו כמה ימים"

"אפשר לעשות בדיקות כלליות, צריך לעשות את זה, זה הפתרון הכי זמין שיש כיום למגפה", אומר פרופ' סגל. "גם אם הדיוק הוא לא 100% – וזה נכון, הדיוק לא מלא – עדיין אפשר לבודד את הרוב הגדול של החולים והנשאים, במהירות הבזק. מדובר בפי כמה וכמה יותר חולים מכפי שאנחנו יכולים לבודד כיום, וללא המחיר הכלכלי והחברתי הקשה של מגבלות החירום, וכל זה – הרבה לפני שתהיה אפשרות לחיסון נרחב".

מדובר על מבצע שצריך לבצע פעם בשבועיים, או לפחות פעם בחודש, כדי שיהיה אפקטיבי, ושלקח לסלובקים יומיים עם אוכלוסייה קטנה בחצי מאוכלוסיית ישראל. באירופה ניתן לבצע בדיקות בסוף השבוע, שבת וראשון. בישראל יש בעיה לבדוק בשבת. מתי יבדקו בלי להשבית את המשק ליומיים?
"80% מהאוכלוסייה – חילונים, מסורתיים ולא-יהודים, יכולים להיבדק בשבת. הדתיים יוכלו להיבדק בשישי בבוקר ובמוצאי שבת, וצריך להתאים את תחנות הבידוק השונות לצורך הזה ולתת להם עדיפות בזמנים שלפני ואחרי כניסת שבת.

"בנוסף, אפשר לפזר את מבצע הבדיקות על פני כמה ימים ולהציב עמדות בדיקה באזורי תעשייה, משרדים, קניונים ומרכזי ערים כדי לעודד את מי שמתקשה להגיע לבדיקה בסופ"ש להיבדק באמצע השבוע. יש כאן בעיה לוגיסטית, אבל שזאת תהיה הצרה שלנו.

"מדינות שביצעו הרבה מאוד בדיקות כשהמגפה התחילה להתפשט – טייוואן, קוריאה הדרומית, איסלנד – הצליחו לעבור אותה בשלום. בפברואר-מרץ עדיין לא הייתה אפשרות טכנית לבדוק את כל האוכלוסייה, אבל גם לא היה בזה צורך. אם היו בודקים אז עשרות אלפים ביום כמו שבודקים היום הדברים היו נראים כנראה אחרת לגמרי. אבל משרד הבריאות סירב לכך, והתוצאה הייתה בכייה לחודשים.

"אני מאוד מקווה שהפעם, כשיש אפשרות לבדיקה כללית, זה יקרה בהקדם. ואם לא בדיקה כללית, אז לפחות בדיקות על בסיס שבועי לעובדים שנמצאים במגע עם אוכלוסיות רחבות – מוכרים, מורים, נהגים, צוותים רפואיים".

למה לדעתך לא מבצעים בדיקות כלליות בישראל? למה הממשלה אפילו לא הגיבה להצעות ברורות ורציניות שמעלים שוב ושוב אנשי מקצוע כמוך ופוליטיקאים כמו נפתלי בנט וגדעון סער? הצורך ברור, האפשרות ברורה, והממשלה מתעלמת. אתה חושב שיש כאן סתם חלמאות, או אינטרס פוליטי?
"במשרד הבריאות מתייחסים לנושא הזה ברצינות, הגורמים שאני מדבר איתם תומכים בקיומו של מבצע בדיקות, ואני מאוד מקווה שצמרת המשרד תפעל הפעם מהר ותגרום לממשלה לפעול בהקדם. לא חושב שיש כאן אינטרס פוליטי. להיפך, האינטרס הפוליטי הוא לבצע בהקדם בדיקות שיפילו את התחלואה".

אולי רוצים לצאת במבצע קרוב יותר לבחירות.
"אני לא חושב, ומאוד מקווה שלא, ומקווה גם שלא נצטרך לדבר בקרוב על 'חלמאות', אלא על בדיקות. זה לא יסיים את המגפה, עדיין נצטרך להיזהר ולשמור על כללי הריחוק החברתי ומסכות וכו', אבל המצב יהיה טוב לאין ערוך".

במשרד הבריאות לא הגיבו לטענותיו של סגל, וגם לא לשאלת זמן ישראל, מדוע ישראל לא נערכת למבצע בדיקות כלליות. במשרד ראש הממשלה טרם הגיבו לטענותיו של סגל.

עוד 2,367 מילים
סגירה