בלונים על חוף הים (צילום: Canetti/iStock Photos)
Canetti/iStock Photos

בעולם כבר מבינים: להפריח בלון זה למעשה ללכלך ● אחרי שעיריות הרצליה ואילת אסרו הכנסת כלי פלסטיק חד-פעמיים לחופי הים, עיריית אשדוד קיבלה החלטה תקדימית: לאסור הפרחת בלוני הליום בארועים ציבוריים ● הרשויות המקומיות ממשיכות להאבק בזיהום הסביבה, ורק הממשלה לא עושה דבר

הרשויות המקומיות ממשיכות למלא את הוואקום שמותירה הממשלה בכל מה שנוגע למאבק בזיהום הסביבה.

אחרי שעיריות הרצליה ואילת הודיעו על חקיקת חוקי עזר שיאסרו הכנסת כלי פלסטיק חד פעמיים לחופי הים, מועצת עיריית אשדוד קיבלה השבוע החלטה לאסור על הפרחת בלוני הליום באירועים עירוניים. את ההחלטה יזמה סגנית ראש העיר שרון מרק מסיעת "הלביאות", שעוד טרם כניסתה לפוליטיקה העירונית עסקה שנים רבות בנושאי סביבה.

בלוני הליום בנמל תל אביב (צילום: Esther Rubyan/Flash90)
בלוני הליום בנמל תל אביב (צילום: Esther Rubyan/Flash90)

"ביום העצמאות הלכתי לחגיגות העירוניות", מספרת מרק על הרגע שבו נולד הרעיון, "ובסוף הטקס ראיתי מאות ילדים מפריחים בלוני הליום לשמים. חשבתי לעצמי שזה לא הגיוני שעירייה שאני ממלאת בה תפקיד בכיר תמשיך עם זה".

בישראל בלונים נתפסים כאביזר חמוד לימי הולדת או, להבדיל, כנשק בשירות חמאס, אבל בעולם מתייחסים אליהם יותר ויותר כאל איום סביבתי.

בלוני ההליום שמופרחים באירועים חגיגיים מגיעים לגובה רב בזכות הגז שמשקלו קל מהאוויר. כשההליום מתחיל להתנדף, הבלון נקרע והשאריות צונחות ומתפזרות על הקרקע. במקרים רבים הן מגיעות אל המקום הנמוך ביותר בסביבה – הים.

בלוני הליום חסרי אוויר נסחפים לים (צילום: balloonsblow.org)
בלוני הליום חסרי אוויר נסחפים לים (צילום: balloonsblow.org)

קשה להפנים, אבל להפריח בלון זה למעשה ללכלך. לפי כתב העת הסביבתי "זווית", במחקר שנערך לאחרונה בחופי וירג'יניה התגלו 170 פריטי בלונים בממוצע לכל קמ"ר של חוף. מעבר לעובדה שמדובר בחומר שמתפרק באיטיות רבה ומטנף במשך שנים את הטבע, הסכנה המיידית היא לצבים, דולפינים ועופות שבולעים את שאריות הבלון ומתים מחנק או מסתימת מערכת העיכול.

שורה של מדינות בארצות הברית – ביניהן קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי – כבר אסרו על שימוש בבלוני הליום. עכשיו תורה של אשדוד. הדיון במועצת העיר לווה בתקשורת ישירה עם אנשי האגודה הישראלית לאקולוגיה, שנתנו ביסוס מדעי ומחקרי למהלך וסייעו למרק במלאכת השכנוע. זה הצליח, אולי מעל למצופה: ההחלטה התקבלה פה אחד, בתמיכת הקואליציה והאופוזיציה.

המגמה כנראה לא תיעצר בבלונים: בצנרת כבר נמצאת תוכנית ליירוק כל האירועים הציבוריים באשדוד שתיכנס לתוקף ב-2020. התכנית כוללת בין השאר הקפדה על דוכני מזון בריא, הפסקת השימוש בקשיות מפלסטיק, שימוש בזיקוקים שקטים (להבדיל מהרועשים שמפחידים בעלי חיים ואוכלוסיות רגישות כמו אנשים פוסט-טראומטיים וילדים עם צרכים מיוחדים) ועוד.

וכמו במקרה של חוקי הפלסטיק החדשים של הרצליה ואילת, נותר לחכות ולראות מי העיריות הבאות שירימו את הכפפה, ולתהות לאן נעלמה הממשלה.

עוד 325 מילים
סגירה